دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

دلایل زودرنجی زنان باردار و راهکارهای کنترل آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

زودرنجی در دوران بارداری یکی از مشکلات شایع میان خانم ها به ویژه سه ماهه اول و آخر بارداری می باشد. در این مطلب به علت و راهکارهای رفع این مشکل آن اشاره می شود.

برخی زنان باردار در این دوران بسیار حساس و زودرنج می شوند و آستانه تحمل آن ها به شدت پایین می آید. با این مطلب همراه ما باشید تا با علت این مسئله آشنا شوید و بدانید چه راهکارهایی را برای رفع آن در پیش بگیرید.

علت زودرنجی زنان باردار و راهکارهای رفع آن

زودرنجی در دوره بارداری مسئله شایعی است که بیشتر خانم ها به ویژه در سه ماه نخست و پایان بارداری با آن روبرو می شوند. علت عمده این زودرنجی نیز تغییرات هورمونی می باشد. هورمون های استروژن و پروژسترون تاثیر فراوانی بر تعادل رفتاری خانم ها دارد.

تغییر در مقدار این هورمون ها سبب تغییرات اساسی در رفتار آن ها می شود . کاهش استروژن باعث می شود که زنان صبوری خود را از دست بدهند و نسبت به هر مسئله ای پرخاشگری داشته باشند که این موضوع غم و ناراحتی شدید آن ها  را سبب می شود و حتی ممکن است سریعا با گریه یا سرزنش اطرافیان واکنش نشان بدهند.

در این دوره خانم ها شدیدا تحریک پذیر شده و آستانه تحمل در آن ها بسیار پایین می آید. علت این زود رنجی تغییرات فیزیکی و نشانه های منفی بارداری مانند تهوع هم می باشد. استرس و خستگی نیز می تواند بر این موضوع تاثیر بگذارد.

بروز برخی دردها در سه ماهه اول حاملگی، ترس از زایمان، ترس از تربیت فرزند، ترس از بی توجهی همسر بعد از تولد نوزاد به ویژه اواخر باردار و مشغله زیاد پس از زایمان سبب تغییر رفتار زنان باردار می شوند. این تغییرات خلق و خویی در سه ماه ابتدایی بارداری مشخص تر می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پس از پایان ۱۲ هفته اول بارداری تدریجا این حالت رفع می شود و در سه ماهه پایانی مجددا بروز می کند. البته در بعضی خانم ها ممکن است این تغییر در تمام طول بارداری وجود داشته باشد و کاهش آن به رفتار اطرافیان و حمایت آنها بستگی دارد.

البته خانم های بارداری هستند که اصلا دچار تغییر خلق و خو نمی شوند و ضمنا این مسئله در یک خانم از بارداری به بارداری دیگر متفاوت است و به میزان حساسیت زنان به مسائل باز می گردد.

پیامد عصبانیت در دوران بارداری روی جنین

این که عصبانیت در دوران بارداری با پیامدهایی برای جنین همراه است بر هیچ کس پوشیده نیست. تقریبا از ۴ ماهگی جنین اتفاقات بیرون از رحم مادر را متوجه می شود و قادر به شنیدن صداهای بیرون از رحم است. از این رو متوجه تغییرات رفتاری مادر و خشم او می شود در نتیجه ممکن است در آینده کودکی پرخاشگر و پر استرس به دنیا آورید.

خشم و عصبانیت سبب تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در بدن مادر می شود که حاصل این فرایند کاهش خون رسانی به جنین شده و می تواند اثرات جبران ناپذیری بر رشد جنین بگذارد. از این رو بهتر است برای کنترل خشم و عصبانیت خود از مشاوره کمک بگیرید.

شایان ذکر است بر اساس مطالعاتی به این نتیجه رسیده اند که میزان پرخاشگری و تحریک پذیری مادر هنگام بارداری فرزند پسر بیشتر می باشد. میزان تغییرات هورمونی هنگام بارداری فرزند پسر یا دختر متفاوت بوده و این تغییرات سبب ایجاد رفتارهای متفاوت در زنان حین بارداری می شود.

از جمله این تغییرات می توان به پایین آمدن میزان خلق و خو، شدت یافتن تحریک پذیری، زودرنجی، پرخاشگری و عصبانیت باشد. همچنین تغییرات فیزیکی در هنگام بارداری دختر و پسر متفاوت می باشد و این تغییرات ظاهری ممکن است موجب بروز ناراحتی و خستگی مادر باردار شود.

به این ترتیب میزان پرخاشگری زنان در هنگام بارداری فرزند دختر یا پسر یکسان نبوده و معمولا تغییرات ظاهری حین بارداری فرزند پسر نسبت به فرزند دختر بیشتر و تحمل تغییرات هم برای مادر دشوار تر می گردد.

راهکارهای کنترل زودرنجی و پرخاشگری دوران بارداری

زودرنجی و پرخاشگری زنان در دوران بارداری امری طبیعی بوده ولی راهکارهایی برای کنترل آن وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

  • تغذیه

مهم ترین عامل کنترل زودرنجی بارداری تغذیه می باشد. مصرف مواد غذایی حاوی سرتونین سبب می شود زودرنجی و میزان تحریک پذیری در این دوران کاهش یابد. استفاده از مواد مغذی و متنوع باعث افزایش انرژی شده و از زود خسته شدن شما پیشگیری می گردد. میزان کربوهیدرات، قند، چربی و پروتئین باید در رژیم غذایی به صورت متناسب وجود داشته باشد.

استفاده از داروهای مکمل و تقویتی هم فراموش نکنید زیرا کاهش ویتامین های بدن در پرخاشگری، استرس و افسردگی تاثیر می گذارد. ورزش در طی روز، خواب کافی و مدیتیشن از مواردی هستند که برای پیشگیری از زودرنجی  و عصبانیت در این دوران توصیه می شوند. همچنین مشاوره هم در طول بارداری به سلامت روان مادر کمک می کند. می توانید با کلیک روی لینک تغذیه دوران بارداری از یک راهنمای کامل تغذیه ای برای ماه های مختلف دوران بارداری اطلاعات مفیدی کسب نمایید.

  • کمک اطرافیان به ویژه همسر

کمک اطرافیان به ویژه همسر هم یکی از راهکارهایی است که زودرنجی زنان باردار را کاهش می دهد. اگر همسرتان باردار است و با استرس و افسردگی این دوران مواجه شده حضور شما در کنار او در کاهش این احساسات منفی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مهمترین کاری که همسر یک خانم  باردار باید انجام دهد این است که وی را درک و با او همدلی داشته باشد. نباید با گفتن جملات منفی احساسات وی را تحریک کند بلکه با ابراز محبت کلامی و فیزیکی حس آرامش را به وجود آورد.

تا جایی که ممکن است اطرافیان به ویژه همسر در کارهای روزانه خانم باردار را همراهی به ویژه امور شخصی به او بسیار کمک کند. حضور همسر در کنار خانم باردار سبب دلگرمی و کاهش استرس های او می شود. پس نقش همسر و در صورت وجود اطرافیان همواره برای کاهش تنش خانم باردار را دست کم نگیرید.

  • فراهم کردن محیط شاد

فاکتورهای محیطی همواره نقش مهمی در حفظ روحیه و کاهش تنش های روانی افراد دارند. برای خانم باردار هم بودن در یک محیط شاد و پر انرژی بسیار مفید بوده و استرس و زودرنجی او را کاهش می دهد. به عبارتی حضور زن باردار در محیط منفی و پر از تنش سبب تشدید پرخاشگری و استرس های او می شود.

تماشای فیلم های شاد و مثبت، ورزش، گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش همگی برای حفظ روحیه و کاهش تنش های دوران حاملگی تاثیر گذار  هستند. تا جایی که می توانید از خواندن یا دیدن اخبار و حوادث ناگوار اجتناب کنید. لباس های شاد پوشیده و در فضای باز پیاده روی کنید.

با جنین خود صحبت کنید. همانطور که نوزاد درون شکم شما متوجه عصبانیت تان می شود حرف های شما را نیز شنیده و انرژی مثبت از شما دریافت می کند. پس سعی کنید با صدای آرام و محبت آمیز با جنین خود صحبت کنید تا انرژی مثبت بیشتری به سمت او ارسال کنید.

  • خودآگاهی

یکی از راهکارهای بسیار موثر برای کاهش پرخاشگری و زود رنجی دوران بارداری این است که خود آگاهی داشته باشید. این که بدانید عصبانیت در این دوران امری طبیعی بوده و از کنترل شما خارج نیست می تواند به کاهش آن کمک نماید. ممکن است در بارداری قبلی این حالت ها را مشاهده نکرده باشید و این احساسات برای شما جدید باشد.

این موضوع نباید باعث نگرانی زنان باردار شود زیرا پرخاشگری و زودرنجی این دوران و جنسیت جنین به یکدیگر مرتبط هستند. از این رو ممکن است هنگام بارداری یکی از فرزندان این حالت ها را نداشته ولی در بارداری فرزند دیگر پرخاشگر و زود رنج تر شوید. از این رو کنترل خود را از دست ندهید و با روش هایی که پیشنهاد شد سعی کنید استرس و نگرانی های خود را کنترل نمایید.

اطمینان داشته باشید که این حالت ها گذرا بوده و به زودی شرایط شما همانند گذشته می شود. استراحت و حفظ آرامش بهترین راهکار می باشد. تغذیه مناسب، ماساژ درمانی، ورزش یوگا و شنا در آب سبب افزایش آرامش مادر می شود. در احادیث خواندن قرآن و دعا بسیار توصیه شده است. این کار موجب آرامش درونی خانم باردار خواهد شد.

آیا مصرف فلوکستین در دوران بارداری مجاز می باشد؟

در برخی منابع اشاره شده که داروی فلوکستین که یکی از داروهای ضد افسردگی است در روان پزشکی با تجویز متخصص مغز و اعصاب تجویز شده و بدون نسخه فروش ندارد. سرانه مصرف این دارو در کشورهای امریکا و اروپا بالا بوده زیرا مردم این مناطق در مصرف این نوع داروها پذیرش بیشتری دارند.

در دوره بارداری مصرف این دارو مجاز بوده و بر روی جنین تاثیر منفی ندارد ولی نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود. خانم بارداری که با پرخاشگری و زودرنجی شدید مواجه است بهتر است علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص زنان برای انجام چکاپ های روتین به یک روان پزشک نیز مراجعه کند.

فقط به دلیل این که زنان در دوره بارداری با پرخاشگری و زودرنجی روبر شده اند، مصرف دارو توصیه نمی شود. برخی موارد ممکن است بدون دارو این عارضه با روش های مشاوره ای و رعایت بهداشت روان بهبود یافته و خانم باردار موفق به کنترل خشم خود گردد.

در پایان برای اطلاع از تاثیر تاثیر خشم بر جنین و تاثیر حرف زدن با جنین می توانید از این مطالب بازدید کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *