دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آیا امکان بارداری پس از سرطان وجود دارد؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که بارداری می تواند باعث بازگشت سرطان شود از این رو دوست ندارند بعد از درمان شدنشان باردار شوند در ادامه شما را با مطالبی مفید در مورد بارداری پس از سرطان آشنا خواهیم کرد.

برخی از افراد اعتقاد دارند که داشتن سرطان سینه می تواند امکان باردار شدن فرد را از بین ببرد و یا اگر فردی باردار می باشد امکان ابتلا به سرطان سینه در او افزایش می یابد. در نظر داشته باشید که این دو مورد هیچ ارتباطی با یک دیگر ندارند و شما می توانید بعد از درمان سرطان به راحتی باردار شوید و تنها باید این کار را زیر نظر متخصص انجام دهید.

بارداری پس از سرطان

بارداری پس از سرطان سینه

استروژن یکی از هورمون هایی می باشد که برای حاملگی بسیار ضروری می باشد و باعث رشد ارگان های بدن جنین در بدن مادر خواهد شد و می تواند منجر بهبود گردش خون شده و رحم را برای رشد جنین بزرگ تر خواهد کرد. این هورمون زمان شیردهی نیز بسیار اهمیت پیدا می کند و در نظر داشته باشید که استروژن زیاد می تواند بر سرطان سینه نیز تاثیراتی داشته باشد. هم سلول های طبیعی و هم سلول های سرطانی دارای گیرنده های استروژن می باشند و اگر این ماده به اندازه در بدن باشد ممکن است هر دو سلول رشد پیدا کنند. بنابراین این هورمون می تواند منجر به رشد سلول های سرطانی نیز خواهد شد.

بسیاری از افراد فکر می کنند که بعد از درمان سرطان دیگر نمی توانند حاملگی را تجربه کنند که امری بسیار اشتباه می باشد و زمانی که شما به سرطان غلبه کردید می توانید یک حاملگی سالم و حتی یک جنین سالم داشته باشید. البته نظر بسیاری از کارشناسان در مورد این که چند وقت بعد از سرطان می توانید حامله شوید بسیار متفاوت می باشد ولی یک سری از آن ها اعتقاد دارند که بهتر است بارداری دو سال بعد از درمان کامل سرطان رخ دهد تا مشکلی برای مادر ایجاد نشود.

به صورت کلی فردی که از داروهای درمان سرطان استفاده  می کند باید آن ها را دو ماه کامل قطع کرده و بعد اقدام به بارداری نماید. دارویی که معمولا برای درمان هورمونی سرطان استفاده می شود تاموکسیفن می باشد. اگر این دارو را استفاده می کنید بهتر است حامله نشوید زیرا ممکن است منجر به آسیب های شدید در جنین شود و جنین شما مشکل دار خواهد شد.

تاثیر سرطان بر بارداری

  •  آرون گروپس

تاثیر سرطان بر باروری

حاملگی یکی از دوره های بسیار مهم در زندگی زنان می باشد و اگر خانمی به سرطان مبتلا گردد به دلیل استفاده از دارو های بسیار قوی ممکن است چرخه پریود او متوقف شود و یا به صورت کلی دچار یائسگی زودرس گردد. پریود دوباره بعد از درمان سرطان ممکن است رخ دهد با این حال این پروسه می تواند مدت زمان حامله شدن را از فردی که مبتلا به سرطان می باشد سلب می نماید. بهتر است برای این که بتوانید بارداری بدون نقص را تجربه کنید حتما با پزشک خود مشورت نمایید. یک سری از مهم ترین شرایط هستند که بر روی بارداری تاثیر می گذارند و این موارد عبارتند از :

  • سن مادر
  • دارو های درمان کننده سرطان
  • دز دارو های مصرفی
  • پرتو درمانی

جالب است بدانید که درمان سرطان می تواند احتمال حاملگی را کاهش دهد بنابراین شما می توانید از یک سری از روش هایی برای جلوگیری از آسیب دیدن تخمدان ها استفاده  کنید و بعدا در شرایط دیگر بارداری و یا مادر شدن را تجربه نمایید. این روش ها عبارتند از ک

  • فریز کردن تخمک ها
  • سرکوب کردن تخمدان با استفاده از داروها

نکته : در نظر داشته باشید جنین هایی که در شرایط آزمایشگاهی رشد می کنند سالم تر از جنین هایی می باشند که بعد از درمان سرطان در رحم خود مادر رشد می کنند و آسیب های کم تری را تجربه خواهند کرد.

شیردهی بعد از درمان سرطان

شیردهی بعد از درمان سرطان

یکی از سوال هایی که برای افراد ایجاد می شود این است که یک مادر بعد از درمان سرطان سینه خود می تواند به نوزاد خود شیر بدهد یا خیر. در نظر داشته باشید برای این که بتوانیم به این سوال پاسخ قطعی بدهیم باید معاینه شده و میزان بافت باقی مانده از سینه شما مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان تصمیم گرفت که آیا می توانید به نوزاد خود شیر بدهید یا خیر. اگر یکی از سینه های شما مورد حمله بافت های سرطانی قرار گرفته است شما می توانید از یک سینه دیگر خود برای شیردهی استفاده کنید.

امروزه دیگر نیازی به نگرانی در مورد شیر دادن به نوزاد وجود ندارد و مادران می توانند به راحتی از شیر خشک استفاده کنند و نیاز های نوزاد خود را برطرف نمایند. برای این که نوزاد شما بتواند تماس بهتری با مادر برقرار کنند بهتر است زمانی که مادر به او شیر می دهد او را بغل کرده و سعی کند او را در آغوش بگیرد تا رابطه صمیمی بین مادر و فرزند حفظ شود.

مشورت با پزشک برای بارداری بعد از بیماری کنسر

مشورت با پزشک

بهتر است بدون نظر متخصص خود برای باروری اقدام نکنید زیرا این کار شما می تواند مشکلات بسیاری را برایتان ایجاد نماید و شما را دوباره در معرض بازگشت سرطان قرار بدهد. پزشک به شما کمک می کند تا با آگاهی بیش تری برای این کار اقدام کنید. بهترین روش برای این که ببینید بدن شما آماده بارداری می باشد یا خیر باید با پزشک حرف زده و یک سری از آزمایش ها را انجام دهید. در واقع زمانی که برای درمان سرطان از داروی تاموکسیفن استفاده کرده اید باید مدت زمان بیش تری را برای حامله شدن صبر کنید زیرا تاثیرات این دارو تا مدت ها در بدن شما باقی مانده و می تواند بر روی رشد جنین تاثیرات منفی بگذارد.

در دوران درمان سرطان باید از روش های خاصی برای پیشگیری از حاملگی استفاده کنید و استفاده از دارو های هورمونی در این دوران اصلا روش خوبی برای این کار نمی باشد و می تواند تداخلات بسیار زیادی برای بدن شما ایجاد کرده و در نهایت ممکن است بر روی درمان نیز تاثیرات منفی داشته باشد.

باردار شدن بعد از کنسر

به صورت کلی داروهایی که برای سرطان استفاده می شود باید به صورت کلی از بدن شما خارج شود و دوره درمانی تکمیل شود تا بتوانید حامله شوید. البته  یان بدین معنا نمی باشد که شما توانایی باروری خود را از دست می دهید ولی ممکن است دارو های درمان سرطان بر روی جنین شما تاثیرات منفی بگذارد و در نهایت منجر به مشکلات شدید شود و نوزاد شما دچار یک سری از ناهنجاری ها شده و تا مدت ها شما درگیر درمان این هنجاری ها خواهید بود.

در انتها این مطلب می توانید سایر مطالبی که در زمینه کودک و والدین نوشته شده است را مانند عکس رادیولوژی در بارداری و هیستروسکوپی رحم را مشاهده کنید و اطلاعات بسیاری در مورد این موضوعات بدست آورید و تنها کاری که باید انجام دهید این است که بر روی لینک های داده شده کلیک کنید تا به صفحات مربوطه وارد شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *