دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

برگ گیاهان تزئینی و آپارتمانی را اینطوری تمیز کنید

  • حکیمه فهیمی
  • ۸ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب با بهترین و ساده ترین روش های تمیز کردن برگ گیاهان تزئینی و آپارتمانی آشنا می شوید. با ما همراه باشید.

تمیز کردن و برق انداختن برگ گیاهان تزئینی و آپارتمانی یکی از دغدغه های اکثر افراد می باشد. با این مطلب همراه باشید تا بهترین و ساده ترین روش های انجام این کار را فرا بگیرید.

بهترین و ساده ترین روش های تمیز کردن برگ گیاهان

یکی از دغدغه های افرادی که به پرورش گیاهان تزئینی و آپارتمانی علاقمند هستند این است که چطور برگ های گیاهان را تمیز و براق نمایند. بعضی برای این کار از اسپری های براق کننده شیمیایی بهره می گیرند که تاثیر سویی دارد. از این رو بر آن شدیم در این مطلب شما را با بهترین و ساده ترین روش های تمیز کردن برگ گیاهان آشنا نماییم.

فواید تمیز شدن برگ گیاهان

تمیز شدن برگ گیاهان فواید زیادی برای آن ها دارد. اول این که شادابی و نشاط برای رشد آن ها فراهم می شود. تمیز نگه داشتن برگ گیاهان به تنفس بهتر آن ها کمک می کند. همچنین از آنجا که آلودگی های هوا روی برگ ها تجمع می یابد اجازه نمی دهد برگ نور را به راحتی دریافت کند از این رو با تمیز شدن برگ گیاهان، میزان نور دریافتی آن افزایش پیدا می کند.

نور کمتر یعنی ساخت کلروفیل کمتر که این به نوبه خود سبب بیماری گیاهی می شود. از این رو تمیز سازی گیاهان خانگی که آب کافی باران را هم دریافت نمی کنند؛ شدید اهمیت پیدا می کند. به طور کلی گرد و غبار موجود روی برگ گیاه، سبب مسدود شدن منافذ آن شده و گیاه نمی تواند به خوبی تنفس داشته باشد و به سمت زرد شدن پیش می رود. ضمنا اجازه نمی دهد گیاه به اندازه کافی اکسیژن در محیط تولید شود.

روش های تمیز کردن برگ گیاهان

همانطور که پیشتر ذکر شد تمیز نمودن برگ گیاهان سودمندی های زیادی هم برای گیاه آپارتمانی و هم مراقبت کننده از آن به همراه دارد. در این بخش با بهترین و ساده ترین روش های انجام این کار آشنا می شوید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پاک کردن برگ گیاهان

 

۱. استفاده از آب

هر چند دانستن این که آب یک منبع مناسب برای تمیزسازی برگ گیاه است به تخصص نیاز ندارد اما ساده ترین راه است. می توانید برگ های گیاه را با آب ملایم شستشو دهید. با این کار گیاه می تواند به جای جریان شدید و ناگهانی آب، قطره قطره و به آرامی آن را روی برگ ها دریافت کند و صدمه نبیند.

همچنین می تواند به کمک یک شیلنگ یا اسپری هم این کار را اجرا کرد. در صورتی که گیاه خیلی کثیف است، می توان اندکی ژل دوش و یک لیتر آب را مخلوط نموده و توسط آن برگ ها را تمیز کنید. مراقب باشید که برگ گیاهان کرک دار مدت زیادی در آب نماند زیرا سبب خفگی و زرد شدن گیاه می شود.

۲. استفاده از مسواک یا برس نرم

برای پاک کردن برگ گیاهان مخملی با موهای ریز می توان از مسواک کمک گرفت. کار ساده ای است. یک مسواک کهنه را برداشته و بعد برگ گیاه را روی دستان گرفته و به آرامی آن را تمیز نمایید.

از پایین برگ شروع و به آهستگی تا نوک برگ مسواک را بکشید. دقت کنید مسواک را هر مرتبه بعد از استفاده شستشو داده و تا پیش از استفاده بعدی آن را خشک نموده باشید. برای این کار می توانید از برس های نرم نیز کمک بگیرید.

۳. استفاده از براق کننده طبیعی

برای انجام این کار استفاده از یک براق کننده طبیعی موثر خواهد بود به جز گیاهانی که برگ و موهای ریز دارند. یک اسفنج را در محلول آب و صابون قرار داده و آن را خیلی آهسته روی برگ ها بکشید. همچنین برای براق شدن از روغن زیتون نیز می توانید استفاده کنید.

۴. استفاده از پارچه

یک پارچه تمیز، دستمال نازک یا توری مرطوب را برداشته و گرد و غبار روی برگ ها را تمیز کنید. دقت کنید برای پیشگیری از عدم شکسته شدن برگ ها یک دست را زیر برگ قرار دهید تا به عنوان تکیه گاهی محکم باشد و با دست دیگر برگ را تمیز کنید.
۵. استفاده از شیر
برای تمیز نمودن برگ گیاه با شیر ابتدا گرد و غبار روی برگ ها را با پارچه نمناکی تمیز کنید و بعد ترکیب یک چهارم پیمانه آب ولرم را با مقداری شیر بدون چربی درون آب پاش ریخته و روی برگ ها اسپری و به کمک اسفنج آن را تمیز کنید. شیر خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد باکتریایی داشته و شپشک آرد آلود و آفات آپارتمانی را بهبود می دهد.
در ضمن پروتئین شیر باعث درخشندگی و روشن شدن برگ هم می شود. و اسپری شیر روی برگ گیاهان مانع حمله شته به آن ها می شود. همچنین اضافه کردن شیر خالص نپخته و کم چرب پای خاک و کمپوست گیاهان، سبب بهبود خاک و سودمندی رشد گیاه می شود. به این ترتیب به جای استفاده از اسپری های تمیز کننده گیاهی تجاری هزینه بر، به سادگی و توسط شیر برگ های گیاهان را براق می شود. می توان به جای شیر از گلیسیرین هم استفاده کرد.

۶. استفاده از پوست موز

یک روش ساده دیگر برای پاک کردن برگ گیاهان آپارتمانی استفاده از پوست موز می باشد. بعد از این کار درخشندگی و شادابی را در گیاه مشاهده خواهید کرد. در ضمن پوست موز از فسفر و پتاسیم غنی است از این رو به عنوان کود هم برای رشد گیاه موثر است.

۷. استفاده از مایع ظرفشویی

می توانید محلولی رقیق از آب و مایع ظرفشویی را درست کرده و داخل آپ پاش ریخته و روی برگ ها اسپری نمایید. بعد به کمک یک پارچه تنظیف آن را پاک کنید.
چند نکته:
  • برای تمیزسازی گیاهان آپارتمانی که برگ های کرکی دارند مانند بنفشه افریقایی بهتر است از یک قلم موی نقاشی یا مسواک کمک بگیرید و به آرامی آن را از ته تا نوک برگ بکشید.
  • به ساقه و خاک پای گیاه نیز در فرایند تمیزسازی دقت کنید. پس از تمام شدن کار، برگ های خشک شده و زرد شده را از ساقه و روی خاک جمع کنید.
  • مطابق با خصوصیات گیاهان برگ های آن ها تمیز کنید. مثلا گیاه کاکاتی و ساکولنت ها را باید بدون آب تمیز نمود.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. در صورت تمایل برای دانستن روش تمیز کردن گیاه و اصول قلمه زنی گیاهان ساکولنت روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *