دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی راش پوستی و تسکین التهاب ناشی از آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

راش پوستی یا بثورات جلدی نوعی اختلال در بافت پوست بوده که باعث ایجاد برجستگی هایی قرمز رنگ و تغییراتی غیرطبیعی در سطح پوست می شود که برخی از انواع آن به صورت خود به خود رفع شده ولی بعضی از آن ها تنها با توصیه های پزشکی و درمان خانگی راش پوستی تسکین و التیام پیدا می کنند.

یکی از مشکلات و بیماری های پوستی که در اثر عوامل مختلفی بروز پیدا می کند راش پوستی بوده که علائم و نشانه های مخصوص به خود را دارد و در انواع و اشکال مختلف ظهور پیدا می کند. برای رفع و تسکین آن می توان از روش های گوناگونی کمک گرفت تا مانع از پیشرفت آن و بروز مشکلات جدی شد. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان دلایل اصلی و روش های درمان خانگی راش پوستی را مورد بررسی قرار دهیم.

راه های درمان خانگی بثورات جلدی

نحوه درمان خانگی راش پوستی

پوست انسان در واقع خارجی ترین بخش بدن به حساب می آید که امکان دارد تحت تاثیر عوامل گوناگونی دچار آسیب و بیماری شود. از جمله این بیماری های شایع پوستی می توان به راش پوستی اشاره کرد که با درد و خارش همراه بوده و متخصصان برای التیام آن روش های موثری را تجویز کرده و همچنین انواع درمان خانگی راش پوستی را نیز توصیه می کنند که بسیار در این زمینه تاثیرگذار و کاربردی می باشند.

در واقع می توان گفت انواع ضایعات پوستی از قبیل کهیر، جوش، دانه و موارد شبیه به آن که اغلب بر روی پوست دست و بدن به وجود می آیند راش پوستی نام برده می شود. البته این ضایعه امکان دارد در هر بخشی از بدن به ویژه مناطقی همچون کشاله ران که رطوبت را درون خود نگه می دارد ممکن است بروز پیدا کند. راش ها به طور معمول با سوزش و خارش همراه بوده و بخصوص در کودکان و نوزادان بسیار آزار دهنده می باشد. برای رفع و التیام دردها و خارش ها متخصصان پوست به طور معمول پرهیز های رژیم غذایی، لوسیون یا آنتی هیستامین ها را توصیه می کنند.

راه های بهبودی راش پوستی در خانه

دلایل ایجاد راش پوستی

  • حساسیت و آلرژی
  • خشکی و کمبود رطوبت پوست
  • واکنش نشان دادن به دارو
  • حساسیت داشتن به مواد غذایی
  • حساسیت شدید به گیاهانی همچون پیچک سمی
  • بیماری های خود ایمنی

علائم و نشانه های رایج

شکل ظاهری راش پوستی امکان دارد از شخصی به شخص دیگر تفاوت داشته باشد. در افراد بزرگسال راش پوستی به طور معمول بر روی دست ها، آرنج ها و نقاط خمیده همچون داخل آرنج و پشت زانو ایجاد می شود. در کودکان راش پوستی به طور معمول در قسمت درونی آرنج، پشت زانو، پشت گردن، روی صورت و پوست سر و همینطور کشاله ران بروز پیدا می کند. مهمترین علائم این ضایعه پوستی مواردی همچون قرمزی و التهاب پوست، خارش، ایجاد عفونت در نقاط شکسته پوست، پوست خشک و پوسته پوسته شده که امکان دارد تحت تاثیر خراش طولانی مدت حالت ضخیم و چرمی به خود بگیرد. همچنین ایجاد تاول های کوچک مملو از مایع که امکان دارد در زمان خراشیدن ترشح پیدا کنند از دیگر موارد می باشد.

راه های درمان بثورات جلدی در خانه

راه های درمان بثورات پوستی

برای درمان این عارضه پوستی روش های گوناگونی وجود دارد که در ادامه به بیان برخی از این موارد پرداخته ایم.

  •  آرون گروپس

استفاده از کمپرس سرد

از جمله بهترین و راحت ترین روش ها به منظور ممانعت از درد و خارش راش بکار بردن کمپرس سرد می باشد. این که کمپرس سرد، دوش سرد یا پارچه مرطوب را مورد انتخاب قرار دهید بستگی به شما دارد ولی به صورت کلی آب سرد می تواند التیام دهنده سریعی باشد و در توقف التهاب و تورم و همچنین به حداقل رساندن خارش و سرعت به وجود آمدن راش جدید موثر بوده و کمک کننده باشد.

حمام جوی دو سر

حمام جوی دوسر از موثرترین راه های درمان خانگی راش پوستی به حساب می آید. جوی دوسر سالیان زیادی منبع معتبر و قابل اعتمادی برای درمان و بهبودی خیلی از وضعیت های پوستی همچون سوختگی و اگزما بوده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیز بکار بردن آرد جوی دوسر را به منزله ترکیبی مراقبت کننده برای پوست مورد تایید قرار داد.

روش های درمان خانگی راش پوستی

استفاده از پودر تالک

پودر تالک اثری همچون نشاسته ذرت و جوش شیرین دارد. پودر تالک را خیلی راحت بر روی راش های پوستی ایجاد شده بپاشید. صبر کنید پودر حدود نیم ساعت باقی بماند و بعد آن را با آب تمیز بشویید.

استفاده از دمنوش بابونه

در صورتی که راش ها حالت بزرگ و برجسته ای دارند از دمنوش بابونه برای شستن بدن بهره ببرید. این عمل تورم و التهاب پوست را کم می کند و خارش را به حداقل می رساند. پوستی که دچار خشکی و تحریک شده را نرم و تمیز می کند. به منظور آماده سازی این دمنوش یک لیوان آب را به حالت جوش در آورید و بعد یک قاشق غذا خوری بابونه درون آن بریزید. کمی منتظر بمانید تا دمنوش سرد شود و بعد با کمک یک توپب پنبه ای آن را بر روی پوست بمالید. برای راش هایی که بر روی دست ایجاد شده اند دست های خود را حدود ده دقیقه داخل دمنوش بابونه بخیسانید و بعد آن ها را آبکشی نمایید.

راه های درمان خانگی راش پوستی

بکار بردن نشاسته ذرت

با استفاده از نشاسته ذرت و آب یک خمیر آماده نمایید و بعد آن را بر روی راش ها بمالید. زمانی که خمیر سفت شد آن را بشویید. نشاسته ذرت در خشک کردن پوست تاثیر گذار بوده و بدین گونه راش ها تحت کنترل قرار می دهد و آن ها را به حداقل می رساند.

استفاده از روغن زیتون

در صورتی که بثورات پوستی در اثر خشکی پوست باشد بکار بردن روغن زیتون انتخابی مناسب می باشد. روغن زیتون خالص را بر روی محل صدمه دیده بمالید و بهبودی راش ها را بر روی پوست خود مشاهده نمایید. روغن زیتون دربردارنده خواص درمانی می باشد که در کاهش عفونت های پوستی و خارش موثر می باشد.

روش های درمانی بثورات جلدی در خانه

بکار بردن جوش شیرین

با وجود این که جوش شیرین گیاهی دارویی به حساب نمی آید ولی ترکیبی می باشد که در هر جایی در دسترس می باشد. شما می توانید با کمک جوش شیرین و آب یا سرکه خمیری درست کنید و آن را بر روی راش پوستی بزنید. خمیر را بر روی راش نگه دارید تا کل آب آن بخار گردد و به طور کامل خشک شود. در آخر با آب ساده آن را بشویید. خاصیت ضدباکتری جوش شیرین می تواند باعث بهبودی راش ها شود ولی مطمئن شوید که آن ها را بیش از حد استفاده نکنید.

بکار بردن وازلین

در صورتی که راش شما به خاطر حساسیت به وجود آید بهتر است آن ها را با لایه ای از وازلین پوشش دهید زیرا بدین گونه آن ها در برابر آلرژن های زیادی قرار گرفته نمی شوند. ضمن این وازلین با پوشاندن راش ها تضمین کرده که هیچ نوع آلودگی میکروبی یا باکتریایی بر روی راش ها وجود نداشته باشد.

روش های بهبودی راش پوستی

در مطلب ارائه شده علائم و دلایل و راه های درمان خانگی راش پوستی را شرح دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. برای درمان خارش نیش کک و درمان گیاهی خارش پوست سر نیز می توانید از این مطالب دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *