دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونگی رفتار با شوهر خاله زنک (گاسیپ)

  • فروغ راد
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

از نظر علم روان شناسی خاله زنک به فردی گفته می شود که دائما در حال اظهار نظر درباره دیگران است و درمورد مسائل کم اهمیت آن ها با دیگران صحبت می کند، این خصوصیت اخلاقی که به آن گاسیپ نیز می گویند مخصوص خانم ها نیست و بسیاری از آقایون نیز چنین خصوصیتی دارند و اطرافیان آن ها مخصوصا همسرانشان از این موضوع رنج می برند، از این رو در این مقاله سعی شده است رفتار اصولی با شوهر خاله زنک بررسی شود.

بسیاری از خانم ها با این مساله که همسرشان در مسائلی که به او ربطی ندارد دخالت می کند و راجع به آن ها نظر می دهد مشکل دارند و برای رفع این مشکل شاید خیلی از راه ها را امتحان کرده باشند اما به نتیجه ای نرسیده اند، این افراد که به آن ها مرد خاله زنک می گویند معمولا از همه چیز ایراد می گیرند و در مورد هر اتفاق یا مساله ای نظر می دهند و حرف دیگران را قبول نمی کنند، اگر شما هم به دنبال راه حلی برای رفتار با شوهر خاله زنک هستید با ما همراه باشید.

نوع رفتار با شوهر خاله زنک

این تصور که خاله زنک بودن یک رفتار زنانه است و مردانی که رفتارهای زنانه دارند و حرف های زنانه می زنند خاله زنک هستند، کاملا غلط است. کلمه خاله زنک در فرهنگ معین به شخصی می گویند که دارای رفتار و گفتار مبتذل، سخن چین و پیگیر در موضوعات بی اهمیت و جزئی است. خاله زنک یا گاسیپ یک ویژگی زنانه نیست ولی به دلیل اینکه خانم ها بیشتر تمایل به صحبت و برقراری روابط اجتماعی دارند این کلمه در فرهنگ ما خاله زنک نامیده می شود، اما از نظر علمی به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست که ویژگی های یک گاسیپ فقط در خانم ها وجود داشته باشد زیرا بسیاری از آقایان نیز می توانند گاسیپ باشند.

نتیجه رفتار منطقی با شوهر خاله زنک

ویژگی های یک فرد گاسیپ یا خاله زنک

تحقیقا علمی نشان داده اند که خاله زنک بودن در انسان لذت ایجاد می کند، در واقع صحبت درباره دیگران، توجه کردن به مسائل دیگران و اهمیت دادن به مسائل جزیی و پیش پا افتاده باعث می شود سطح هورمون های مثبتی مانند سرتونین در بدن افزایش یابد و همچنین موجب کاهش استرس و اضطراب می شود. اما بسیاری از افراد به دلیل سبک های تربیتی، فرهنگی و باورهای شخصی خود را از این لذت منع می کنند زیرا می دانند خاله زنک و یا گاسیپ بودن آسیب های اجتماعی زیادی برای آن ها به همراه خواهد داشت. اگر می خواهید علت های گاسیپ بودن و همینطور رفتار صحیح با شوهر خاله زنک را بدانید با ما همراه باشید.

گوشزد کردن رفتارهای یک شخص گاسیپ

گاسیپ بودن به فرد حس برتری می بخشد

یکی از نیاز های مهم انسان نیاز به تایید شدن توسط دیگران و مورد احترام بودن می باشد، به همین دلیل انسان همواره به دنبال برتری طلبی و داشتن ویژگی های مثبت است. بسیاری از افراد وقتی نمی توانند به وسیله دستاوردها و موفقیت های خودشان این حس برتری را ارضاء کنند تصمیم می گیرند موفقیت های دیگران را در جمع کم ارزش جلوه دهند.

  •  آرون گروپس

به طور مثال ممکن است یک فرد پشت سر همکارش که به تازگی ترفیع شغلی گرفته است شروع به بدگویی کند و یا با حرف هایش نشان دهد که او کار با ارزشی نکرده است، اگر دیگرانی که حرف های او را می شنوند تاییدش کنند، نیاز او برای تایید شدن از جانب دیگران بر طرف خواهد شد.

گاسیپ ها از درد دیگران لذت می برند

بعضی از افراد از ناراحتی دیگران لذت می برند و از انتشار اخبار بد نسبت به آن ها احساس خوبی پیدا می کنند، ممکن است این حس برای همه اتفاق افتاده باشد اما این به این بدان معنا نیست که باید همیشه از ناراحتی دیگران خوشحال شوید.

روان شناسان بر این باورند که  انسان در سه حالت عدالت خواهی، رقابت و خشم می تواند از رنج دیگران و صحبت درباره آن لذت ببرد.

  • عدالت خواهی : احساس می کنیم ناراحتی آن شخص حقش بوده و به خاطر کارهای زشتی که انجام داده است مستحق تنبیه و رنج می باشد.
  • رقابت : از شکست رقیب احساس خوبی به فرد دست می دهد و آن احساس را برای دیگران نیز تعریف می کند.
  • خشم : وقتی فردی از شخص دیگری خشمگین و عصبانی است با دیدن ناراحتی و رنج و عذاب او دلش خنک شده و حس لذت بخشی دریافت می کند.

خشم و رقابت دو عامل در افراد گاسیپ

گاسیپ ها از درک گروهی لذت می برند

همه افراد از اینکه ببینند افکارشان مشابه افکار دیگران است، احساس امنیت می کنند و اگر ببینند کسی مانند آن ها فکر نمی کند احساس درک نشدن و تنهایی می کنند، به همین دلیل بعضی از افراد وقتی نظری و تصوری درباره دیگران دارند علاقه مند هستند تا آن را بابقیه مطرح کنند و دیگران را نیز با خود هم نظر و هم عقیده کنند، اگر همسر شما این خصوصیت را دارد در این مواقع باید رفتار درست با شوهر خاله زنک را بدانید.

گاسیپ ها علاقه به صحبت درباره فردی خاص را دارند

زمانی که افراد به شخصی توجه ویژه ای دارند علاقه مند هستند تا درباره او با دیگران صحبت کنند، این توجه ممکن است مثبت و یا منفی باشد، بدان معنا که اگر کسی را دوست داشته باشند دلشان می خواهد احساس خود را نسبت به او با دیگران مطرح کنند و نظر بقیه افراد را هم درباره آن شخص بدانند، اگر از کسی خوششان نیاید نیز دوست دارند درباره بدی های آن شخص به دیگران بگویند و دیگران بد بودن او را تایید کنند.

رفتار صحیح با شوهر خاله زنک

آیا همسر شما یک گاسیپ است؟

با توجه به توضیحات داده شده گاسیپ از نظر روانشناسی یعنی شخصی که درباره دیگران و مسائل بی اهمیت زندگی آن ها صحبت، شایع پراکنی و غیبت می کند. اکنون با توجه به این خصوصیات ذکر شده آیا همسر شما یک گاسیپ است؟ اگر این طور است بهترین راه کار این است که با کمک یک فرد متخصص در این زمینه ویژگی های همسر خود را بشناسید و یک نسخه کلی برای او نپیچید.

رفتار اصولی و صحیح با شوهر خاله زنک

بهتر است ابتدا چند خصوصیتی که در بالا درباره آن ها توضیح داده شد را در فرد بررسی کنید تا ریشه این کار در او مشخص شود، سپس بر اساس آن راه حل هایی را برای کم رنگ کردن این ویژگی در او در نظر بگیرید. برای اینکه بدانید علت این رفتارها در او چیست بهتر است با لحنی دوستانه بدون تحقیر یا بی احترامی با او صحبت کنید و از او بخواهید اگر شخصی او را آزار می دهد با یک مشاور خوب صحبت کند. کمک گرفتن از مشاور باعث می شود فرد بتواند مشکل خود را ریشه یابی کند و همچنین مشاور به او کمک می کند افکار و احساسات مثبت را جایگزین تفکرات منفی کند.

نکات مهم درباره افراد گاسیپ

شاید شما علاقه ای به صحبت درباره دیگران نداشته باشید اما تا زمانی که مشکل گاسیپ بودن همسرتان کاملا برطرف نشده است بهترین کار این است که شنونده خوبی برای حرف های او باشید زیرا اگر شما این کار را نکنید او اشخاص دیگری را برای گوش دادن به حرفهایش و تایید آن ها پیدا می کند و تا زمانی که تایید شود گاسیپ بودنش بیشتر تقویت خواهد شد. پس همانطور که گفتیم سعی کنید بدون غر زدن و قضاوت کردن شنونده خوبی برای حرف هایش باشید، اما به هیچ عنوان او را تایید نکنید و در مقابل حرفایش از او سوالاتی مانند اینکه چرا این حس را نسبت به فلان شخص دارد و یا اینکه چرا این موضوع در تو این حس بد را ایجاد کرده است بپرسید. سعی کنید با پرسش های خود او را به سمت چرایی درباره رفتارش هدایت کنید.

گوش شنوا بودن برای شوهر خاله زنک

در ابتدا درباره علت اصلی گاسیپ بودن که میل به برتری، است توضیح مفصلی داده ایم، با توجه به این ویژگی اگر شما به همسرتان برچسب خاله زنک بودن بزنید و او را بابت این مساله تحقیر کنید، حس برتری طلبی اش بیشتر آسیب می بیند، بنابراین سعی کنید کارهای مثبت و خوبش را به طور غیر مستقیم تایید کرده و از او قدردانی کنید تا احساس مفید بودن به همسرتان دست بدهد، نکات گفته شده چند رفتار از رفتارهای اصولی با شوهر خاله زنک است که امید داریم در بهبود شخص گاسیپ موثر باشد.

در پایان به منظور آشنایی با طرز رفتار با همسر بدبین و نوع رفتار با همسر رفیق باز می توانید به این لینک ها مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *