دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ازدواج بنفش چیست و با چه هدفی صورت می گیرد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع ازدواج بنفش یک نوع ازدواج کاملا صوری خواهد بود که شما می توانید با مطالعه این مقاله با پیشینه، دلایل و حتی مشکلات ناشی از این ازدواج به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی ازدواج بنفش نوعی پیوند مصلحتی و اغلب ازدواج بدون وصال است که در آن زن یا شوهر تمایلات معمول جنسی را ندارند برای مثال تراجنسی هستند. این ازدواج را می توان از دسته ازدواج های کوتاه مدت حایکوفسکی دانست که در میان افراد ترنس اتفاق می افتد.

آشنایی با ازدواج بنفش

همانطور که می دانید پیوند بنفش یک ازدواج مصلحتی است که در آن دو همجنس گرا چه زن و چه مرد توافق می کنند به صورت صوری و البته قانونی با یکدیگر ازدواج کنند تا در مقابل جامعه مانند یک زوج دگرجنس گرا به نظر بیایند. این ازدواج که با نام علمی Lavender Marriage نیز شناخته می شود یک ازدواج صوری است که برای پنهان نمودن تمایلات هم جنس گرایی یا ترنس بودن یک یا هر دو نفر به منظور دوری از انگ اجتماعی انجام می شود.

جالب است بدانید که قدمت این ازدواج از اوایل قرن بیستم است. همچنین اصطلاح دیگری که مترادف با ازدواج بنفش به کار برده می شود ازدواج راحت یا همان Marriages of Convenience خواهد بود. معمولا انگیزه از پیوند بنفش این است که دو نفر بتوانند به صورت مخفیانه با شریک همجنس خود زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند بدون اینکه اعضای محافظه کار خانواده برایشان مزاحمت یا مشکل جسمی و روحی ایجاد کنند.

توجه داشته باشید که این ازدواج اغلب در جوامعی که افراد فضایی برای صادق بودن در زمینه تمایلات جنسی خود ندارند انجام می گیرد. از آنجایی که آزادی در زمینه بیان تمایلات جنسی به همجنس در بسیاری از جوامع وجود ندارد و بر خلاف قوانین و دین آن ها محسوب خواهد شد.

در واقع افراد برای اینکه بتوانند به صورت مخفیانه با شریک همجنس خود زندگی شادی داشته باشند به عنوان پوشش برای رسیدن به آزادی عمل به صورت قانونی با فردی از جنس مخالف که از شرایط آن ها آگاهی دارد ازدواج می کنند.

به طور کلی به خاطر فرهنگ های خاص برخی از کشورها که تمایلات همجنس گرایی را نمی پذیرند پیوند بنفش گسترش پیدا کرده است به گونه ای که می توانید آن را در کشور های پاکستان، هندوستان و چین به وضوح مشاهده کنید. برای مثال در کشور هندوستان مراکزی را تاسیس کرده اند تا افرادی که تمایل دارند با ازدواج صوری همجنس گرایی شان را پنهان کنند راحت تر یکدیگر را بیایند.

  •  آرون گروپس

هدف اصلی ازدواج مصلحتی

اما در کشور چین که روابط همجنس گرایی پذیرفته شده نیست زنان و مردان همجنس گرا به قدری از طرف جامعه و خانواده برای فرزندآوری تحت فشار قرار می گیرند که در نهایت مجبور خواهند شد به ازدواج بنفش یا ازدواج مشارکتی تن بدهند.

تاریخچه این ازدواج:

به صراحت می توان گفت که این اصطلاح برای توصیف ازدواج های صوری سلبریتی ها و نیمه اول قرن بیستم و همچنین قبل از آغاز جنگ جهانی دوم به وجود آمده است. در آن زمان افکار عمومی باعث می شود تا افراد همجنس گرا به ویژه در صنعت فیلم سازی هالیوود نتوانند شغلی اجتماعی به دست بیاورند.

در واقع یکی از اولین کاربردهای این اصطلاح در سال ۱۸۹۵ در مطبوعات بریتانیا دیده شد یعنی زمانی که رنگ با همجنس بازی همراه بود. با گنجاندن بندهای اخلاقی در قراردادهای بازیگران هالیوود در دهه ۱۹۲ برخی از سلبریتی ها برای حفظ شهرت عمومی و حرفه ای اقدام به ازدواج های صوری کردند.

توجه داشته باشید که بندهای همجنس گرا نبودن در قراردادهای استدیوهای فیلم سازی به شدت بازیگران را در شرایط سخت قرار می داد به گونه ای که امرار معاش آن را به خاطر انداخته و اساسا آن ها را برای این ازدواج تحت فشار قرار می داد. در آن زمان ازدواج بنفش راهی برای حفظ وجهه عمومی یک سلبریتی بود به ویژه اگر آن سلبریتی به خاطر جذابیت جنسی ظاهری اش معروف می شد.

تاریخچه ازدواج صوری

در پایان قرن بیستم نیز به ویژه پس از شورش های استون وال در سال ۱۹۶۹ افکار جامعه اروپایی آمریکایی دچار تغییر شد و رواج پیوند بنفش در میان افراد مشهور به شدت کاهش یافت.

هدف اصلی این ازدواج:

در واقع انگیزه و هدف اصلی از پیوند بنفش این است که دو فرد همجنسگرا بدون مزاحمت و به صورت مخفی از اجتماع و خانواده با شریک همجنس خود رابطه داشته باشند. این ازدواج به عنوان پوششی برای آشکار نبودن همجنس گرا بودن است و این افراد با شریک همجنس خود زندگی مشترک را آغاز خواهند کرد.

همانطور که می دانید در بسیاری از جوامع بشری آزادی برای بیان تمایلات جنسی به همجنس خود وجود ندارد پس این ازدواج یک گزینه ایده آل برای این افراد شمرده خواهد شد. البته که بسیاری از افراد اعتقاد دارند افراد همجنسگرا نیازی به ازدواج صوری ندارند بلکه می توانند به صورت مخفیانه با شریک جنسی شان ارتباط داشته باشند.

دلایل ازدواج صوری

بهتر است بدانید که عوامل مختلفی می توانند در انجام ازدواج بنفش نقش داشته باشند که در ادامه سعی کرده ایم مهم ترین این دلایل را شرح دهیم.

دلایل ازدواج همجنس گراها

  • ترس ز لکه دار شدن نام خانوادگی:

یکی از شایع ترین دلیل های ازدواج بنفش را می توان ترس از لکه دار شدن نام خانوادگی دانست. به همین خاطر این افراد برای حفظ آبروی خود و خانواده به این نوع ازدواج روی می آورند.

  • برآورده نمودن خواسته های خانواده:

یکی دیگر از دلالی اصلی برآورده نمودن انتظارات و خواسته های خانواده است که افراد برای رهایی از چهارچوب قوانین خانواده این ازدواج را انتخاب می کنند.

  • ترس از طرد شدن:

همچنین ترس از طرد شدن از سوی خانواده و افراد جامعه در صورت بیان کردن تمایلات جنسی همجنس گراها یکی دیگر از دلایل اصلی ازدواج است زیرا همانطور که متوجه شدید بیان کردن این خواسته های جنسی در برخی از کشورها کاملا ممنوع است.

مشکلات ناشی از ازدواج صوری

بهتر است بدانید با وجود اینکه این ازدواج می تواند مزیت های زیادی برای افراد همجنس گرا داشته باشد اما چندان هم بدون مشکل و فاقد دردسر نیست. به هر حال در ادامه مهم ترین و رایج ترین مشکلات ناشی از این ازدواج را شرح داده ایم.

مشکلات ناشی از ازدواج بنفش

  • فشار بسیار زیاد خانواده ها پس از گذشت زمان برای فرزندآوری
  • داشتن استرس فراوان به دلیل پنهان کاری از خانواده و اجتماع و ترس از آشکار شدن همجنس گرا بودن خود
  • ترس از آشکار شدن همجنس گرا بودن و مجازات برای این امر از سوی قانون

در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب ازدواج سفید و همچنین دلایل ترس از ازدواج نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *