دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سندرم سازگاری عمومی و نحوه کنترل این بیماری

  • سحر هودانلویی
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

سندرم سازگاری عمومی می تواند در پی عدم کنترل استرس های مزمن در رابطه با تغییرات خودکار بدن به وجود بیاید. در این مطلب با این سندرم بیشتر آشنا خواهید شد.

این طبیعی است که همه ما در طول زندگی به استرس های گاها مثبت و منفی در زندگی مبتلا می شویم. به طور کلی این سندرم در بیان تغییرات فیزیولوژیکی بسیار تاثیر گذار بوده و آن به دلیل پاسخ بدن در برابر استرس است که به طور خودکار بروز می گردد. در ادامه این مطلب به معرفی سندرم سازگاری عمومی به همراه مراحلی که فرد در صورت ابتلا تجربه می کند، پرداخته ایم. همچنین گفتنی است که این بیماری خیلی سخت تشخیص داده می شود و از این رو اگر احساس کردید که استرس بالقوه ای را در مواجه با رویدادهای زندگی خود دارید، باید موضوع را با درمانگرها در اسرع وقت در میان بگذارید.

معرفی علائم سندرم سازگاری عمومی

آشنایی با سندرم سازگاری عمومی

گفتنی می باشد که ایجاد تغییرات درونی به صورت خودکار به دلیل مواجه شدن با استرس را نمی توان از عوامل خطرناک و مضر به شمار آورد. این در زمانی خطرناک معرفی می شود که استرس در طی طولانی مدت در بدن فرد باقی بماند و به مراتب وارد فاز خستگی شده و فرد را از پای در بیاورد. رسیدن به فاز آخر از این سندرم  می تواند فرد را در بسیاری از مراحل زندگی سرخورده کرده و همچنین ادامه زندگی را برای او سخت و پیچیده کند. از این رو با شناخت و بررسی عامل های استرس زا و یادگیری مهارت ها مقابله با استرس به مراتب می تواند به شما چنین کمک کند که از ابتلا به این سندرم و بروز استرس های مزمن در زندگی تا حد قابل توجهی جلوگیری کنید.

معرفی فازهای این سندرم

سندرم سازگاری عمومی در سه مرحله رخ می دهد. در هر یک از این مراحل، بدن شما به روش های مختلف واکنش نشان می دهد. تغییرات فیزیولوژیکی بدن شما در طول این فرآیند می تواند تاثیر منفی طولانی مدت داشته باشد.

  • واکنش آلارم

این اولین مرحله از سندرم سازگاری عمومی است. در این مرحله، بدن شما یک سیگنال پریشانی به مغز شما ارسال می کند. مغز شما با ارسال پیامی برای ترشح هورمون هایی به نام گلوکوکورتیکوئیدها و آدرنالین به بدن پاسخ می دهد. این ها به عنوان هورمون های جنگ یا گریز شما نیز شناخته می شوند. در مرحله واکنش هشدار، شما همچنین افزایش فشار خون و سطح ضربان قلب را تجربه خواهید کرد.

فاز خستگی در سندرم سازگاری

  • مرحله مقاومت

مرحله مقاومت پس از مرحله واکنش رخ می دهد. در این مرحله، بدن شما تلاش می کند تا تغییراتی را که در مرحله واکنش با استفاده از سیستم عصبی پاراسمپاتیک رخ داده است، خنثی کند. معمولا زمانی اتفاق می افتد که هر چیزی که باعث استرس شما می شده است را متوقف نماید.

اگر استرس داشته باشید، مرحله واکنش ادامه خواهد داشت. در مرحله مقاومت، بدن شما شروع به کاهش فشار خون و ضربان قلب می کند. همچنین میزان آدرنالین و کورتیزول تولید شده را کاهش می دهد. با این حال بدن شما در این مرحله در حالت آماده باش باقی می ماند و در صورت تداوم عامل استرس زا می تواند به راحتی به مرحله واکنش برگردد. در این مرحله، بدن شما به سادگی در تلاش است تا از شوک مرحله واکنش هشدار بهبود یابد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • مرحله فرسودگی

استرس بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد و مرحله خستگی پس از استرس طولانی مدت رخ می دهد. شما این مرحله را بعد از اینکه بدنتان یک دوره طولانی استرس را پشت سر گذاشت، تجربه می کنید. در اینجا، حتی اگر عامل استرس زا تداوم داشته باشد، بدن شما برای ادامه مبارزه با آن بسیار تحلیل رفته است. این پرخطرترین مرحله سندرم سازگاری عمومی است، زیرا در اینجا بیشتر مستعد ابتلا به شرایط سلامتی هستید.

نحوه تشخیص سندرم سازگاری

علائم این سندرم

در طول هر یک از سه مرحله سندرم سازگاری عمومی، بدن شما علائم مختلفی را نشان می دهد که به شرح زیر می باشد.

مرحله واکنش آلارم:

در مرحله واکنش، بدن شما به روش های زیر واکنش نشان می دهد.

  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب تند می شود
  • مردمک ها گشاد می شوند
  • حواس تشدید می شود
  • پوست برافروخته می شود

مرحله مقاومت:

اگر استرس مداوم وجود داشته باشد، در مرحله مقاومت بدن شما ممکن است موارد زیر را بروز دهد.

  • تحریک پذیری
  • تمرکز ضعیف
  • نا امیدی

فاز آلارم در صورت ابتلا به سندرم سازگاری عمومی

مرحله فرسودگی:

مرحله فرسودگی باعث می شود بدن شما برای دفع استرس احساس عدم آمادگی کند. شما در این مرحله مستعد ابتلا به شرایط مرتبط با استرس هستید. بدن شما ممکن است علائم زیر را دارا شود.

  • اضطراب
  • مشکلات شناختی
  • افسردگی
  • خستگی
  • بیخوابی

معرفی عوارض آن

در حالی که سندرم سازگاری عمومی وضعیتی نیست که نیاز به تشخیص یا درمان داشته باشد، در درجه اول توصیفی است از آنچه در بدن شما تحت استرس اتفاق می افتد. قرار گرفتن در شرایط استرس زا برای مدت طولانی می تواند باعث عوارض پزشکی شود. شما می توانید شرایط فیزیکی و پزشکی زیادی داشته باشید. برخی از شایع ترین شرایطی که با تجربه طولانی مدت استرس فیزیکی یا روانی مرتبط هستند، به شرح زیر است.

  • فشار خون
  • اختلالات خلقی و اضطرابی
  • بیماری قلبی
  • سرکوب سیستم ایمنی

فازهای مختلف سندرم سازگاری عمومی

کنترل این بیماری

پیدا کردن راه هایی برای مقابله با استرس طولانی مدت برای پیشگیری از رفتن بدن به مرحله خستگی کمک می کند. مرحله فرسودگی خطرناک ترین مرحله سندرم سازگاری عمومی است. در این مرحله، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می شود و شما در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری های قلبی هستید.

به طور کلی هیچ راهی برای مدیریت استرس وجود ندارد. شما باید عوامل استرس زا را شناسایی کنید و سعی کنید از شر آن ها خلاص شوید یا آن ها را کاهش دهید. روش های گفته شده در ادامه مطلب برای کنترل این سندرم از تاثیر خوبی برخوردار هستند.

  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید:

آنچه می خورید نقش مهمی در احساس شما دارد. اگر بدن خود را با غذاهای ناسالم تامین کنید، بدن برای مقابله با موقعیت های استرس زا مقوی نخواهد بود.

  • ورزش کنید:

تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند به کاهش سطح استرس شما کمک کند. اگر تازه ورزش می‌کنید یا دوست ندارید به باشگاه بروید، پیاده روی روزانه در اطراف زندگی تان راهی عالی برای شروع حرکت است.

  • تمرینات تنفسی را تمرین کنید:

کشیدن نفس های عمیق و کنترل شده در شرایط استرس زا می تواند به شما کمک کند آرام شوید و بهتر با آن کنار بیایید.

سندرم سازگاری عمومی چگونه برطرف می شود

  • محرک های خود را شناسایی کنید:

اولین قدم برای مدیریت استرس، شناسایی عواملی است که در وهله اول باعث ایجاد آن می شود. این می تواند یک شغل بسیار سخت، برقراری ارتباط با یک خویشاوند دور افتاده یا رفتن به یک مکان خاص باشد. شناسایی عواملی که استرس شما را تحریک می کند می تواند به شما در خلاص شدن از شر آن ها کمک کند.

  • احساسات خود را بنویسید:

نوشتن  راهی است که اغلب برای پیشگیری و مقابله با استرس نادیده گرفته می شود. به طور کلی نوشتن احساسات خود و کنار آمدن با آن ها می تواند به شما کمک کند بهتر آن ها را مدیریت کنید.

چگونگی تشخیص

به طور کلی این بیماری از آن دسته عارضه هایی است که به راحتی تشخیص داده نمی شود و آن را می توان به مانند فرایندی معرفی کرد که در هنگام ایجاد استرس در بدن به صورت خودکار فعال می شود. در شرایطی که از استرس های مزمن در زندگی خود رنج می برید، پیشنهاد می شود که این موضوع را هر چه سریع تر با یکی از درمانگرهای باتجربه در محل زندگی خود در میان بگذارید و در رابطه با آن نیز کمک بخواهید. به طور کلی از دسته اختلال هایی که از استرس های طولانی مدت می تواند بر سلامت روحی و روانی فرد قائل شود به شرح موارد زیر می باشد.

  • اختلال های اضطرابی که شامل اضطراب های فراگیر، هراس، مرتبط پیا کرده با فوبیا و ترس بیش از حد می باشد.
  • اختلال استرس بعد از سانحه
  • وسواس فکری و عملی

آشنایی با عارضه سازگاری عمومی

معرفی محرک های آن

گفتنی می باشد که اولین بار شخصی به نام هانس سلیه به طور اختصاصی معنا و مفهوم سازگاری عمومی را برای افراد ارائه کرد که آن بدین صورت بود. از از این اصطلاح به طور کلی برای بیان تغییر های فیزیکی که بدن در موقع استرس تجربه می کند، استفاده نمود و در نهایت آن را بر روی موش های آزمایشگاهی برای رسیدن به نتیجه نهایی، آزمایش کرد. در طی این فرایند هانس چنین متوجه شد که موش ها در طی این آزمایش ها در معرض عامل های استرس زای فیزیکی به مانند دمای بالا، تغییرات روانی به خصوصی می شوند. این در حالی بود که بسیاری از موارد می توانستند به بروز استرس و این سندرم منجر شوند که از این رو مهم ترین محرک های آن را در ادامه این دانشمند چنین طبقه بندی کرد.

  • استرس های روزانه که آن می تواند مواردی را به مانند فشار کاری، مدرسه و مشکلات خانوادگی را در بر بگیرد.
  • بروز تغییرات ناگهانی در زندگی که شامل از دست دادن شغل، جدایی و یا ابتلا به برخی بیماری ها باشد.
  • به دست آوردن تجربه های آسیب زا به مانند سوء استفاده، قرار داشتن در جنگ و حادثه های بزرگ و تلخ که بر روان آن ها تاثیر منفی داشته است.

و در آخر گفتنی می باشد که استرس در بروز این سندرم تاثیر به سزایی قائل می باشد و در ادامه هانس برای تکمیل آزمایش های خود به تنهایی و در ابتدای کار به بررسی عامل های استرس زای فیزیکی پرداخت. این در حالی است که هر نوع استرس بیش از حد و وارد شده بر بدن می تواند به ناسازگاری های عمومی منجر شود. همچنین در مراحل اولیه این سندرم در اصطلاحی دیگر بدن در حالت جنگ و گریز قرار می گیرد و  بعد از آن در موقعیتی قرار می گیرد که برای مراقبت از خود آن را امری مهم و اساسی برمی شمارد. پس از آن نیز انرژی بیشتری دریافت می شود که به فرد چنین کمک می کند تا به طور انتقادی تر فکر کرده و با شرایط استرس زا با عملکرد های بهتری رویارویی داشته باشد.

فاز مقاومت در سندرم سازگاری

در پایان نیز اگر مطالعه این مطلب به همراه تیم مقاله نویسی آرگا برای شما موثر و مفید واقع شد، پیشنهاد می کنیم با کلیک به روی دیگر لینک های ذکر شده به مانند سندرم زنان کتک خورده و سندرم آشیانه خالی باری دیگر با ما همراه شده و با انواعی از سندرم ها که می تواند در کنار سلامت روان به سلامت جسمی نیز آسیب هایی وارد کند، آگاهی پیدا کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *