دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تربیت کودک مقاوم و تقویت روحیه استقامت پذیری در کودکان

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

با توجه به این که در دنیای امروزی به دلیل اتفاقات و شرایط موجود خصلت صبوری بسیار ضروری و مهم می باشد در نتیجه نیاز است که والدین در راستای این امر به تربیت کودک مقاوم توجه نمایند و فرزند خود را طوری پرورش دهند که این ویژگی مهم در او شکل گیرد.

از جمله دغدغه های اصلی والدین که می توان به آن اشاره داشت تربیت درست فرزند و پرورش انواع خصلت های خوب در او بوده که این امر نیازمند آگاهی والدین و نوع رفتار صحیح و اصولی آن ها می باشد. با توجه به این که پدر و مادر الگوی فرزندش بوده و کودک از همان ابتدای تولد به تقلید و یادگیری از اطرافش می پردازد، بنابراین این مسئله باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب نحوه تربیت کودک مقاوم را مورد بررسی قرار داده ایم.

چگونگی تربیت کودک مقاوم

مغز کودکان شبیه یک اسفنج عمل می کند به این معنا که هر نوع تعامل و ارتباطی که با والدین و اطرافیان دارد و انواع اعمال آن ها را در ذهن خود ذخیره می کند. بنابراین برای تربیت کودک مقاوم بایستی والدین به گونه ای رفتار نمایند که این ویژگی در کودک نهادینه شود و در واقع برای داشتن یک کودک صبور و شکیبا والدین باید حس همدردی و انسان دوستی را به تدریج در او القا نمایند.
روش های تربیت کودک مقاوم
با شناخت و درک فرزند خود و با آگاهی و تشخیص مسائل و مشکلاتی که کودکان با آن ها مواجه هستند به آن ها احترام گذاشته و بدین گونه آن ها را صبور و شکیبا تربیت نمایید. سعی کنید مقاومت و بردباری در فرهنگ های مختلف را به کودک خود نشان بدهید و بهتر است که فرصت هایی را برای او فراهم کنید که با اشخاص مختلف معاشرت کرده و همکاری و تعامل داشته باشد تا به تفاوت های بین خود و دیگران شناخت پیدا کند.
بایستی فرزند خود را توجیه کنید که به دیگران احترام گذاشته و حس مسئولیت پذیری داشته باشد و این موضوع در او باید نهادینه شود که هر کسی در جایگاه خود ارزشمند و قابل احترام می باشد. سعی کنید به گونه ای با کودک خود رفتار نمایید که توقع دارید او نیز همان رفتار را با شما داشته باشد. کودکان از نوع لحن شما در زمان برخورد و ارتباط با دیگران در موقعیت های مختلف و از نوع گفتار شما با اشخاص مختلف الگوبرداری می کنند. بنابراین در جایگاه یک ولی و به عنوان نخستین مدل برای فرزندتان در نحوه رفتار خود با دیگران ثبات داشته باشید.
روش های تربیت فرزند شکیبا

راهکارهایی موثر برای افزایش روحیه استقامت پذیری در کودکان

پدر و مادرها می توانند با بهره مندی از روش هایی کاربردی کودکان خود را بردبار و مقاوم تربیت کنند که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

صحبت درباره صبر و شکیبایی

این موضوع بسیار گسترده بوده و نمی توان آن را به یک باره به کودک فهماند. یاد دادن استقامت مرحله ای در حال اجرا بوده و موضوعی نیست که قادر بود در یک لحظه به آن دست پیدا کرد و یا بتوان در یک جلسه آن را برای کودک شرح داد. بایستی در رابطه با وقایع و تفاوت ها با آن ها گفت و گو نمایید. راهکاری که در این زمینه اثرگذار بوده بحث کردن درباره موضوعات اجتماعی می باشد، موضوع بحث را از قسمتی شروع کنید و در نهایت به مسائل اجتماعی ختم نمایید.

روش های تربیت فرزند مقاوم

ارائه دادن قدرت درکی صحیح از برابری و همانندی گروه ها به کودک

در فرزندان خود درک و فهم صحیح داشتن از هویت های گروهی و همسالان آن ها را ترغیب نمایید. برای نوجوانان همسانی گروهی خیلی ضروری می باشد. به فرزند خود تعلیم دهید که به گروه خود افتخار نماید و به سایر گروه ها احترام بگذارد. به آن ها متذکر شوید که داشتن غرور و تعصب و حس دوست داشتن نسبت به گروه همسالان خود به این معنی نبوده که سایر گروه ها بدون ارزش های انسانی هستند و سزاوار بی احترامی و بی توجهی می باشند و در آخر این که نباید به هیچ عنوان به منظور ارتقا جایگاه خود گروه های دیگر را تحقیر نموده و آن ها را کوچک بشمارند.

روش های تربیت فرزند مقاوم

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شناسایی نداشتن مقاومت و بردباری در کودکان

زمانی که فرزند شما با اتفاق یا مشکلی رو به رو می شود دقیقا در همان زمان سعی کنید میزان صبر و شکیبایی را با او یاد بدهید. موضوعات کلیشه ای و ناآگاهی های فرهنگی را که در فیلم ها و برنامه ها و بازی های رایانه ای و … مشاهده می شود را یادآور شوید. در رابطه با تعصبات و پیش داوری هایی که برخی اوقات میان اعضای خانواده رخ می دهد صحبت کنید. سعی کنید با موضوعات مناسب آغاز کرده و فرصت بدهید کودکان بیشتر حرف بزند و همچنین شما شنونده خوبی برای صحبت های او باشید. زمانی که از طرف فرزندتان عدم استقامت و مقاومت را مشاهده کردید در مورد آن بحث کرده و با بروز این نوع احساس و عدم صبوری و ناتوانی که برای او ایجاد شده مقابله نمایید.

راهکارهای تربیت فرزند بردبار

حمایت از کودک در زمان بی صبری و بی استقامتی

به منظور تربیت یک کودک مقاوم باید با فهمیدن و شناسایی مسائل و مشکلاتی که بچه ها با آن ها مواجه هستند سعی کنید برای آن ها احترام قائل شوید. مشکلاتی که برای فرزندتان رخ داده کاملا جدی بگیرید و سعی نکنید آن ها را بی اهمیت و کوچک تلقی نمایید. حمایت عاطفی خود را از آن ها سلب نکنید و به آن ها واکنش های درست را یاد بدهید.

نشان دادن مقاومت و صبر در فرهنگ های مختلف به کودک

با فراهم سازی پکیج و لوازم آموزشی مختلف در خانه، قرائت کتاب هایی درباره صبر و استقامت در فرهنگ های مختلف، خرید انواع اسباب بازی های مرتبط با فرهنگ ها و گروه های مختلف، مشاهده سایت های اینترنتی مفید در این رابطه، خواندن ادبیات کشورها و فرهنگ های مختلف برای بچه ها خیلی سودمند است. به فرزندان خود متذکر شوید که چطور تنوع و گوناگونی فرهنگ ها می تواند در زندگی شخصی، کاری، هنری و ادبی افراد اثرگذار باشد.

نحوه تربیت کودک مقاوم

روراست بودن با کودک در رابطه با تفاوت و ها و اختلافات

بدین معنا بوده که هیچ وقت به فرزند خود نگویید که تمامی افراد شبیه هم هستند و با هم برابرند چرا که در واقعیت این گونه نیست. تمامی افراد جهان را از زوایای مختلف تجربه می کنند هر فردی دنیا را از یک راه تجربه می کند و از یک دید می بیند. این تجربه های افراد بوده که مهم و ارزشمند می باشند. موضوع اصلی تفاوت و تمایز میان این تجارب مختلف است.

نحوه تربیت فرزند صبور

در مطلب ارائه شده با راهکارهای موثر تربیت کودک مقاوم به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. همچنین برای تربیت کودک مستقل و تربیت کودک شجاع می توانید این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *