دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روتین برای خواب بهتر و با کیفیت

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

روتین برای خواب بهتر را بسیاری از افراد قبول دارند و سعی می کنند با استفاده از یک سری از کار ها قبل از خواب کیفیت خواب خود را افزایش دهند تا بتوانند در روز بعد بازدهی بیشتری داشته باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این روتین ها این مطلب را از دست ندهید.

داشتن خواب با کیفیت برای فرد بسیار مهم می باشد و اگر نتوانید در طی روز خواب با کیفیتی داشته باشید قطعا مشکلات بی شماری گریبانگیر شما خواهد شد و دیگر نمی توانید بازدهی بالایی در کارهای خود داشته باشید. در ادامه یک سری روتین برای خواب بهتر را برایتان بررسی می کنیم و شما می توانید با استفاده از این موارد خواب بهتر و با کیفیت تری را تجربه نمایید.

     خواب خوب و روتین مناسب

داشتن روتین برای خواب بهتر

بسیاری از مسائل و افکاری هستند که می توانند بر روی افکار شما تاثیرگذار باشد از این رو بهتر است سعی کنید قبل از خواب یک سری از کارها را درست انجام دهید تا بتوانید از بروز مشکل در خواب های خود پیشگیری نمایید و خواب بهتر و با کیفیت تری را تجربه نمایید.

آماده شدن برای فردا

یکی از کارهایی که باید قبل از خواب انجام بدهید این است که خود را برای فردا آماده کنید و در واقع تنها کاری که باید انجام دهید این است که برنامه فردا خود را چک کرده و با همین کار ساده خوابی راحت تر داشته باشید. در واقع این کار به شما این امکان را می دهد تا بتوانید برنامه ریزی بسیار خوبی داشته باشید و چند دقیقه ای از روز را برای خودتان در نظر بگیرید تا بتوانید با انرژی بهتری کار های خود را آغاز نمایید. سعی کنید لباس های خود را از شب قبل انتخاب کنید تا در صبح روز بعد نگران این موارد نباشید و سعی کنید سریع تر آماده شده و به کار های خود برسید. از سری دیگر کارهایی که می توانید برای این مورد انجام دهید عبارتند از :

  • آماده کردن ناهار فردا
  • آماده کردن وسایل خود مانند کیف پول، عینک آفتابی و سایر وسایلی که می خواهید همراهتان باشد و کنار گذاشتن آن ها
  • ظرف های باقی مانده را بشویید.

تهیه فهرست برای روز بعد

بهتر است برای روز بعدی خود برنامه ریزی کنید و هر کاری که می خواهید انجام دهید را یادداشت کنید تا بتوانید آن ها را انجام دهید در غیر این صورت دغدغه ذهنی شما بیشتر خواهد شد و دیگر نمی توانید خوابی با کیفیت داشته باشید.

برنامه ریزی قبل از خواب

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نوشتن

سعی کنید در مورد نگرانی هایی که دارید بنویسید. در واقع این کار به شما کمک می کند تا بتوانید ذهن خود را سبک کنید و با این کار خواب بهتری را برای خود ایجاد خواهید کرد و می توانید با آرامش بیشتری به استراحت کردن بپردازید. یادداشت های روزانه برای کاهش استرس و نگرانی هایی که دارید بسیار خوب می باشد و می تواند استرس مزمن و افکاری که منجر به ایجاد آن می شود را در کم ترین زمان ممکن از بین ببرد. در نظر داشته باشید که نوشتن بسیار خوب می باشد و می تواند شما را نسبت به نگرانی هایی که دارد آگاه تر سازد و در نهایت شما می توانید آمادگی بیشتری برای این موارد داشته باشید.

داشتن فعالیت های آرامش زا

از دیگر روتین های مناسب برای خواب بهتر می توان به فعالیت های آرامش زا اشاره کرد. اگر بتوانید از این فعالیت ها استفاده کنید و قبل از خواب چند دقیقه ای را به تمرین بپردازید می توانید بهتر بخوابید و مشکلات خواب در شما بسیار کاهش می یابد. بسیاری از افرادی که دارای اختلال های خواب می باشند نیز می توانند از این روش ها استفاده کنند و در نهایت خواب بهتر و با کیفیت تری داشته باشند.

عدم استفاده از کافئین

کافئین را باید در طی روز استفاده کنید و استفاده از آن حتی ۶ ساعت قبل از خواب می تواند منجر به اختلال در خواب شما شده و کیفیت خواب را کاهش دهد. اگر همیشه در حال استفاده از این ماده هستید بهتر است برای داشتن روتین برای خواب بهتر بعد از ناهار دیگر از این ماده استفاده نکنید تا بتوانید شب ها بهتر بخوابید.

قبل از خواب کافئین استفاده نکنید.

انجام ندادن ورزش های شدید

قبل از خواب و به صورت کلی نباید از ورزش های سنگین کمک بگیرید زیرا این ورزش ها می توانند منجر به بالا رفتن ضربان قلب شما شوند و در نهایت به خواب رفتن را بسیار سخت می کنند و حتی می توانند بر روی میزان خواب شما تاثیر گذاشته و منجر به کم شدن آن شوند. به جای استفاده از ورزش های سنگین می توانید از ورزش های دیگری استفاده کنید که عبارتند از :

  • حرکات کششی سبک
  • یوگا
  • مدیتیشن
  • پیاده روی

نکته : به یاد داشته باشد که حتی این ورزش ها را نیز نباید یک ساعت قبل از خواب انجام دهید زیرا باز هم ممکن است منجر به بی خوابی در شما شوند.

موسیقی آرامش بخش

بسیاری از افراد هستند که قبل از خواب از موسیقی استفاده می کنند. بهتر است این موسیقی ها ریتم آرام و خوبی داشته باشند در غیر این صورت ممکن است ذهن شما فعال تر شود.

تغییر دادن سرگرمی ها

بهتر است استفاده از مدیاها را محدود کنید و قبل از خواب از آن ها استفاده نکنید. در واقع این کارها می تواند منجر به اشتیاق درونی شما برای بیدار ماندن شود بنابراین بهتر است فیلم دیدن و استفاده از شبکه های اجتماعی را محدود کنید و حتما قبل از خواب آن ها را کنار بگذارید و گوشی را با خود به رختخواب نبرید.

وقت گذراندن با اعضای خانواده

وقت گذراندن با اعضای خانواده

یکی دیگر از روتین های بسیار خوب که می تواند به خواب بهتر داشتن شما کمک کند این است که می توانید این ساعت را با عزیزان خود وقت بگذرانید. در واقع این کار می تواند احساس عشق و اعتماد و شادی را در شما افزایش داده و محبت و دوستی را در شما ایجاد نماید. اگر بتوانید این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید می توانید خواب با کیفیت تری داشته باشید و پیوند خود را با افرادی که آن ها را دوست دارید دو برابر نمایید.

وقت گذاشتن برای رابطه

رابطه بسیار زیادی بین رابطه داشتن قبل از خواب و خواب راحت تر و با کیفیت تری وجود دارد از این رو اگر متاهل می باشید بهتر است برای داشتن خواب خوب قبل از خواب وقت بگذارید و رابطه داشته باشید. در واقع رابطه داشتن باعث ترشح هورمونی به نام اکسی توسین می شود و همین یکی از ساده ترین دلیل هایی می باشد که می تواند به شما کمک کند تا بتوانید خوابی راحت تر و با کیفیت تری داشته باشید. البته هر نوع تماس فیزیکی و حتی بغل کردن ساده نیز می تواند این هورمون را در بدن شما آزاد نماید.

مسواک زدن

یکی از روتین های بسیار خوب برای داشتن خواب بهتر این است که قبل از خواب حتما مسواک بزنید. در واقع این کار شما باعث می شود تا ذهن شما در مورد خواب آگاهی پیدا کند و کم کم برای خوابیدن آماده خواهد شد. برای این تمرین کافی است زمانی که در حال مسواک زدن هستید روی تمامی چیزهایی که در دندان های شما قرار دارند تمرکز کنید و دیگر به مسائل روزمره خود فکر نکنید.

روتین برای خواب بهتر

استفاده از رایحه درمانی

استفاده از رایحه درمانی برای داشتن یک خواب خوب بسیار مفید می باشد و این در حالی است که شما می توانید از روش های بسیاری برای این کمار استفاده کنید. برای مثال می توانید از این رایحه ها در وان حمام بریزید و یا یک منتشر کننده حاوی روغن را در اتاق خواب خود قرار دهید. از روغن های بسیار زیادی می توانید برای این کار استفاده کنید ولی بهترین روغن ها روغن سدر و اسطوخودوس می باشد.

وسایل خواب تمیز

یکی دیگر از کارهایی که باید قبل از خواب انجام دهید این است که ملحفه و پتو را چک کنید تا تمیز باشد زیرا این تمیزی می تواند آرامش بیشتری را در ذهن شما ایجاد کند بنابراین بهتر است با توجه به هر فصلی که در آن قرار دارید از پتوها و ملحفه های متناسب با همان استفاده کنید. برای مثال زمانی که از ملحفه های بسیار گرم در تابتان استفاده کنید بیشتر عرق می کنید و خوابتان مختل خواهد شد.

افکار مثبت داشتن

برای این که بتوانید افکار بسیار خوبی را در رویا داشته باشید نیاز است تا قبل از خواب مثبت فکر کنید و سعی کنید تمامی افکار منفی را از ذهن خود دور کنید در غیر این صورت خواب شما مختل می شود و حتی ممکن است کابوس هایی را نیز در این زمینه ها مشاهده کنید. این کار می تواند انرژی شما را بعد از بیدار شدن نیز تامین نماید و از طرف دیگر بازدهی کاری شما را بیشتر خواهد کرد.

روتین برای خواب بهتر

بسیاری از افراد از تجسم هدایت شده استفاده می کنند و سعی می کنند فکر خود را از هر گونه مشکل و سختی که دارند منحرف نمایند و نتیجه بسیار خوبی نیز از این مورد دریافت می کنند. برای این کار می توانید خودتان را در جنگلی سبز و یا کنار دریا تصور کنید تا خواب راحت تری داشته باشید.

در پایان شما می توانید مطالب دیگری که در این زمینه نوشته شده است را مانند حمام قبل از خواب و ترفند برای سریع خوابیدن حمام قبل از خواب مشاهده کرده و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید و برای این ار باید از لینک های داده شده استفاده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *