دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی لپ تاپ ام اس آی Modern 15 با پیکربندی مناسب و سبک

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

در صورتی که می خواهید با یک هزینه منطقی، لپ تاپ سبک، باریک و توانمندی تهیه نمایید که تقریبا همه مشاغل یا کاربری معمولی را پاسخگو باشد می توانید لپ تاپ ام اس آی Modern 15 را انتخاب نمایید. این مطلب به بررسی لپ تاپ مذکور می پردازد.

لپ تاپ ام اس آی Modern 15 در رنج قیمتی خودش یکی از کارآمدترین اولترابوک های ویندوزی محسوب می شود که با مشخصات جذابی ارائه می شود و نیاز کاربری معمولی یا اداری را برآورده می کند. در ادامه به بررسی لپ تاپ ام اس آی Modern 15 این لپ تاپ باریک و سبک می پردازیم.

بررسی لپ تاپ کارامد ام اس آی Modern 15

لپ تاپ ام اس آی Modern 15 با مشخصات جالبی ارائه می شود و در آن تقریبا همه چیز برای نیاز اداری یا کاربری معمولی که همواره در حال جابجایی است را با خود همراه کرده است. از جمله وزن سبک، عملکرد سریع و دوام باتری زیاد. ضمنا می تواند لپ تاپ خوبی برای طراحان و ویرایش کنندگان فیلم باشد.

این دستگاه برای این هدف بسیار عالی بوده و دارای تعداد زیادی پورت، سخت افزار و قابلیت های کارآمد می باشد. چند سال پیش خرید لپ تاپ جدید تا این حد چالش برانگیز نبود زیرا که کالای گران قیمتی به حساب نمی آمد ولی اکنون به دلیل نوسان قیمتی در بازار، لپ تاپ ها جزو کالاهای لوکس قرار گرفته اند که حتی خرید ارزانترین مدل آن ها نیز برای اکثریت جامعه ممکن نیست.

در این شرایط، بیشترین استقبال از دستگاه هایی است که بتواند علاوه بر ارائه تجربه کاربری خوب و کامل، هزینه خرید پایینی هم داشته باشد. احتمالا بتوان مک بوک ایر ام وان اپل را در صدر لپ تاپ های با ارزش خرید بالا تلقی کرد ولی ماهیت کلی و اکوسیستم آن، حداقل طیف وسیعی از کاربران ایرانی را به سوی لپ تاپ های ویندوزی جلب می کند.

  •  آرون گروپس

شرکت ام اس آی اصولا به دلیل لپ تاپ های بازی درجه یک خود شناخته شده است. لپ تاپ های مدرن این کمپانی برای متخصصان و دانشجویان طراحی می شود. اخیرا کمپانی ام اس آی، سری Modern 15 را در بازار کشورمان به فروش می رساند. این لپ تاپ بدنه ای تمام فلزی داشته و با سخت افزار توانمند، در کنار محصولاتی مانند ذن بوک ۱۴ و سرفیس پرو ۷ از رقبای ویندوزی مک بوک های اپل به حساب می آید.

ام اس آی سری مدرن را دقیقا مشابه سری پرستیژ برای تولیدکنندگان محتوا ارائه می دهد. به این ترتیب می توان انتظار نمایشگری با رنگ های دقیق، عملکرد سریع و بدنه ای باریک و سبک از ام اس آی Modern 15  داشت. در حقیقت سری مدرن را مدل اقتصادی پرستیژ تلقی می کنند. در ادامه به بررسی ام اس آی Modern 15  می پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

ام اس آی Modern 15 با بدنه آلومینیومی زیبا و سبک با خم شدن نمایشگر تا ۹۰ درصد، یک لپ تاپ جمع و جور محسوب می شود. با توجه به بررسی ها می توان گفت لپ تاپ ام اس آی Modern 15 در میان لپ تاپ های ۱۵ اینچی در ردیف مدل های باریک و سبک جای می گیرد. حداقل در میان لپ تاپ هایی که کارت گرافیک جداگانه دارند جزو سبک ترین ها محسوب می شود. ضخامت این دستگاه با وزن ۱.۶ کیلوگرم ، در باریک ترین قسمت بدنه به ۱۶.۹ میلی متر می رسد.

بی تردید می توان در این رنج قیمتی، لپ تاپ های سبک تر و باریکتری در بازار پیدا کرد. ولی مدل های کمی وجود دارند که به همراه چنین مشخصاتی، دارای پردازنده گرافیکی مجزا باشند. ام اس آی Modern 15 در نسخه با رنگ مشکی مات بسیار زیبا و مقاوم دیده می شود.

نمای بیرونی یک پوشش فلزی با بافتی براق و جذاب دارد که محکم به نظر می سرد. ام اس آی Modern 15  از گواهینامه نظامی بهره می برد و در مقابل افتادن، ارتعاشات و آب و هوای سخت، دوامش تضمین شده است. به لطف طراحی آلومینیومی و وزن ۱.۶ کیلوگرمی این لپ تاپ سبک وزن شده است.

شایان ذکر است روی دستگاه آثار لک و اثر انگشت باقی می ماند حتی اگر مدت کوتاهی نگه داشته شود. لپ تاپ جهت باز شدن تا ۱۸۰ درجه طراحی شده که با باز شدن و قرار گرفتن روی سطح برای جلسات ایده آل به نظر می رسد. می توان جهت نمایشگر را به سمت مخاطب چرخاند.

به لطف لبه های باریک اطراف نمایشگر، طراحان ام اس آی توانسته اند نمایشگر ۱۵.۶ اینچی لپ تاپ ام اس آی Modern 15  را داخل بدنه هم اندازه لپ تاپ های ۱۴ اینچی جانمایی کنند. ساختار بدنه دستگاه کاملا فلزی و با بافت برس خورده می باشد. این لپ تاپ در دو رنگ مشکی و خاکستری ارائه می شود.

در دو سمت دستگاه دو لولای کوچک، سبب نگهداری نمایشگر می شوند. این لولاها می توانند نمایشگر را در هر زاویه ای بین ۰-۱۸۰ درجه نگه داشته و در تست باز کردن لپ تاپ با یک دست نمره قبولی دریافت کرده اند. یکی از ضعف های طراحی به پایداری نه چندان بالای لولاها باز می گردد. به این معنا که اگر دستگاه را کمی تکان دهید، نمایشگر سر جای خود باقی نمانده و زاویه آن بیشتر می شود.

قابل ذکر است که ام اس آی Modern 15 از لحاظ کیفیت ساخت و استحکام بدنه رضایت شما را جلب می کند. بررسی ها نشان می دهد دستگاه ساختار محکمی داشته و نیمه پایین دستگاه در برابر فشرده شدن و نیمه بالایی در برابر پیچش مقاومت خوبی دارند.

در طرف چپ دستگاه پورت شارژ تایپ ای، تایپ سی، یو اس بی ۳.۱، اچ دی ام آی ۱.۴ و یک ترکیب کوچک ۳.۵ میلی متری صدا و اعلان های ال ای دی را شاهد هستیم. مشکل اینجاست که ام اس آی Modern 15 شارژ توسط پورت یو اس بی سی را پشتیبانی ندارد.

در طرف راست دو اسلات تایپ ای و یک شیار کارت خوان میکرو اس دی مشاهده می شود.

در پشت لپ تاپ پنجره های تهویه برای پشتیبانی از فناوری کولر بوست ۳، محلول اتلاف حرارت ام اس آی با دو فن اختصاصی و سه لوله حرارتی تعبیه شده است.

کیبورد جزیره ای

در بررسی ها کیبورد جزیره ای لپ تاپ ام اس آی Modern 15 تجربه بسیار لذت بخشی را به همراه داشت. چینش کلیدها استاندارد و با فاصله مناسبی صورت گرفته است. عمق حرکتی ۱.۵ میلی متری کلیدها حس خوبی را منتقل می کند. از طرف دیگر افزایش ۱۵ درصدی سطح آن ها نسبت به نسل قبل، به جاگیری بهتر انگشتان کمک می کند.

به نحوی که در تایم کمی می توان به تایپ با کلیدها عادت نمود. به گفته ام اس آی چراغ های ال ای دی زیر کلیدها با چینش افقی که دارند، حالا دو برابر نوردهی بیشتری داشته که لذت تایپ با لپ تاپ را در محیط های کم نور دو برابر می کند. قابل ذکر است این صفحه کلید به نور پس زمینه ال ای دی تک رنگ (سفید) با سه سطح روشنایی مجهز است که از طریق کلید F8 قابل تنظیم می باشد.

صفحه لمسی بزرگ و صاف به خوبی پاسخ می دهد ولی کلیک ها اندکی بلند است. در اینجا شاهد اسکنر اثر انگشت یکپارچه نیستیم. برای این لپ تاپ چند کلید کارامد در نظر گرفته شده است/ کلید F5 قطع کردن میکروفون، کلید F7 پروفایل عملکردی لپ تاپ را بین حالت های مختلف متعادل، کارایی بالا، سایلنت و … تغییر می دهد. کلید F8 نیز نور پس زمینه کلیدها را بین ۰-۳ تغییر می دهد. کلید F12 هم امکان چرخش تصویر هنگام نمایش محتوا به سمت مخاطب در حالت ۱۸۰ درجه فراهم می نماید.

بررسی ها نشان می دهد با سایز ۶۵*۱۰۵ میلی متری، ترک پد لپ تاپ ام اس آی Modern 15  به وسعت نمونه موجود در مک بوک های اپل نبوده ولی عموم کاربری ها را رفع می کند. عملکرد این ترک پد بسیار خوب است و به لطف استفاده از درایورهای پرسیژن مایکروسافت، از همه ژست های حرکتی ویندوز هم پشتیبانی می کند.

نمایشگر و اسپیکر

از آنجا که جامعه هدف این لپ تاپ را کاربرانی مانند عکاسان و طراحان تشکیل می دهند باید نمایشگر کارامدی نیز داشته باشد. ام اس آی با دانستن این موضوع، بر قابلیت و دقت نمایش رنگ ها در لپ تاپ ام اس آی Modern 15 بسیار مانور می دهد. به گفته این شرکت نمایشگر ۱۵.۶ اینچی این دستگاه پوشش کاملی از فضای رنگی را ارائه می دهد و می تواند ۶ حالت رنگی را با توجه به نیاز کاربر در اختیارش قرار دهد.

این لپ تاپ جمع و جور با نمایشگر فول اچ دی IPS می تواند حداکثر نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را ارائه دهد. به عبارتی نمایشگر با وضوح ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل ؛پوشش رنگ اس آرجی بی صد در صد و زاویه دید وسیع برای طراحان و متخصصان خلاق مناسب می باشد. ضمنا این نمایشگر از فناوری تروکالر پشتیبانی نموده و این امکان را می دهد که با توجه به نوع استفاده میان حالت های مختلف رنگی تغییر حالت بدهید.

سطح صفحه نمایشگر مات بوده و دارای روکش ضد نور است و نور منعکس نمی شود. حاشیه ها خیلی باریک می باشند و نمایشگر ۹۰ درصد بدنه را به خود اختصاص داده است. با این وجود روشنایی برای استفاده در فضای باز یا نور شدید خورشید کم است. ام اس آی Modern 15  با حداکثر روشنایی ۲۱۱.۱ نیت از نظر روشنایی و کنتراست در سطح رقبا قرار نمی گیرد ولی دقت نمایش رنگ در آن از محصولات توانمندی مانند مک بوک پرو ام ۱۱ پیشی می گیرد.

در ادامه به بررسی اسپیکرهای لپ تاپ ام اس آی Modern 15 می پردازیم. اسپیکرها هر یک در طرفین در پایین دستگاه قرار داشته که ۲ وات توان دارند. صدای اسپیکرها به اندازه کافی بلند بوده و اتاق های کوچک و متوسط را پر می کند. ولی صدای بیس دار نداشته و کیفیت آن ها برای تماس های کنفرانسی به اندازه کافی خوب می باشد. در صورتی که پخش رسانه ها با حضور یک هدفون بهتر هم می شود.

عملکرد و کارایی

بررسی ها حاکی از آن است که لپ تاپ ام اس آی لپ تاپ Modern 15 را با پیکره بندی های مختلفی از پردازنده های نسل دهمی اینتل و گرافیک های مجزا یا یکپارچه ارائه می دهد. یکی از قدرتمندترین پیکره بندی های Modern 15 با پردازنده شش هسته ای Core-i7-10710U، حافظه رم ۸ گیگابایت، پردازنده گرافیکی انویدیا MX350 و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت می باشد.

این میزان حافظه با سرعت خواندن و نوشتن به ترتیب ۱۷۴۱ و ۹۳۵ مگابیت بر ثانیه، عملکرد رضایت بخشی را ارائه می دهند ولی در زمره پر سرعت ترین های بازار جای نمی گیرد. خوشبختانه  این لپ تاپ به لطف استفاه از دو اسلات M.2 امکان ارتقا به حافظه های سریعتر را فراهم می کند.

به عبارتی از نظر قابلیت ارتقا در بررسی ها مشخص شد لپ تاپ ام اس آی Modern 15 از دو اسلات رم قابل ارتقا تا ۶۴ گیگابایت بهره می رد. از این رو در آینده اگر به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز بود می توانید از این دو اسلات بهره برده و حافظه ذخیره سازی را افزایش دهید.
قابل ذکر است که پردازنده Core-i7-10710U شامل چهار هسته با فرکانس کلاک ۱.۸۰ گیگاهرتز می باشد که هر یک به ۸۹۰ گیگاهرتز می رسد و عملکرد مولتی تسک خوبی را بدون تاخیر به نمایش می گذارد. ضمنا باید اشاره کرد هنگام اجرای بازی یا برنامه های فشرده، برخی قسمت های دستگاه مانند کناره های کیبورد، زیر صفحه و دریچه های پایینی داغ می شوند. البته کیبورد حتی در استفاده های سنگین نیز خنک باقی می ماند.

باتری با دوام

لپ تاپ ام اس آی Modern 15 به باتری پلیمری ۴ سلولی ۵۲ وات مجهز شده است که در بررسی ها مشخص شد تا ۹ ساعت با یک بار شارژ کامل دوام می آورد. البته با توجه به میزان استفاده و روشنایی صفحه این میزان بین ۵-۹ ساعت متغیر خواهد بود. و در وبگردی تا ۸ ساعت باتری شارژ خواهد داشت. ضمنا این لپ تاپ با آداپتور ۶۵ واتی شارژ می شود که از نمونه های عادی ۳۸ درصد سبک تر و ۱۹ درصد کوچکتر می باشد.

برای شارژ صفر تا صد در صد باتری ام اس آی Modern 15 به یک ساعت و ۵۰ دقیقه زمان نیاز است. در پخش ویدیو باتری ۷ ساعت دوام می آورد و با اجرای بازی و ۵۰ درصد روشنایی نمایشگر میزان شارژ باتری به ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه می رسد. قابل ذکر است که آداپتور برق دستگاه بسیار کوتاه و جمع و جور است.

ناگفته نماند اولترابوک های ام اس آی هم مانند عموم لپ تاپ های ویندوزی به جدا شدن از پریز برق، با افت عملکرد مواجه می شوند. در تست های صورت گرفته مشخص شد با جدا شدن ام اس آی Modern 15 از پریز برق، حدود بیست درصد کاربری های روزمره و ۳۵ درصد پردازش های سنگین سی پی یو محور نسبت به حالت متصل به برق با افت عملکرد مواجه می شود.

جمع بندی

با توجه به بررسی ها می توان گفت ام اس آی Modern 15 در این محدوده قیمتی یکی از کارآمدترین اولترابوک های ویندوزی محسوب می شود که با بدنه تمام فلزی باریک و سبک، نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رنگ های دقیق، پردازنده با عملکرد بسیار پایدار، گرافیک مجزا برای اجرای گاه و بی گاه بازی، شارژدهی خیلی خوب نیاز روزانه و اداری کاربران را پاسخ می هد.

البته دارای معایبی همچون خنک کنندگی کمتر از حد مطلوب، روشنایی متوسط، کیفیت متوسط صدا و عدم بهره گیری از شارژر یو اس بی سی می باشد. ولی با مزایایی که به همراه دارد علیرغم قیمت اقتصادی، رام و حافظه قابل ارتقا این لپ تاپ را به یک مدعی شایسته تبدیل نموده است.

به این ترتیب اگر به دنبال یک لپ تاپ سبک و باریک با قابلیت حمل می باشید که علیرغم کارایی خوب قیمت مقرون به صرفه ای هم داشته باشد می توانید ام اس آی Modern 15 را در لیست انتخاب های خود قرار دهید.

به منظور بررسی لپ تاپ msi gf65 و بررسی لپ تاپ ایسوس r521jb پیشنهاد می کنیم به سراغ این لینک ها بروید و کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *