دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شرایط مساعد برای پرپشت شدن برگ بیدی و نگهداری از این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرپشت شدن برگ بیدی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با شرایط مورد نیاز برای رشد و پرپشت شدن این گیاه علفی آشنا شوید.

به طور کلی برگ بیدی از دسته گیاهان علفی محسوب می شود که اغلب در صورت مساعد بودن شرایط رشد سریعی داشته و نگهداری از آن راحت است. در واقع برگ هنگامی زیبا خواهد بود که پرپشت باشد و برای اینکار بایستی نگهداری های لازم را انجام دهید. در اینجا به روش پرپشت شدن برگ بیدی می پردازیم.

پرپشت شدن برگ بیدی

بهتر است بدانید برگ بیدی یکی از گیاهان زیبا و رونده است که نگهداری نسبتا آسانی داشته و اغلب با نام علمی Tradescantia albiflora شناخته شده و در خانواده گیاهان commelinaceae جای می گیرد. برگ بیدی یک گیاه آپارتمانی است که به رشد رشد می کند و همین امر باعث شده تا به گیاه یک اینچی نیز معروف شود. زیرا اگر در شرایط مساعد قرار بگیرد هر هفته حدود یک اینچ رشد خواهد کرد.

چگونگی پرپشت شدن برگ بیدی

برگ بیدی قادر است در تمام طول سال گل بدهد که اغلب گل های آن در رنگ های صورتی، بنفش و یا سفید خواهند بود. از این گیاه زیبا می توانید برای گلدان های آویز در محیط خانه و محل کار استفاده نمایید. با وجود اینکه برگ بیدی در تمام طول سال رشد می کند اما در مواردی ممکن است برگی از گیاه رشد نکند و تنها گیاه قد بکشد.

توجه داشته باشید که در این مواقع در صورت بلند شدن بیش از حد ساقه بایستی کمی آن را برش دهید تا مشکل حل شود. به طور کلی برگ بیدی گیاهی مناسب آپارتمانی بوده و با برگ های آویزانی که دارد جلوه ای خاص به محیط اطراف می بخشد. از گذشته برگ بیدی به عنوان یک گیاه تصفیه کننده شناخته شده و شما می توانید با تهیه و پرورش آن به سلامت هوای محیط اطرافتان کمک کنید.

روش پرپشت شدن این گیاه:

توجه داشته باشید که برای تحریک گیاه به پرپشت و چند شاخه شدن بایستی جوانه های انتهایی را از محلی دلخواه با توجه زیبایی گیاه قطع نمایید تا گیاهتان تحریک به رشد شود. بهتر است گیاهتان را به فضایی روشن با نور زیاد و غیر مستقیم انتقال دهید و فاصله آن تا پنجره بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد.

توصیه می شود که به منظور تقویت گیاه بایستی از کود های کامل و مخصوص استفاده نمایید. سپس هر دو هفته به مقدار یک قاشق چایخوری کوچک از کود را درون یک لیتر آب حل کرده و به مقدار کافی از محلول مورد نظر به صورت آبیاری به گیاه بدهید.

  •  آرون گروپس

مهم ترین نکته برای اینکه برگ بیدی پرپشت شود ایجاد مکان مناسب است که دارای نور کافی، دمای مناسب و خاک حاصلخیز باشد. همچنین در صورت انتقال گیاه نیز سعی کنید شرایط ثابت و بدون تغییری برای آن فراهم نمایید تا گیاهی شاداب داشته باشید.

راه های افزایش پرپشتی برگ بیدی

شرایط مورد نیاز برای نگهداری برگ بیدی:

همانطور که می دانید تمام گیاهان از جمله برگ بیدی برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای پرپشت شدن برگ بیدی پرداخته ایم.

  • آبیاری منظم:

به طور کلی از خاک گیاه برگ بیدی را مرطوب و نه غرقاب نگه دارید بدون شک برگ بیدی رشد سالمی خواهد داشت. توصیه می شود که در طور فصل تابستان هفته ای یک مرتبه گیاه را آبیاری نمایید و در مقابل با فرا رسیدن زمستان این میزان را به تقریبا ماهی یک مرتبه کاهش دهید.

از این نکته غافل نشوید که غرقاب شدن ریشه برگ بیدی باعث از بین رفتن گیاه می شود پس تنها هنگامی اقدام به آبیاری کنید که خاک بست کاملا خشک شده باشد. در طول آبیاری نیز مراقبت باشید که گیاه بیش از حد آبیاری نشود. در طول فصول گرم سال بهتر است دو الی سه مرتبه در هفته گیاهتان را آبیاری نمایید.

  • نور کافی:

به صراحت می توان گفت که بهترین رشد برگ بیدی اغلب در مکان های پرنور اما با نور غیر مستقیم خورشید رخ می دهد. در صورت عدم دریافت نور کافی خورشید طرح زیبای برگ ها در مرور زمان کمرنگ شده و ناپدید خواهد شد. البته مراقبت های لازم را انجام دهید زیرا نور بیش از حد نیز موجب سوختن برگ های گیاه خواهد شد.

شرایط لازم برای نگهداری برگ بیدی

پس مکان ایده آل برای رشد ایده آل و پرپشت شدن برگ بیدی قطعا مکان ها آفتاب خواهد بود اما در کل برگ بیدی با مقدار کمی نور مستقیم خورشید و مقدار زیادی نور غیر مستقیم نیز رشد خواهد کرد.

  • دما و رطوبت:

توجه داشته باشید که تمام انواع مختلف برگ های بیدی بازه دمایی بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی گراد را برای زندگی ترجیح می دهند اما با این حال می توانند در دمای بالاتر هم رشد خوبی داشته باشند. چنانچه دمای محیط به کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد برسد احتمال دارد رنگ برگ ها تغییر کرده و یا آسیب ببینند.

به طور کلی برگ بیدی به میزان رطوبت هوا حساسیت چندانی ندارد و حتی می تواند در بی آبی نیز دوام بیاورد البته به شر اینکه کافی به آن بتابد. پس آن را در نزدیکی پنجره قرار دهید و یا اگر در یک اتاق جنوبی هستید آن را تنها کمی از پنجره دور کنید تا در اثر نور مستقیم آفتاب آسیب نبیند.

  • خاک حاصلخیز:

برگ بیدی می تواند به خوبی درون خاک مخصوص گیاهان تزئینی رشد کند به شرط اینکه بیش از آبیاری نشود. دقت داشته باشید که ایده آل ترین حالت برای خاک این گیاه ترکیب کردن کمی شن و ماسه با خاک گلدان معمولی است.

تاثیر خاک حالصلخیز بر پرپشتی گیاه

  • تغذیه مناسب:

گیاه برگ بیدی نیاز چندانی به کود ندارد و اگر خاکی غنی برای کشت آن انتخاب نمایید نیاز است نگران کود دادن آن باشید. البته به منظور تقویت بیشتر گیاه می توانید هر دو یک مرتبه از کود محلول درون آب استفاده نمایید. بهتر است این کود را به اندازه نصف قدرت آن رقیق نمایید و سپس به گیاه بدهید.

از این نکته غافل نشوید که کوددهی افراطی گیاه می تواند موجب از بین رفتن طرح های ظریف برگ ها شود. هر گز کود را به خاک خشک اضافه نکنید و حتما پیش از کوددهی کمی خاک را آبیاری نمایید به ویژه اگر از کود جامد برای کوددهی استفاده می کنید.

  • هرس کردن:

برگ بیدی در واقع گیاه متداوم با رشد سریع می باشد که می تواند در مدت زمان کوتاهی به یک گیاه کاملا بد قیافه، ضعیف، علف مانند تبدیل شود. معمولا بریدن ساقه ها از محل رشد، ظاهر نامرتب گیاه را زا بین برده و به پرشاخ و برگ تر شدن گیاه کمک شایانی خواهد کرد. توصیه می شود که حداقل ۲۵ درصد ساقه ها را برای پرپشت شدن برگ بیدی مرتبا هرس نمایید.

  • تعویض گلدان:

برای اینکه یک برگ بیدی پرپشت و زیبا داشته باشید بایستی هر دو الی سه سال برای تعویض گلدان آن اقدام نمایید. این گیاه ریشه های کوچکی دارد و بنابراین در کوتاه مدت نیازی به تعویض گلدان نخواهد داشت. همچنین لازم به ذکر است که تعویض گلدان باید در طول فصل بهار و تابستان انجام شود.

چگونگی کنترل آفات و بیماری های برگ بیدی

همچنین توصیه می شود در زمان تعویض گلدان گیاه برگ بیدی خاک را نیز تعویض نمایید تا مواد آلی موجود درون خاک تازه موجب رویش بهتر گیاه شوند.

  • کنترل آفات و بیماری ها:

یکی از شایع ترین مشکلاتی که برگ بیدی به آن دچار می شود قطعا پوسیدگی و فاسد شدن ریشه خواهد بود. این اتفاق معمولا در اثر آبیاری بیش از حد و یا کاشت گیاه درون خاکی با مقادیر خیلی زیاد الیاف طبیعی رخ خواهد داد. توصیه می شود پیش از اینکه گیاهتان را درون خاک جدید بکارید به اندازه یک مشت ماسه یا پرلیت به آن اضافه نمایید.

همچنین کنه عنکبوتی و شپشک ها نیز بیشترین آفاتی هستند که به ببرگ بیدی هجوم می آورند. این آفات معمولا با یک شستشوی ساده با آب از بین خواهند رفت.

گاهی اوقات دمای پایین یا کود بیش از حد نیز می تواند موجب رنگ پریدگی برگ ها شود. همچنین تابش نور مستقیم خورشید می تواند سوختگی برگ ها را به دنبال داشته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *