دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص عرق مریم گلی و تاثیر آن بر سلامت بدن

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع مریم گلی که شباهت بسیار زیادی هم به گیاه رزماری دارد فواید بی شماری برای سلامت بدن داشته و شما می توانید با مطالعه این مقاله با تمام فواید و خواص عرق مریم گلی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی در طب سنتی مصرف انواع گیاهان دارویی برای تسکین و پیشگیری از انواع بیماری ها توصیه می شود و در این میان عرق مریم گلی را می توان یکی از بهترین و مفیدترین گیاهان برای تسکین و بهبود بیماری دانست. در واقع مریم گلی به صورت تازه، خشک، روغن و حتی عرق مورد استفاده قرار می گیرد و خواص بی شماری هم خواهد داشت.

آشنایی با خواص عرق مریم گلی

بهتر است بدانید که مریم گلی در واقع گیاهی از خانواده نعناعیان می باشد که اثرات شگفت انگیزی بر سلامتی انسان ها دارد. این گیاه چند ساله با نام علمی Salvia Officinalis شناخته می شود و ارتباط نزدیکی با گیاه رزماری دارد و هر دوی آن ها را می توان گیاهان خواهر در نظر گرفت.

فواید و خواص عرق مریم گلی

بسیاری از مزیت های سلامتی و خواص مریم گلی به خاطر وجود رزمارینیک اسید موجود در آن است. رزماینیک اسید ترکیبی آبی در رزماری محسوب می شود که آن را به گیاهی قدرتمند و مفید تبدیل می کند. البته که مریم گلی تفاوت هایی با رزماری داشته و در واقع بوته ای همیشه سبز با ساقه های چوبی و گل هایی آبی و بنفش است که در منطقه مدیترانه ای یافت می شود.

جالب است بدانید که قدمت استفاده از این گیاه در طب سنتی به هزاران سال پیش بر می گردد. به گونه ای که زا این گیاه در ابتدا برای درمان مارگزیدگی، محافظت در برابر شر، افزایش قدرت باروری زنان و مواد دیگری استفاده می شد که امروزه کاربرد دیگری ندارند یا اهمیت خود را از دست داده اند.

در پژوهش های جدید مشخص شده که عرق مریم گلی تاثیرات مهمی بر بدن انسان ها می گذارد و به همین خاطر است که امروزه این گیاه به صورت گسترده ای به سراسر جهان صادر می شود و راه خود را به دستور های آشپزی کشور های مختلفی از ایالات متحده تا کشور های خاورمیانه باز کرده است.

معمولا این گیاه به دلیل مزه ی تند و تیزی که دارد موجب لذیذتر شدن غذاها شده و از مواد تشکیل دهنده مهم در بسیاری از غذاها و فرآیند های فرآوری و آماده سازی گوشت به شمار می آید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خصوصیات گیاه مریم گلی

افزایش توانایی های ذهنی از خواص عرق مریم گلی:

پژوهش های انجام شده نشان می دهند که حتی مقدار اندکی از عرق مریم گلی نیز موجب افزایش توانایی یادآوری و تقویت حافظه می شود. در واقع تاثیر مصرف این گیاه بر فعالیت مغز شامل افزایش تمرکز و توجه به موضوعی خاص خواهد بود. این ویژگی موجب می شود تا مریم گلی برای دانش آموزان و دانشجویان یا افرادی مناسب باشد که مشاغلی چالش برانگیز دارند و بایستی از توانایی ذهنی و فکری بالایی برخوردار باشند. به همین خاطر افزودن مقدار کمی از این گیاه به رژیم غذایی کمک زیادی به توانایی مغز تان می کند.

خاصیت آنتی اکسیدانی:

به طور کلی بیماری های مزمن و بیماری های دژانراتیو مانند آلزایمر و پارکینسون که معمولا در نتیجه تخریب تدریجی سلول های عصبی در دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می شوند از ناتوان کننده ترین و خطرناک ترین مشکلات سلامتی در زندگی هر انسان خواهند بود.

در واقع بسیاری از این بیماری ها به وسیله رادیکال های آزاد ایجاد می شوند. رادیکال های آزاد محصولات جانبی و خطرناک سوخت و ساز سلولی می باشند که به سلول های سالم هجوم می آورند و موجب خزان باخته ای یا جهش ژنتیکی می شوند.

ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در عرق مریم گلی مانند رزمارینیک اسید، آپی ژنین و لوتئولین رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و در نهایت مانع از ایجاد استرس اکسیداتیو در قلب، سیستم های بدن، پوست، مفاصل، عضلات و حتی مغز می شوند.

خاصیت آنتی اکسیدانی مریم گلی

پیشگیری از بیماری های آلزایمر:

همانطور که متوجه شدید عرق مریم گلی عملکرد های مغزی را تحریک می کند و قدرت حافظه و تمرکز را به شدت افزایش می دهد و به همین خاطر در رفع اختلالات شناختی از جمله آلزایمر و زوال عقل بسیار موثر خواهد بود. البته که پژوهش های مربوط به این خواص عرق مریم گلی هنوز در مراحل اولیه می باشد اما با این حال برداشتن گام های جدی برای جایگزین نمودن داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی بسیار هیجان انگیز خواهد بود. توجه داشته باشید که تحریک مسیر های عصبی توسط عصاره و عطر گیاهی مریم گلی می تواند در سنین پیری نیز ذهن افراد را تازه و جوان نگه دارد.

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن:

یکی از دیگر از خواص عرق مریم گلی ضد میکروبی بودن آن است. شما می توانید از این گیاه به صورت موضعی استفاده نمایید و با استفاده از آن از ورود عفونت های باکتریایی و ویروسی که از طریق پوست به بدن جمله می کنند جلوگیری نمایید.

بسیاری از افراد تصور دارند که بیماری ها اغلب از طریق بینی یا دهان وارد بدن می شوند اما گاهی اوقات پوست نیز به صورت دروازه ای برای ورود عوامل خارجی عمل خواهد کرد. در این مواقع استفاده از کرم های موضعی یا شوینده های ضدباکتری حاوی مریم گلی خطر دفاعی مضاعفی در برابر این شکل از بروز بیماری های جلوگیری خواهد کرد.

تاثیر مریم گلی بر تقویت سیستم ایمنی بدن

بهبود سلامت استخوان ها:

یکی از مهم ترین خواص عرق مریم گلی که نادیده گرفته شده مقدار بسیاری بالای ویتامین K در آن است. این ویتامین از دسته ویتامین های ضروری برای بدن است که در غذاهای فراوانی یافت نمی شود. ویتامین K از عناصر حیاتی برای افزایش تراکم استخوان ها و تضمین استحکام استخوان ها با افزایش سن محسوب می شود.

اگر دچار نشانه های اولیه پوکی استخوان شده اید یا در طول زندگی تان مواد غذایی مغذی کافی مصرف نکرده و یا کم تحرک بوده اید سلامت استخوان های شما پایین خواهد بود. اضافه نمودن برگ های مریم گلی به رژیم غذایی می تواند سطح ویتامین K مصرفی شما را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد زیرا هر وعده ۲۷ درصد از میزان مصرف توصیه شده ی روزانه شما را تامین می کند.

مراقبت از پوست از خواص عرق مریم گلی:

با استفاده از عرق مریم گلی می توانید مرهمی موضعی یا تنتور گیاهی را تولید نمایید. مشخص شده که مرهم یا نتتور مریم گلی برای رفع برخی از مشکلات پوستی از جمله اگزما، پسوریازیس و اکنه مفید خواهد بود. اگر به صورت منظم از عصاره و مرهم مریم گلی بر روی مناطق ملتهب یا آسیب دیده استفاده نمایید به سرعت می توانید این آسیب های ناخوشایند را آرام کنید و ظاهر ناخوشایند آن ها به تدریج بهبود ببخشید.

مراقبت از پوست از خواص مریم گلی

کنترل کننده دیابت:

بهتر است بدانید که در مورد اثربخشی مریم گلی بر بیماری دیابت توافق گسترده ای وجود دارد. این گیاه عصاره ها و مواد شیمیایی خاصی دارد که اثر داروهایی را تقلیل می کند که به صورت معمول برای کنترل دیابت تجویز می شوند. به نظر می آید که عرق مریم گلی آزادسازی گلوکز ذخیره شده در کبد را منظم و از نوسانات شدید قند خون جلوگیری خواهد کرد.

به همین خاطر به جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ کمک شایانی خواهد کرد و یا دست کم اگر فرد دچار این بیماری شده باشد آن را به راحتی کنترل خواهد کرد.

کاهش کلسترول بالا:

به طور کلی بر اساس مطالعه ی کوچکی که در سال ۲۰۰۹ در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شد عرق مریم گلی تاثیر چشمگیری بر کاهش کلسترول بالا داشته است. در این مطالعه پس از ۴ هفته مصرف منظم چای مریم گلی میزان کلسترول LDL شرکت کنندگان کاهش یافت و سطح کلی کلسترول آن ها بهبود پیدا کرد. علاوه بر این مطالعات نشان داده که مریم گلی می تواند به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن کمک شایانی بکند.

فواید بی شمار عرق مریم گلی

بهبود وضعیت گوارشی و هضم غذا:

رزمارینیک اسید موجود در مریم گلی به صورت عاملی ضدالتهابی برای معده عمل خواهد کرد. این گیاه از اسپاسم های معده جلوگیری می کند و بروز اسهال و ورم معده را در بیماران دچار شرایط ناراحت کننده و مشکل ساز به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد. در واقع افزودن مریم گلی به وعده های غذایی تان کل فرآیند گوارشی تان را به حالت طبیعی بر می گرداند و التهاب در سراسر روده را کاهش خواهد داد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *