دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

عوامل موثر در افزایش پاجوش سانسوریا

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع افزایش پاجوش سانسوریا چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با تمامی عوامل موثر در تولید پاجوش توسط سانسوریا آشنا شوید.

به طور کلی سانسوریا از دسته گیاهان آپارتمانی و زینتی محسوب می شود که امروزه با نام های مختلفی از جمله گیاه شمشیری یا نیزه ای نیز شناخته خواهد شد. گیاه سانسوریا در میان علاقه مندان به گل و گیاه محبوبیت زیادی پیدا کرده و شما می توانید با افزایش پاجوش های یک گیاه خاص با جلوه ای زیبا در منزل تان داشته باشید.

آشنایی با نحوه افزایش پاجوش سانسوریا

همانطور که می دانید یکی از آسان ترین و موثرترین روش های تکثیر این گیاه مقاوم و زیبای آپارتمانی استفاده از پاجوش های آن است. در واقع تماشای پاجوش های کنار گیاه مادر صحنه چشم نوازی است که به یاد ماندنی بوده و از ذهن علاقه مندان به گل و گیاه به هیچ وجه پاک نخواهد شد.

چگونگی افزایش پاجوش سانسوریا

به طور کلی هر چقدر تولید پاجوش های سانسوریا افزایش یابند گلدان نیز جلوه و زیبایی خاصی پیدا خواهد کرد. همچنین قرار دادن آن در دکوراسیون منزل جذابیت ویژه ای به منزل بخشید و چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. با وجود اینکه ممکن است در ابتدا تصور کنید سانسوریا پس از خرید به راحتی پاجوش می زند و تکثیر می شود اما حقیقت این است که پاجوش آنطور که به نظر می آید کار راحتی نیست و در صورت مهیا بودن شرایط ایده آل برای گیاه و رسیدگی شما پاجوش های زیبا و خوش رنگ خود را تولید خواهند کرد.

عوامل موثر در رشد پاجوش ها:

به صراحت می توان گفت که عوامل مختلفی در تحریک سانسوریا برای ایجاد پاجوش نقش دارند که شما بایستی برای افزایش پاجوش های این گیاه موارد مختلفی را کنترل و مورد توجه قرار دهید:

  1. اندازه گلدان
  2. بستر مناسب
  3. نور مناسب
  4. تغذیه ایده آل
  5. دمای کافی
  6. آبیاری مناسب
  7. جلوگیری از بیمار شدن گیاه

عوامل موثر در رشد پاجوش سانسوریا

اندازه مناسب گلدان:

توجه داشته باشید که مهم ترین عامل افزایش پاجوش سانسوریا انتخاب سایز گلدان خواهد بود. با وجود اینکه بسیاری عقیده دارند هر چه گلدان بزرگ تری برای گیاه شان انتخاب کنند گیاه سریع تر و بهتر رشد می کند اما واقعیت این چنین نیست و ترجیحا سایز گلدان باید متناسب با سایز ریشه گیاه باشد.

به ویژه برای گیاه سانسوریا که اگر قصد دارید با سرعت بالا از این گیاه پاجوش بگیرید حتما گلدان کوچکی را انتخاب نمایید. زیرا سانسوریا معمولا زمانی پاجوش می دهد که در فضای کوچکی کشت شود و ریشه آن تمام فضا را پر کند. به طوری که ریشه دیگر جایی برای گسترش نداشته باشد. در این شرایط سانسوریا پاجوش می زند و به آرامی از دل خاک بیرون خواهد آمد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تامین بستر مناسب:

به طور کلی بستر هر گیاه با گیاهی دیگر کاملا متفاوت بوده و به همین خاطر اگر قصد دارید گیاهتان سرحال باشد و به صورت مدام پاجوش بزند حتما برای آن یک بستر مناسب ایجاد کنید. توصیه می شود که برای بستر این گیاه از ترکیب ۶۰ درصد شن، ۲۰ درصد خاک گلدان و ۲۰ درصد ورمی کمپوست استفاده نمایید.

چگونگی تکثیر گیاه از طریق پاجوش

تامین نور کافی:

گیاه سانسوریا یک گیاه مقاوم و بسیار سازگار می باشد که برای رشد نیاز به نور چندانی نخواهد داشت. البته با وجود اینکه سانسوریا نسبت به نور کم مقاومت خوبی دارد اما برای اینکه شاداب باشد و برگ هایش شروع به ریزش نکنند بایستی نور بهتر و مناسب ترین برای آن تامین نمایید. البته از این نکته هم غافل نشوید که نور مستقیم خورشید نیز موجب سوختگی برگ های سانسوریا خواهد شد.

کوددهی منظم:

بهتر است بدانید که کوددهی و تغذیه نقش بسیار مهمی در رشد و افزایش پاجوش های گیاه دارند به گونه ای که شما می توانید با انجام کوددهی تولید پاجوش های گیاهتان را دوچندان کنید. توصیه می شود که از از سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم برای تغذیه گیاهتان استفاده نمایید.

معمولا مسئولیت نیتروژن رشد قسمت سبز گیاه یا همان برگ ها است و وظیفه فسفر نیز گسترش و قوی شدن ریشه ها و همچنین پتاسیم نیز طراوت گل ها و میوه ها خواهد بود. بر همین اساس بهترین کود برای افزایش پاجوش های سانسوریا کودی است که فسفر بیشتری داشته باشد مانند کود ۱۰-۵۲-۱۰. توصیه می شود که این کود را در طول فصول بهار و تابستان که زمان رشد گیاه است هر ۴۵ روز یک مرتبه به گیاه بدهید.

مراحل رشد پاجوش سانسوریا

بازه دمایی ایده آل:

دقت داشته باشید که اگر دمای محل نگهداری گیاه سانسوریا بالاتر از ۲۵ یا پایین تر از ۱۸ درجه سانتی گراد باشد احتمال ایجاد پاجوش ها به شدت کاهش خواهد یافت. با وجود اینکه سانسوریا می تواند تا دمای ۳۰ درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند اما بایستی میزان آبیاری و رطوبت را برای آن در حد متعادل نگه دارید.

همچنین به هیچ وجه اجازه ندهید که دمای محیط کشت از ۱۰ درجه سانتی گراد کمتر شود چون گیاه اگر مدت طولانی در این دما بماند موجب مرگ آن خواهد شد.

آبیاری منظم:

دقت اشته باشید که سانسوریا نسبت به آبیاری کم مقاوم بوده و در مقابل آبیاری زیاد را به هیچ وجه نمی پسندد. به گونه ای که اگر میزان آبیاری بیش از حد مورد نیاز باشد گیاه به مرور از بین رفته و یا در مواردی با بیماری های قارچی مواجه خواهد شد.

با این حال اگر آبیاری را به موقع و به مقدار کافی انجام دهید گیاهتان رشد خوبی خواهد داشت. پیش از انجام آبیاری بهتر است خاک بستر را مورد بررسی قرار دهید و هر زمان که سطح خاک خشک بود اقدام به آبیاری کنید.

آبیاری سانسوریا را به گونه ای انجام دهید که گیاه کاملا سیراب شود و آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود. البته که پیش از آبیاری حتما زهکشی آن را بررسی نمایید زیرا تجمع آب در انتهای گلدان موجب پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ گیاهتان خواهد شد.

ابیاری منظم برای رویش پاجوش ها

کنترل آفات و بیماری های گیاه:

یکی دیگر از روش های افزایش پاحوش سانسوریا کنترل آفات و بیماری های آن است. در واقع زمانی که گیاهتان دچار بیماری یا مشکلی می شود شما تمام توان و انرژی تان را برای رفع مشکل و مبارزه با آن هدر می دهید و به هیچ وجه به پاجوش زدن گیاهتان فکر نمی کنید. زیرا سانسوریا در زمان بیماری یا وجود آفات به هیچ وجه پاجوش نمی دهد و شما باید در سریع ترین زمان ممکن بیماری را از بین برده و سپس شرایط خوبی را برای گیاهتان فراهم کنید تا رشد خوبی داشته باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *