دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های بهره وری سمی و روش های مقابله با آن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

این شرایط ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که چنان درگیر کار و مشغله های آن شده اید که در نهایت به قیمت آسیب رسیدن به روح و جسم تمام شده است. این شرایط را بهره وری سمی می نامند که روش های مناسبی برای مقابله با آن وجود دارد.

این موضوع برای اکثر افراد پیش آمده است که مجبور به انجام کاری شوند که در نهایت به ضرر جسم و روان آن ها تمام شده است. در شرایطی که شما خیلی از عوامل را به مانند اوقات فراغت و استراحت، نحوه غذا خوردن، وقت گذرانی با دوستان و حتی گذراندن اوقات را در خلوت خود برای به پایان رساندن کاری فدا کرده باشید، به نوعی بهره وری سمی به حساب می آید. اگر شما نیز از این شرایط خسته شده اید و می خواهید به مقابله به این روش نادرست در زندگی خود بپردازید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با بررسی علت و علائم آن ها به مطالعه اقداماتی جهت از بین بردن این کارهای سمی در زندگی خود بپردازید.

بهره وری سمی یعنی چه؟

آشنایی با روش های مقابله با بهره وری سمی

در ابتدا اگر بخواهیم این اصطلاح را تعریف کنیم باید چنین توضیح دهیم که اغلب ما کسانی را که از خواب و خوراکی خود می گذرند و آن ها را فدای کارهایشان می کنند، مورد ستایش و تمجید قرار می دهیم. خیلی کم پیش می آید که فردی که در مسیر درست قرار گفته و بیش از حد به خود فشار نمی آورد و در تایم مناسب به انجام هر یک از کارها می پردازد را در نظر بگیریم و از او تعریف کنیم. بهره وری سمی نیز به اعمالی که ره اول در حق خود انجام می دهند، می گویند که در نهایت برای رسیده به بهره روی، سلامتی روحی و جسمی خود را فدا می کنند.

این توضیح به این معنا نیست که برای رسیدن به هدف و مقصود خود تلاش نکنید بلکه به این منظور است که هر چیزی باید در زمان و وقت خود انجام گیرد و بیش از حد مشغول به انجام آن ها نشوید. در شرایطی که بسیاری از افراد به دلیل موقعیت های پیش آمده از زندگی عقب افتاده اند، نباید به خود بیش از حد فشار وارد کنید و بیشتر از آنچه که ظرفیت دارید در اختیار به پایان رسیدن کارها بگذارید.

این طبیعی است که هیچ کسی از آسیب رساندن به خود لذت نمی برد و اگر چنین اتفاقی بیفتد به دلیل گیر افتادن در بهره وری سمی است که ناخودآگاه انجام می گیرد که به سرعت باید تشخیص داده شود و در روند مقابله با آن نیز اقداماتی صورت گیرد.

بهره وری سمی به چه معناست؟

نشانه های این بهره وری

به طور کلی نشانه های تشخیص گیر افتادن به این نوع بهره وری را در موارد گفته شده در ادامه این مطلب گروه بندی می کنند.

  • بیش از اندازه کار کردن

جدی بودن و اراده در راه رسیدن به هدف را می توان از ویژگی های مثبت به شمار آورد که اگر بیش از اندازه خود را درگیر این مسائل کنید می تواند شرایط مختلفی را اعم از نحوه خوردن، خوابیدن، وضعیت جسمی و ارتباط های خود را با دوستان تحت تاثیر قرار دهید. در این شرایط بهره وری سمی رخ داده است که گاها افراد با شناسایی و تشخیص آن نیز سعی برای پنهان کردن آن از دیگران دارند.

  •  آرون گروپس

در شرایطی دیگر نیز با شکایت و گله کردن دیگران از خود می توانید به این نتیجه برسید که به طور سمی درگیر انجام کارهای خود شده اید در این شرایط هر چیزی را از یاد برده اید. این شرط وجود دارد که دیگر به خوبی برای اطرافیان وقت نگذارید و خیلی مشغول به کار شوید از دیگران انتقادهایی را دریافت کنید که باید توجه ویژه ای نسبت به آن ها داشته باشید و در جهت رفع آن نیز اقداماتی انجام دهید.

  • برخورداری از انتظارات بیش از حد نسبت به خود

در شرایطی که افراد جهان به ویروسی مرگ مبتلا شده اند نباید بیش از حد از خود انتظار داشته باشید. طبیعی است که در زمان همه گیری کرونا همه جهان از زندگی و ریتم طبیعی خود عقب ماندند و به مشکلاتی برخورد کردند اما برخی از خانواده ها به خوبی با این شرایط کنار آمدند و انتظارات خود را با توجه به موقعیت پیش آمده تطابق دادند.

به طور کلی اگر از خود انتظارات غیر واقعی داشته باشید، می توانید این شرایط را تشدید کنید و در آسیب رساندن به خود و روحیه تان موثر واقع شوید. توجه داشته باشید برخی از بهره وری هایی که سبب آسیب رسیدن به شما می شود به هیچ قیمتی ارزش ندارد.

علائم بروز بهره وری سمی

  • عدم احساس خوب در حین استراحت

در شرایطی که به دام بهره وری سمی گیر افتاده باشید از اوقات استراحت خود به خوبی لذت نمی برید و به نوعی سعی برای اجتناب از آن نیز دارید که این به صورتی است که می خواهید به هر نحوی که شده خود را درگیر کارهایتان کنید.

به  طور کلی زمان استراحت برای وقت گذاشتن برای خانواده بسیار مناسب است و اگر چنین نباشد که از آن ها انرژی و حال خوب دریافت کنید، حس گناه و عذاب وجدان در بر شما را می گیرد که این می تواند گله و شکایت اطرافیان را در پی داشته باشد که به علت حواس پرتی شما و عدم توجه به آن ها پدید می آید.

  • خستگی ذهنی

خستگی ذهنی و روحی را می توان از اساسی ترین نشانه های بهره وری سمی به شمار آورد. احساس ضعف در عضلات و خستگی های مزمن می تواند شما را از ادامه زندگی بازدارد. هر زمان که وقت بیشتری برای کار کردن بگذارید از انرژی خوبی برخوردار نمی شوید که به همراه آن دیگر عواملی به مانند خوب تغذیه داشتن و نخوابیدن می تواند ضعف های جسمانی بیشتری برای شما در پی داشته باشد.

این می تواند به از بین رفتن انرژی حتی در اوقات صبح و پس از خواب بیدار شدن نیز شود که شما را از زندگی دلسرد و در نهایت ناامید می کند. شما نباید از خود رباتی برای رسیدن هرچه سریعتر به رفاه بسازید، بلکه هرچیزی با صبر و اراده پدید می آید و نباید در این راه به خود آسیب بزنید.

تاثیر بهره وری سمی در زندگی

روش های مقابله

به طور کلی بهره وری سمی را می توان یک موضوع روانی و ذهنی به شمار آورد. منظور از این جمله به این صورت است که برخی افراد در حین استراحت خود را فردی بی ارزش می دانند که هیچ فایده ای برای زندگی خود و اطرافیان ندارند. آن ها فکر می کند که بی وقفه باید کار کنند و نسبت به سلامت جسم و روح خود نیز بی توجه هستند. از این رو در ازای پیدا کردن راهی در بیرون برای درمان و  مقابله با این روش باید به درون خود مراجعه کنید  و سرچشمه بروز این اختلال را دریابید و در نهایت به درمان بپردازید.

در شرایطی که شما نیز به این مشکل دچار شدید و با این عارضه نیز دست و پنجه نرم می کنید، می توانید از روش های گفته شده در ادامه این مطلب کمک بگیرید و این روش سمی و آسیب رسان به روحیه خود را از بین ببرید.

  • تعیین هدف های واقع بینانه

به طور کلی از ویژگی های یک هدف خوب می توان به واقع بینانه بودن آن اشاره داشت که در این شرایط باید به خصوصیات درونی و بیرونی خود توجه داشته باشید تا به خوبی متوجه شوید که چگونه می توانید آن ها را در راستای اهداف خود قرار دهید. به طور مثال در زمان همه گیری کرونا که برخی از کارها مختل شده بود و افراد در منزل به کار مشغول بودند، دورکاری می تواند عدم  تمرکز و حواس پرتی را به مراتب بسیار ایجاد کند. از این را باید به چالش های دورکاری و عواملی که در شما دخالت دارند به خوبی توجه داشته باشید.

حواس پرتی در بروز استرس نیز بسیار دخالت دارد و این شرایط نیز می تواند به افزایش آن منجر شود. از این رو سعی داشته باید که کارهای خود با تمرکز بالا در زمان تعیین شده به پایان برسانید و از کار کردن در زمان های غیر کاری بپرهیزید.

رفع بهره وری سمی چگونه است؟

  • تغییر نگرش نسبت به اوقات فراغت و خوشگذرانی

استراحت کردن و خوشگذرانی با اطرافیان به معنای هدر دادن وقت و زندگی نیست. طی مطالعات در این رابطه چین مشخص شد که استراحت می تواند در بهبود عملکرد های زندگی و کاری تاثیر به سزایی قائل شود. به طور کلی اوقات فراغت برای جسم  روح از امور مهم به شمار می آید که تنها برای ارتقای روحیه کاریتان نیست. از این رو در ازای اینکه در زمان خستگی بیش از حد کار به ایجاد یک تایم آزاد به استراحت بپردازید، از یک برنامه مناسب برای کار و اوقات فراغت برخوردار شوید که به شما مناسب استراحت و کار را یادآور می شود.

  • انجام تمرین های ذهن آگاهی

ذهن آگاهی را می توان یک روش مناسب برای ارتباط گرفتن با خود به شمار آورد. به انجام تمرین های مناسب ذهن آگاهی می توانید به درون خود رجوع کنید و نسبت هر آنچه که احساس دارید، شناخت خوبی پیدا کنید. ذهن آگاهی از الگو های مناسب به مانند بجنگ و یا تسلیم شو برخوردار است که در نهایت به شما دریچه جدید از زندگی را نشان می دهد و علاوه بر اینکه نحوه نگرش در شما را تغییر می دهد به پیش گرفتن یک زندگی سالم برای دوری از انجام بهره وری سمی کمک می کند.

مقابله با بهره وری سمی

  • انتقادها را بشنوید

به شما چنین پیشنهاد می شود که از اطرافیان قابل اعتماد خود بخواهید که گاهی به شما بیشتر دقت کنند و در صورت اینکه در کار غرق شدید به شما گوشزد کند که این نحوه درست کار کردن و رسیدن به هدف نیست. در این رابطه باید کسانی را انتخاب کنید که حرف های آن ها بر روی شما تاثیر می گذارند و می تواند تغییر و تحولی خوبی در زندگی تان ایجاد کنند.

  • تعیین حد و مرز

برای زندگی کاری و شخصی خود حد و مرز مشخصی را تعیین کنید که باید همه آن ها را رعایت کنید. این باید به گونه ای باشد که به شما یادآور باشد که چه زمانی برای کار کردن و چه زمانی را می توانید صرف وقت گذرانی با دوستان و اطرافیان خود کنید. بر روی حد و مرز خود تمرکز کنید و در زمان کار از حواس پرتی به دور و در زمان استراحت نیز به مشغله های کاری تان فکر نکنید.

  • کاهش وابستگی به کار

بهره وری سمی در صورت وابستگی بیش از حد به کار پیش می آید و این می تواند شما را از یک زندگی سالم و شاد بازدارد. شما باید هرگونه رشته عاطفی خود را نسبت به کار قطع کنید و از اخلاق حرفه ای تری نسبت به آن برخوردار شوید.

بهره وری سمی به چه صورت است؟

  • تغییر طرز فکر ها نسبت به خود

اگر فکر می کنید که ارزشمند بودن شما به کاری که انجام می دهید، بستگی دارد، باید قبول کنید که در دام بهره وری سمی افتاده اید و خود را در معرض خطرات روحی و جسمی قرار داده اید. برای برطرف کردن این موضوع باید خود را همانطور که هستید با تمام نقاط قوت و ضعف بپذیرید و به این طرز فکر برسید که شما هر چیزی که هستید، در عین خود باارزش و کافی می باشید. پس نیازی به تحمیل فشار های روحی و جسمی به طور بیش از اندازه نیستید.

  • مشورت با روانکاو

در صورتی که فکر کردید برای مقابله با روش بهره وری سمی به فرد باتجربه تر نیاز دارید و خود به تنهایی از پس آن برنمی آیید، می توانید با یکی از روانکاو های باتجربه در این زمینه مشورت کنید و برای کنار گذاشتن این روش و خطرزا برای روح و جسم خود، اقداماتی را انجام دهید.

بهره وری سمی به چه علتی پدید می آید؟

سخن پایانی

و در آخر با در نظر گرفتن دوره ای که ویروس کرونا در جهان غالب شد، بسیاری از افراد گوشه گیر شدند و از نظر کاری نیز عقب افتادند. اما این نباید سبب شود که بعد از شروع به کار خود را بیش از حد در شرایط های دشوار کاری برای جبران آن ها قرار دهید. بی وقفه کار کردن و بدن استراحت می تواند پیامدهای مضری برای روح و روان شما در پی داشت باشد که در طولانی مدت می تواند عواقب جبران نشدنی برایتان در پی داشته باشد. از این رو هدف های واقع بینانه برای خود تعیین کنید و با توجه به روش های گفته به رفع آن ها اقدام می کنید و در صورتی که به تنهایی از پس آن بر نمی آیید می توانید از یک فرد معتمد در این رابطه کمک بگیرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *