دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن بوی رنگ در خانه با ۵ روش کاربردی

  • فرهاد هاشمی
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

یک لایه رنگ تازه می‌تواند یکی از کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای زیبایی بخشیدن به دکوراسیون داخلی خانه باشد. بااین‌حال، بوی تند ناشی از رنگ‌آمیزی که ممکن است تا روزها در فضای خانه محبوس شود، بسیار آزار دهنده است. حتی بسیاری افراد نسبت به بوی رنگ حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و دچار سردرد، سوزش چشم و تنگی نفس می‌شوند. بنابراین، در ادامه این مقاله سریع‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های از بین بردن بوی رنگ در خانه را برای کمک به شما آورده‌ایم.

از بین بردن بوی رنگ در خانه با 5 روش کاربردی

دلیل بوی تند و آزار دهنده رنگ چیست؟

رنگ‌های روغنی بسیار براق، ماندگار و زیبا هستند و جلوه‌ای زیبا به دکوراسیون داخلی می‌دهند؛ اما برخی افراد به دلیل بوی تندی که برای مدت نسبتا طولانی از آن باقی می‌ماند، از رنگ‌آمیزی با استفاده از رنگ‌روغنی تا حد امکان اجتناب می‌کنند. علت اصلی بوی بد رنگ‌های روغنی، ترکیبات آلی فرار (VOC) موجود در آن است. پس از اینکه رنگ بر روی سطوح اعمال می‌شود، حلال‌ها یا همان ترکیبات آلی تبخیر می‌شوند. این ترکیبات می‌توانند در هوا معلق بمانند و بر روی اجسام بنشینند؛ که در این صورت برای مدت‌زمان بیشتری بوی رنگ در فضا احساس می‌شود.

سریع‌ترین روش‌ها برای از بین بردن بوی رنگ در خانه

بوی سرگیجه‌آور و آزاردهنده رنگ درواقع دغدغه‌ای رایج در میان مصرف‌کنندگان رنگ‌روغنی به عنوان یک رنگ ساختمانی است. بنابراین، افراد زیادی در طول سال‌ها روش‌های مختلفی را امتحان کرده‌اند تا بهترین و کارآمدترین راهکار برای رفع بوی رنگ را پیدا کنند. پیش از هر چیزی دقت کنید که روز مناسبی را برای رنگ‌آمیزی انتخاب کنید. تجربه ثابت کرده است که رنگ‌آمیزی در یک روز بارانی، سرعت خشک شدن رنگ را کاهش می‌دهد. بنابراین، بویی که در حین خشک شدن رنگ از آن متصاعد می‌شود، برای مدت‌زمان بیشتری در فضا باقی می‌ماند. همچنین توصیه می‌شود رنگ‌آمیزی هر لایه را پس از خشک شدن کامل لایه قبلی شروع کنید تا از محبوس شدن رنگ در دیوار و تصاعد گازهای سمی به مدت طولانی‌تر جلوگیری شود.

تهویه هوا؛ اولین قدم برای رفع بوی رنگ

اولین کاری که برای رفع گاز رنگ در خانه باید انجام دهید، باز کردن راه تهویه هوا است. اگر رنگ‌آمیزی را در اتاق پنجره‌دار انجام می‌دهید، بهتر است ابتدا پنجره‌ها را باز کنید و با بستن درب اتاق از خارج شدن بوی رنگ و پخش شدن آن در سایر بخش‌های خانه جلوگیری کنید. روشن کردن هود در مرحله پایانی برای تهویه کل هوای خانه می‌تواند راهکار بسیار خوبی باشد. در فضاهای بسته‌ای مانند حمام و دستشویی می‌توانید از پنکه برای جابجایی و تهویه هوا استفاده کنید.

از بین بردن بوی رنگ در خانه با 5 روش کاربردی

رفع کامل بوی رنگ با استفاده از جوش‌شیرین

جوش‌شیرین یک ماده فوق‌العاده کاربردی برای از بین بردن بوهای مختلف است. این ماده به‌طور طبیعی بوها را جذب می‌کند. به همین دلیل از گذشته تا به امروز در یخچال‌ها برای رفع بوهای مختلف از آن بهره می‌گرفته‌اند. برای از بین بردن بوی ناشی از رنگ با استفاده از جوش‌شیرین، کافی است مقداری از آن را درون طرفی بریزید و در نزدیکی سطح رنگ‌شده قرار دهید. پس از یک شب می‌توانید تأثیرات آن را احساس کنید.

استفاده از زغال برای رفع بوی رنگ در خانه

زغالی که برای کباب کردن گوشت و پخت‌وپز در تفریحات از آن استفاده می‌کنید نیز مانند جوش‌شیرین در جذب و از بین بردن بوها بسیار عالی عمل می‌کند. زغال چوب فعال برای اینکه متخلخل‌تر شود، با حرارت زیاد پردازش می‌شود و فضای بیشتری را برای حرکت مولکول‌های هوا و جذب بو ایجاد می‌کند. برای از بین بردن گاز ناشی از رنگ کافی است زغال‌ها را درون یک ظرف آلومینیومی بریزید و بگذارید یک شب در نزدیکی سطوح رنگ‌شده باقی بماند.

قهوه برای جذب و از بین بردن بوی رنگ

یک کاسه تفاله قهوه خشک یا دانه‌های قهوه می‌تواند بوهای مختلف را به خود جذب کند. دقیقاً به همین دلیل از دانه‌های قهوه معمولاً در عطر فروشی‌ها استفاده می‌شود. استفاده از دانه‌های قهوه می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن کامل بوی رنگ محبوس شده در فضاهای بسته مانند حمام باشد؛ زیرا معمولاً هوا در فضای بسته، کمتر جریان دارد و استفاده از دانه‌های قهوه که گاز سمی رنگ را به خود جذب می‌کنند، می‌تواند کارساز باشد. مطمئن شوید که دانه‌ها یا تفاله قهوه را بعد از رفع کامل بوی رنگ دور می‌ریزید.

استفاده از عصاره‌های طبیعی در از بین بردن بوی رنگ در خانه

دو مورد از بهترین عصاره‌های طبیعی برای از بین بردن گاز رنگ‌روغنی و مطبوع کردن بوی اتاق، وانیل و نعناع فلفلی هستند. برای بهره‌گیری از این عصاره‌های طبیعی کافی است به‌سادگی چند قطره از عصاره‌ها را روی چند تکه پنبه بریزید و آن‌ها را در کاسه‌های کوچک پراکنده در اطراف اتاق قرار دهید. از عصاره‌های طبیعی به شکل دیگری نیز می‌توان استفاده کرد. برخی افراد معتقدند که اضافه کردن مستقیم یک یا دو قطره عصاره وانیل و نعناع به قوطی رنگ می‌تواند بوی آن را کاهش دهد.

از بین بردن بوی رنگ در خانه با 5 روش کاربردی

یک کاسه سرکه می‌تواند در رفع بوی رنگ مؤثر باشد

تحقیقات نشان داده‌اند که بهره‌گیری از سرکه سفید نیز می‌تواند نتیجه مطلوبی ایجاد کند. اسید استیک موجود در سرکه، مولکول‌های حامل بو را خنثی می‌کند. برای بهره‌گیری از مزایای سرکه در از بین بردن بوی ناشی از رنگ‌روغنی، نیازی به سطل‌های پر از سرکه ندارید. کافی است فقط یک کاسه سرکه را در فضای اتاق قرار دهید. برای نتایج سریع‌تر، به‌جای سرکه سفید (اسید استیک ۵ درصد) از سرکه سفید خانگی (اسید استیک ۱۰ درصد) استفاده کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که بیان شد، رنگ‌روغنی گازی از خود متصاعد می‌کند که موجب سردرد، سرگیجه و مشکلات تنفسی در بسیاری افراد می‌شود. این امر برای افرادی که مشکلات تنفسی زمینه‌ای دارند می‌تواند بسیار پراهمیت باشد. به‌منظور تضمین سلامت مصرف‌کنندگان، رنگ تهران بهترین رنگ‌ها با ترکیبات آلی فرار (VOCs) کمتر را عرضه می‌کند. شما همچنین با بهره‌گیری از روش‌های مختلف مانند استفاده از تکه‌های لیمو، پیاز، جوش‌شیرین و… می‌توانید از بوی رنگ خلاص شوید.

رنگ تهران با داشتن سال ها سابقه در زمینه فروش رنگ می توند بهترین مرجع برای خرید انواع رنگ و خرید حلال باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *