دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

راه های افزایش شوخ طبعی و شیرین زبانی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

امروزه راهکار های مختلفی برای افزایش شوخ طبعی وجود دارد که در این مقاله سعی داریم به بیان مهم ترین و کاربردی ترین این راهکار ها بپردازیم.

همانطور که می دانید افرادی که شیرین زبان و فن بیان قدرتمندی دارند اغلب در جمع های مختلف می درخشند و فردی محبوب و قدرتمند به حساب می آیند و به همین خاطر می توان گفت یکی از مهم ترین مهارت هایی که این دسته از افراد دارند مهارت شوخ طبعی است که اگر صحیح و به جا از آن استفاده شود افزایش خواهد یافت.

راه های افزایش شوخ طبعی

به طور کلی شوخ طبعی یکی از تاثیرگذارترین قالب هایی است که به خاطر جاذبه ای که دارد با بیشتر روان ها سازگار است و به همین خاطر است که مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص می دهد. همچنین نوعی خنده ابزاری محسوب می شود که آثار درام را از طنز متمایز می کند بنابراین انبساط روحی در مخاطب آشکار شده و با این کار که احساسات و عواطف را در دست می گیریم می توانید پیام تان را به طور غیر مستقیم به مخاطب بقبولانید.

راه های افزایش شوخ طبعی

در واقع خود مفهوم شوخ طبعی کاملا گیج کننده است. هر فردی به صورت شهودی شوخی را درک می کند و لغت نامه ها آن را به سادگی به عنوان ویژگی سرگرم کننده تعریف خواهند کرد اما کمی دشوار است که شوخی را طوری تعریف کنید که تمام جنبه هایش دربرگرفته شود. منظور از شوخ طبعی این است که وقتی یک چیزی می گویید صدای خنده بیاید و یا حداقل یک لبخند کوچک روی لب ها بنشیند.

به همین خاطر پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید با این ارکان و پایه های اصلی شوخ طبعی به خوبی آشنا شوید و بتوانید به خوبی از پس این کار بربیابید حتما نکات و راه های افزایش شوخ طبعی را مورد توجه قرار دهید:

دائما در معرض افراد شوخ طبع باشید:

به عنوان راه اول سعی کنید اطراف تان را از استندآپ کمدی، کتاب های طنز، فیلم ها و سریال های کمدی، افراد شوخ طبع و طنز پرداز و موارد این چنینی را پر کنید زیرا شما وقتی در معرض این موارد قرار می گیرید ناخودآگاه مشابه آن ها خواهید شد و مهارت شوخ طبعی تان نیز افزایش خواهد یافت.

جمله بسیار معروفی وجود دارد که می گوید شما میانگین ۵ نفری هستید که بیشترین زمان را با آن ها می گذرانید. پس سعی کنید همیشه اطراف تان را پر از موارد این چنینی کنید تا ناخودآگاه شما هم به سوی شوخ طبعی پیش بروید.

  •  آرون گروپس

خصوصیات افراد شوخ طبع

با کارهای عام شوخی کنید:

همانطور که می دانید بسیاری از کمدین ها و سخنرانان با رفتار های رایج مردم شوخی می کنند برای مثال با نصیحت ها و غر زدن های دائمی مادران یا باز کردن در یخچال بدون دلیل یا خاموش و روشن کردن کوار و بخاری توسط پدرها.

شما هم می توانید تعداد زیادی از این موقعیت ها و رفتار های عمومی را پیدا کنید و در زمان مناسب از آن ها استفاده نمایید. شک نکنید تعداد این کار اصلا کم نیستند و هر کدام از آن ها می توانند به شوخ طبع بودن شما کمک بسیاری زیادی بکنند.

با افراد حاضر در جمع شوخی کنید:

اگر هر کاری می کنید نمی توانید از طنز در صحبت هایتان استفاده می کنید در نهایت با افراد مختلف شوخی نمایید. البته به شرطی که طرف مقابل تان فردی با جنبه باشد. اگر حتی درصدی فکر کردید ممکن است فرد ناراحت شود اصلا این کار را انجام ندهید.

اما اگر همه چیز آماده بود اصلا اشکالی ندارد که با یک نفر شوخی کنید البته سعی کنید فردی که با او شوخی می کنید درجه اش از شما پایین تر باشد که موجب ناراحتی او نگردد. برای مثال اغلب مخاطبین خوششان می آید که استاد با آن ها شوخی کند.

چگونگی تقویت شوخ طبعی

مخاطب خاطره و داستان دوست دارد:

به طور کلی هر فردی با هر سن و سالی که باشد علاقه مند به داستان خواهد بود پس قطعا داستان گویی نیز کلام را به شدت جذاب خواهد کرد. ممکن است تاکنون فیلم های هیجانی زیادی دیده باشید که به اصطلاح در طول فیلم حتی پلک هم نزده اید. در واقع مواقع داستان جذاب فیلم است که شما را جذب خود خواهد کرد و به همین خاطر می توان آن را یکی از سرگرمی های اصلی مردم دانست.

پس هر چیزی که داستانی درون آن نهفته باشد برای انسان ها جذابیت فوق العاده ای خواهد داشت که شما می توانید از این اتفاق بیشتری بهره را ببرید و با بیان داستان های مختلف یا خاطره از خودتان خنده را روی لب افراد بیاورید.

مراقبت باشید تا به چیزی بی احترامی نکنید:

بهتر است بدانید که نمی توان با هر چیزی شوخی کرد چون ممکن است یا به مخاطب به شدت بر بخورد و ناراحت شود و یا اصلا جنبه خوبی برای شوخی نداشته باشد. درست است که می خواهید مخاطب بخندد اما قرار نیست در این میان به برخی از مسائل توهین شود. برای مثال به هیچ وجه با موضوعاتی از جمله خدا، مذهب، دین، توهین به افراد و قومیت های مختلف شوخی نکنید زیرا به احتمال زیاد با بازخورد منفی روبه رو خواهید شد.

روش های افزایش شوخ طبعی

 

غیر منتظره باشید:

یکی دیگر از راه های افزایش شوخ طبعی قطعا غیر منتظره بودن است به این معنا که وقتی مخاطب انتظار یک اتفاق خاص را دارد آن حالت را نفی نمایید. معمولا مخاطب منتظر یک جمله مثبت است ولی شما آن را به حالت نفی بیان می کنید و همچنین او منتظر انجام کاری است و شما بایستی کاری که انتظارش را ندارد انجام دهید.

برای مثال داستان جراحی بینی یک نفر را تعریف می کنید می گویید از او رسیدم این عمل چه فایده ای دارد؟ او هم گفت که موجب زیبایی می شود. صبر کردیم و پس از عمل به ملاقاتش رفتیم و دیدیم چقدر زیبا شده!! چشم ها باد کرده و صورت کبود و بینی که تقریبا چیزی از آن باقی نمانده است. در این مواقع چون از شما انتظار می رفت در مورد زیبایی فرد مورد نظر صحبت کنید اما بر خلاف تصور صحبت کرده اید و مسئله ای عادی نبوده پس مخاطب هم می خندد چون برایش جالب است.

مبالغه بر صحبت ها در موقعیت دیگر:

توصیه می شود چیزی را که از شخص مورد نظرتان شنیده اید را تحت شرایط دیگری با مبالغه بیان نمایید زیرا کمی بزرگنمایی به طنز روح بیشتری خواهد بخشید. البته که نباید این شوخی ها از چارچوب خارج شوند و آن را تا جایی ادامه ندهید که بی مزه شده و کسی را به خنده نیندازد.

ویزگی های بارز شوخ طبعی

برای مثال کسی به شما گفته که وجود سگ نگهبان در خانه باعث امنیت می شود اما وقتی به خانه او می روید می بینید که آن سگ به اندازه ای خشمگین و وحشتناک است که حتی زنجیر آن را باز نگذاشته اند. به همین خاطر می توانید بگویید این سگ که بسته شده چگونه باعث امنیت می شود و یا با وجود چنین حیوان وحشتناکی امنیت برای چه می خواهد. این موضوع می تواند برای خود فرد و اطرافیان شوخی بامزه ای به نظر بیاید.

در پایان نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب خصوصیات شوخ طبعی غیر عادی و همچنین ویژگی افراد شوخ طبع نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *