دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چه راه هایی به تقویت احساس ارزشمندی کمک می کنند؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که تقویت احساس ارزشمندی چندان هم راحت نیست و شما بایستی اقدامات زیادی را در این زمینه انجام دهید و از توانایی هایتان به نحوه احسنت استفاده نمایید. با این حال در این مقاله تمام راهکار های موثر و مفید برای افزایش ارزشمندی انسان ها را شرح داده ایم با ما همراه باشید.

به صراحت می توان گفت که احساس ارزشمندی یک مسئله خیلی مهم می باشد که امروزه چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. در صورتی که یکی از عناصر مهم سلامت روان همین احساس ارزشمندی درون انسان است که بایستی روز به روز تقویت گردد.

آشنایی اصول تقویت احساس ارزشمندی

احساس ارزشمند بودن در واقع میزان اهمیتی است که افراد برای خودشان قائل می شوند. همچنین می توان آن را دورنمایی احساسی از خود دانست که مشخص می کند در مقایسه با دیگران چه احساس در مورد خودتان دارید و علت آن را بیابید. این احساس را می توان بخش بنیادی از وجود انسان دانست که برداشت انسان از خودش را شکل می دهد.

چگونگی تقویت احساس ارزشمندی

در واقع هر آنچه که فرد درباره شان فکر می کند، هر احساسی که دارد و حتی نوع رفتاری که از خود نشان می دهد محصول ارزشی است که خود انسان به خودش می دهد. احساس ارزشمندی یک موضوع بسیار حساس است که نباید به راحتی از آن بگذرید.

توجه داشته باشید که اولین عامل در شکل گیری حس ارزشمندی در افراد مربوط به دوران کودکی خواهد بود. زمانی که شما در کودکی و دوران مدرسه مورد تایید و انتقاد دیگران قرار گرفته اید در واقع نگاه شما به خودتان شکل گرفته است. اما فردی که از کودکی در معرض تنش های خانواده، انتقاد معلمان و مقایسه شدن با همسالان خود قرار گرفته در بزرگسالی نیز تلاش می کند تا حقارت های دوران کودکی اش را جبران کند.

بنابراین اولین قدم در تقویت احساس ارزشمندی آشتی با گذشته خواهد بود. در واقع اگر شما نتوانید گذشته تان را با وجود مشکلاتی که داشتید بپذیرید در درمان این مسئله دچار مشکل خواهید شد. در این شرایط دقیقا مانند یک قایق می شوید که یک پارو دارد و هر چقدر هم بیشتر پارو بزند با سرعت بیشتری به دور خود می چرخد.

عوامل تعیین کننده میزان ارزشمندی انسان

بهتر است بدانید که امروزه عوامل مختلفی برای تعیین سطح ارزشمندی انسان ها مطرح شده که در ادامه سعی داریم رایج ترین و مهم ترین این عوامل را شرح دهیم.

  •  آرون گروپس

عوامل تعیین کننده میزان ارزش انسان

  • دایره روابط:

معمولا انسان ها بر اساس تعداد افراد مهمی که می شناسند و با آن ها رابطه نزدیک دارند اعتبار خودشان را تعیین خواهند کرد.

  • حرفه:

همچنین شغل و حرفه نیز در ارزش گذاری افراد بسیار موثر خواهد بود. ممکن است فردی در برخورد با پرستارها سرد باشد اما با پزشکان رفتاری دوستانه داشته باشند زیرا باور دارد که پزشک انسان موفق تری است. به همین خاطر حرفه افراد اغلب در تعیین اهمیت زندگی آن ها نقش بسزایی خواهد داشت.

  • نمود فیزیکی و احساسی:

قضاوت و اعتبارسنجی افراد عمدتا بر اساس نمود بیرونی شان در سایر افراد رخ می دهد. اینکه مردم چه می پوشند، چطور صحبت می کنند و جامعه چه فکری در مورد آن ها می کند بسیار انسان ها بسیار است.

  • دارایی:

همچنین میزان دارایی یعنی از میزان حقوق دریافتی تا تعداد و نوع خودرو یکی دیگر از عواملی است که در سنجش و میزان ارزشمندی بسیار موثر است. در این مواقع معمولا دارایی مادی مورد نظر می باشد.

راه های تشخیص انسان با ارزش

راه های تقویت احساس ارزشمند بودن

چنانچه در احساس ارزشمندی تان دچار ضعف هستید می توانید از راهکارهایی که در ادامه برای افزایش و تقویت حس ارزشمند بودن بیان کرده ایم استفاده نمایید.

  • خودآگاهی را در خود پرورش دهید:

در واقع خودآگاهی می تواند به شما کمک کند تا با آموزه های غلطی که در دوران کودکی دریافته اید مقابله کنید و برخی عقاید و تصورات منفی را کنار بگذارید. این کار را می توانید با کمک تمرینات خودآگاهی یا با کمک یک درمانگر انجام دهید.

  • ذهنیت تان را تغییر دهید:

توصیه می شود که ذهنیت ثابت تان را به یک ذهنیت رشد تبدیل کنید تا بتواند به افزایش عزت نفس درون شما منجر شود. معمولا افراد دارای ذهنیت ثابت بر این باور هستند که مهم ترین خصوصیات شخصی شان مانند هوس و شخصیت تا حد زیادی ثابت و غیر قابل تغییر می باشد.

چگونگی افزایش حس ارزشمندی

اگر این افراد احساس ارزشمندی پایینی داشته باشند همیشه بر این عقیده خواهند بود که انسان نالایق، زشت و احمقی هستند و این ویژگی به هیچ وجه تغییر نمی کند. اما این درست نیست و شما با داشتن یک ذهنیت رشد یاد می گیرید که هیچ چیزی ثابت نیست.

افرادی که دارای ذهنیت رشد هستند اغلب بر این باور خواهند بود که ویژگی ها و توانایی های اصلی آن ها چیزهایی است که می توانند از طریق تلاش به دست بیاورند. این افراد عقیده دارند که توانایی شان ثابت نیست.

چنانچه فکر می کنید به اندازه کافی باهوش نیستید که حرفه ای جدید یاد بگیرید قطعا ذهنیت رشد به شما می آموزد که شما می توانید هر آنچه را در ذهن دارید یاد گیرید. به این ترتیب این باور در ذهن شما پرورش می یابد که هیچ چیز ثابت نیست و همیشه می توانید شرایط را تغییر دهید.

  • خودتان را بهبود ببخشید:

یکی دیگر از راه های تقویت حس ارزشمندی تلاش برای بهبود خود است. در واقع اگر احساس می کنید که لیاقت کار خاصی را ندارید چرا مهارت های لازم برای به دست آوردن آن را یاد نمی گیرید؟ اگر عقیده دارید که برای انجام پروژه های خاص تحصیلات کافی ندارید چرا آموزش نمی بینید؟

راهکار های موثر در ایجاد حس ارزش

البته آموزش دیدن تنها مستلزم ادامه تحصیل و مدرک نیست و شما می توانید خودتان را از طرق خودآموزی آموزش دهید. همچنین می توانید کتاب های لازم را بخوانید و یا به صورت آنلاین و دوره های کارآموزی مهارت های لازم را به دست بیاورید.

امروزه بسیاری از افراد در زمینه های خاص تبحر دارند چون مهارت های لازم را از طریق خودآموزی به دست می آورند. این مهارت خود آموخته بوده و شما بایستی در ابتدا ابتکار عمل داشته باشید و یاد بگیرید که برای بهتر شدن به چه چیزی نیاز دارید.

  • از تمام توانایی تان استفاده کنید:

در واقع کار کردن بر روی چیزهایی که دوست دارید می توانید حس ارزشمندی تان را به شدت تقویت کند. چنانچه به دنبال توانایی های بالقوه تان نباشید و آن ها را شکوفا نکنید قطعا احساس خوبی در مورد خود نخواهید داشت.

شما احساس می کنید که زندگی تان را هدر می دهید و این روحیه و ارزش شما را پایین می آورد. با این حال وقتی بر روی توانایی بالقوه تان کار کنید احساس نسبت به خودتان پیدا می کنید. با این کار اعتقاد پیدا می کنید که لایق کار های خوب هستید و حتی بیشتر تلاش خواهید کرد تا به آنچه آرزو دارید برسید.

ساتفاده از توانایی ها برای افزایش ارشمندی

  • با افراد خوب و مناسب معاشرت کنید:

همانطور که متوجه شدید محیط اطراف می تواند احساس ارزشمندی را در فرد تقویت کند و یا ان را نابود سازد. در واقع اگر با افرادی رفت و آمد کنید که دائما شما و توانایی هایتان را زیر سوال ببرند قطعا احساس بی ارزشی و ناکافی بودن خواهید کرد.

بهتر است همیشه اطراف تان کسانی باشند که واقعیت را بگویید نه اینکه شما را به دروغ تایید کنند. بایستی یاد بگیرید که آن ها را با افرادی که تنها هدف شان پایین آوردن شما است متمایز کنید. همچنین بهتر است یک سیستم پشتیبانی داشته باشید و با افرادی رابطه برقرار کنید که ارزش تان را در کلام و رفتارشان به شما یادآوری کنند. در واقع شخصی اگر دوست داشته شود می تواند به موفقیت های زیادی دست یابد زیرا می داند افراد دیگر او را بدون قید و شرط دوست می دارند.

  • خودتان را ارتقا ببخشید:

به طور کلی احساس ارزش چیزی است که از درون می آید. شما می توانید با بهبودی مداوم خودتان به تقویت احساس ارزشمندی تان بپردازید. بهتر است مهارت های جدید یاد بگیرید، خود را آموزش دهید و بسازید. همچنین حتما بر روی سلامت جسمی، روحی و روانی نیز کار کنید.

راهکار های موثر در ایجاد حس ارزشمندی

ترجیحا محیطی ایجاد کنید که به رشد شما کمک کند. یکی روش های متداولی که می تواند به خودسازی مداوم تان کمک کند مطالعه و یادگیری مطالب جدید است و موجب تقویت احساس ارزشمندی در شما خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *