دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

علل خشکی چشم در سالمندان و نشانه های بروز آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع خشکی چشم در سالمندان در اثر عوامل مختلفی رخ خواهد داد که شما می توانید با شناسایی علت به راحتی اقدام به درمان نمایید. با این حال در این مقاله نشانه ها و انواع روش های درمان خشکی چشم را شرح داده ایم.

به طور کلی عارضه خشکی چشم در سالمندان اغلب زمانی به وجود می آید که چشم قادر نیست برای رطوبت آن اشکت لازم را تولید کند. در واقع این اختلالات به مرور باعث بروز خشکی در چشم می شود که جهت برطرف نمودن آن سالمندان بایستی اقداماتی را انجام دهند.

مشکل خشکی چشم در سالمندان

همانطور که می دانید خشکی در میان افراد سالمند نوعی بیمار شایع در دوران سالمندی محسوب می شود که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. خشکی چشم معمولا به دلیل نوعی سندرم به نام سیکا رخ می دهد که در طی آن میزان مایعات اطراف قرنیه و ملتحمه در چشم ها کاهش یافته و در نتیجه علائم ناخوشایند و دردناک در چشم بروز خواهد کرد.

چگونگی درمان خشکی چشم در سالمندان

همچنین ایجاد خشکی چشم را می توان در اثر تغییر در غشا اشکی و سطح قدامی چشم دانست که میلیون ها نفر در جهان از آن رنج می برند. توجه داشته باشید که شیوع این بیماری با افزایش سن و همچنین به دنبال استفاده از لنز های تماسی و اعمال جراحی بر روی قرنیه مانند لیزیک چشم افزایش خواهد یافت.

بهتر است بدانید که معمولا وظایف لایه های اشکل شامل مرطوب کردن سطح چشم و لک ها، ایجاد سطوح صاف و منظم اپتیکی در چشم، رساندن مواد غذایی به سطح چشم، خارج کردن اجسام خارجی و میکروب ها، محافظت از سطح چشم در مقابل عوامل بیماری زا از طریق فراهم نمودن مواد ضد باکتریایی و کمک به ترمیم بافتی به هنگام صدمه به بافت های سطحی چشم خواهد بود.

در واقع غشا اشکی از سه لایه مختلف شامل لایه موکوسی، لایه چربی و لایه آلکی تشکیل شده که اختلال در هر کدام از این اجزا با تغییراتی که در حجم، ترکیب، پخش شدن و یا خروج اشک ایجاد می کند می تواند موجب ایجاد این بیماری گردد.

توصیه می شود که بیماری خشکی چشم ها به هیچ وجه دست کم نگیرید زیرا ممکن است به دلیل از بین رفتن لایه محافظ چشم اتفاق افتاده باشد و در این شرایط چشم در معرض تحریک مداوم قرار دارد. همچنین علاوه بر این در چنین شرایطی چشم ها به میزان قابل توجهی مستعد ابتلا به عفونت هستند زیرا دفاع در برابر پاتوژن ها تضعیف خواهند شد.

  •  آرون گروپس

دقت داشته باشید که اگر چشم برای مدت زمان بسیار زیادی خشک باقی بماند می تواند آسیب بزرگی به سطح قرنیه وارد کند و در نتیجه زخمی در سطح قرنیه ایجاد خواهد کرد که کاهش بینایی چشم ها را در پی دارد.

چگونگی تشخیص خشکی چشم

نشانه های خشک شدن چشم ها:

توجه داشته باشید علائم و نشانه خشکی چشم در سالمندان که اغلب هر دو چشم را درگیر می کند می توانند شامل موارد فوق باشند:

  • احساس سوزش یا خراش در چشم
  • قرمزی چشم ها
  • حساسیت به نور
  • مشکل در استفاده از لنز
  • احساس بودن جسمی درون چشم
  • مشکل در رانندگی در شب
  • آبریزش چشم که پاسخ بدن در برابر تحریک خشکی چشم است.
  • خستگی چشم ها
  • تاری دید

نشانه های خشک شدن چشم

علل ایجادکننده خشکی چشم:

همانطور که می دانید عوامل مختلفی می توانند در ایجاد خشکی چشم سالمندان موثر باشند که در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین این دلایل شرح دهیم.

  • کاهش تولید اشک
  • خشکی چشم ممکن است هنگامی ایجاد شود که چشم نتواند اشک کافی تولید کند.
  • افزایش سن
  • برخی از شرایط پزشکی از جمله سندرم شوگرن، بیماری آلرژیک، لوپوس و آرتریت روماتوئید
  • اسکلرودرمی، سارکوئیدوز، اختلالات تیروئید یا کمبود ویتامین A
  • داروهای خاص از جمله ضد احتقان ها، آنتی هیستامین ها، هورمون های درمانی، داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده در درمان فشار خون بالا، آکنه، داروی ضد بارداری و داروهای بیماری پارکینسون
  • حساسیت عصب قرنیه ناشی از استفاده از لنزها و آسیب عصبی ناشی از جراحی های چشم

علل ایجاد کننده خشکی چشم

چگونگی تشخیص بیماری:

در صورت وجود علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید. علائم این بیماری معمولا در انتهای روز به دلیل عوامل مختلفی مانند رطوبت کم محیط، وجود دود در فضا و استفاده طولانی مدت از چشم ها تشدید خواهد یافت. بهتر است بدانید که پزشک متخصص با استفاده از معاینه فیزیکی، تست های تشخیصی و پرسش نامه های متعدد سطح بیماری را تشخیص خواهد داد.

روش های درمان خشکی چشم:

توجه داشته باشید که درمان خشکی چشم سالمندان معمولا بر اساس سطح پیشرفت بیماری توسط پزشک صورت خواهد گرفت. با این حال در ادامه سعی کرده ایم تا روش های رفع و بهبود خشکی چشم را بیان نماییم:

  • درمان های غیر تهاجمی:

پیشگیری از عوامل تشدید کننده بیماری مانند تغییر دادن شرایط آب و هوایی از جمله افزایش رطوبت محیط، خودداری از قرار گرفتن در معرض باد، قرار نگرفتن در معرض دود و غبار و همچنین تغییر دادن شیوه زندگی می توانند در پیشگیری از بروز خشکی چشم ها مفید باشند.

برای مثال استراحت های منظم هنگام مطالعه یا استفاده از کامپیوتر، پایین آوردن سطح مانیتور کامپیوتر نسبت به سطوح چشم، پلک زدن زیاد و سریع و همچنین در صورت تایید پزشک قطع داروهایی که منجر به خشکی چشم خواهند شد. همچنین رعایت بهداشت پلک و شستشوی لبه پلک ها با استفاده از یک صابون ملایم با اجازه پزشک می تواند برای جلوگیری از خشکی چشم مفید باشد.

روش ای تشخیص خشکی چشم در سالمندان

این امر باعث کاهش باکتری ها و بهبود و ترمیم لایه های موکوسی و لیپیدی اشک خواهند شد. در مقابل نیز فشردن و مالش غدد اشکی موجب افزایش ضخامت لایه لیپیدی شده و به صورت موقت تبخیر اشک را کاهش خواهد داد. بر اساس مطالعات انجام شده مصرف روزانه امگا ۳ می تواند موجب بهبود این بیماری شود.

همچنین مصرف قهوه نیز برای افزایش تولید اشک توصیه شده است اما اگر از دسته افرادی هستید که نسبت به کافئین حساسیت دارند بایستی از مصرف بیش از حد آن پرهیز نمایید.

  • درمان های دارویی:

داروهای سیستمیک و موضعی که اغلب توسط پزشک متخصص تجویز می شوند و می توانند در بهبود بیماری خشکی چشم موثر باشند.

  • مسدود کردن مجرای چشم ها:

پزشک در این روش مجرای چشم ها مسدود خواهد کرد که با این کار اشک موجود درون چشم راهی برای بیرون آمدن نداشته و برای مدتی درون چشم جمع می شود و می تواند چشم هایتان را مرطوب نگه دارد.

راهکار های درمان خشکی چشم

  • استفاده از لنز های چشمی:

معمولا استفاده از این روش زمانی انجام می شود که خشکی چشم ها ناشی از کم شدن اشک باشد. به این صورت که لنز کل چشم را احاطه می کند و اجازه از بین رفتن رطوبت آن را نخواهد داد.

در پایان در صورت مطالعه مطالب مختلف در رابطه با مشکلات چشم همچون تبخال چشمی و علائم میگرن چشمی می توانید به سراغ این مطالب بروید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *