دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مهم ترین تفاوت طلاق رجعی و بائن در چیست؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

تفاوت طلاق رجعی و بائن بسیار محسوس می باشد و یک سری نکاتی دارد که بهتر است قبل از طلاق گرفتن آن ها را بدانید. برای آگاهی بیش تر این مطلب را از دست ندهید.

طلاق در اسلام امری بسیار ناپسند می باشد با این حال بسیاری از زوجین به تفاهم نمی رسند و یا نمی توانند با یک دیگر زندگی کنند و جدایی را ترجیح می دهند. در قانون مدنی دو نوع طلاق وجود دارد. یکی از آن ها طلاق بائن و دیگری طلاق رجعی می باشد. در ادامه قرار است شما را با تفاوت طلاق رجعی و بائن آشنا نماییم.

طلاق رجعی

تفاوت طلاق رجعی و بائن

برای این که تفاوت این دو طلاق را با یک دیگر بدانید نیاز است تا ابتدا تعاریفی که برای آن ها وجود دارد را بدانید. در واقع این طلاق ها دارای یک سری شرایط خاصی می باشد که بهتر است آن ها را بدانید.

طلاق بائن

شرایط این طلاق بسیار خاص می باشد که ادامه یک سری از مهم ترین آن ها را برای شما بررسی می کنیم.

  • در طول این طلاق هیچ بازگشتی در دوره عده وجود ندارد.
  • قانون گذار در ماده ۱۱۴۵ انواع طلاق بائن را بیان کرده است که شامل طلاق قبل از نزدیکی، طلاق یائسه، طلاق خلع و مبارات و طلاق بعد از سه وصلت متوالی می باشد.

طلاق رجعی

در ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی این نوع طلاق تعریف شده است. شرایط این طلاق چیز خاصی ندارد و فرد در زمانی که در عده قرار دارد می تواند به زندگی بازگردد. مهم ترین شروط این طلاق عبارت است از :

  • نگه داشتن عده توسط خانم
  • رجوع در زمان عده

نکته : در نظر داشته باشید طلاقی که عده نداشته باشد بائن محسوب می شود و از این نوع طلاق ها می توان به طلاق برای بار سوم اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

تفاوت طلاق رجعی و بائن

تفاوت ها

تفاوت طلاق رجعی و بائن را برایتان بررسی می کنیم و هر آن چه که نیاز است در مورد این نوع طلاق ها بدانید را برایتان خواهیم گفت. برای دانستن اطلاعات بیش تر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

امکان رجوع

اولین و مهم ترین تفاوتی که در این نوع طلاق ها وجود دارد امکان رجوع داشتن و نداشتن آن ها می باشد. در طلاق بائن امکان رجوع وجود ندارد زیرا زن نیازی به نگه داشتن عده ندارد و طلاق صادر شده است ولی در طلاق رجعی خانم باید عده را نگه دارد و اگر مرد بخواهد می تواند به زندگی قبلی بازگردد و باید این کار را در زمان عده انجام دهد و اگر از این زمان بگذرد دیگر نمی تواند تاین کار را انجام دهد. بعد از طلاق بائن برای این که فرد زندگی دوباره ای را با همسر سابق خود شروع کند نیاز به عقد مجدد دارد.

داشتن و نداشتن عده

یکی از تفاوت های دیگر این دو نوع طلاق با یک دیگر در مورد داشتن و نداشتن عده آن ها می باشد. در طلاق بائن زمانی که زن و شوره از یک دیگر جدا می شوند زن می تواند بلافاصله با فرد دیگری ازدواج نماید. اما اگر طلاق از نوع رجعی باشد زن باید تا زمانی که عده برایش مشخص شده است صبر کرده و بعد ازدواج مجدد داشته باشد.

ارث در طلاق بائن

ارث در این دو نوع طلاق

ارث و میراثی که در اثر فوت یکی از این زوجین تقسیم می شود نیز در این دو طلاق متفاوت می باشد. اگر طلاق از نوع رجعی باشد و هر کدام از زوجین در طول عده فوت گردد دیگری از او ارث می برد در صورتی که در بائن چنین چیزی امکان ندارد و بعد از این که صیغه طلاق خوانده شد هر کدام از زوجین فوت نماید دیگری هیچ ارثی از او نمی برد.

خروج از منزل

با این که در طلاق رجعی حکم طلاق داده شده است ولی تا زمانی که عده وجود دارد مرد نمی تواند زن خود را اطز خانه بیرون نماید زیرا در این زمان نیز این فر زوجه مرد به حساب می آید و باید وظایف خود را در برابر او انجام دهد در غیر این صورت زن می تواند از او به دلیل انجام ندادن وظایفش شکایت نماید.

نفقه بعد  از طلاق

همانطور که می دانید یکی از حقوق زنان نفقه می باشد.  زمانی که طلاق به صورت رجعی باشد زن می تواند تا زمانی که در عده قرار دارد نفقه خود را دریافت نماید با این حال اگر طلاق به دلیل ناشزه بودن باشد زن هیچ حقی در برابر نفقه ندارد. در طلاق بائن نیز زن نمی تواند نفقه را تحت هیچ شرایطی دریافت نماید.

نفقه در طلاق رجعی

طلاق گرفتن یکی از کارهایی می باشد که در اسلام هیچ توصیه ای برای آن نشده است و تا جایی که می توانید بهتر است زندگی خود را خراب نکنید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی را در مورد طلاق غیابی و طلاق توافقی بدست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *