دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی کاهش استرس با بازی ها و سرگرمی های کودکانه سودمند

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

بازی و سرگرمی می تواند در کاهش استرس و اضطراب کودکان نقش موثری داشته باشد. در این مطلب قصد داریم به موضوع کاهش استرس کودکان با بازی بپردازیم.

از آنجا که امروزه استرس در میان افراد به ویژه کودکان بسیار شایع بوده و مدام به دنبال راهی برای کاستن این موضوع هستند. با این مطلب همراه ما باشید تا کاهش استرس با بازی های مختلف را فرا بگیرید.

کاهش استرس کودکان با بازی های مختلف

ممکن است این سوال ایجاد شود که بازی برای کاهش استرس کودکان مفید است؟ و آیا سرگرمی نقشی اساسی در کاهش اضطراب آن ها دارد؟ در ادامه پیرامون موضوع کاهش استرس کودکان با بازی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شایان ذکر است بازی برای کاهش اضطراب کودکان و کنترل عوارض آن روی مغز تاثیر عجیبی دارد. در سال های اخیر بیشتر متخصصان بهداشت روان بیان کرده اند که بازی به اندازه عشق و کار برای سعادت و رفاه انسان اهمیت دارد. برخی از متفکران بزرگ همه زمان ها مانند افلاطون و ارسطو نیز درباره دلیل اساسی بودن بازی در زندگی انسان تامی داشته اند.

کودکان به علت های مختلفی دچار استرس و اضطراب زیاد می شوند. عواملی مانند تنش در خانواده، تنهایی، دعوا با دوست و … می تواند برخی از این علت ها باشد. از این رو می توان با بازی به کاهش استرس آن ها کمک کرد. بازی های مختلف و اسباب بازی ها نقش اساسی در سرگرمی، تربیت و انرژی فرزند دارند.

منظور از بازی فقط بازی های رومیزی یا خانوادگی نبوده بلکه بازی های ویدویی و … هم می توانند نقش کلیدی در این زمینه ایفا کنند. بازی به منظور کاهش استرس سودمند است اما این که چه بازی باشد، اهمیت داشته که برخی والدین این امر را دست کم می گیرند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در صورتی که شدیدا در خانه با همسر یا فرزندان خود کلنجار می روید بهتر است این موضوع را مدیریت نموده زیرا موجب تنهایی، ناراحتی ، احساس بی اهمیتی و … فرزند خود می شوید. باید تلاش کنید فضای پر تنش موجود را به خوبی مدیریت نموده و از جنجال های احتمالی بپرهیزید.

حفظ محیط شاداب برای فرزندان یکی از عواملی است که آن ها را پایبند محیط خانه و در کنار خانواده بودن می سازد. البته عامل دیگری نیز دخیل است که به ژنتیک کودک یا نوجوان بستگی دارد. بازی در جهت کاهش اضطراب کودکان بسیار موثر بوده طوری که هنگام پیشنهاد بازی، در حین بازی و مدت ها پس از سرگرمی استرس خود را از یاد می برد.

در انتخاب اسباب بازی مختص دختر بچه ها دقت به خرج دهید زیرا دختر بچه ها ممکن است بیشتر درگیر نوسانات و اضطراب های روحی شوند اما به طور قطع نمی توان گفت که این میزان در پسرها کمتر است. به طور کلی به کمک بازی یا بازی درمانی در صورت کمبود مهارت های عاطفی یا اجتماعی، درمانگر ممکن است به  کودک در یادگیری رفتارهای سازگارانه کمک نماید.

در ضمن بازی می تواند در تقویت رشد شناختی و ارائه بینش و حل تعارضات درونی یا تفکر ناکارآمد کودک نیز نقش موثری ایفا کند. در ادامه به بازی های سودمند برای کاهش اضطراب کودکان اشاره می شود.

بازی های سودمند برای کاهش اضطراب کودکان

بازی و سرگرمی های مختلفی وجود دارند که می توانند از استرس کودکان بکاهند از جمله:

  • بازی های فکری

بهتر است بازی های فکری انتخاب شود که فعالیت جسمی هم در آن دخیل باشد در ضمن جنبه آموزشی هم داشته باشید. مانند بازی برج هیجان یا بازی اتللو.

  • اسباب بازی

بازی برای کاهش اضطراب سودمند است به ویژه بازی با اسب بازی ها که تاثیر مثبتی بر رفتار، داستان پردازی و آرامش فرزند دارند. به طور مثال دختر بچه ها عروسک بازی را بیشتر دوست دارند و پسرها ماشین بازی. به این ترتیب اسباب بازی های مختلفی را در اختیار فرزند قرار دهید و اجازه دهید با آن ها خیال پردازی نموده و لحظاتی را شاد بگذراند.

  • تونل تاریک

با بالش های منزل یک تونل تاریک درست کنید. و در سر آن شما یا همسرتان نشسته و از فرزند بخواهید به تونل وارد شود و به سمت شما حرکت کند. هنگامی که کودک به شما نزدیک شد او را در آغوش گرفته تا احساس آرامش نماید. این بازی ساده می تواند تاثیر سودمندی داشته باشد.

  • مکعب روبیک

مکعب روبیک نیز جزو بازی هایی است که سبب کاهش اضطراب کودکان می شود. بچه ها باید شیوه های مختلفی را امتحان کنند تا مکعب را به درستی کامل نمایند. البته این بازی اگرچه به دقت و توجه نیاز دارد اما گاهی وقت ها شما نیز به او کمک کنید تا از چرخش مکعب خسته نشده و بتواند در سریعترین زمان آن را کامل کند.

  • بازی ویدیویی یا موبایلی

بازی های ویدیویی به ظاهر آرامش بخش نیستند ولی هنگامی غرق در این بازی ها می شوید به احتمال زیاد به سختی آن را فراموش می کنید. به طور مثال بازی پیانو تیل یک بازی موبایلی خوب برای کاهش اضطراب است که شما نوازنده آن بوده و می توانید یک موسیقی زیبا خلق کنید.

  • خمیر بازی

خمیربازی هم یک بازی دخترانه و هم پسرانه است. این بازی نیز در کنار کاهش اضطراب تاثیرات سودمند دیگری دارد از جمله قوی تر شدن حس لامسه، تقویت تمرکز و افزایش نیروی تخیل و احساس امنیت. کودک با بازی و تغییر شکل دادن خمیر همه احساسات خود را تخلیه نموده و با فشار دادن خمیر ناراحتی و استرسش را بروز می دهد.

  • خیال پردازی

خیال پردازی هم برای بزرگترها و هم کودکان جذاب است. به طور مثال کودک را روی یک تشک نشانده و به او بگویید چشمهایش را بسته و فرض کند تشک او قرار است به پرواز دربیاید. همینطور داستان را ادامه داده و خیال پردازی را جلو ببرید. جریان این نوع قصه گویی بسیار لذت بخش می شود.

فواید بازی و اسباب بازی ها

یکی از فواید بازی کاهش اضطراب است اما بازی کردن تاثیرات سودمند دیگری هم دارد از جمله:

  • کودک می تواند خود را با شرایط مختلف تطبیق داده و قدرت تصمیم گیری پیدا کند.
  • سبب رشد خلاقیت کودک می شود.
  • کودک یاد می گیرد احساسات خود را ابراز نموده و در حین بازی هیجانات و احساساتش را نشان دهد.
  • می آموزد در برابر رفتارها و فعالیت هایش مسئولیت پذیر باشد.
  • یاد می گیرد در بازی های گروهی مسئولیت پذیر بوده و در قبال همگروهی های خود حس مسئولیت داشته باشد.
  • می آموزد به نظرات دیگران نیز احترام بگذارد.
  • اعتماد به نفس کودک افزایش می یابد.
  • راه حل های جدید و خلاقانه برای مشکلاتش می یابد.
  • تجربه کردن را می آموزد و این که از تجربیاتش استفاده کند.
  • می آموزد در حضور جمع و در اجتماع چطور رفتار کند.
  • به توانایی های خود پی برده و نسبت به خود و استعدادهایش اطمینان بیشتری پیدا می کند.

در پایان باید گفت بازی چه فیزیکی و چه فکری یا دیجیتالی در صورتی که درست و هدفمند انتخاب شود تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. شما می توانید برای آموزش رنگ ها به کودک و بازی آموزشی مناسب برای کودکان از این لینک ها دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *