دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی ورم بینی با ترفندهای ساده و موثر

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب به راهکارهایی برای درمان خانگی ورم بینی اشاره می شود که به روند بهبود بعد از عمل زیبایی بینی کمک کننده هستند.

به طور کلی یک سال طول می کشد تا بعد از عمل زیبایی بینی ورم آن بخوابد اما در این مطلب به برخی راهکارهای خانگی برای بهبود درمان ورم بینی اشاره می شود تا بدانید در این دوره چگونه به کاهش ورم سرعت بخشید.

آشنایی با راهکارهای درمان خانگی ورم بینی

تورم بینی پس از عمل جراحی بینی از عوارض کوتاه مدت و مشترک میان افراد می باشد که به علت آسیب و تغییرات استئوتومی در بافت و غضروف بینی پدید می آید که به صورت تقریبی بیمار در اطراف چشم و بینی تورم خواهد داشت و با گذشت زمان کاهش می یابد. قابل ذکر است جراحی بینی با اهداف مختلفی از جمله زیبایی، ترمیمی و … صورت می گیرد. برای کسب اطلاع از انواع جراحی بینی کلیک کنید.

به طور کلی جراحی بینی جهت برطرف نمودن ایرادات با حفظ عملکرد طبیعی تنفسی صورت می گیرد و به منظور اعمال تغییرات با برش ایجاد شده تا پوست از ساختار بینی جدا گردد به این ترتیب بعد از قرار گیری مجدد پوست روی ساختار بینی طبیعی است که در صورت و بینی تورم ایجاد شود. همچنین بیمارانی که بینی گوشتی دارند ورم بیشتری را تجربه می نمایند.

برخی افراد توقع دارند که سریعا بعد از عمل بینی به نتیجه نهایی رسیده و از همان هفته ابتدایی که به آینه نگاه می کنند، انتظار دارند چهره ایده آل خود را مشاهده کنند. ولی همانطور که پیشتر ذکر شد این فرایند طبیعی بوده و تا شش ماه اول ورم محسوس است اما در کل یک سال طول می کشد که ورم بینی کاملا فروکش نموده و فرم نهایی خود را نشان دهد.

خوب است بدانید که در این دوره زمانی چگونه به کاهش ورم سرعت بخشید و مراقب باشید تا شدیدتر نشده یا منجر به عفونت نشود. در ادامه مطلب با راهکارهای خانگی درمان ورم بینی آشنا می شوید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راهکارهای ساده برای درمان ورم بینی

این راهکارهای خانگی را می توانید در منزل انجام دهید تا درمان ورم بینی سریعتر انجام شود و بهتر بتوانید از پس عوارض جراحی برآیید. سعی کنید شرایط لازم را برای انجام این راهکارها مهیا نمایید زیرا در التیام ورم بینی ضروری و لازم هستند.

۱. سر را بالا نگه دارید.

بالشی را زیر سر قرار دهید به طوری که بالاتر از قلب شما قرار گیرد و تا جایی که امکان دارد به حالت درازکش روز را سپری کنید. بخصوص هفته اول. این کار کمک می کند تا گردش خون به راحتی در صورت انجام شود و تا حدود زیادی سبب کاهش ورم اطراف بینی و دور چشم می شود.

۲. از فعالیت های سنگین اجتناب کنید.

پس از عمل بینی تا یک ماه از انجام فعالیت های سنگین مثل خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین اکیدا خودداری کنید. این کار فشار خون را بالا برده و به زیر پوست صورت فشار وارد می کند که برای تورم بینی اصلا خوب نخواهد بود.

۳. از کمپرس سرد کمک بگیرید.

کمپرس سرد نیز در کاهش ورم بینی کمک کننده است و برای تهیه آن می توانید خیلی ساده در یک حوله نرم و نخی، قالب های مکعبی یخ را قرار داده و آن را پیچانده سپس آن را روی نواحی کنار بینی و چشم ها قرار دهید. پیشنهاد می شود این کار را دو الی سه بار در روز و هر بار به مدت ۲۵ دقیقه اجرا کنید.

۴. مراقب باشید ضربه یا فشار به بینی وارد نشود.

تلاش نکنید که با بالا کشیدن عمیق و شدید هوا به مجرای بینی خود فشار وارد کرده تا باز شود. این کار مثل نیروی مکشی است که به بینی فشار وارد کرده و ورم بینی را زیاد می کند. از این رو بهتر است از نی برای نوشیدن مایعات خودداری نموده و ضمنا از گاز زدن میوه ها پرهیز نمایید.

۵. مراقب باشید ناحیه جراحی و اسپلینت خیس نشود.

در هفته ابتدایی پس از عمل بینی باید اسپلینت روی بینی باقی بماند و خیس نشود. حمام گرم برای کمتر شدن ورم بینی و التهاب مفید است ولی نباید داغ باشد. پیشنهاد می شود هفته اول از استحمام شدیدا خودداری نمایید.

۶. رژیم غذایی سالم داشته باشید.

رژیم غذایی سالم پیش و بعد از عمل بینی سبب بهبود و کاهش تورم می شود. رژیم غذایی خود را از مواد غذایی همچون میوه ها، سبزیجات فیبردار و مواردی مانند عدس، نخود فرنگی، لوبیا سیاه و … غنی نمایید. داروهای مسکن که پس از عمل بینی برای کاهش درد تجویز می شوند غالبا سبب یبوست می شوند و فشار ناشی از یبوست نیز ممکن است خونریزی و تورم محل جراحی بینی را به دنبال داشته باشد. بنابراین از غذاهای پر فیبر زیاد استفاده کنید.

همچنین برای کاهش تورم پس از عمل جراحی میزان مصرف سدیم را کمتر نمایید. بعضی از مواد غذایی حاوی سدیم هستند که شامل انواع غذاهای کنسروی، مغزها و دانه های تفت داده شده، غذاهای منجمد، چاشنی ها و طعم دهنده ها، غلات صبحانه و … می باشند.

۷. آب زیاد بنوشید.

این مورد نیز اهمیت دارد و باید اشاره کرد که نوشیدن آب زیاد می تواند به کاهش تورم بینی موثر باشد.

۸. کشیدن سیگار و نوشیدن الکل را متوقف کنید.

شایان ذکر است که کشیدن سیگار حداقل چند هفته پیش از عمل جراحی باید متوقف شود. کشیدن سیگار روند درمان خانگی ورم بینی را کند می کند. استعمال دخانیات پیش و بعد از عمل بینی خطر ابتلا به عفونت را نیز زیاد می کند. نوشیدن الکل حداقل ۵ روز پیش و بعد از عمل باید قطع گردد. نوشیدنی های الکلی سبب رقیق شدن خون می گردد.

به طور کلی حدود سه هفته ورم بینی شدت می یابد و بعد از شش ماه می توانید کاهش ورم بینی را مشاهده نمایید. به هر طریق، یک سال طول می کشد تا ورم بینی کاملا محو شود. از این رو نگرانی وجود ندارد و باید صبر نمایید. در این مدت ارتباط خود را با پزشک به طور مستمر حفظ کنید و به توصیه های وی پایبند باشید تا زودتر نتیجه شگفت انگیز عمل زیبایی بینی خود را شاهد باشید.

در انتهای این مطلب برای اطلاع از روش های درمان های خانگی برای جلوگیری از خون دماغ و درمان خون دماغ در طب سنتی می توانید به سراغ لینک های قرار داده شده بروید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *