دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونگی مراقبت از بند ناف نوزاد و توجه به نکات مهم آن

  • سحر هودانلویی
  • ۱ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

نوزاد در روز های اولیه زندگی خود از مراقبت های ویژه ای برخوردار است که از این رو ادامه مطلب را به معرفی نحوه مراقبت از بند ناف نوزاد پرداخته ایم.

بند ناف کودک شما یک تکه کوچک و بامزه از پوست است که در واقع آخرین پیوند او برای اقامت در رحم به شمار می آید. وقتی بند ناف در بدو تولد بریده می شود، مقداری همچنان به ناف او چسبیده باقی می ماند که از این رو ادامه مطلب را به معرفی علت و روش مراقبت از بند ناف نوزاد پرداخته ایم.

آشنایی با لزوم مراقبت از بند ناف نوزاد

چگونگی مراقبت از بند ناف نوزاد

به طور کلی بند ناف مواد مغذی و اکسیژن را در رحم به جنین می رساند. بلافاصله پس از تولد نوزاد، بند ناف بسته شده و بریده می شود. کودک شما این را احساس نمی کند زیرا بند ناف هیچ اعصابی در آن وجود ندارد. این در حالی است که گیره آن به طور معمول طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت در جای خود نگه داشته می شود. پس از خشک شدن باقیمانده بند ناف و دیگر خونریزی خارج می شود.

پس از برداشتن گیره، چیزی که روی شکم کوچولوی شما باقی می ماند که با خشک شدن، چروک شده و سفت شدن کنده بند ناف، از رنگ زرد به سیاه مایل به قهوه ای تبدیل می شود. مقدار باقی مانده بند ناف به طور معمول چند هفته پس از تولد کودک شما می افتد. اگر تا ۲ ماهگی کودکتان نیفتاده است با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک خود تماس بگیرید. در برخی موارد، ممکن است علت زمینه ای برای نیفتادن بند ناف وجود داشته باشد، مانند عفونت یا اختلال سیستم ایمنی، که پزشکان مربوطه آن را بررسی خواهد کرد.

پس از افتادن بند ناف، پوست زیر آن باید ترمیم شود. گاهی ممکن است پوست کمی خام باشد و کمی مایع از آن خارج شود. از این رو باید به خشک و تمیز نگه داشتن ناف کوچولوی خود ادامه دهید و به زودی به طور کامل بهبود می یابد. اگر ظرف دو هفته پس از افتادن استامپ بهبود نیافته است، با پزشکان مربوطه تماس گرفته و یا به بیمارستان مراجعه نمایید. در واقع، رنگ و ظاهر ناف کنده شده از سبز مایل به زرد به سیاه و پوسته پوسته ای تبدیل می شود که خشک می شود و سپس می افتد.

چه زمانی بند ناف می افتد؟

ممکن است به نظر برسد که زمان معینی دارد، اما طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا چنین معرفی شده است که کنده شدن بند ناف باید خشک شود و تا زمانی که کودک شما ۳ هفتگی می شود، از بین برود. همچنین این امکان وجود دارد که ناف کنده زودتر از بین برود، اما اگر بیشتر از این بازه زمانی طول کشید، با پزشک اطفال قرار ملاقات بگذارید تا آن را بررسی کند.

مراقبت از بند ناف نوزاد چگونه است؟

هنگام افتادن بند ناف چه باید کرد؟

اکثر بند ناف ها کاملا خشک می شوند و سپس می افتند و یک ناف زیبا از خود باقی می گذارند. ممکن است متوجه یک نقطه خام کوچک یا کمی مایع خونی شوید که از آن بیرون می ریزد. سعی کنید نگران نباشید، چراکه این نیز یک امر طبیعی است. اما اگر متوجه خونریزی شدید شدید، با پزشک تماس بگیرید.

  •  آرون گروپس

در برخی موارد، بند ناف ممکن است بافت اسکار قرمز مایل به صورتی به نام گرانولوم نافی ایجاد کند که ممکن است ترشحات زرد رنگی ترشح کند. این باید در عرض یک هفته برطرف شود، اما اگر برطرف نشد، با پزشک اطفال کودک خود مشورت کنید. گرانولوم ناف یک بیماری قابل درمان است و در طی انجام مراقبت از بند ناف نوزاد باید به آن توجه داشته باشید.

علائم عفونت بند ناف

بعید است که کنده بند ناف کودک شما عفونی شود، اما اگر متوجه هر یک از این علائم بند ناف عفونی شدید، با پزشک تماس بگیرید.

  • ترشح زرد بدبو از ناحیه کنده
  • قرمزی پوست اطراف
  • تورم ناحیه ناف

گریه کودک شما هنگام لمس کنده، نشان دهنده حساس بودن یا درد آور بودن آن است. گفتنی است که دیدن ترشحات پوسته دار، خون خشک شده یا خونریزی کمی در هنگام افتادن کنده بند ناف طبیعی است. خونریزی لزوما نشانه این نیست که ناف نوزاد شما آلوده است، اما اگر ناحیه بند ناف نوزاد همچنان به خونریزی ادامه می دهد، به بیمارستان مراجعه کنید.

لزوم مراقبت از بند ناف نوزاد چیست؟

نشانه های هشدار دهنده

به علائم گفته شده در ادامه توجه داشته باشید و در صورت مشاهده هریک از آن ها با پزشک تماس برای مراقبت از بند ناف نوزاد خود تماس بگیرید.

  • پوست قرمز یا ظاهر قرمز و متورم در پایه بند ناف
  • یک توده پر از مایع روی کنده بند ناف نوزاد یا نزدیک آن
  • ترشح چرک
  • خونریزی
  • بوی بد
  • تب یا بی حالی
  • کم اشتها
  • تورم شکم
  • وقتی بند ناف یا اطراف آن را لمس می کنید گریه کنید

اگر متوجه علائم عفونت شدید یا به نظر می رسد کودک شما درد دارد، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید. به طور کلی مصرف یک دوره آنتی بیوتیک باعث می شود که ناف کودک شما در کمترین زمان بهبود یابد.

نکات قابل توجه

همچنین برای انجام مراقبت از بند ناف نوزاد در این رابطه باید یک سری نکات مهم را رعایت کنید که در ادامه این مطلب به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  • توجه داشته باشید که در هنگام بستن پوشک نوزاد خود، بند ناف را زیر آن قرار ندهید تا در این شرایط با ادرار تماس پیدا نکند.
  • همچنین در هنگام بستن پوشک قسمت بالایی پوشک را تا بزنید تا بند ناف کاملا بیرون باشد و در معرض هوا قرار بگیرد تا هرچه سریع تر خشک شود.
  • مسئله مهم در رابطه با مراقبت بند ناف نیز به این صورت است که آن را تمیز و خشک نگه دارید.
  •  به هیچ وجه بند ناف را دستکاری نکنید و از کشیدن آن نیز اجتناب کنید.
  • از زدن بتادین و حتی روغن زرد به بند ناف بپرهیزید.
  • در ادامه نیز از الکل برای تمیز نگه داشتن بند ناف به هیچ وجه استفاده نکنید.

آشنایی با بند ناف

خونریزی بند ناف

دیدن چند قطره خون بر روی پوشک کودک پس از افتادن بند او طبیعی است، اما باید هرگونه خونریزی اضافی از بند ناف را به دقت کنترل کنید. اگر مقدار کمی خونریزی بیش از سه روز طول کشید با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

اگر خونریزی شدیدتر ناف بعد از ۱۰ دقیقه فشار مستقیم دو بار متوقف نشد یا اگر لکه خونی به نسبت بزرگی وجود داشت، فورا با پزشک اطفال تماس بگیرید یا به آن ها مراجعه کنید. خونریزی مداوم یا لکه های خونی قابل توجه در این سن بسیار پایین و در زیر یک ماه نگران کننده است و باید معاینه شود. وقتی نوبت به مراقبت از بند ناف نوزاد شما می رسد، کمتر است. اگر ناحیه کنده را خشک نگه دارید و تمام تلاش خود را بکنید تا هنگام پوشک زدن و پوشاندن نوزاد به آن دست نزنید، این تکه کوچک باقی مانده از پوست باید در کمترین زمان ممکن از بین برود.

در صورتی که مطالعه این مطلب برای شما موثر مفید واقع شد، پیشنهاد می کنیم با کلیک به روی دیگر لینک های ذکر شده به مانند HMO شیر مادر و آروغ نزدن نوزاد باری با مجله اینترنتی آرگا همراه شده و اطلاعات خود را در رابطه با نکاتی که باید برای حفظ سلامتی نوزاد به کار بگیرید، افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *