دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه خورش سیر انار و نکات طلایی پخت آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب قرار است شما را با طرز تهیه یکی از غذاهای شمالی که بسیار خوشمزه است و مورد تایید بسیاری از افراد قرار دارد آشنا خواهیم کرد. طرز تهیه خورش سیر انار بسیار آسان و راحت است و شما می توانید با کمترین مواد این غذا را تهیه کنید.

خورشت سیر انار یکی از بهترین خورشت های مازندرانی باشد و جزء غذا های ایرانی و سنتی محسوب می شود اما امروزه به این خورشت بهای کمتری داده می‌شود و افراد بسیار کمی آن را می پزند. در ادامه شما را با طرز تهیه خورش سیر انار آشنا می کنیم.

خورش سیر انار و مواد لازم برای آن

نرم افزار قوانین شما را با طرز تهیه فسنجون، طرز تهیه خورش قیمه و طرز تهیه خورش قورمه سبزی آشنا کردیم و در ادامه قرار است طرز تهیه خورش سیر انار را برای تان بیان کنیم. خورش سیر انار یکی از خوشمزه ترین غذاهایی می باشد که می توانید آن را با استفاده از گوشت مرغ یا اردک تهیه کنید. اضافه کردن مقدار مناسب سیر بر اساس ذائقه شما است و می توانید میزان آن را کمتر از آنچه در ادامه می گوید و یا بیشتر از آن به غذای خود اضافه کنید و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید. این خورش را می‌توانید برای مهمانی به همراه پلو و سالاد تهیه کرده و غذای متفاوت به مهمانان خود بدهید.

مواد لازم

  • ران مرغ و یا  اردک سه قطعه
  • پیاز ۲ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • رب انار ترش ۴ قاشق غذاخوری
  • دانه انار یک پیمانه
  • رب گوجه فرنگی ترش ۴ قاشق غذاخوری
  • آب انار ۱ پیمانه
  • شکر ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل و ادویه به میزان لازم

دستور پخت خورش سیر انار

طرز تهیه خورش سیر انار

اولین قدم برای اینکه این خورش بسیار خوشمزه را تهیه کنید مزه دار کردن مرغ می باشد و شما می توانید برای این کار مقدار گوشت گفته شده را درون یک کاسه قرار داده و به آن نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید و خوب ماساژ دهید تا مواد به خورد گوشت ها برود و در ادامه باید آن را به مدت نیم ساعت در یخچال گذاشته تا استراحت کند و بهتر است روی ظرف را ببندید تا مزه دار شود.

مرحله بعدی سرخ کردن مرغ ها می باشد و شما می توانید بعد از نیم ساعت که مزه دار شد آنها را درون یک تابع به همراه میزان مناسبی از روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. بهتر است اجازه بدهید گوشت ها داخل روغن خوب سرخ شود تا در حین پختن از یکدیگر باز نشده و داخل خورشت پخش نشود. بعد از این که مرغ ها خوب سرخ شد می توانید آنها را از درون ماهیتابه خارج کرده و پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و درون همان تابه و با همان روغن تفت دهید تا سبک و شیشه ای شوند.

  •  آرون گروپس

نکات مهم تهیه خورش سیر انار

بعد از اینکه پیاز ها خوب سرخ شد می‌توانید سیر های پوره شده را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا زمانی که عطر سیر ها به طور کامل خارج شود. در نظر داشته باشید که رب گوجه فرنگی را باید در حین سرخ شدن سیر ها اضافه کنید تا بتوانید بوی خامی آن را نیز بگیرید و زمانی که رب گوجه فرنگی شما کمی تفت خورد می‌توانید ضربه انار را نیز اضافه کرده و به مدت ۳۰ ثانیه تفت دهید. یادتان نرود که اگر رب انار و بیش از حد تفت دهید باعث سیاه شدن آن خواهید شد و رنگ خورش شما تغییر خواهد کرد.

سپس می‌توانید آب انار طبیعی را اضافه کنید و کمی نمک و دارچین و پودر زعفران و شکر را نیز به درون مواد در حالت خط خوردن اضافه کنید و بعد از این مرحله باید صبر کنید تا مواد درون تابه شروع به جوشیدن کند. وقتی مواد به جوش آمد می‌توانید مرغ های سرخ شده را به همراه سه لیوان آب به درون تابه اضافه کنید و حرارت شعله را کم کرده و اجازه بدهید تا مرغ ها با شعله کم پخته شوند.

زمانی که مرغ ها پخته شد می توانید دانه های انار را به خورش اضافه کرده و اجازه دهید ده دقیقه بجوشد. در در این میان نباید در قابلمه را بگذارید زیرا منجر به تغییر رنگ خورش شده و خورش شما سیاه رنگ خواهد شد. در نظر داشته باشید که بعد از ۱۰ دقیقه خورش شما آماده است و می‌توانید آن را به همراه سالاد و پلو میل کنید.

طرز تهیه خورش سیر انار

نکات طلایی پخت این خورش

  • اگر دوست دارید می‌توانید به اندازه ۱۰۰ گرم گردوی چرخ شده به مواد این خورش اضافه کنید تا خودش شما کمی خوشمزه تر شود.
  • در واقع در دستور تهیه اصلی این غذا از رب انار ترش استفاده می شود ولی برخی از افراد غذاهای ترش و نمی پسندند و می توانید از رب انار ملس استفاده کنید تا خورش شما باب میل همه باشد.
  • در برخی از دستور پخت ها میز چند عدد آلو بخارا به خورش سیر انار اضافه می کنند تا سرما را بهبود بخشند و شما می توانید بر اساس ذائقه ای که دارید از این روش استفاده کنید و چند عدد آلو بخارا درون خورش بریزید.
  • زمانی که می خواهید سیر ها را خرد کنید باید این کار را بر اساس ذائقه که دارید انجام دهید زیرا برخی از افراد دوست دارند سیر درون غذاها درشت باشد و برخی دیگر نیز دوست دارند سیر به صورت رنده شده درون غذاها دیده شود بنابراین اضافه کردن سیر و ریز کردن آن کاملاً شخصی می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *