دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شکست عاطفی

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

وجود یک رابطه عاشقانه در طول مسیر زندگی می‌تواند به عنوان بهترین تجربه فرد باشد. اما در صورتی که یکی از طرفین نتواند با ادامه دادن این مسیر راه را طی کند موجب ایجاد شکست عاطفی در طرف مقابل شده و بدترین تجربه زندگی فرد را رقم خواهد زد. داشتن شکست عاطفی موجب بروز هیجانات منفی ناشی از جدایی در فرد شده که می‌تواند زندگی او را تحت تأثیر خود قرار دهد.

شکست عاطفی

شکست عاطفی چیست

شکست عاطفی یا سرخوردگی در یک رابطه عاطفی بین دو طرف که به دلایل مختلف از ادامه دادن مسیر به صورت دو نفره امتناع می‌کنند، بروز می‌کند. به وجود آمدن هیجانات منفی مانند سرخوردگی، کاهش اعتمادبه‌نفس، خشم، تنفر، افسردگی و… از جمله تبعات بعدی شکست عاطفی است که در صورت عدم درمان و رسیدگی نکردن به آن‌ها می‌توانند برای فرد در زندگی آینده و رابطه‌های بعدی او را با مشکلات بزرگ‌تری مواجه کند.

هرچند درمان شکست عاطفی و پیامد‌های آن نیاز به گذر زمان و کاهش احساسات منفی دارد اما در این میان استفاده از راه‌حل و روش‌های درمانی صحیح یک مشاور یا درمانگر متخصص می‌تواند تا مقدار زیادی در عبور از این موقعیت برای فرد تأثیر مثبتی داشته باشد.

در واقع شکست عاطفی بین دو نفر که بیش از اندازه یکدیگر را دوست داشته‌اند و یک رابطه عاطفی را با هم تشکیل داده بودند، در اثر عدم دستیابی به تفاهم و بروز مشکلات حل نشده به وجود می‌آید. این شکست همراه با طرد شدن از سمت کسی است که او را بسیار دوست داشته‌اید و این می‌تواند عواقب ناخوشایند و ناراحت‌کننده‌ای را برای طرف مقابل به همراه داشته باشد. توجه به این مورد به عنوان یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین آسیب‌های روحی و روانی موجود در اجتماع، نیاز مراجعه به درمانگر را بیشتر از قبل می‌کند.

دلایل شکست عاطفی

وجود یک رابطه عاطفی عمیق می‌تواند به عنوان یکی از دستاورد‌های مهم فرد در زندگی شناخته شود. در این صورت فرد با احساس وجود یک تکیه‌گاه یا پشتوانه می‌تواند خود را از لحاظ عاطفی و دریافت محبت اغنا کرده و با چالش‌ها و مشکلات زندگی به خوبی کنار آید. اما عدم توجه و رسیدگی به این رابطه موجب می‌شود تا به آهستگی با سردی در رابطه مواجه شده و در نهایت یک شکست عاطفی را تجربه کنید.

دلایل متعددی برای به وجود آمدن شکست عاطفی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • خودپسندی و خودشیفتگی بیش از اندازه
  • قرار ندان رابطه در اولویت کار‌ها
  • عدم توجه به طرف مقابل
  • وجود خشم و عصبانیت در رابطه
  • عدم تعهد و وفاداری
  • بی‌احترامی دو طرفین به یکدیگر

ازدواج و شکست عاطفی

یکی از دلایل مهم در ایجاد شکست عاطفی، اجرای ازدواج سنتی و به اجبار است که بیشتر در فرهنگ‌های سنتی و مردسالاری مشاهده می‌شود. هرچند نمی‌توان به صورت کامل گفت که انجام ازدواج اجباری می‌تواند در ایجاد مشکلات و جدایی تأثیر داشته باشد اما مقدار زیادی از شکست‌های عاطفی می‌توانند از این عامل به وجود آیند.

در این میان افراد بدون اینکه علاقه و محبتی بین آن‌ها برقرار باشد و به اجبار خانواده‌ها بر اساس رسومات قومی، خرافات، رعایت سنت‌ها و در برخی موارد فرهنگ نادرست خانواده‌ها تن به ازدواج سنتی می‌دهند که هیچ شناخت کافی نسبت به طرف مقابل خود ندارند.

شکست عاطفی

در این بین افرادی نیز هستند که با توجه به ناآگاهی نسبت به معیار‌های مهم ازدواج و تنهای بر پایه عوامل ظاهری و کم ارزش اقدام به ازدواج غیر سنتی می‌کنند که این مورد هم در بسیاری از موارد به شکست عاطفی و رهاشدگی منجر می‌شود.

با توجه به اینکه هدف از ازدواج، تشکیل خانواده در کنار یک همراه همسر مناسب است، نیاز است تا برای داشتن یک ازدواج بدون شکست، در مرحله اول با دریافت کمک از یک مشاور با تجربه در زمینه ازدواج، اهداف و نیاز‌های خود را شناخته و آن‌ها را درک کند. علاوه بر این فرد باید توانایی انتخاب همسر خود را بر اساس معیار‌های منطقی و واقع‌گرایانه متناسب با خصوصیات رفتاری، روحی و خواسته‌های خود داشته باشد.

راه‌های درمان شکست عاطفی

افراد پس از شکست عاطفی دچار احساسات منفی از جمله رهاشدگی، افسردگی و محرومیت عاطفی می‌شوند. فکر می‌کنند که کسی آن‌ها را درک نکرده و احساس تنهایی می‌کنند. اینکه فرد گمان داشته باشد کسی به او توجه نکرده و نیاز‌های او برای کسی مهم نیست موجب می‌شود تا نسبت به اطرافیان خود بی‌اعتماد شده و همین امر مشکلات بعدی را به همراه داشته باشد.

پیروی از یک قالب، تفکر و مفهوم شناختی در این دست افراد منجر به پیروی از یک الگوی ذهنی نادرست می‌شود که فرد را دچار طرحواره رهاشدگی می‌کند. این دسته از افراد با توجه به دوران کودکی در مورد اطرافیان خود دچار تصورات غلط شده و دائماً فکر می‌کنند آن‌ها را از دست خواهند داد.

کسی که دچار طرحواره محرومیت عاطفی شده است گمان می‌کند از جانب دیگران کنار گذاشته شده و با هر اتفاق ساده فکر می‌کنند که عزیزان خود را از دست می‌دهد. یکی از مشکلاتی که افراد مبتلا به طرحواره محرومیت عاطفی با آن مواجه هستند، هنگام تشکیل و برقراری رابطه عاطفی و احساسی است.

افرادی که به طرحواره شکست مبتلا هستند توصیه می‌شود تا با مراجعه به بهترین مشاور شکست عاطفی و دریافت راهکار‌های بهتر زندگی کردن مانند دوست داشتن خود، نشان دادن خود واقعی، نادیده گرفتن حرف‌های منفی، انتخاب هوشمندانه رابطه و… یک الگوی ذهنی صحیح را انتخاب و در زندگی به کار ببرند.

یادداشتی از کلینیک پیروز

افراد در طول زندگی خود رابطه‌های عاطفی و دوستی زیادی را تشکیل می‌دهند. در برخی از آن‌ها ممکن است به دلیل نداشتن تفاهم و یا برقراری ارتباط سازنده دچار شکست عاطفی شوند. عوامل متعددی در تشکیل چنین موقعیتی تأثیر‌گذار هستند. در این مواقع نیاز مراجعه به بهترین مشاور شکست عاطفی می‌تواند کمک بزرگی باشد.

کلینیک پیروز از جمله مراکز مشاوره درمانی تهران است که می‌تواند در این زمینه کمک شایانی به مراجعین به صورت حضوری و غیرحضوری داشته باشد. بهره‌مندی از بهترین طرحواره درمانگر سمیرا ابراهیمی و محمد پیروزی به شما در برقراری روابط سازنده و داشتن یک ازدواج بدون شکست از جمله خدمات کلینیک پیروز است.

سایت: www.clinicpiroozi.com

شماره‌های تماس:

۰۲۱-۷۷۴۳۱۵۲۳

۰۲۱-۷۷۴۳۱۶۴۹

۰۹۲۰-۳۸۵۵۰۱۶

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *