دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قطره استامینوفن پاراکید و دوز مصرفی آن برای نوزادان و کودکان

  • سحر هودانلویی
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

قطره استامینوفن پاراکید از دیگر داروهای درمان کننده تب برای نوزادان است که در ادامه این مطلب به طور کلی از نظر اطلاعات دارویی آن را بررسی کرده ایم.

از مسائل مهم در بعد از تولد نوزاد می توان به تب و بیماری های که برای آن پدید می آید اشاره کرد. به طور کلی تب در نوزادها به دلایل مختلفی به وجود می آید که در این رابطه قطره استامینوفن پاراکید می تواند تاثیر به سزایی قائل شود. در ادامه این مطلب برای آشنایی با این دارو با ما همراه شوید.

قطره استامینوفن پاراکید چیست؟

آشنایی با قطره استامینوفن پاراکید

تب از ابتدایی ترین واکنش ها بدن در مقابل بیماری است که با بالا بردن دمای بدن سعی دارد که با آن مقابله کند. از این رو باید علت بروز آن را کنترل کرده و در نهایت به بهبود این عارضه پرداخت. از دلایل بروز تب در کودکان می توان به انجام واکسیناسیون اشاره داشت که کزاز و سه گانه یکی از این موارد به شمار می آیند و می تواند در ادامه نوازد را به تب مبتلا کنند. به طور کلی دمای طبیعی بدن ۳۶.۸ تا ۳۷.۲ درجه سانتی گراد می باشد که بالا تر این شاخص غیر عادی به شمار می آید. همچنین کودکانی که به طور مداوم و پیوسته از مایعات و آب استفاده نمی کنند به عارضه هایی همانند تب، اسهال، استفراغ، لزر، گلو درد مبتلا می شوند که از این رو باید دمای بدن او را برای بررسی های کامل از نظر تب بسنجید.

همچنین این قطره از حجم ۱۵ میلی لیتری برخوردار است که می تواند تب را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. آن را در برخی از مواقع می توانید برای کاهش درد نیز استفاده کنید. این قطره از آن دسته دارو هایی است که اگر به صورت صحیح نیز مصرف نشود برای نوزاد چندان مشکلی به وجود نمی آورد. همچنین قطره استامینوفن پاراکید به طور عمومی برای درمان تب استفاده می شود که به شکل قطره، قرص، شربت، آمپول و شیاف در داروخانه موجود است.

نحوه مصرف قطره استامینوفن پاراکید

نام های این قطره

به طور کلی استامینوفن نام عمومی این قطره پرکاربرد است اما برخی از کشورها به آن پاراکتامول نیز می گویند. همچنین برند های معتبر در این رابطه می توان به شربت استامینوفن تایلانول و قطره استامینوفن پاراکید اشاره داشت.

مقدار مصرف

به طور کلی مقدار مصرف این قطره به وزن کودک بستگی دارد که از این رو باید در مقدار مصرف به وزن او نیز توجه ویژه ای داشته باشید و یا با پزشک های باتجربه در این رابطه مشورت کنید.

  • در صورت درمان برای تب کودک می توانید از این قطره در طی هر ۶ ساعت به طور ۲ برابر وزن کودک به او بدهید. به طور مثال نوزادی که ۱۵ کیلو وزن دارد را باید هر ۶ ساعت یکبار ۳۰ قطره از این شربت را در دهانش بچکانید.
  • در صورتی که سن این کودک بالاتر بود و دیگر استفاده از قطره برای آن کفاف نمی دهد. باید از شربت استامینوفن مخصوص کودکان استفاده کنید.
  • برای مصرف شربت استامینوفن باید هر ۶ ساعت یکبار نصف وزن کودک به او شربت بدهید. به این صورت که اگر کودک ۱۵ کیلو بود باید چیزی در حدود ۷/۵ سی سی  شربت به کودک برای درمان تب بدهید.
  • همچنین اگر این کودک از حالت تهوع و استفراغ برخوردار بود نمی توانید از راه خوراکی این دارو را مصرف کنید و از این رو باید از طریق شیاف به انجام این کار بپردازید.

نکات دارویی قطره استامینوفن پاراکید

  •  آرون گروپس

نکاتی که باید در نظر داشته باشید

به طور کلی در نظر داشتن نکات گفته شده در ادامه مصرف برای مصرف این قطره قابل توجه می باشد.

  • آن را با توجه به سن و  وزن کودک، طبق نظر پزشک باید مصرف کنید.
  • مصرف بیش از حد استامینوفن در کودکان می تواند به بروز مسمومیت منجر شود.
  • از مصرف دارو های تاریخ مصرف گذشته به طور کلی اجتناب کنید.

در صورتی که مطالعه این مطلب به همراه تیم مقاله نویسی آرگا برایتان موثر و مفید واقع شد، پیشنهاد می کنیم با کلیک به روی دیگر لینک های ذکر شده به مانند قطره پرسیکا و قطره ایزی کول باری دیگر با ما همراه شده و اطلاعات دارویی خود را برای کاهش مسمومیت های دارویی مطالعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *