دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان نکروز و اسپرمی و علت تشخیص نادرست آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع درمان نکروز و اسپرمی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله در ابتدا علل بروز این مشکل را بیابید و سپس برای رفع و درمان آن اقدام نمایید.

به طور کلی نکروز و اسپرمی که در اصطلاح پزشکی آن را نکرواسپرمی می خوانند معمولا زمانی را توصیف خواهد کرد که اسپرم مرده یا نکروزه در نمونه مایع منی تازه است. این عارضه را می توان به عنوان متوسط ۵۰ تا ۸۰ اسپرم نکروزه یا شدید ۸۰ درصد یا بیشتر از اسپرم نکروزه طبقه بندی نمود و چنانچه ۳۰ درصد از اسپرم یا کمتر نکروز باشد یک نمونه اسپرم طبیعی در نظر گرفته خواهد شد.

آشنایی با نحوه درمان نکروز و اسپرمی

بهتر است بدانید نکروز و اسپرمیا در واقع یک اصطلاح پزشکی می باشد که در آن اسپرم در یک نمونه منی تازه مرده یا اصطلاحا نکروز شده قرار گرفته است. نکروز اسپرمی را می توان به دو دسته خفیف و شدید تقسیم بندی نمود که در نوع خفیف معمولا ۵۰ تا ۸۰ درصد اسپرم و در نوع شدید بیش از ۸۰ درصد اسپرم ها نکروزه خواهند شد.

همچنین نکروزه بودن ۴۰ درصد یا تعداد کمتری اسپرم به عنوان حالت طبیعی تلقی می شود. نکروز و اسپرمی کامل نیز بسیار نادر خواهد بود به گونه ای که تنها ۲ تا ۵ درصد مردان نابارور نکروز و اسپرمی کامل دارند.

چگونگی درمان نکروز و اسپرمی

تفاوت نکروزواسپرمی با آستنواسپرمی

توجه داشته باشید که نکروز و اسپرمی را نباید به هیچ وجه با آستنواسپرمی اشتباه بگیرید. در واقع آستنواسپرمی به شرایطی اطلاق خواهد شد که در طی آن حرکت اسپرم یعنی نحوه شنای اسپرم غیر طبیعی است که در این صورت اسپرم حرکت نمی کند اما مرده نیست.

آستنواسپرمی مطلق نیز زمانی رخ خواهد داد که تقریبا ۱۰۰ اسپرم موجود درون یک نمونه قادر به حرکت نباشد و این بیماری از هر ۵۰۰۰ نفر در یک مورد مشاهده خواهد شد.

با این حال هم آستنواسپرمی و هم نکروز و اسپرمی از علل احتمالی ناباروری در مردان محسوب می شوند که اغلب علائم ظاهری ندارند و تنها روش تشخیص آن ها انجام آزمایش مایع منی خواهد بود. نکته حائز اهمیت این است که حتی با آزمایش نیز ۵۰ درصد از دلایل ناباروری مردان مشخص نمی شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

توجه داشته باشید که روش های درمانی برای آستنواسپرمی مطلق و نکروز و اسپرمی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. لقاح آزمایشگاهی و تزریق اسپرم درون سیتوپلاسمی درمان قطعی برای آستنواسپرمی به شمار می آیند. همچنین آی وی اف با آی سی اس آی نیز روش درمانی هستند که یک اسپرم به تخمک ها تزریق می کنند.

در مقابل در درمان نکروز و اسپرمی نیز آی وی اف با آی سی اس آی را با انزال تازه انجام نخواهند داد زیرا اسپرم مرده به هیچ عنوان مناسب تزریق به تخمک نیست.

روش های رفع نکروزواسپرمی

علل شایع نکروزواسپرمی:

به صراحت می توان گفت که تاکنون هیچ علت دقیقی برای نکروز و اسپرمی مطرح نشده و همچنین از آنجایی که این عارضه بسیار به ندرت رخ می دهد ناشناخته های زیادی در مورد آن وجود دارد. با این حال از جمله دلایل و نظریه های ارائه شده در این زمینه می توان به موارد فوق اشاره کرد:

  • دمای غیر طبیعی و زیاد بدن مانند مردانی که از صندلی چرخدار یا وان آب گرم استفاده می کنند.
  • سرطان بیضه در مراحل اولیه
  • آنتی بادی های ضد اسپرم در مواردی که سیستم ایمنی بدن به سلول های اسپرم سالم و طبیعی حمله کنند.
  • سن بالا
  • قرار گرفتن در معرض سمومی مانند حیوه، دفع آفات و یا کادمیوم
  • عفونت در دستگاه تولید مثل مردان
  • علل هورمونی مانند هیپوگنادیسم و هیپوگنادوتروپیک
  • دوره های طولانی بدون انزال
  • مشکلات بیضه یا اپیدیمیس (اپیدیمیس لوله ای پر پیچ و خم است که در بالای بیضه قرار گرفته و اسپرم ها پیش از انزال درون آن جمع شده و بالغ می شوند)
  • مصرف مخدر های خیابانی
  • صدمات نخاعی شدید
  • واریکوسل (بیماری که در آن ورید های کیسه بیضه به صورت غیر طبیعی گشاد می شوند)

علل ایجاد نکروز و اسپرمی

تشخیص نادرست نکروز و اسپرمی

بهتر است بدانید اغلب اوقات وقتی آزمایشگاه نکروز اسپرمی را در نمونه منی تشخیص می دهد کاملا اشتباه خواهد بود. معمولا تشخیص غلط می تواند در موارد فوق رخ دهد.

  • ظرف جمع آوری اسپرم آلوده باشد:

نمونه منی بایستی درون ظرف آزمایشگاهی مناسب که خشک و استریل است جمع آوری گردد. آلودگی ظرف مورد نظر می تواند موجب از بین رفتن اسپرم شود.

  • استفاده از روان کننده مناسب ناباروری:

هنگام نمونه گیری برای آزمایش مایع منی بسیار حائز اهمیت است که یا از روان کننده استفاده نکنید و یا از نوعی استفاده کنید که مناسب پیشگیری از بارداری نباشد. معمولا روان کننده های عادی قادر به از بین بردن اسپرم هستند و به همین خاطر توصیه می شود برای انتخاب روان کننده مناسب با پزشک تان مشورت های لازم را انجام دهید.

  • اسپرم درون کاندوم معمولی جمع آوری شده است:

در برخی از موارد آقایان با نمونه گیری غیر طبیعی مشکل دارند و ترجیح می دهند تا از طریق رابطه جنسی نمونه را جمع آوری کنند. در صورتی که قصد دارید اسپرم را درون کاندوم جمع آوری کنید بایستی از کاندوم های ویژه پزشکی استفاده نمایید. دقت داشته باشید که حتی اگر کاندوم اسپرم کش هم نباشد مواد لاتکس اسپرم ها را از بین خواهد برد.

روش های تشخیص نکروزواسپرمی

همچنین در صورت تشخیص نکروز و اسپرمی پزشک مجددا آزمایش را تکرار خواهد کرد و ممکن است نمونه بعدی به آزمایشگاه تخصصی ارسال گردد. هنگام انجام آزمایش مجدد ممکن است از بیمار خواسته شود تا در طول روز دو مرتبه نمونه گیری را انجام دهد زیرا در انزال بعدی اسپرم تازه تری وجود داشته و می تواند به تشخیص مشکل کمک بهتری بکند.

درمان نکروز و اسپرمی

در واقع اولین قدم پس از تشخیص دلیل بروز نکروز و اسپرمی اقدام برای درمان است. برای مثال در صورت وجود عفونت بایستی آنتی بیوتیک مصرف نمایید و چنانچه نکروز و اسپرمی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر باشد قطعا درمان اعتیاد توصیه خواهد شد.

بهتر است بدانید که موفق ترین درمان نکروز و اسپرمی در واقع استخراج اسپرم از بیضه اپیدیدیم با روش آی سی اس آی است که در مواردی به آن TESE-ICSI نیز گفته خواهد شد. در این روش معمولا از بی حسی موضعی به منظور بی حس شدن بیضه استفاده می شود.

سپس با وارد کردن سوزن نمونه برداری صورت خواهد گرفت. حتی اگر سلول های اسپرم زنده در انزال وجود نداشته باشد در بیضه سلول های اسپرم زنده و نابالغ اغلب یافت خواهند شد. این سلول های اسپرم نابالغ معمولا در آزمایشگاه های کلینیک باروری کشت داده می شوند.

دقت داشته باشید که اسپرم به تنهای قادر به نفوذ و باروری تخمک نیست و به همین خاطر آی وی اف با آی سی اس آی مورد نیاز خواهد بود. در این روش سلول نطفه نابالغ به صورت مستقیم به تخمک ها تزریق می شود.

اصول درمان نکروز و اسپرمی

  • سایر گزینه های درمانی:

بهتر است بدانید یکی درمان کمتر معمول اما ممکن است برای رفع نکروز و اسپرمی قطعا انزال مکرر در طول هفته درمان خواهد بود. در واقع برای افرادی که آسیب نخاعی دارند این روش عمدتا از طریق الکترواژولاسیون انجام می شود. الکتروژولاسیون یا ایجاد انزال با استفاده از تحریک الکتریکی به معنای استفاده از شوک های الکتریکی برای انزال به منظور بازیابی منی می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *