دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه قبل از زایمان چه کمکی به کاهش درد زایمان می کند؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از تکنیک های موثر برای کاهش درد زایمان طبیعی، مصرف غذا هایی است که خوردن و هضم آنها آسان و راحت می باشد، همچنین لازم است در دوران بارداری و پیش از زایمان از مصرف غذا های خیلی چرب و تند پرهیز شود، زیرا مصرف این غذا می توانند منجر به استفراغ و حالت تهوع شوند، در ادامه با بهترین تغذیه بارداری آشنا می شوید.

زایمان کردن کار سخت و طاقت فرسایی است و خانم ها در طی زایمان کالری زیادی را می سوزانند، بنابراین برای تامین انرژی که باید صرف کنند نیاز به کالری زیادی دارند. همچنین رحم از قوی ترین ماهیچه های بدن زنان است و همچون ماهیچه های دیگر با تامین سوخت و آبرسانی کافی بهترین عملکرد را خواهد داشت، اما در چنین مواقعی مادران معمولا تمایل به غذا خوردن ندارند، زیرا ذهن و جسم آنها متمرکز به کار انجام شده می باشد، در این مقاله قصد داریم به معرفی تغذیه قبل از زایمان و غذاهای مفید برای کاهش درد زایمان بپردازیم، بنابراین در ادامه همراه ما شوید.

معرفی تغذیه قبل از زایمان

معرفی تغذیه قبل از زایمان

زایمان کردن چه به صورت طبیعی یا سزارین از جمله کارهای دشواری است که جسم شما را درگیر می کند و در چنین مواقعی بدن کالری زیادی را می سوزاند، بنابراین تامین انرژی کافی برای  قبل و بعد از زایمان ضروری می باشد، حال برای این منظور لازم است از غذاهایی که هم برای تقویت جسم و هم برای تقویت ذهن مفید هستند، استفاده نمایید.

علاوه بر مصرف مواد غذایی، نوشیدن آب کافی برای بدن نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، از این رو باید تغذیه دوران بارداری و پیش از زایمان هوشمندانه انتخاب شوند تا بدین وسیله زایمان راحت تری را تجربه کنید.

مصرف پروتئین

مصرف منابع پروتئینی در دوران بارداری و حتی پس از آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، بادام زمینی، کره، ماست یونانی، شیک پروتئینی و پنیر از جمله غذاهایی با هضم راحت هستند، ضمن اینکه می توانند پروتئین مورد نیاز بدن مادر را تامین نمایند، برای بعد از زایمان نیز می توانید از بستنی خنک استفاده کنید. برای آشنایی با لیست غذاهای بعد از زایمان می توانید در اینجا کلیک کنید.

غذاهای قبل از زایمان

  •  آرون گروپس

غذاهایی با هضم آسان

خانم هایی که وقت زایمان آنها نزدیک است، لازم است از غذاهایی که هضم راحتی دارند و احساس سنگینی در معده ایجاد نمی کنند، مصرف کنند، همچنین بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که طبخ راحت تری دارند، زیرا در این صورت مجبور نیستید، سرپا بایستید، ضمن اینکه غذاهای دارای بو و طعم تند موجب ایجاد حالت تهوع و استفراغ می شوند  که باید از مصرف آنها اجتناب شود.

مصرف کربوهیدرات های پیچیده

برخی غلات همچون نان های غنی شده، پاستا، برنج قهوه ای و جو منابع غنی از فیبر هستند و مصرف آنها می تواند انرژی لازم در دوران بارداری و زایمان زا تامین نماید، استفاده از این کربوهیدرات ها در کنار منابع پروتئینی می تواند یک وعده غذایی مغذی برای مادر برای دوران بارداری باشد.

شب قبل از زایمان را می توانید از غذاهایی مانند سوپ مرغ مصرف کنید، زیرا علاوه بر داشتن هضم راحت، انرژی مورد نیاز را تامین می کنند، اگر تهیه سوپ در چنین مواقعی برای شما دشوار می باشد، می توانید از قبل آن را آماده کرده و در فریزر قرار دهید.

تغذیه پیش از زایمان

مصرف میوه ها

مصرف میوه های انگور، طالبی، موز و تمشک به دلیل راحتی مصرف و انرژی بخش بودن بسیار مفید هستند، البته بهتر است خانم های باردار از میوه های تابستانی استفاده کنند و برای تسهیل در خوردن آنها، میوه های خرد شده را داخل ظرف بریزد و زمان نزدیک به زایمان استفاده کنند، همچنین در  صورتی که فصل این میوه ها نیست، می توانید از یخ زده آنها و یا به شکل اسموتی میوه استفاده نمایید.

منابع غذایی سریع و انرژی بخش

استفاده از این منابع غذایی علاوه بر هضم راحت می توانند درد و انقباضات پیش از زایمان را نیز کاهش دهند؛ کربوهیدرات های ساده از جمله این منابع هستند که دارای سوخت سریع بوده و می توانند خیلی سریع تبدیل به انرژی شوند، استفاده از ژل های عسل نیز دارای طعم مطلوبی بوده و بدن مادر را برای بارداری و زایمان تقویت می کنند.

انتخاب نوشیدنی های مناسب

حفظ رطوبت و تامین آب کافی بدن برای زایمان از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین مصرف آب میوه های طبیعی و انرژی بخش را در رژیم بارداری خود حتما داشته باشید، همچنین از مصرف نوشیدنی های مصنوعی و انرژی بخش ورزشی خودداری کنید، زیرا برای سلامت مادر و جنین مضر و آسیب زا هستند. آب نارگیل از جمله نوشیدنی های فوق العاده مفید و مقوی برای دوران بارداری است که مصرف آن می تواند الکترولیت های ضروری بدن مادر را تامین نماید، توجه داشته باشید که بیش از حد مایعات مصرف نکنید زیرا در این صورت مجبورید هر لحظه به دستشویی بروید.

غذا های قبل از زایمان

مصرف مایعات برای تامین رطوبت کافی و انرژی مورد نیاز بدن لازم می باشد و مناسب ترین و بهترین نوشیدنی ها بعد از آب، مصرف نوشیدنی های ایزوتونیک است که قبل از زایمان باید مصرف شود، البته برای افراد دیابتی مضر است، زیرا این نوشیدنی ها حاوی قند بسیار بالایی می باشند.

از این رو برای داشتن یک زایمان خوب باید انرژی فوق العاده بالایی داشته باشید، ضمن اینکه بعد از زایمان نیز لازم است نوزاد خود را با غذاهای مناسب تقویت کنید تا همچون دوران بارداری زمینه رشد مناسب وی را فراهم نمایید، از این رو باید به فکر تهیه و طبخ غذاهای تقویت کننده و با کیفیت برای بعد از زایمان باشید. در بالا با انواع تغذیه مناسب برای قبل از زایمان آشنا شدید، اما مصرف برخی غذاها برای این دوران مناسب نیستند که در زیر به این موارد اشاره می کنیم:

  • نان تست
  • پاستا
  •  میوه و سبزیجات
  • ساندویج
  • حبوبات
  • کلوچه و بیسکویت

تغذیه قبل از وضع حمل

در دوران بارداری کم خوردن اما در دفعات زیاد به خصوص در نزدیک زایمان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در این هنگام فشار جنین به شکم مادر بیشتر از هر زمان دیگر است، البته تغییرات هورمون ها نیز این فشار را مضاعف می کنند، از این رو مادر باردار نباید معده اش را بیش از حد سنگین کند و در صورت داشتن احساس گرسنگی می تواند به تعداد وعده های غذایی خود با حجم کم غذا اضافه نماید.

البته گاهی مواقع به دلیل تجویز پزشک برای داشتن زایمان راحت تر مادر نباید قبل از زایمان چیزی مصرف کند، این موارد می تواند شامل زایمان سزارین، بارداری دو قلویی یا چند قلویی، قرار گرفتن بد نوزاد در شکم مادر. حال مادران باردار در صورت رعایت نکات بالا در رابطه با تغذیه پیش از زایمان می توانند علاوه بر داشتن زایمان راحت تر از بسیاری از مشکلاتی که سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازند، جلوگیری کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *