دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راه های غلبه بر ترس از دست دادن همسر

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع ترس از دست دادن همسر می تواند علل و نشانه های مختلفی داشته باشد که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با علل، نشانه ها و حتی روش های درمان این ترس آشنا شوید.

به طور کلی یکی از نگرانی های مهم در زندگی مشترک زوجین ترس از دست دادن همسر یا طرف مقابل است که موجب می شود هیچ گاه نتوانید آرامش و لذت کنار هم بودن را درک کنید و همیشه احساس ناامنی داشته باشید. این حس بر اساس عقیده مشاوران خانواده می تواند یک زندگی مشترک را با چالش های جدی مواجه سازد که به همین خاطر بایستی برای درمان آن اقدام نمایید.

بررسی ترس از دست دادن همسر

همانطور که می دانید حس مالکیت نسبت به همسر در همه افراد وجود دارد در واقع هر چقدر بیشتر همسرتان را دوست داشته باشید احساس مالکیت بیشتری نیز نسبت به او خواهید داشت که می تواند ناشی از ترس درونی از دست دادن همسر باشد. به طور کلی ترس از دست دادن همسر پشت تمام رفتارهای کنترل گر، سوء ظن و شک کردن قرار گرفته است.

علل ترس از دست دادن همسر

افرادی که با این مشکل دست به گریبان هستند اغلب چیزی در وجودشان کم دارند که می خواهند جای خالی اش را پر کنند. شک آن ها نسبت به همسرشان نیست بلکه نسبت به خودشان است و طرف مقابل را آینه ای می دانند که خودشان را در آن ببینند.

فردی که در رابطه احساس ناامنی داشته باشد مدام در حال شرلوک هلمز بازی است و لحظه و لحظه همسرش را کنترل می کند برای مثال گوشی تلفن همراه و جیب هایش را چک می کند، اگر فردی در مهمانی با همسرش گرم بگیرد ذهنش به هم می ریزد و همیشه نگران پشت پرده رابطه عاطفی اش بوده و بهترین لحظات خود را صرف فکر کردن در مورد این می کند که دل و ذهن همسرش جای دیگری است و به همین خاطر به هیچ وجه نمی تواند معنای واقعی عشق و آرامش را درک کند.

در واقع ترس از دست دادن را می توان نوعی عذاب روانی در نظر گرفت که یکی از بدترین توهم های ذهن انسان خواهد بود. این ترس یعنی همان تصور غیر منطقی که همیشه به بقیه بیشتر از خودت خوش می گذرد یا مثلا این تصور پوچ که لحظه ی ناب زندگی درست نزدیک توست اما این خود شما هستید که آن را تحویل نمی گیرید.

نشانه های ترس از دست دادن

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نشانه های فوبیای از دست دادن همسر

معمولا افرادی که به این نوع ترس دچار هستند در هر لحظه فکر می کنند که اتفاقی که هنوز رخ نداده و امکان رخ دادن آن نیز در این لحظه وجود ندارد، اتفاق افتاده و احساس می کنند زندگی بدون همسر امکان پذیر نخواهد بود. این دسته از افراد اغلب دارای علائم فوق خواهند بود.

  • افکار غیر منطقی فزاینده
  • اضطراب و دلهره
  • احساس ترس رو به رشد و فراگیر
  • علائم جسمی مانند تعریق، ضربان قلب بالا، ناراحتی معده و تنش عضلانی
  • تنها بودن و دوری گزیدن از افراد
  • تغییر در الگوی خواب و غذا خوردن
  • حملات احتمالی قلبی و مغزی

علائم جسمی در اثر ترس

علل شایع ترس

توجه داشته باشید افرادی که مبتلا به فوبیای از دست دادن همسر هستند اغلب با خود فکر می کنند که به تنهایی قادر به ادامه زندگی نیستند. در واقع این عارضه در اثر عوامل مختلفی در افراد شکل می گیرد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم.

  • اعتماد به نفس پایین:

یکی از علت هایی که موجب می شود فرد در رابط عاطفی همیشه ترس از دست دادن داشته باشد قطعا اعتماد به نفس پایین است. افراد مبتلا به اعتماد به نفس پایین همیشه نگران قضاوت شریک عاطفی بر حرف ها و رفتارشان بوده و همواره منتظر تایید شدن از طرف او هستند.

در واقع این افراد حتی زمان صحبت در مورد مسائل روزمره سوال می کنند که حرف های تکراری من حوصله تو را سر می برد؟

  • مشکلات کودکی:

کودکی و رابطه والدین بر کودک تاثیر زیادی بر زندگی و شخصیت او خواهد گذاشت. در واقع اگر رابطه فرد در کودکی با والدین خود همراه با اضطراب، نا امنی و ترس از طرد شدن باشد و الگوی دلبستگی ایمن و دوست داشتن بی قید و شرط در کودک شکل نگیرد این فرد در بزرگسالی و در رابطه عاطفی خود دچار نا امنی و ترس از طرد شدن خواهد شد.

مشکلات کودکی علت ترس از دست دادن

  • احساس ناکافی بودن:

یکی دیگر از علت هایی که موجب می شود افراد دچار ترس از دست دادن شوند قطعا افکار منفی در مورد خود است. این افراد مدام فکر می کنند برای شریک زندگی شان کافی نیستند و هیچ جذابیتی ندارند تا طرف مقابل به رابطه اش وفادار بماند.

این افراد به همین خاطر به جستجوی کنکاش می پردازند و به هر چیز یا رفتاری شک می کنند و پس از متوجه می شوند که شک شان بی دلیل بوده و تنها زندگی را برای خودشان تلخ می کنند.

  • رابطه عاشقانه نافرجام:

برخی از افراد در زندگی یک رابطه عاشقانه نافرجام را تجربه کرده اند و برای جبران کمبودها و عقده های ب جای مانده از رابطه قبلی، وارد یک رابطه جدید خواهند شد بدون اینکه زمانی کافی برای گذر از این احساسات ناخوشایند را به خود داده و اعتماد به نفس شان را باز سازی کنند. این افراد در رابطه جدید نیز دچار ترس از دست دادن شده اند و نمی تواند احساس آرامش داشته باشند و همچنین اغلب تصور می کنند شریک زندگی شان قرار نیست کنارشان بماند.

  • باور نکردن توانایی ها:

به طور کلی افرادی که توانایی شان را باور و خودشان را قبول دارند، اعتماد به نفس کافی داشته و مطمئن هستند که طرق مقابل به خاطرشان در این رابطه می ماند اما افرادی که به خود و توانایی هایشان شک دارند مطمئن نیستند که شریک زندگی شان کنار آن ها بماند.

چگونگی درمان ترس از دست دادن همسر

به همین خاطر دچار ترس شده و دست به اقدامات کنترل گر زده و در مواردی با رفتار های کنترل گرانه طرف مقابل شان را مجبور به ماندن خواهند کرد.

  • ناامنی عاطفی:

حس نا امنی و ناپختگی سبب می شود تا پیوسته به دنبال دانستن نظر دیگران در مورد خودتان و دریافت تایید آن ها باشید و رفتاری کنید که موجب می شود فردی آویزان به نظر برسید. در واقع افرادی که همیشه بدون همسرشان شاد نیستند و به طرف مقابل می چسبند و همیشه می خواهند با او باشند بیشتر از سایر افراد دچار ترس از دست دادن همسر خواهند شد.

چگونگی درمان این ترس

چنانچه دچار این ترس هستید بایستی به فکر رفع آن نیز باشید تا بیش از این زندگی شما را دچار آسیب نکند. همچنین راهکارهای پیشنهادی روانشناسان که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم نیز گزینه های مناسبی برای درمان ترس از دست دادن همسر خواهند بود.

  • افرادی ترس از دست دادن همسر دارند شکاک می باشند، چنانچه اینگونه هستید باید حتما شک تان را فراموش کنید و اصلا به روی همسرتان نیاورید و یا هرگز بدون داشتن دلیل منطقی شک تان را به زبان نیاورید.

راهکار های درمان ترس از دست دادن همسر

  • اگر شکست عشقی داشته اید بایستی مشکل را حل کنید و حتما از یک مشاور کمک بگیرید.
  • چنانچه همسرتان متوجه شک شما شده بود حتما از او معذرت خواهی کنید و رفتاری انجام دهید که نشان دهنده اعتماد شما به او باشد.
  • به یکدیگر بدون قید و شرط محبت کنید تا رابطه تان دلپذیر شود و مجددا آرامش و اعتماد به زندگی تان برگردد.
  • برای زندگی تان هدف و معنا داشته باشید و در تلاش برای رسیدن به آن باشید.
  • همچنین نفس عمیق نیز یک راهکار موثر برای کاهش اضطراب و تپش قلب خواهد بود پس اگر دچار هراس و اضطراب شده اید بهتر است در یک موقعیت آرام دراز بکشید یا بنشینید سپس نفس های عمیق را درون ریه خود کنید و به آرامی از دهان خارج نمایید.
  • توصیه می شود که عزت نفس خود را افزایش دهید، استقلال بیشتری کسب کنید و در نهایت برای زندگی مستقلانه برنامه ریزی نمایید.

درمان اساسی ترس از دست رفتن همسر

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب ترس از طرد شدن و ترس از گذشته در ازدواج نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *