دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ایمپلنت چند تایی ( قیمت و مزایا  )

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

ایمپلنت چندتایی یکی از روش هایی که برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود. البته ممکن است دندانی آسیب دیده باشد و به مرور زمان به دلیل عدم درمان و ترمیم دچار از دست رفتگی شود. به هر صورت یک روش کاملا طبیعی که می تواند یک کاشت دندان مشابه دندان های دیگر شما داشته باشد قطعا روش ایمپلنت دندان است که محبوبیت زیادی بین افراد نیز پیدا کرده است.

با استفاده از ایمپلنت دندان می توانید دندان های شکسته خود را باز گردانده و عملکرد دندان های خود را کنترل کنید. زیرا ایمپلنت درون استخوان فک قرار داده می شودو  در واقع یک پایه ثابت و محکم برای متصل کردن تاج های دندان با ماندگاری بسیار بالا است. ایمپلنت می تواند مانند ریشه دندان عمل کند و تنها روشی است که با استفاده از آن می توان سلامت دندان های مجاور ناحیه خالی و لثه را به خوبی حفظ نمود. ایمپلنت دندان می تواند به روش های مختلفی انجام پذیرد به صورت دیجیتال یا به صورت سنتی کاشت ایمپلنت انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت ایمپلنت چند تایی میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت ایمپلنت دندان

ایمپلنت چند تایی ( قیمت و مزایا  )

ممکن است فرد چندین دندان را از دست داده باشد که در این صورت باید از ایمپلنت چندتایی استفاده کند. در غیر این صورت هر یک دندانی که از دست می دهد باید با یک ایمپلنت آن را جایگزین کند. برای مثال اگر سه دندان از دست داده باشد می تواند از روش ایمپلنت چندتایی استفاده کند و دو ایمپلنت کاشته تا بتواند سه دندان از دست رفته را ترمیم و باز سازی کند.  برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوارض ایمپلنت دندان می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

عوارض ایمپلنت دندان

استخوان فک و لثه بیمار برای رسیدن به سلامت کافی نیاز به کمی فشار در حد فشار دندان هنگام جویدن غذا دارند. با استفاده از ایمپلنت چندتایی در صورت از دست رفتن چند دندان این فشار مورد نیاز برای حفظ سلامتی استخوان فک فراهم می شود و سلامت دندان های دیگر نیز به خوبی تضمین می شود. اما با استفاده از روش هایی مانند بریج دندان یا دندان مصنوعی فشار مورد نیاز برای حفظ سلامت استخوان تامین نخواهد شد و همین باعث می شود به مرور زمان لثه و استخوان فک چار تحلیل شود. که در صورت تحلیل استخوان فک و تحلیل لثه ممکن است فرایند کاشت ایمپلنت کمی طولانی تر شود  و نیاز به مراقبت های ایمپلنت دندان بیشتری باشد.

برخی افراد هستند که دچار از دست دادن همه دندان های خود می شوند که در این صورت نیاز به بازسازی کامل دندان های فک خود دارند. حال ممکن است به دلیل بالا رفتن سن، خرابی دندان ها، تصادفات و یا دلایل ژنتیکی دچار از دست دادن دندان های خود شده باشند که در این صورت باید همه دندان های خود را ایمپلنت کنند. در این صورت کمی این روش پیچیده تر از روش های دیگر می شود اما از نظر هزینه ای این روش برای افراد به صرفه تر از کاشت ایمپلنت دندان به صورت تکی است. برای کاشت ایمپلنت چندتایی ممکن است کل فک بیمار نیاز به ۴ یا ۸ ایمپلنت داشته باشد اما اگر تکی تکی دندانی را ایمپلنت کند ممکن است نیاز به تعداد ایمپلنت بیشتری باشد.

ایمپلنت چند تایی ( قیمت و مزایا  )

کاشت کامل دندان ها با پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندان معمولا از جنس تیتانیوم هستند. تیتانیوم فلزی زیست سازگار با بدن انسان است که کمتر بیماری ممکن است دچار واکنش آلرژیک با این فلز هنگام کاشت ایمپلنت شود. در این صورت نیز مشکلی وجود ندارد و می توان برای بیمار از ایمپلنت هایی با جنس زیرکونیا استفاده نمود. زیرکونیا ایمپلنت های تمام سرامیک است که برای افرادی که دچار واکنش آلرژیک با ایمپلنت تیتانیومی می شوند استفاده می شود. همانطور که بالاتر بیان کردیم برای کاشت تمام دندان ها با ایمپلنت نیاز به ۸ ایمپلنت در فک بالا و ۸ ایمپلنت در فک پایین است.

این در صورتی است که بیمار بخواهد کل دندان های از دست رفته فک خود را با ایمپلنت چندتایی جایگزین کند. زمانی که قصد بازسازی دندان ها با پروتز را دارید معمولا هر فک تقریبا ۱۲ دندان در نظر گرفته می شود که از تعداد ایمپلنت های در نظر گرفته شده برای هر فک ۴ عدد بیشتر است. برخی از دندان ها روکش می شوند و روکش هایی که دارای پایه ایمپلنت نیستند پونتیک نامگذاری شده اند و در شرایطی مجاز به استفاده از آن ها هستیم که بیمار دارای تراکم و کیفیت کافی استخوان فک باشد. در صورتی که تراکم و کیفیت استخوان فک به اندازه کافی نباشد نیاز به بازسازی و جراحی سینوس لیفت در قسمت خلفی فک بالا است. برای سینوس لیفت باید غشا سینوس به سمت بالا برده شود و فضایی که ایجاد می شود با پودر استخوان تکمیل گردد. با کشیدن دندان در خلف بالا از طرفی استخوان فک دچار تحلیل شده و ارتفاع عمودی خود را از دست می دهد و از طرفی با عدم حضور ریشه دندان، سینوس فک بالا به سمت پایین حرکت می کند. به همین ترتیب با انجام جراحی سینوس لیفت می توان مقداری از این ارتفاع عمودی را بازیابی و بازسازی کرد اما این ترمیم و بازسازی در فک پایین کمی سخت تر است. معمولا در صورتی که بیمار نیاز به پیوند داشته باشند به روش های مختلفی روش پیوند استخوان انجام می شود. هر چه تعداد دندان های از دست رفته تعداد بیشتری داشته باشند نیاز به ایمپلنت های کمتری برای کاشت است. معمولا برای ۱۲ دندان از ۸ عدد ایمپلنت استفاده می شود و روش ایمپلنت چندتایی بیشتر از ایمپلنت تکی توصیه می شود.

آشنایی با مزیت ایمپلنت دندان چندتایی

اغلب از روش ایمپلنت دندان برای افرادی استفاده می شود که دارای سلامت عمومی کافی باشند. اما در برخی شرایط می توان با دستور و صلاحدید پزشک برای انجام ایمپلنت دندان اقدام نمود.

ایمپلنت چند تایی ( قیمت و مزایا  )

به طور مثال برخی از سرطان های بدخیم می توانند با انجام برخی روش های دندان پزشکی فعال شوند و در این صورت ایمپلنت مانند یم محرک عمل خواهد کرد.   یا به صورت مثال افرادی که دچار سندروم استخوان شکننده یا پوکی استخوان شدید هستند برای انجام ایمپلنت دندان نیاز است با پزشک خود مشورت کرده و طبق صلاحدید پزشک اقدام نمایند. همچنین افرادی که در حال انجام پرتو درمانی و شیمی درمانی هستند باید تا زمان رسیدن به یک شرایط ایده آل بدنی دست نگهدارند سپس اقدام به کاشت دندان نمایند. در این بخش می خواهیم برخی مزایای ایمپلنت چندتایی را شرح دهیم:

  • حفظ ساختار استخوان فک و زیبایی صورت بیمار با کاشت ایمپلنت چندتایی : زمانی که دندان بیمار از دست می رود یک پارچگی فک دچار اختلال شده و زیبایی چهره به مرور از بین می رود. اما با کاشت ایمپلنت دندان می توان یکپارچگی فک را حفظ نمود و همچنین شکل استخوان صورت و فک را بازسازی کرد. اگر می خواهید زیبایی چهره شما دچار اختلال نشود بهتر است بلافاصله بعد از از دست دادن دندان خود آن را با ایمپلنت دندان جایگزین کنید در غیر این صورت زیبایی چهره شما دچار تغییر می شود.
  • بهبود دائمی دندان کاشته شده با ایمپلنت چندتایی: زمانی که از ایمپلنت چندتایی استفاده می کنید عملکرد گفتار، عملکرد جویدن و حتی عملکرد گوارش را بهبود می بخشد. زیرا افرادی که دچار بی دندانی هستند نمی توانند به خوبی مواد غذایی را بجوند و به مرور دچار مشکل گوارشی می شوند.

به صورت کلی در صورتی که شرایط و ساختار استخوان فک شما به صورتی باشد که بتواند ایمپلنت را درون خود حفظ کند این روش دائمی و اولین پیشنهاد پزشک به شما خواهد بود. البته پیش از انجام این روند درمانی ممکن است نیاز باشد عفونت لثه، پوسیدگی دندانی و کیفیت استخوان درمان شود سپس اقدام به کاشت ایمپلنت نمود. در صورتی که دارای عدم سلامت عمومی باشید ممکن است گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان نباشید. این شرایط عبارتند از:

  • در صورتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید .
  • دندان های شما دچار آسیب های شدید شده باشد و از نظر عملکرد و استحکام ضعیف شده باشد.
  • در صورتی که زیبایی دندان و عملکرد خوب آن مد نظر شما باشد ایمپلنت دندان توصیه می شود.
  • استخوان فک شما دارای تراکم و کیفیت خوبی باشد که بتواند ایمپلنت دندان را به خوبی با مقاومت بالا درون خود حفظ کند. البته برای این مشکل نیز می توان از روش هایی مانند پیوند استخوان و یا سینوس لیفت استفاده نمود تا تراکم کافی برای حفظ ایمپلنت درون استخوان فک را فراهم نمود.
  • بافت دهان و لثه بیمار در صورتی که سالم و با کیفیت باشد می تواند کاندید مناسبی باشد البته در صورت نیاز می توان ابتدا درمان لثه را آغاز سپس کاشت ایمپلنت را ادامه داد.
  • بیمارانی که عادت به کشیدن دخانیات ، دندان قروچه کردن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و ساییدن دندان های خود نداشته باشند می توانند کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان باشند. در صورت وجود هر یک از موارد ذکر شده کاشت ایمپلنت دندان با عدم موفقیت و شکست روبرو خواهد شد.
  • افرادی که دارای بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت کنترل نشده، پوکی استخوان و سرطان های بدخیم باشند نیز بهتر است ابتدا درمان خود را آغاز و بیماری خود را کنترل شده کنند سپس اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *