دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بزرگ شدن سینه در مردان و روش های درمان آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲
  • ۰

بزرگ شدن سینه در مردان که اصطلاحا ژنیکوماستی به آن اطلاق می شود  به دلیل به هم خوردن تعادل هورمونی ایجاد می شود. در این مطلب با دلایل و روش های درمانی بزرگ شدن سینه در مردان آشنا می شوید.

برخی مواقع به علت تغییرات هورمونی در پسرانی که به سن بلوغ رسیده اند یا مردان بالغ بزرگ شدن سینه روی می دهد. در این مطلب می خواهیم به بررسی دلایل و روش های درمان این عارضه بپردازیم بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد ژنیکوماستی اطلاعات کافی ندارید به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

بزرگ شدن سینه در مردان و روش های درمان آن

بزرگ شدن سینه در مردان که به ژنیکوماستی شناخته می شود از تکثیر خوش خیم سلول های این عضو بدن به وجود می آید. این حالت در مرحله نوزادی شایع تر بوده اما در مرحله بلوغ و دهه های پنجم و ششم عمر هم مشاهده می شود. برخی اوقات دلیل این عارضه تجمع بافت چربی بوده که به آن ژنیکوماستی کاذب اطلاق می شود. و ممکن است دردناک، نامتقارن و یک طرفه باشد.

برخی مواقع در پسرانی که به سن بلوغ رسیده یا مردان بالغ احتمال بروز این عارضه وجود دارد که به دلیل تغییرات هورمونی و به هم خوردن تعادل آن ها، شکل گرفته در بدن روی می دهد. هورمون های دخیل در بزرگی سینه مردان هورمون استروژن و تستوسترون هستند که به هم خوردن تعادل این دو هورمون و کاهش سطح تستوسترون موجب بزرگ شدن سینه در مردها می شود.

تستوسترون هورمونی طبیعی در بدن است که موجب بروز صفات مردانه می شود. این هورمون به شکل طبیعی در بدن مردان و زنان ترشح می شود ولی میزان آن در مردان بیشتر می باشد. هنگامی که تعادل هورمونی مردان به هم می خورد و سطح ترشح تستوسترون نسبت به استروژن کاهش پیدا می کند، بزرگ شدن سینه مردها روی می دهد.

  •  آرون گروپس

فیزیولوژی این حالت پیچیده بوده و دلیل آن مادرزادی یا اکتسابی گزارش شده است. بیشتر دلیل آن را کاهش تاثیر هورمون مردانگی می دانند که ممکن است مصرف داروهایی مانند داروهای قلبی، گوارشی یا اعصاب و برخی هورمون های مورد استفاده در بدن سازی ، نارسایی کبد و کلیه یا کم کاری تیروئید آن را سبب شوند. اما در اغلب موارد دلیل خاصی برای آن دیده نمی شود. در مواردی نادری سرطان بیضه نیز می تواند سبب بروز این عارضه شود.

در عارضه ژنیکوماستی گاهی مواقع هر دو سینه و گاهی فقط یک سینه درگیر می شود. قابل ذکر است بزرگی سینه در مردانی که اضافه وزن دارند؛ طبیعی می باشد. می توان گفت این عارضه در بدن مردان قابل درمان بوده ولی پیش از آن باید دلیل بروز مشکل تشخیص داده شود. بنابراین با ادامه مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات جامع تری از عارضه بزرگی سینه در مردان کسب کنید.

مفهوم ژنیکوماستی

در بدن مردها همانند خانم ها دو هورمون استروژن و تستوسترون ساخته می شود. با این وجود سطح تستوسترون در مردان نسبت به استروژن کاملا غالب بوده و این امر موجب بروز صفات مردانه همچون ضخیم شدن صدا، رشد موهای بدن و … می شود. در صورتی که سطح تستوسترون در مردی نسبت به استروژن کاهش یابد و یا بدن به شکل طبیعی استروژن بیشتری تولید کند، بزرگی سینه یا ژنیکوماستی(افزایش حجم سینه) روی می دهد.

سطح هورمون تستوسترون در مردها با افزایش سن به مرور کاهش می یابد. این کاهش در علم پزشکی هیپوگونادیسم نام دارد. بر اساس گزارش بنیاد ارولوژی از هر ۴ مرد بالای ۴۵ سال یک نفر با کاهش هورمون تستوسترون مواجه می شود. پایین بودن این هورمون عوارضی مانند کاهش میل جنسی، کاهش تعداد اسپرم و اختلال نعوظ در مردان را به همراه دارد.

هنگامی که پسرها به سن بلوغ برسند تغییر قابل توجهی در فعالیت هورمونی بدن آن ها اتفاق می افتد و ممکن است ژنیکوماستی بروز گردد. هر چند این عارضه در مرحله نوجوانی امری کاملا طبیعی می باشد و در اغلب موارد به تدریج و بدون نیاز به هیچ نوع اقدام درمانی رفع می شود.

علاوه بر این بزرگی سینه ممکن است در نوزادی و تحت تاثیر تغییرات هورمونی بدن مادر روی دهد. افزایش حجم بافت سینه در مردان ممکن است به شکل نامتقارن یا متقارن ایجاد شود. سرطان پستان در مردها بسیار نادر بوده اما گاهی سبب برزگی سینه می شود. در صورت احتیاج به افتراق آن ضروری است که از ماموگرافی یا سونوگرافی سینه کمک گرفته شود.

با توجه به تنوع دلیل این عارضه ضروری است برای پیدا کردن علت ژنیکوماستی آن را از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار دارد و در صورت نیاز تست های آزمایشگاهی انجام شود. جهت درمان هم لازم است دلیل ایجاد کننده آن تعیین و با درمان علت بروز عارضه باطبع بهبود نیز حاصل می شود. اما در بیشتر موارد دلیل خاصی برای آن گزارش نمی شود. در موارد بدون دلیل نیاز به اقدام خاصی نبوده مگر این که با درد آزاردهنده همراه شود یا از لحاظ زیبایی برای شخص آزاردهنده گردد.

دلیل افزایش حجم سینه در مردان

پیشتر هم اشاره شد که کاهش طبیعی هورمون تستوسترون در مردها با افزایش سن ممکن است موجب افزایش حجم سینه یا ژنیکوماستی گردد و این عارضه به طور معمول در بزرگسالان تا هنگامی که دلیل ایجاد آن رفع نشود، ادامه می یابد.

به صورت معمول، از هر ۴ مرد بین ۵۰-۸۰ سال یک نفر به این عارضه دچار می شود. این حالت خطر جدی به همراه ندارد اما در برخی موارد قرمزی و التهاب سینه ها گزارش شده است. کاهش تستوسترون به طور معمول با افزایش سن روی می دهد و برخی مواقع بیماری ها یا شرایط زمینه ای خاص می توانند موجب بروز این حالت در مردان گردند.

اگر کاهش تستوسترون در بدن فرد یکی از عوامل زیر باشد باید با پزشک خود مشورت نماید:

  • تصادف و آسیب به بیضه ها
  • آسیب به سلول های سازنده تسوسترون در بیضه ها
  • التهاب یا ورم بیضه ها
  • سرطان بیضه
  • طی نمودن مراحل درمانی سرطان از جمله هورمون درمانی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • بیماری هایی که قسمتی از مغز مثل هیپوتالاموس یا هیپوفیز را درگیر می کنند.

از دلایل افزایش حجم سینه در مردان می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مصرف الکل
  • داروهای درمان کننده اختلال کم توجهی بی فعالی
  • ماری جوانا
  • هروئین و متادون
  • برخی تومورها و غده ها که بیضه و غدد فوق کلیوی و هیپوفیز مغز را درگیر می کنند که سبب به هم خوردن تعادل هورمون زنانه و مردانه هم می شوند.
  • بیماری هایی که در سطح ساخت و روند طبیعی هورمون های جنسی اختلال ایجاد می کنند از جمله سندرم کلاین فلتر
  • در صورت کم کار شدن غده تیروئید مقادیر زیادی هورمون تیروکسین تولید می شود.
  • مشکلات کبدی و داروهایی که برای درمان سیروز استفاده می شود می توانند سبب ژنیکوماستی گردند.
  • سوء تغذیه
  • داروها و مکمل های استروییدی آنابولیک مانند هورمون های ورزشی
  • چاقی و اضافه وزن

به طور کلی در مرحله اول پزشک اطلاعاتی در مورد سوابق بیماری، مصرف داروها یا سوابق خانوادگی از شما نیاز دارد تا به تشخیص برسد. در ضمن معاینه فیزیکی و اندازه گیری قطر بافت سینه و تراکم بافت چربی در آن هم برای تشخیص ژنیکوماستی صورت می گیرد. آزمایشات اولیه برای تشخیص دلیل ژنیکوماستی شامل آزمایش خون و ماموگرافی است.

و ممکن است با توجه به نتایج آزمایشات اولیه، پزشک آزمایشات تکمیلی شامل سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی بیضه و نمونه برداری را تجویز نماند.

افزایش حجم سینه کاذب در مردان

برخی اوقات افزایش حجم سینه در مردان به صورت کاذب می باشد که بافت پستان بزرگ نشده بلکه چربی آن افزایش می یابد و این تفاوت دارد. گاهی هم رشد عضله های قفسه سینه ، به اشتباه ظاهری مشابه ژنیکوماستی ایجاد می کند. ولی با مراجعه به پزشک مشخص می شود که این فقط مربوط به رشد عضله است.

نشانه های ژنیکوماستی

این مشکل بیشتر در بین نوجوانان مشاهده می شود و یک سینه یا هر دو سینه را تحت تاثیر قرار می دهد و به صورت توده یا بافت چربی در زیر پستان احساس می شود و در برخی موارد به جز بزرگ شدن سینه نشانه های دیگری نیز دارند که این علایم عبارتند از :

  • بزرگ شدن سینه ها به صورت ناهموار
  • دردناک شدن به خصوص در بین نوجوانان
  • متورم شدن بافت سینه
  • افزایش حساسیت سینه ها
  • حساس شدن نوک پستان با مالش به لباس

اندازه ژنیکوماستی

بافت غده سینه در آقایان باید از دو سانتی متر کمتر باشد و اگر بافت قابل لمس برگتر از دو سانتی متر باشد شخص دچار ژینکوماستی می باشد.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که برای مدت طولانی سینه هایتان از حد طبیعی بزرگ تر شده و همچنین  درد یا حساسیت دارید و از نوک سینه ترشحاتی خارج می شود به منطور بررسی های دقیق تر به پزشک مراجعه نمایید و به منظور حل این مشکل به متخصص غدد و متابولیسم، جراحی زیبایی و یا جراح پستان مراجعه نمایید.

درمان افزایش حجم سینه در مردان

درمان های مختلفی برای ژنیکوماستی و کاهش تستوسترون در مردها وجود دارد که  در مراحل ابتدایی برخی داروهای خوراکی تجویز شده تا سبب کاهش اندازه و کاهش درد شوند اما در موارد پیشرفته یا مقاوم به درمان، جراحی و برداشت بافت اضافه صورت می گیرد.

در مواردی که صرفا ناشی از تجمع چربی بوده به کمک لیپولیزر یا لیپوساکشن این عارضه بدون بیهوشی و به شکل موضعی قابل درمان می باشد و محل بخیه ها هم باقی نخواهد ماند. در روش دارویی پزشکان به طور معمول برای درمان افزایش حجم سینه در مردان سه دسته دارو استفاده می کنند:

  • آندروژن ها: همانند تستوسترون، دانازول
  • آنتی استروژن ها: همانند تاموکسی فن و کلومیفن
  • مهارکننده های آروماتوز: همانند داروهای لتروزول و آناستروزول

داروهایی که اکثر پزشک ها برای درمان این عارضه استفاده می کنند رالوکسفین و تاموکسی فن است که در درمان سرطان سینه نیز استفاده می شود. گزینه قطعی تری که پزشکان برای مبتلایان به عارضه بزرگی سینه تجویز می کنند؛ جراحی می باشد.

به طور کلی ژنیکوماستی می تواند با مصرف داروهایی همچون رالوکسی فن یا تاموکسی فن که به صورت طبیعی برای درمان سرطان سینه و کاهش سطح استروژن در بدن تجویز می شوند، درمان گردد. سازمان غذا و داروی امریکا این داروها را برای درمان سرطان سینه تایید نموده ولی این روش درمانی به صورت رسمی مورد تایید این سازمان قرار ندارد.

استفاده از داروها برای درمان بزرگی سینه ممکن است عوارض چندانی به همراه نداشته باشد، با این وجود مشورت با پزشک پیش از شروع رویه درمان اهمیت زیادی دارد. به گزینه جراحی پیشتر اشاره شد. ممکن است در مورد لیپوساکشن شنیده باشید که توسط آن چربی های اضافه بدن از جمله شکم حذف می گردد.

این شیوه برای حذف چربی های اضافی سینه نیز کاربرد داشته ولی در صورتی که این عارضه در نتیجه افزایش حجم بافت لوپولار یا غدد سینه باشد، این تکنیک قابل انجام نمی باشد. ماستکتومی یک روش دیگر جراحی جهت حذف بافت اضافی سینه در مردان می باشد. این عمل می تواند با ایجاد زخم های کوچک و با شیوه لاپاروسکوپی هم صورت گیرد.

این روش های درمانی با تکنیک های زیبایی و ترمیمی جراحی ترکیب شده تا بیمار به شکل و فرم دلخواهش برسد. علیرغم درمان ژنیکوماستی ممکن است بیمار به درمان کمبود تستوسترون هم نیاز پیدا کند. روش درمانی برای این مورد عبارتند از ژل های پوستی ، تزریقات و پچ ها می باشند.

قابل ذکر است در مردانی که درمان جایگزینی تستوسترون صورت می گیرد معمولا سریعا به نتیجه مطلوب می رسند. درمان هورمونی موجب بازگشت انرژی، قابلیت نعوظ، میل جنسی، حجم عضلانی و بهبود خواب می شود.

عوارض جانبی روش های درمانی بزرگی سینه

درمان جایگزینی هورمون تستوسترون ممکن است با عوارضی همراه شود. مردانی که احتمال سرطان پروستات یا سینه دارند؛ نباید از هورمون درمانی استفاده نمایند. البته هنوز عقاید ضد و نقیضی در مورد ارتباط درمان هورمونی و تشدید سرطان پروستات وجود دارد.

همچنین استفاده از هورمون تستوسترون ممکن است موجب بروز مشکلات قلبی – عروقی، آپنه خواب انسدادی و افزایش غلظت خون گردد. از این رو قبل از انتخاب هر شیوه درمانی بهتر است درباره وضعیت خود شرح کاملی برای متخصص مربوطه داشته باشید.

در صورت تمایل برای اطلاع از نحوه تشخیص و علائم سرطان سینه و سرطان پروستات روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *