دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

داروی ارلوتینیب و نحوه مصرف این داروی ضد سرطانی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

داروی ارلوتینیب یک داروی کمکی در درمان سرطان ریه یا لوزالمعده محسوب می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از این دارو با ما همراه باشید.

داروی ارلوتینیب با اسم تجاری tarceva برای کند یا متوقف کردن سلول های سرطانی در درمان سرطان ریه یا لوزالمعده استفاده می شود. در این مطلب با نحوه مصرف و عوارض جانبی آن آشنا می شوید.

آشنایی با نحوه مصرف داروی ارلوتینیب

این دارو با اسم تجاری tarceva یک داروی ضد سرطانی می باشد که در رشد سلول های سرطانی تداخل ایجاد نموده و مانع از گسترش آن ها در بدن می گردد. این دارو در درمان سرطان سلول های غیر کوچک ریه و سرطان متاستاتیک پانکراس استفاده می شود. ارلوتینیب به طور معمول در سرطان های مقاوم به دیگر داروهای سرطانی به کمک گرفته می شود.

این دارو با کندسازی یا توقف رشد سلول های سرطانی به درمان سرطان ریه و لوزالمعده کمک می نماید. ارلوتینیب به صورت قرص تولید می شود و در درمان نوعی از سرطان پیشرفته ریه نیز تجویز می شود.

نحوه مصرف ارلوتینیب

این دارو خوراکی بوده و سعی کنید آن را با معده خالی یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف نمایید. و از خوردن گریپ فروت یا آب آن با قرص اکیدا خودداری نمایید. همچنین در صورتی که نمی توانید قرص را کاملا ببلعید آن را در ۱۰۰ سی سی آب حل کرده و باقی مانده قرص حل شده در ظرف را با ۴۰ سی سی آب شسته و بخورید تا اطمینان یابید که دز کامل دارو را دریافت نموده اید.

  •  آرون گروپس

چنانچه سیگار می کشید در صورت قطع سیگار به درمانگر خود اطلاع دهید. در حین مصرف این دارو به اندازه کافی مواد مغذی و مایعات مصرف نمایید مگر این که درمانگر شما مصرف مایعات زیاد را محدود کرده باشد. معمولا در روز یک بار این دارو مصرف می شود. میزان مصرف هم به شرایط پزشکی بیمار، پاسخ به درمان و دیگر داروهای مصرفی بستگی دارد.

دقت کنید داروهایی مانند رانیتیدین که اسید معده را کاهش می دهند ممکن است اثر این دارو را کم کنند. در ضمن مصرف بیش از اندازه یا بیش از زمان تجویز شده تاثیری در سرعت درمان نداشته و فقط خطر بروز عوارض جانبی خطرناک را تشدید می کند. همچنین با توجه به این که این دارو از طریق ریه و پوست جذب می شود ممکن است به جنین آسیب بزند از این رو زنان باردار نباید از این دارو مصرف کنند.

عوارض دارو

مصرف این دارو ممکن است با علائمی مانند خستگی، بروز جوش های پوستی، خشکی پوست، از دست دادن مو، بی اشتهایی تغییر در میزان ادرار، تشنگی شدید، گرفتگی عضلات، و تهوع را به دنبال داشته باشد. البته امکان رویش مجدد مو بعد از کامل شدن درمان وجود دارد. این عوارض در برخی بیماران جدی بوده تا حدی که بیمار را از زندگی عادی باز می دارد. در ضمن امکان اعتیاد به داروی مذکور بسیار زیاد است.

در صورت بروز علائمی همچون درد چشم، تغییرات بینایی، سخت تنفس کردن، سرفه یا تب غیرعادی، تاول، تغییرات گوارشی شدید، اسهال، درد شکمی؛ سرگیجه؛ غش کردن، زخم دهانی و علائم عفونت به پزشک مراجعه کنید.

مقدار مصرف دارو

مقدار مصرف دارو ارلوتینیب در سرطان سلول های غیر کوچک ریه برای بزرگسالان ۱۵۰ میلی گرم به شکل خوراکی یک بار در روز می باشد و در درمان سرطان پانکراس بزرگسالان ۱۰۰ میلی گرم به طور خوراکی یک بار در روز تا کامل شدن درمان می باشد.

در این مطلب با نحوه مصرف و عوارض جانبی احتمالی دارو ارلوتینیب آشنا شدید. از همراهی شما عزیزان تا پایان این مطلب سپاس گزاریم و امیدواریم از مطلب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای کسب اطلاعات دارویی از داروهایی مانند داروی اکسی کدون و داروی میانسرین روی لینک های قرار داده شده کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *