دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فرق کامپوزیت و لمینت و مزیت استفاده هر یک از آن ها

  • سعیده ستاری
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

قبل از اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت و لمینت بهتر است با فرق کامپوزیت و لمینت آشنا شوید و مزایا و معایب هر یک از آن ها را بشناسید.

فرق لمینت و کامپوزیت دندان یکی از سوالاتی است که افراد در هنگام مراجعه به دندان پزشکی از دندانپزشک سؤال می کنند. ونیرهای دندان لایه های نازکی از مواد هستند که به منظور بهبود شکل، رنگ و ظاهر کلی دندان ها روی آن ها قرار می گبرند. به طور کلی دو نوع ونیر دندانی وجود دارد که شامل لمینت سرامیکی و کامپوزیت می باشد.

فرق کامپوزیت و لمینت در پوشاندن عیوب ظاهری دندان ها

کسانی که عیوب ظاهری دندان های آنها شدید است؛ معمولا برای ونیرهای پرسنلی مناسب هستند. دندانپزشک پس از بررسی دندان های بیمار در جلسه مشاوره به افرادی که دندان های آنها تغییر رنگ زیادی داشته باشد، ساییده شده باشد یا شکسته باشد؛ استفاده از لمینت را توصیه می کند.
آشنایی با فرق کامپوزیت و لمینت
افرادی که عیوب ظاهری دندان هایشان جزئی است، استفاده از کامپوزیت پیشنهاد می شود. افرادی که دندان هایشان لب پریدگی، ساییدگی یا تغییر رنگ جزئی دارند می توانند از کامپوزیت استفاده کنند.

کاربرد کامپوزیت دندان

  • دندان های کج
  • پر شدن فاصله جزئی دندان ها
  • لب پریدگی جزئی دندان ها
  • دندان های خرگوشی
  • برای روشن تر شدن رنگ دندان ها

کاربرد لمینت دندان

  • فاصله بین دندان ها
  • ترمیم دندان های شکسته یا ترک خورده
  • کوتاه بودن دندان ها در اثر ساییدگی
  • اصلاح دندان هایی که کج یا بد شکل هستند
  • دندان های دچار لکه یا بد رنگ که دیگر با روش های سفید کردن یا بلیچینگ دندان تغییر رنگ نمی یابند.

تفاوت در مدت کاشت بین کامپوزیت و لمینت

مهمترین تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت ونیر

مهمترین فرق لمینت و کامپوزیت دندان در مدت زمان نصب آن ها روی دندان ها و فرایند کاشت آن ها است.

 تفاوت از لحاظ مدت زمان نصب

ونیرهای کامپوزیتی تنها طی یک جلسه بر روی دندان ها نصب می شوند. دندانپزشک در مدت کمتر از یک ساعت توانایی شکل دهی روی دندان ها و پولیش کردن آن ها را دارد تا طرح لبخند بیمار اصلاح شود.

نصب ونیرهای لمینت سرامیکی حداقل به دو جلسه نیاز است. در جلسه اول دندانپزشک آماده سازی دندان ها را انجام می دهد و از روی دندانها قالب می گیرد. ساخت لابراتور های لمینت های پرسلین سفارشی شده بیمار دو هفته طول می کشد. سپس در جلسه دیگر دندانپزشک پوسته نازک لمینت را روی دندان ها می چسباند.

تفاوت از لحاظ فرایند کاشت

رزین کامپوزیت روی لایه های دندان قرار گرفته و باعث اصلاح شکل، طول و رنگ آنها می شود. در بیشتر مورد های کامپوزیت، روش کم تهاجم تری نسبت به لمینت دندان هستند. چون در این روش درمانی بر خلاف لمینت دندان آسیبی به ساختار بافت دندان نمی رسد. در فرآیند کاشت ونیر کامپوزیت نیاز نیست مینای دندان را بتراشیم و دندانپزشکی می تواند رزین کامپوزیت را مستقیم روی دندان ها قرار داده و باندینگ را ایجاد کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در مورد فرق کامپوزیت و لمینت چه می دانید

در فرایند کاشت لمینت باید مینای دندان را به اندازه ضخامت ونیر های پرسلین تراشیده شود، با تراش دندان، پوسته های لمینت ارتباط محکم تری با مینای دندان برقرار می کنند و دوام و طول عمر آن ها افزایش می یابد. اما در روش کاشت لمینت پرسلین چون مینای دندان تا حدودی از بین رفته، بیمار بدون ونیر نمی تواند از دندان های طبیعی خود استفاده کند. فرآیند کاشت لمینت سرامیکی برگشت ناپذیر است.

در چه زمانی ونیر کامپوزیت یا لمینت دندان گزینه خوبی نیستند؟

گاهی اوقات افراد به دلایل زیر گزینه مناسبی برای ونیرهای دندانی نیستند. این موارد عبارتند از:

  • دندان هایی که آسیب دیدگی زیادی دارند یا در جای مناسبی قرار نگرفتند

دندان هایی که دچار آسیب دیدگی زیادی شدند و دچار به هم ریختگی هستند نمی توانند گزینه مناسبی برای لمینت یا کامپوزیت دندان باشند و در این موارد باید دندان را ارتودنسی کرد یا از لیزر پیش از کاشت کمک گرفت.

  • افرادی که عادات بدی چون خرد کردن یا گاز زدن مواد غذایی سفت هستند

این افراد گزینه مناسبی برای کامپوزیت یا لمینت نیستند چون به راحتی به آنها آسیب می زند.

معایب کامپوزیت و لمینت

  • دندان های دارای پوسیدگی یا بیماری لثه

پیش از اینکه بر روی دندان ها کامپوزیت یا لمینت بگذاریم باید این بیماری ها و پوسیدگی ها توسط دندان پزشک درمان شود. اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از بین رفته باشد استحکام کافی برای دریافت ونیرهای دندانی نخواهد داشت. در این مورد تاج های دندانی گزینه مناسب تری برای لمینت و کامپوزیت هستند.

موارد زیر از دیگر تفاوت های کامپوزیت و لمینت

این نوع دو روش مورد استفاده در دندانپزشکی تفاوت های دیگری نیز دارند که به شرح زیر می باشد.

  • استحکام و مقاومت ونیر دندان

لمینت سرامیکی استحکام بیشتری از کامپوزیت دارد. لمینت ها طی فرایندی خاص با تکنیک های پیشرفته در لابراتور ساخته می شوند. به دلیل استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، لمینت ها در برابر ضربه و زرد شدن مقاوم شدند و استحکام بالایی پیدا کردند. اما کامپوزیت ها سریعتر زرد می شوند و در صورتی که به آن ها فشار وارد شود، امکان ساییده شدن و شکسته شدن وجود دارد. حتی اگر کامپوزیت از بهترین نوع باشد که این نوع با تکنولوژی نانو هیبرید یا میکروفیل ساخته می شوند؛ اما با این حال، نسبت به لمینت سرامیکی با کیفیت متوسط استحکام و مقاومت کمتری دارند.

توضیحاتی در مورد فرق کامپوزیت و لمینت

  • قیمت اصلاح طرح لبخند

کامپوزیت و لمینت از لحاظ قیمت برای افرادی که قصد اصلاح طرح لبخند خود را دارند تفاوت دارد. کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی ارزانتر است که به نظر می رسد تنها مزیت کامپوزیت ونیر محسوب می شود. چون کامپوزیت ها با قیمت پایین تری به بازار عرضه می شوند و فرآیند نصب آنها تنها یک جلسه زمان می برد؛ هزینه کامپوزیت به همراه اصلاح طرح لبخند کمتر از لمینت است.
  • دوام و طول عمر ونیر های دندان

دوام و طول عمر لمینت بیشتر از کامپوزیت دندان است اما این در صورتی است که بیمار از لمینت های خود به خوبی مراقبت کند؛ لمینت ها بیش از ۱۲ سال روی دندان ها باقی می ماند. اما طول عمر کامپوزیت در بهترین شرایط ۵ تا ۷ سال است.

مزایای ونیرهای کامپوزیتی

تاثیر کامپوزیت با دارا بودن شرایط همچون ترک خوردگی، کجی جزئی دندان ها و بد رنگ بودن طبیعی دندان ها بیشتر است. اما اگر خرابی و فاصله ی بین دندان ها شدید باشد و دندان ها کوتاه باشند؛ کامپوزیت گزینه مناسبی برای این دندان ها نیست. به طور کلی فواید ونیرهای کامپوزیتی عبارت است از:

چه انتظاراتی می توان از کامپوزیت و لمینت داشت

  • هزینه پایین تر ونیر کامپوزیت نسبت به لمینت دندان

یکی دیگر از فرق های کامپوزیت و لمینت هزینه پایینش نسبت به لمینت است. کامپوزیت روش درمانی مقرون به صرفه تری نسبت به لمینت سرامیکی به شمار می آید و هزینه هایش نصف روش درمانی لمینت دندان است.

  • مدت زمان کوتاه درمان

نصب و فرآیند کاشت کامپوزیت تنها یک جلسه زمان می برد. در مقابل ونیرهای پرسلین که باید در لابراتور ساخته شود و به همین دلیل برای نصب و کاشت به جلسات متعددی برای تکمیل درمان نیازمند است. درست است که یک قاعده کلی نیست اما با این حال فرآیند کاشت کامپوزیت به مدت زمان کمتری نیازمند است.

اهمیت کاشت ونیر کامپوزیت

با مواد مدرن و امروزی می توان طرح لبخند زیبایی داشت و به مدت ۵ تا ۱۰ سال از این استفاده کرد. در نصب و کاشت ونیر کامپوزیت چیزی که مهم است مهارت و هنر بالای دندانپزشک است. پیدا کردن دندانپزشک ماهر کار سخت و دشواری است؛ در هر صورت شما قبل از انجام این روش درمانی از تفاوت لمینت و کامپوزیت باید آگاهی لازم را به دست بیاورید.
در تشخیص فرق لمینت و کامپوزیت کدام یک بهتر است
فرق کامپوزیت و لمینت در نحوه نصب، قیمت نهایی ترمیم دندان ها و مدت زمان اصلاح طرح لبخند است. توصیه می شود پیش از آن که طرح لبخند خود را با کامپوزیت یا لمینت اصلاح کنید؛ بهتر است مزایا و معایب هر کدام را با مشورت یک دندانپزشک با تجربه و ماهر بررسی کنید که کدام ونیر عیوب ظاهری دندان های شما رو می پوشاند و با توجه به بودجه ای که دارید  کدام نوع برای شما مناسب است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *