دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ایماگو درمانی چیست و چه کمکی به زوج ها می کند؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

ایماگو درمانی روش جدید و سریعی برای زوج درمانی می باشد که از طریق تصویرسازی ذهنی دوره کودکی، مشکلات زوج ها را کاوش و درمان می کند. با این مطلب همراه ما باشید تا در این باره اطلاعات کاملتری کسب کنید.

ایماگو، تصویرسازی ارتباطی می باشد که حاصل هم فکری هندریکس و همسرش هانت است که طلاق را تجربه کرده و مشتاق بودند علت شکست در ازدواجشان را درک نمایند. در این مطلب با ایماگو درمانی و کمک آن به زوج ها بیشتر آشنا می شوید.

ایماگو درمانی و کمک به حل مشکلات زوجین

ایماگو درمانی یک روش جدید و سریع برای زوج درمانی می باشد که از طریق تصویر سازی ذهنی دوره کودکی به بررسی مشکلات زوجین و درمان آن می پردازد. این روش با هدف مجهز کردن زوجین به ابزارهای لازم جهت ارتباط با یکدیگر به شیوه های سالم تر و آشکارتر مسیر عاطفی به وجود آمده در کودکی که سبب شده تا آن ها به وضعیت فعلی برسند، ایجاد شده است.

این شکل از درمان، مهارت های معنوی و رفتاری با به شیوه روانشناختی غربی برای کمک به زوجین در پیدا کردن اجزای ناخودآگاه خود ترکیب می نماید. زوج درمانی به شیوه ایماگو درمانی نیازمند مشاهده تعارضات میان زوجین بوده که صرفا نتیجه وضعیت خاص است.

در تعریفی دیگر ایماگو درمانی یا ایماگو تراپی به اسم تصویر سازی ارتباطی بیان شده است که در سال ۱۹۷۰ به عنوان شیوه زوج درمانی کوتاه مدت ارائه شد. کلمه ایماگو در لاتین به معنای تصویر بوده و ایماگو تراپی، نگرشی می باشد که در آن؛ روانشناس اساس مشاوره را بر مبنای تصاویر ذهنی دوران کودکی زوجین قرار می دهد.

  •  آرون گروپس

در این نگرش، هر فردی در ذهن خود تصاویری از جنبه های مثبت و منفی مراقبان دوره کودکی خود در بخش ناخودآگاه ذهنش را یادآوری می کند. در ایماگو درمانی این قسمت از مغز به اسم مغز کهن شناخته می شود که محل نگهداری این وقایع است. تصویر سازی ارتباطی نتیجه هم فکری های هندریکس و همسرش هانت می باشد که طلاق را تجربه کرده و مشتاق درک علت شکست ازدواج خود بودند. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

اساس ایماگو تراپی

اساس درمان همانطور که اشاره شد مبتنی بر تصویر سازی ارتباطی بوده که بر این عقیده راسخ است که هر فرد در عین مخلوق و تابع رابطه بودن، خالق آن هم هست. پیش از این زوج درمانی به روش های سنتی و روانکاوی صورت می گرفت که هزینه زیادی احتیاج داشت.

ایماگو درمانی دو موضوع را به طور همزمان مورد کاوش و بررسی قرار می دهد. یکی شناخت تاثیر کودکی بر پویایی ازدواج و انتخاب همسر و دیگری اهمیت کسب مهارت های ارتباطی در امر ازدواج. ایماگوتراپی یا درمان تصویر سازی ارتباطی با ترکیب چند رویکرد مختلف زوج درمانی تهیه و تدوین گشت.

ایماگو به صورت خاص به مفهوم ایده آل ناخودآگاه از عشق که فرد در دوران کودکی رشد می کند، اشاره داشته و در بزرگسالی هم بی تغییر باقی می ماند. توسعه این تصور اصولا بر تعامل زودهنگام با والدین فرد یا دیگر بزرگسالان مهم در زندگی اولیه استوار می باشد.

بر اساس ساختار فردی کودک از عشق، وی جهت دستیابی به عشق و حفظ امنیت، رفتارهای خاصی را بروز می دهد و یا الگوهای بقا را دریافت می کند. بهترین والدین در رفع احتیاجات و انتظارات کودک خود موفق می شوند. بنابراین؛ تصورات فرد، رفتارهای مثبت و منفی با شخص دوست داشتنی یا ایده آلش که با او ارتباط دارد را در خود می گنجاند.

همانگونه که در بزرگسالی آگاهانه به دنبال عشق هستیم، ناخودآگاه به جستجوی فردی می پردازیم که مشابه تصورات ما باشد تا خلاهای دوران کودکی را در آن ها پیدا کنیم. به عبارتی سرخوردگی های دوران کودکی خود را جبران کنیم.

اصل مهم هندریکس

مهمترین اصلی که هندریکس روی آن تاکید داشت، تصویر سازی ذهنی و ارتباطی می باشد. در این روش، زوج ها با تصویرسازی ذهنی به خاطرات کودکی بازگشته و بار جراحت هایی که در ذهن دارند را سبک می کنند. از طرفی مهارت های لازم جهت حل مسئله و ایجاد ارتباط و انعطاف پذیری به زوج آموزش داده می شود.

در ایماگو درمانی برای زوجین حقیقت عشق و ناکامی آشکار ساخته و به آن ها بیان می دارند که چرا بهتر است روی بهبود رابطه شان کار کنند تا این که به جدایی و طلاق فکر کنند. می توان گفت این روش یک روش ارزشمند برای زوج درمانی بوده که کوتاه مدت، کاربردی، منطقی، قابل فهم، راه گشا و با تاثیرگذاری سریع می باشد.

روش ایماگو برای کمک به زوجین از داشتن یک رابطه ناخودآگاه به یک رابطه آگاهانه پایه گذاری شده است. ذهن ناخودآگاه هر فردی از طریق روابط عاشقانه به دنبال بهبود زخم ها و آسیب های دوران کودکی منتهی می شود. همه افراد یک تصویر مثبت یا منفی در ذهن ناخودآگاه خود نسبت به مراقبان دوره کودکی دارند.

هر فردی به صورت ناخودآگاه به دنبال همسری است که بتواند زخم ها و جراحات روحی دوره کودکی اش را بهبود بخشد. اکثریت به دنبال همسری مشابه پدر یا مادر خود هستند تا به او عشق بورزند به شیوه هایی که والدین هرگز برای او انجام نداده اند. این موارد در پس زمینه ذهن روی داده از این رو موضوعی نیست که به صورت فعال از آن مطلع باشید. مگر این که به شما آموزش داده شده که به دنبال الگو بگردید.

مراحل ایماگو تراپی

در گفتگوی ایماگو تراپی سه مرحله وجود دارد.

۱. تکرار آن چه همسر شما بیان می کند که به آن آینه کاری اطلاق می شود.

۲. قرار دادن خود در جایگاه همسر و این که دیدگاه او را چطور ارزیابی می کنید. نیاز نیست که با همسر خود موافق باشید ولی باید مسائلی که برای او اهمیت  دارد را درک کنید. به این مرحله اعتبار سنجی اطلاق می شود.

۳. حدس زدن آن چه که احتمالا همسر شما بر اساس آنچه که به تازگی با شما به اشتراک گذاشته اند، به صحبت بنشیند. به عبارتی در مرحله یکدلی قرار می گیرید.

آسیب شناسی در ایماگو تراپی

آسیب شناسی روانی بین زوج ها در ایماگوتراپی بر این عقیده است که ایرادات روابط فعلی زوجین ریشه در کودکی آن ها دارد. همانطور که اشاره شد هر فردی در بدو تولد، زندگی خود را در اتصال با همه جنبه هایش آغاز می کند اما این پیوندهای ضروری به علت رفتارهای اشتباه والدین و شیوه های غلط فرزند پروری به طور ناآگاهانه از حفظ و بقای اتصالات اولیه فرزند، حمایت نکرده و منجر به بیگانگی کودک از دیگران و قسمت های مرتبط وجودش می شود.

انسان به طور ذاتی در جستجوی کسب و احیای دوباره این پیوندها می باشد از این رو تلاش می کند با ازدواج این اتصال و پیوندهای گمشده خود را برطرف کند. از این رو به طور ناخودآگاه با فردی که شبیه والد مورد علاقه اش ارتباط برقرار می کند و همانگونه که در کودکی انتظار حفظ و حمایت و برآورده شدن احتیاجاتش را داشته در ازدواج نیز به دنبال ایجاد همین پیوندها می باشد.

اما شباهت همسر برگزیده شده به والد مورد علاقه، مجددا برای فرد همان هیجانات و جراحات روحی و ناامیدی ها را بازآفرینی نموده و صحنه ازدواج به جای محل آرامش رسیدن باشد به مکانی برای کشمکش و قدرت طلبی تبدیل می شود که در این نقطه زوجین اغلب به فکر درمان رابطه شان می افتند.

هندریکس معتقد است افراد در بزرگسالی جذب کسی می شوند که در تصورشان چیزهایی که در کودکی نداشته اند را به آن ها خواهد بخشید. در حقیقت ایماگو تصویر روانی گردآوری شده دوران کودکی در ناخودآگاه فرد می باشد، این تصویر اثرات مثبت و منفی والدین، خواهر و برادرها، خاله، عمه، عموها و …. که در ناخودآگاه فرد ذخیره گشته است.

عشق رویایی از منظر ایماگو تراپی

از نظر روانشناسی، عشق رویایی یا شیفتگی تاثیر یک ماده شیمیایی به نام فنیل تیلامین در مغز است که با آزاد شدن، عملکرد مغز را توسعه داده و به نوعی سرخوشی طبیعی در فرد به وجود می آورد و سبب ایجاد حس هیجان، نشاط و وجد در او می شود. مغز به صورت میانگین، تنها دو سال تحمل این ماده را داشته از این رو عشق رویایی و رمانتیک همانگونه که به طور طبیعی پدیدار شده به طور طبیعی نیز با گذشت زمان از بین می رود.

از منظر ایماگوتراپی، عشق رویایی یک روش هدفمند برای کنار هم قرار دادن دو فرد می باشد که در مرحله های رشد شان از لحاظ هیجانی دچار آسیب شده اند اما این آسیب دیدگی آن ها مکمل هم می باشد.

ایماگو تراپی و مغز کهن

از دیدگاه ایماگوتراپی قسمت ناخودآگاه مغز کهن در زوج درمانی حائز اهمیت می باشد. هنگامی که دو نفر عاشق یکدیگر شوند به مرحله شیفتگی وارد شده و احساس امنیت و آسودگی پیدا می کنند و با وجد و اشتیاق به یکدیگر محبت می ورزند و این موضوع سبب می شود در امور کاری و اجتماعی خلاقیت بیشتری بروز دهند.

در طی زمان این مرحله شیفتگی کم رنگ شده و منابع ناراحت کننده میان زوجین آشکار می شود که موجب جنگ یا گریز از آن ها شده و سبب ایجاد واکنش های غیرمنطقی بین همسران می شود که ریشه آن به مغز کهن بر می گردد.

از نظر ایماگوتراپی، مغز کهن مکان ذخیره آسیب ها و محرومیت های دوران کودکی است اما نمی تواند بین زمان گذشته و حال فرقی قائل شود از این رو در برخورد با ناکامی های امروز، سبب بروز واکنش های شدید و غیر منطقی شده که در حقیقت به خاطر ناکامی های گذشته، شدت بروز آن بیشتر شده است.

در این مرحله بین زوج ها کشمش قدرت ایجاد می شود و به لجبازی، جیغ کشیدن، نق زدن، کنایه زدن و اموری این چنین جهت اجبار طرف مقابل به انجام خواسته هایش رو می آورند. یا با بی توجهی و عدم صرف وقت با همسر این واکنش را بروز می دهند. زوج ها در این مرحله در چالش قدرت دست و پا زده که دستاورد این رفتارها ناکامی و دورتر شدن از یکدیگر می باشد.

اینجاست که درمان گر درمی یابد زوجین مقابل او احساس امنیت نسبت به هم نداشته و این ناامنی را با جنگ و گریز یا تسلیم شدن نشان می دهند و هر یک دیگری را به رفتار آشفته و غیر منطقی متهم می کند. از این رو بهترین مداخله در این روش، استفاده از تکنیک خنثی کردن ناکامی ها می باشد.

شیوه زوج درمانی به روش ایماگوتراپی

در این جا شیوه زوج درمانی به روش ایماگوتراپی ارائه می شود که شامل ۵ مرحله می باشد.

۱. همسر خود را در نور مثبت تصور کنید. تصویر برداری دوباره

۲. درمانگر درخواست می کند ۱۲ هفته بدون هیچ تهدیدی درباره ازدواج به یکدیگر متعهد باشند. متعهد شدن دوباره

۳. ایجاد یک دیدگاه مشترک از روابط ایده آل با همسر خود. بینایی دوباره

۴. از گفتگو جهت پردازش مجدد بعضی زخم های اصلی وارد شده توسط همسر خود در صورت الزام استفاده کنید. بازگرداندن ناامیدی ها

۵. فرد در می یابد که چه موضوعی سبب ایجاد حس دوست داشتن و مراقبت بیشتر از همسر می شود. از این رو تمرکز خود را روی تفریح و روابط عاشقانه بیشتر با یکدیگر بگذارند. عاشقانه سازی مجدد

هدف و تاثیرات ایماگو تراپی

با ادراک چگونگی انتقال احساسات منفی از کودکی به روابط بزرگسالی، می توان واکنش های خود را نسبت به همسر و برعکس بهتر نمود و مهارت ها و همدلی لازم را جهت ایجاد تحول در رابطه خود به کار گرفت. هدف ایماگوتراپی یا ایماگو درمانی کمک به زوجینی است که از سرزنش، انتقاد و واکنش منفی شریک خود پیشگیری نموده و به جای آن همدلی و درک بیشتری داشته باشند.

نتایج تحقیقاتی در این زمینه نشان داد که رضایت زناشویی زوجینی که ۱۲ جلسه رابطه درمانی ایماگوتراپی را به پایان رسانده اند به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. از اثرات زوج درمانی به شیوه ایماگوتراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • زوجین به جنبه های ناخودآگاه رابطه شان آگاه می شوند.
  • برای حل درگیری های درون خود تلاش دوباره ای شروع می کنند
  • در کار و رشد بهبود بیشتری پیدا می کنند.
  • زوجین برای یکدیگر ایمنی عاطفی بیشتری فراهم می کنند.
  • می آموزند که چطور نیازهای یکدیگر را برآورده نمایند.

  • زوجین می آموزند چگونه تعارضات را به فرصت هایی برای ارتباط عمیق تر و صمیمیت تبدیل نمایند
  • می آموزند با یک تغییر کوچک هم می توان شادی را به رابطه بازگرداند.
  • می آموزند چگونه می توان به جای درد برای همسر، منبع لذت بخشی و آرامش باشند.
  • زوجین در می یابند چگونه ازدواج را به منبعی پرشور و سرزنده تبدیل نمایند.

برای آشنایی با نحوه حل چالش های روابط عاطفی و اهمیت صمیمیت زناشویی و رازهای موفقیت در زندگی زناشویی روی این لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *