دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جلوگیری از جوانه زدن پیاز و روش های نگهداری از آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۷ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در صورت عدم استفاده طولانی مدت از پیاز، ممکن است جوانه بزند. اگر شما نیز به دنبال روشی برای جلوگیری از جوانه زدن پیاز هستید؛ پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

از آنجا که پیاز یکی از اجزای جدا نشدنی در بیشتر غذاهای ما ایرانی ها می باشد؛ همواره آن را به مقدار زیادی خریداری می نماییم. به این ترتیب ممکن است بعد از مدتی شاهد جوانه زدن آن باشیم. در این مطلب روش های جلوگیری از جوانه زدن پیاز ارائه می شود.

روش های جلوگیری از جوانه زدن پیاز

اصولا کمتر غذای اصیل ایرانی وجود دارد که در آن پیاز یکی از اجزای اصلی نباشد. از این رو معمولا ما ایرانی ها به میزان زیادی آن را خریداری می کنیم و همواره به دنبال روشی برای جلوگیری از جوانه زدن پیاز هستیم. پیاز یک سبزی ریشه دار است که میزان طولانی قابل نگهداری است و در صورت عدم مراقبت صحیح، ممکن است جوانه زده یا فاسد شود.

در این مطلب به روش ها و نکاتی درباره جلوگیری از جوانه زدن پیاز اشاره می شود. با ما همراه باشید.

جوانه زدن پیازها

شبیه سایر سبزیجات ریشه ای پیاز را هم می توان به مدت طولانی نگهداری نمود ولی اگر مراقبت درستی صورت نگیرد، ریشه و ساقه آن شروع به جوانه زنی می کند. با توجه به این که پیاز گل قرار است به گیاهی جدید تبدیل شود، جوانه زدن امری طبیعی بوده و پیازهای گل در حالت نهفته باقی مانده تا هنگامی که شرایط مناسب جهت جوانه زدن فراهم گردد، بعد شروع به رشد نمایند. هنگامی که پیازهای گل جوانه زدند، سریعا پوسیده می شوند.

برای جلوگیری از جوانه زدن پیاز اصلی ترین نکته ای که باید رعایت شود؛ مکان نگهداری آن است. بهتر است پیازها را در اتاقی سرد، خشک، تاریک و دارای تهویه مناسب مانند انباری، سرداب، زیرزمین یا گاراژ نگهداری نمایید. دقت کنید که رطوبت می تواند باعث جوانه زنی پیاز گردد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پیازها سریعا رطوبت محیط و مواد مرطوب اطراف خود را جذب می کنند. در ضمن هنگامی که یک پیاز در بین سایر پیازها شروع به جوانه زدن نمود، به سرعت به دیگر پیازها هم منتقل شده و اگر مشکل رفع نشود همه پیازها مبتلا می شوند. چرا که جوانه زنی ناشی از رشد نوعی قارچ می باشد که به علت آسیب به پیازها موقع برداشت، مثل ضربه های مختلف ایجاد شده و در صورت رشد و گسترش، همه پیازها را خراب می کند.

به این ترتیب به یاد داشته باشید، حتی جوانه زدن یک پیاز می تواند به سرعت همه پیازها را خراب کند. با توجه به این که قارچ ها دوستدار رطوبت هستند، به محض جذب رطوبت محیط، رشد نموده و حضور آن ها به صورت جوانه زنی پیاز نمایان می شود. در صورتی که بتوانید سریعا نشانه های جوانه زنی یک پیاز را تشخیص دهید، می توانید به آسانی با جدا کردن پیاز مذکور، همه پیازها را از جوانه زنی و خراب شدن نجات دهید.

نخستین نشانه جوانه زنی، نرم شدن لاله پیاز بوده که در پیازهای سفید یا زرد، رنگ شان تیره می شود. به تدریج که قارچ ها رشد کردند، بوی بسیار بدی در فضای آشپزخانه پخش می شود که شدیدا تند است. در این حالت اطمینان داشته باشید که یک یا چند تا از پیازهای داخل سبد شروع به جوانه زنی کرده اند. به محض مشاهده این پیازها باید آن را جدا نموده و پیازهای دیگر را بررسی و در صورت لزوم شستشو داده و کاملا خشک نمایید.

چند نکته مهم برای جلوگیری از جوانه زدن پیازها

برای جلوگیری از جوانه زدن پیاز ها نکاتی وجود دارد که می توانید با بکار بستن آن ها مانع از خراب شدن همه پیازها شوید.

اول این که باید پارچه ای تمیز و خشک را در یک محیط گرم و خشک پهن نموده و پیازها را با فاصله از هم روی آن پهن نمایید تا اگر رطوبتی وجود دارد، از بین برود. در صورت امکان پیازها را تا سه هفته در این شرایط نگهداری نموده و در غیر این حالت، هنگامی که اطمینان یافتید همه پیازها خشک شده اند، آن ها را درون سبد یا کیسه مناسبی قرار دهید.

دوم انتخاب بهترین ظرف برای نگهداری پیازهای خشک شده است که می تواند کیسه توری یا سبد سیمی باشد. ظروف دیگر مانند انواع پلاستیکی و یا درب دار مانع از جریان هوا شده و رطوبت را نگه می دارند. از این رو پیاز در این ظروف سریعا جوانه زده و می گندد.

نکته مهم این است که اگر شما عادت دارید پیاز و سیب زمینی را کنار یکدیگر نگهداری می کنید، از این به بعد این کار را فراموش کنید. هنگامی که پیاز کنار سیب زمینی گذاشته می شود به علت جذب سریع رطوبت از سوی پیاز، تمام رطوبت سیب زمینی به پیاز انتقال می یابد. از این رو هم پیاز جوانه زده و هم سیب زمینی ها سبز می شوند. به این ترتیب هر دو محصول از بین می روند.

سومین نکته بعد از اطمینان پیدا کردن از خشک و مناسب بودن محیط برای پیازها این است که دمای محیط نگهداری نیز مطلوب باشد. بهترین دما جهت نگهداری پیاز بین ۳۲-۴۰ درجه فارنهایت یا ۰-۴ درجه سانتی گراد می باشد. دمای بیشتر سبب خرابی و جوانه زدن پیاز می گردد. محیط بسیار سرد هم سبب یخ زدگی و از بین رفتن کیفیت و بافت پیاز می شود.

نکته چهارم این است که به هیچ عنوان، پیاز را در کنار سایر میوه ها قرار ندهید، زیرا هم می تواند رطوبت آن ها را جذب و جوانه بزند و هم گاز اتیلنی که از میوه های رسیده انتشار می یابد، سبب جوانه زنی پیازها می گردد.

چه محیطی برای نگهداری پیاز مناسب است؟

همانطور که اطلاع دارید پیازها انواع مختلفی دارند که همیشه در دسترس نیستند. ولی پیازهای معمولی در تمام فصول سال در دسترس هستند. بهترین شرایط و محیط برای نگهداری پیاز مکانی سرد، خشک، تاریک و با تهویه مناسب می باشد. از این رو همانطور که پیشتر هم اشاره شد انباری، زیر زمین و یا گاراژ بهترین محیط برای نگهداری پیاز می باشد.

ضمنا پیشتر اشاره شد که رطوبت دشمن پیاز است از این رو سعی کنید همواره محیط نگهداری پیاز خشک باشد تا جوانه نزند. ولی هنگامی که پیاز در داخل یخچال قرار بگیرد، برخلاف تصور که در محیط تاریک و سرد است اما درون یخچال رطوبت نیز وجود دارد و پیازها به راحتی می توانند رطوبت را جذب کرده و جوانه بزنند. از این رو سریعا گندیده می شوند.

شایان ذکر است با توجه به این که عمر پیاز پوست کنده شده در یخچال کاهش می یابد، ولی این پیاز را می توان تا دو هفته و در صورت خرد شدن بین ۷-۱۰ روز نگهداری نمود.

نکاتی که برای محیط نگهداری پیاز باید مورد توجه قرار گیرند:

  • پیازهای تازه برداشت شده را در محلی خشک و گرم و در یک ردیف قرار داده و سه هفته صبر کنید تا پیازها یا گردن پیازهای گل به طور کامل خشک گردد.
  • پیازهای خشک شده را داخل یک سبد سیمی یا کیسه توری بریزید.
  • پیازها در مکان خشک با درجه حرارت ۰-۴ درجه سانتی گراد قرار داده شود. از نگهداری پیاز در دمای زیر صفر خودداری کنید. در این شرایط پیاز زرد ۲-۳ ماه و پیاز قرمز ۲-۶ ماه سالم باقی می ماند.

روش های مناسب نگهداری پیاز

مسلما پیاز یکی از مواد ضروری در آشپزخانه محسوب می شود و بی شک درباره خواص سلامتی آن بسیار شنیده اید. پیازها در اشکال و رنگ های متنوعی وجود دارند و هر یک استفاده خاصی برای آشپزی دارد. با توجه به این که پیاز یک ماده پر مصرف در پخت و پز می باشد، افراد معمولا آنرا به میزان زیادی خریداری می کنند. از این رو خوب است که با بکار بستن روش هایی ماندگاری آن را افزایش داد.

به طور کلی پیازهای معمولی را باید در اتاقی سرد، خشک، تاریک و دارای تهویه مناسب نگهداری نمود. پیازهای زرد و معمولی در طی سال عموما در دسترس هستند.

از نگهداری پیاز در یخچال اجتناب شود. پیاز در یخچال در معرض سرما و رطوبت قرار گرفته به این ترتیب به راحتی رطوبت را جذب کرده و سریعا نرم و فاسد می شود. با این حال این موضوع برای پیازهای پوست کنده یا خرد شده صادق نیست. پیازهای پوست کنده را می توان تا دو هفته در یخچال نگهداری کرد و پیازهای خرد شده بین ۷-۱۰ روز دوام می آورند.

در مورد پیازهای شالوت (نوعی پیاز کوچک) که طعمی ملایم و شیرین تر دارد. بهتر است در مکانی سرد، خشک و تاریک با تهویه مناسب قرار گیرند. در این حالت تا سی روز دوام می آورند. اغلب از این پیاز در ترشی و سالادها استفاده می شود. البته می توان شالوت را تا ۶ ماه در فریزر نگهداری نمود. برای فریز کردن شالوت، آن را پوست کنده و حبه حبه نمایید. بعد درون کیسه ای قابل انجماد یا یک ظرف بدون منفذ قرار داده و سپس داخل فریزر بگذارید.

شیوه نگهداری پیاز به شکل های مختلف

برای افزایش دوام پیاز به شکل های مختلف می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

  • پیاز پوست کنده

می توانید پیاز پوست کنده شده را برای جلوگیری از آلودگی داخل یخچال نگهداری نمایید. به این طریق که پیازها را درون ظرفی دربسته قرار داده و در داخل یخچال بگذارید. مطمئن باشید که دمای یخچال ۴ درجه سانتی گراد یا پایین تر باشد. این نوع پیاز بین ۱۰-۱۴ روز در یخچال خراب نمی شود.

  •  پیاز خرد شده

اگر پیاز را خرد کرده یا حلقه ای برش زده اید، می توانید در فریزر نگهداری نمایید. به این شیوه که پیاز خرد شده را درون ظرف دربسته ریخته و آن را تا ۱۰ روز داخل یخچال قرار دهید. برای مصرف طولانی مدت می توانید این پیاز برش داده شده را به مدت ۳-۶ ماه در فریزر قرار دهید.

  •  پیاز سرخ شده

پیاز سرخ شده را می توان بین ۳-۵ روز در یخچال نگهداری نمود. شیوه نگهداری پیاز داغ به این صورت است که چند ساعت بعد از سرخ شدن که خوب خنک شدند، پیازها را داخل ظرف درب داری قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. قابل ذکر است باقی ماندن طولانی مدت پیاز در محیط آشپزخانه، باکتری های محیط را جذب می کند که برای سلامتی خطرناک است. می توان پیازهای سرخ شده را تا سه ماه در فریزر نگهداری کرد.

  •  ترشی پیاز

روش ساده و ارزان برای افزایش طول عمر پیاز ترشی انداختن آن است. استفاده از محلول ترشی از رشد باکتری های فاسد کننده سبزیجات جلوگیری می کند. می توان به کمک این روش تا ۶ ماه پیازها را نگهداری کرد. برای درست کردن ترشی پیاز، پوست آن ها را جدا کرده و درون ظرفی شیشه ای بریزید. بعد ظرف را با سرکه و ترکیب نمک ، سرکه ، شکر و ادویه جات مدنظر پر نمایید. بعد از آماده شدن ترشی پیاز بهتر است آن را در یخچال نگهداری کنید.

البته در پخت غذاها نمی توان از ترشی پیاز استفاده کرد اما می توان برای بهره مندی از خواص پیاز به عنوان چاشنی از ترشی آن بهره گرفت. برای استریل نمودن ظرف ترشی نیز بهتر است آن را حدود بیست دقیقه در آب جوش قرار داده و سپس با دستمال تمیزی؛ خشک نمایید.

  • خشک کردن پیاز

روش مناسب دیگر برای افزایش عمر مفید پیاز و جلوگیری از جوانه زدنی آن ، خشک کردن می باشد. برای این کار پیازها را به شکل خلالی و نازک برش داده و روی یک سینی یا پارچه قرار دهید. بعد سینی یا پارچه مذکور را ۲-۳ روز در آفتاب بگذارید. در ادامه پیازها باید به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۹۰ درجه فر قرار داده شود تا به طور کامل خشک شوند. این نوع پیاز به عنوان طعم دهنده عالی به همراه پودر سیر بسیار کاربری خواهد بود.

در صورت تمایل برای آشنایی با نحوه از بین بردن بوی پیاز از دست  و خرد کردن پیاز بدون اشک ریختن روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *