دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۵ روش تشخیص ساعت رولکس اصل

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

اگر قصد خریداری ساعت از برند محبوب و شناخته شده رولکس را دارید ولی تشخیص این که ساعت انتخابی شما اصل است یا تقلبی؛ برای شما دشوار است با این مطلب همراه ما باشید تا با نکات طلایی در این زمینه آشنا شوید.

از هنگامی که برند لوکس تصمیم گرفت ساعت های درجه یک به بازار ارائه دهد انواع ساعت های رولکس تقلبی نیز روانه بازار شد. در این مطلب می خواهیم به نکات طلایی در تشخیص ساعت رولکس اصل از تقلبی اشاره نماییم. با ما همراه باشید.

آشنایی با نکات طلایی برای تشخیص ساعت رولکس اصل

نام رولکس به خودی خود؛ ظرافت و زیبایی در صنعت ساعت سازی را یادآوری می کند. ولی همین موضوع سبب شده تا معروفیت این برند تحت تاثیر جنبه های منفی قرار بگیرد. از هنگامی که برند رولکس تصمیم گرفت ساعت های درجه یک به بازار ارائه دهد انواع ساعت های رولکس تقلبی نیز روانه بازار شد.

البته کیفیت و اصالت ساعت های اصل با ساعت های تقلبی قابل قیاس نخواهد بود. رولکس به عنوان یکی از مهمترین کمپانی های سازنده ساعت در تاریخ شناخته می شود و تعداد فراوانی از ساعت های این برند سالانه به فروش می رسد که نشان از کیفیت آنها دارد. برای کسب اطلاع از تاریخچه ساعت رولکس روی لینک کلیک کنید.

می توان گفت رولکس چیزی فراتر از ساعت بوده و نمادی از زمان حال می باشد. برای بیشتر مردم داشتن ساعت رولکس بسیار لذت بخش است و این خرسندی تقاضای زیادی برای این ساعت ها ایجاد می کند. با این وجود به دلیل تقاضای زیاد برای ساعت های برند لوکس، تعجبی هم ندارد که انواع تقلبی آن نیز در بازار وجود داشته باشد.

رولکس میان شرکت های ساعت یکی از زیباترین و خلاقانه ترین طراحی ها را ارائه می دهد و محبوب ترین برند به شمار می رود. این ساعت نیز مشابه هر کالای لوکس و گران قیمتی مدل های تقلبی زیادی دارد به نحوی که بیشترین مدل های تقلبی بازار به ساعت های این برند اختصاص دارد.

  •  آرون گروپس

متاسفانه هر روز کپی برداری بیشتر و بهتر صورت می گیرد و دیگر کار ساده ای نیست که رولکس تقلبی را از فاصله ۱۰ سانتی متری تشخیص داد. برخی ساعت های رولکس تقلبی آنچنان ماهرانه کپی برداری شده اند  که پیش از تشخیص تقلبی بودن آن ها فروخته می شوند و حتی ممکن است برای ماهرترین افراد در این زمینه نیز گول زننده باشد.

ساعت های بابز واچ بیش از سی سال است که نشان از اصالت برند رولکس دارند و تجربه فوق العاده استفاده از ساعت های رولکس را تایید می دارند. این ساعت ها یکی از پرمخاطب ترین وسایل لوکس دنیا می باشند از این رو بازار بزرگی برای ساعت های تقلبی به وجود می آید. در ادامه قصد داریم شما را با نکات طلایی در زمینه تشخیص ساعت رولکس اصل از تقلبی آشنا نماییم.

شناخت ساعت رولکس اصل از تقلبی

رولکس یکی از معروف ترین برندهای لوکس دنیا می باشد و به دلیل کیفیت، دوام، سبک طراحی و اعتبار شناخته شده می باشد. این شرکت از بهترین فولاد (فولاد ضد زنگ ۹۰۴L) در محصولاتش استفاده می کند که مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد. برای آشنایی با ویژگی های برجسته برند رولکس روی لینک کلیک کنید.

همچنین رولکس آلیاژ فلز گرانبهایش را نیز خودش تولید می کند تا از صحت دقیق آلیاژ هر ساعت اطمینان یابد. همه موارد با دقت مطلق ساخته می شود از این رو با نگاهی به بخش های مختلف ساعت در صورت مشاهده یک مورد کیفیت پایین، قطعا ساعت رولکس انتخابی شما تقلبی است.

به این صورت اگر در جستجوی خرید ساعت رولکس هستید و برای شما جای سوال است که چطور  ساعت رولکس اصل را از تقلبی تشخیص دهید به نکاتی که در ادامه اشاره می شود، توجه کنید.

۱. چک کردن عملکرد داخلی ساعت

نخستین نکته طلایی برای تشخیص ساعت رولکس اصل، چک کردن عملکرد داخلی ساعت است. از این رو ساعت را نزدیک گوش قرار داده و دقت کنید آیا صدای تیک تاک را می شنوید یا نه؟ دقت کنید که ساعت های ساخت برند رولکس موتور اتومات دارند و صدای تیک تاک از موتور کوارتز ناشی می شود.

به این ترتیب اگر با قرار دادن ساعت کنار گوش صدای تیک تاک شنیده شد، بدانید که ساعت مدنظر تقلبی است. زیرا در ساعت رولکس اصل، به دلیل وجود هشته قطعه میکرو موتور اتومات هیچ صدایی از ساعت شنیده نمی شود.  به بیان دیگر هنگام حرکت عقربه دقیقه شمار رولکس اصل، هیچ صدای تیک تاکی به گوش نمی رسد و در نمونه تقلبی صدای تیک تاک از عقربه های غیر اصلی کوارتز یا باتری ایجاد می شد. در حقیقت در رولکس اصل دقیقه شما حرکت نرم و روانی دارد.

۲. چک کردن قاب پشتی ساعت

دومین نکته در تشخیص رولکس اصل، چک کردن قاب پشتی ساعت است. به غیر از رولکس سری دولر و برخی ساعت های قدیمی این برند در دهه ۳۰ همه ساعت های رولکس اصل یک قاب پشتی مات فلزی دارند. در صورتی که مشاهده نمودید قابل پشت ساعت فلزی براق است بدانید که ساعت رولکس مذکور فیک و تقلبی است.

ساعت های رولکس اصل قاب پشتی صاف و پرداخت شده دارند و هرگز دیده نشده که برند رولکس از متریال شفاف و براق در این بخش استفاده کند. در واقع پشت ساعت های رولکس اصل سطح مات خیره کننده ای دارد.

۳. دقت به صفحه ساعت

با دقت زیادی به صفحه ساعت رولکس مدنظر نگاه کنید. در نسخه اصل لنز بزرگنمایی روی تاریخ شمار قرار دارد تا اعداد به راحتی دیده شوند. به علت پیچیدگی این نوع طراحی لنز، نسخه های تقلبی فاقد بزرگنمایی تاریخ نگار می باشند.

۴. دقت به نوشته های صفحه ساعت

در صورتی که نوشته های صفحه ساعت دارای فونت ناهموار، فاصله ناسازگار میان حروف، املای اشتباه و … باشد. یک هشدار بزرگ است که بیشتر در باره اصالت ساعت بررسی صورت گیرد. بعلاوه رولکس فیک، جزئیات و ویژگی های کمتری دارد. متن نوشته شده روی صفحه ساعت باید بالاترین استانداردهای رولکس را داشته باشد.
متنی که روی ساعت فیک دیده می شود پررنگ بوده و فاقد ظرافت می باشد. سعی کنید متن را از نزدیک چک کنید تا تشخیص آن راحتتر باشد. از چاپ روی شماره گیری تا نشانگرهای ساعت همگی در سایز ساعت های رولکس اصل ساخته نمی شوند. به این ترتیب در بعضی ساعت ها عقربه، دسته و دستبندها دارای تفاوت چشمگیری است.

۵. دقت به نماد تاچ حکاکی شده روی ساعت

سازندگان ساعت های رولکس تقلبی در حکاکی نماد تاچ روی ساعت تبحر خاصی ندارند و این کار را ناشیانه اجرا می کنند. از سال ۲۰۰۲ به بعد برند رولکس روی همه ساعت های خود یک تاچ کوچک و یک تاچ بزرگ در کنار عدد ۶ روی نمایشگر ساعت حکاکی می کند. این موضوع به جهت تشخیص آسان ساعت رولکس اصل انجام می شود. این حکاکی به اندازه ای با ظرافت و ریز صورت می گیرد که باید با ذره بین بررسی شود. اگر این تاچ مشاهده نشد شک نداشته باشد که ساعت رولکس مدنظر تقلبی است.

۶. دقت به بسته بندی

بسته بندی شیک ساعت رولکس اصل در شکل های مربع و شبیه جعبه جواهرات با علامت تاچ حک شده روی درب و قسمت داخلی جعبه و اسم رولکس درون جعبه طراحی می شوند که نشان از اصل بودن آن می باشد. دقت کنید جعبه های اصل هم به طور جدا قابل خریداری بوده بنابراین به این نکته هم دقت کنید.

۷. دقت به پیچ کوک ساعت

در صورتی که پیچ کوک ساعت رولکس ظرافتی در اندازه یک اثر هنری نداشته باشد به خرید آن شک نمایید. ساعت رولکس تقلبی پیچ کوک کننده ساده ای داشته و تنها برای تنظیم ساعت و تاریخ می باشند.

۸. دقت به بند ساعت

چنانچه بند ساعت رولکس شما چرمی است باید بوی چرم آن مشخص باشد و اگر فلزی است وزن سنگین و رنگ درخشان آن مشخص کننده می باشد. همچنین تاچ روی بند ساعت باید برجسته بوده و چاپی نباشد.

۹. دقت به نوشته های قاب پشتی ساعت

به نوشته های حک شده در قاب پشتی ساعت دقت کنید. روی موتور، سایر جزئیات مانند چرخ دنده ها، لنگرگاه را بررسی کنید . همه ساعت های رولکس قاب پشتی صاف، یک دست و پوشیده ای دارند. به رولکس های تقلبی که قاب شیشه ای دارند دقت داشته باشید.

۱۰. دقت به ضد آب بودن ساعت

تمام ساعت های رولکس ضد آب هستند. اگر به هر علتی آب یا هوا یا غبار به درون ساعت نفوذ کرد این را بدانید که ساعت مذکور اصل نبوده و در برخی نمونه های اصلی برچسب ساب مرینر قرار دارد که یعنی در استخر یا دوش یا شستشوی دست قابل استفاده می باشد.

ساعت های مچی رولکس ساخته شده تا ضد آب باشند. در حالی که نمونه تقلبی در مقابل آزمایش فشار آب مقاومت نداشته و آب به درون آن نفوذ می کند. با این وجود در صورتی که به اصل بودن ساعت شک دارید اکیدا توصیه می شود از تست این مورد اجتناب کنید زیرا ساعت را خراب می کند.

۱۱. چک کردن لتز سایکلاپس

همانطور که پیشتر اشاره شد اکثر ساعت های رولکس به نمایشگر تاریخ مجهز هستند و در اغلب آن ها یک لنز یا ذره بین کوچک برای بزرگنمایی نمایشگر تا ۲.۵ برابر به کار می رود. این بخش بزرگنمایی که بسیار کوچک بوده سایکلاپس نام دارد. هنگامی که ساعت رولکس اصل باشد این قطعه متریال صاف و صیقلی دارد. به این ترتیب اگر عکس این قضیه مشاهده شد احتمالا ساعت مدنظر تقلبی است.

۱۲. جک کردن شماره سریال

هر یک از ساعت های ساخت رولکس دارای یک شماره سریال معتبر می باشد. هیچ فروشنده متقلبی نمی تواند به شیوه ای که رولکس این سریال را روی محصولاتش حک می کند، حکاکی نماید. شماره سریال ساعت روی بدنه اصلی به صورت دقیق و با کیفیت عالی حک شده در حالی که در نمونه های جعلی این سریال به صورت محسوسی با کیفیت پایین چاپ شده است.

قابل ذکر است شماره سریال و مدل در ساعت رولکس اصل عمیق بوده و به طور کامل با خطوط جامد و بسیار ظریف قابل تشخیص است که در زاویه ای مشابه لبه  برش الماس در نور می درخشد و بالعکس. اعداد موجود در نسخه تقبلی به علت روند علامت گذاری با کیفیت پایین معمولا نقاط ریز ضعیفی دارند. این اعداد در ساعت های فیک از حالت اسیدی اچ مانند شکل زیر در عکس سمت چپ آشکار می شوند.

همچنین نکته دیگری که شایان ذکر است این می باشد که جاعلان اغلب از شماره مرجع و سریال یکسان در اکثر ساعت های سبک های مختلف به کار می گیرند. همه ساعت های رولکس اصل باید شماره مرجعی داشته باشد که با مدل و تنظیمات خاص آن مطابقت داشته و هر یک شماره سریال منحصر به فرد خودش را داشته باشد.

روی بند ساعت یک شماره سریال هفت رقمی حک شده که باید به طور واضح باشد که با وارد کردن این شماره سریال در سایت رسمی رولکس از خرید خود اطمینان پیدا نمایید. در ساعت های فیک شماره سریال  برعکس نوشته شده است.

۱۳. دقت به حضور لوگوی رولکس

به طور کلی نسخه های تقلبی در درجات مختلف ارائه می شوند و ساعت های فیک واقعا بی کیفیت حتی ممکن است به خود زحمت حک نام رولکس یا آرم معروف تاچ را روی ساعت ندهند.

۱۴. دقت به قیمت ساعت

برند رولکس به خاطر اعتبار و هنر ویژه اش در ساخت ساعت های درجه یک شهرت دارد و طبیعی است که محصولاتش را با قیمت بالایی عرضه کند. در صورتی که فروشنده ساعت رولکس قیمت بالا را به نحو شگفت آوری به شما ارزان می فروشد به احتمال زیاد ساعت مدنظر فیک است. برای تشخیص ساعت رولکس اصل از تقلبی حتما قیمت آن را از سایت معتبر چک کنید.

۱۵. چک کردن وزن ساعت

این نکته ساده ترین راه برای تشخیص ساعت رولکس اورجینال می باشد. رولکس اورجینال از فلز ساخته شده و به شکل محسوسی سنگین است. یک ساعت فیک رولکس وزن خیلی سبکی دارد و کافی است چند ثانیه در دست نگه دارید تا به خوبی به تقلبی بودن آن پی ببرید. ضمنا لبه های تیز و کیفیت پایین بند ساعت در لحظه اول تقلبی بودن آن را آشکار می کند.

به طور کلی توصیه می شود برای این که با اطمینان بیشتری یک ساعت رولکس اصلی خریداری نمایید بهتر است از فروشگاه های معتبر مراجعه کنید و مراجعه به یک ساعت ساز یا جواهر ساز حرفه ای هم کمک کننده خواهد بود. ضمنا به هیچ وجه از حراجی ها برای خرید این ساعت اقدام نکنید. در پایان باید گفت با این که تشخیص ساعت رولکس اصل از تقلبی دشوار و زمان بر است ولی ارزش این را دارد که محصولی منحصر به فرد تهیه می کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *