دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آناتومی آپاندیس و بیماری های شایع این عضو بدن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع آپاندیس نیز مانند سایر اعضای بدن دارای خصوصیات و وظایفی است که با مطالعه این مقاله می توانید با ساختار و آناتومی آپاندیس آشنا شوید.

به طور کلی آناتومی آپاندیس یک زائده لوله مانند و نازک در قسمت تحتانی شکم انسان می باشد و در جایی قرار گرفته که روده کوچک و روده بزرگ به یکدیگر خواهند رسید. این عضو بدن نیز مانند سایر اعضا وظایف و مسئولیت هایی را بر عهده خواهد داشت.

آناتومی آپاندیس

بهتر است بدانید آناتومی آپاندیس که امروزه بدان آویزه نیز گفته می شود زائده ای کوچک و کرم مانند است که در انتهای روده بزرگ برخی از پستانداران مشاهده خواهد شد. در واقع این لوله باریک از قسمت سکوم یا روده کور که در نزدیکی محل اتصال با روده کوچک قرار دارد آغاز خواهد شد.

این لوله توخالی تنها در انسان ها، میمون هایی از گونه های هومینوئید یا انسان وران و همچنین وامبت یک نوع پستاندار کیسه دار استرالیایی مشاهده می شود. توجه داشته باشید که آپاندیس امروزه با وجود اندازه کوچک و مکان مبهمی که دارد در میان مردم بسیار شناخته شده زیرا این عضو بدن به راحتی توسط باکتری ها دچار عفونت می شود و موجب آپاندیسیت خواهد شد.

ساختار و آناتومی آپاندیس

همچنین در مقابل نیز عملکرد آناتومی آپاندیس و دلیل وجود آن در بدن برای مدت های طولانی برای بسیاری از دانشمندان مبهم بوده است. در واقع عدم وجود کارکرد شناخته شده برای آپاندیس شواهدی است که اغلب برای تئوری تکاملی نزول با اصطلاحات یعنی تمام حیات بایستی از تکامل شکل های اولیه محدودی از موجودات زنده تشکیل شده باشد، ذکر شده است.

در واقع آپاندیس به عنوان نمونه ای از یک ساختار وستیجیال یا بازمانده ژنتیکی مطرح خواهد شد. وستیجیال در واقع شامل اندام ها یا رفتارهایی است که در اجداد پستانداران دارای ارزش بوده اند اما در موجودات مدرن دیگر کاربردی ندارند. همچنین در انسان های امروزی نیز وستیجیال هایی وجود دارند که یا فاقد تاثیر و عملکرد خاص هستند و یا عملکرد بسیار کمی دارند.

با این حال در سال های اخیر شواهدی در مورد برخی از کارکرد های مفید آپاندیس در انسان در حالت جنینی و بزرگسالی کشف شده است. البته اگرچه این امر با تئوری نزول با اصلاحات مطابقت ندارد و نمونه های دیگری از اندام های بدن بدون هیچ عملکرد شناخته شده، باقی خواهند ماند اما در پیشرفت در این زمینه بر ماهیت در حال توسعه علم تاکید زیادی خواهد داشت.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

وظایف آپاندیس در بدن

سایز و مکان آپاندیس:

با وجود اینکه اغلب پستانداران، پرندگان و خزندگان در قسمت اول روده بزرگ خود دارای یک سکوم جداگانه یا زوج هستند اما در این جانداران به ندرت ممکن است سکوم دارای یک ضخامت نازک تر باشد و یا تبدیل به آپاندیسی واقعی شود.

به طور کلی در معدود پستاندارانی که دارای آپاندیس واقعی هستند اندازه و ساختار آپاندیس بر اساس نوع و سن فرد به میزان قابل توجهی متفاوت خواهد بود. برای مثال در انسان ها، آپاندیس در کودکان طولانی تر از آپاندیس در دوران بزرگسالی خواهد بود و حتی پس از میانسالی نیز آپاندیس در انسان کوچک تر خواهد شد.

جالب است دانید که تقریبا ۱ نفر در ۱۰۰ هزار نفر بدون زائده آپاندیس متولد می شود و در مواد بسیار نادر نیز انسان هایی خواهند بود که با دو زائده آپاندیس متولد خواهند شد. در انسان ها آپاندیس در ربع راست شکم و یا به طور خاص در ناحیه لگن راست قرار دارد. موقعیت آن در داخل شکم نیز با نقطه ای روی سطح شکم معروف به نقطه مک بورنی مطابقت کامل خواهد داشت.

سایز آپاندیس در بدن اسنان

با وجود اینکه پایه آپاندیس در یک مکان نسبتا ثابت یعنی ۲ سانتی متی زیر دریچه ایلئوسکال یا دریخچه دراز کورروده ای قرار می گیرد اما محل قرارگیری نوک آپاندیس می تواند از پشت سکوم تا درون استخوان لگن جابه جا گردد. همچنین در برخی افراد و در موارد نادر نیز ممکن است آپاندیس در بدن به صورت معکوس یعنی در سمت چپ و پایین شک قرار گیرد. در دوران رشد جنینی جایی که برای اولین بار در حدود هفته ششم آپاندیس ظاهر می شود محل آن بالای ناحیه شکم خواهد بود که البته همزمان با رشد جنین آپاندیس نیز به جایگاه اصلی خود منتقل می شود.

بیماری های شایع آپاندیس:

توجه داشته باشید که از نظر پزشکی آپاندیس به خاطر اینکه محلی برای تجمع باکتری ها به شمار می آید مستعد عفونت های باکتریایی خواهد بود و به همین خاطر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این عفونت باکتریایی آپاندیس می تواند موجب التهاب آپاندیس معروف به آپاندیسیت شود.

بهتر است بدانید که این بیماری معمولا بی افراد ۱۰ تا ۲۵ سال رخ می دهد اما در واردی ممکن است در سنین بزرگسالی نیز بروز کرده و علاوه بر آن شیوع آپاندیسیت در مردان دو برابر زنان خواهد بود.

همچنین بیماری دیگر مربوط به آپاندیس سرطان نامیده می شود که بسیار نادر است و تنها یک مورد از هر ۲۰۰ مورد از کل بدخیمی های دستگاه گوارش را شامل خواهد شد. به طور کی شایع ترین نوع این بیماری را می تواند تومور کارسینوئیدی دانست که در مرحله پیشرفته به آدنوکارسینوم تبدیل خواهد شد.

بیماری های شایع اپاندیس

تشخیص آپاندیسیت:

معمولا فرآیند تشخیص آپاندیسیت با کمک آزمایش خون، عکس ساده شکمی و حتی سونوگرافی انجام می شود که باید سریعا جراحی و خارج شود. چنانچه برای درمان و رفع درد آپاندیس به موقع اقدام نشود خطر سوراخ شدن آپاندیس و عفونت داخل شکم مطرح خواهد شد.

جراحی آپاندیس:

پیش از جراحی پزشک متخصص سوالاتی در مورد سوابق درمانی بیمار می پرسد و آزمایش هایی جهت بررسی وضعیت سلامتی بیمار تجویز خواهد کرد. دقت داشته باشید که بیمار برای عمل بایستی به مدت حداقل ۸ ساعت ناشتا باشد.

همچنین پزشک معالج باید از هر گونه داروی مصرفی توسط بیمار مطلع باشد به ویژه داروهایی که باعث رقیق شدن خون می شوند. در صورت وجود حساسیت های دارویی و یا باردار بودن نیز حتما با پزشکتان مشورت نمایید.

اقدامات پس از جراحی:

اگر بیمار مبتلا به این عارضه سریعا جراحی شود زمان بستری و راه اندازی اش بسیار کوتاه خواهد بود اما اگر باعث عفونت شکم شود بیمار برای چندین روز در بیمارستان بستری می شود بایستی درمان آنتی بیوتیک تزریقی را آغاز نمایید.

چگونگی تشخیص عفونت آپاندیس

  • برای مراقبت در منزل، مصرف داروهای تجویز شده بر اساس دستور پزشک به ویژه آنتی بیوتیک ها سر ساعت تعیین شده.
  • مصرف غذاهای سرشار از پروتئین از جمله ماست چکیده، تخم مرغ و سینه مرغ و سرشار از فیبر شامل نارگیل، انجیر، نخود فرنگی و نخود و همچنین مایعات فراوان.
  • حتما راه بروید و با مصرف غذاهای ملین اجابت مزاج نرم داشته باشید و تا یک هفته ی اول از مصرف غذاهای نفاخ مانند حبوبات و آش پرهیز نمایید.
  • در صورت نیاز به پانسمان مراقب باشید که محل زخم خشک و تمیز باشد.
  • دو الی چهار هفته پس از جراحی فعالیت های عادی را آغاز نمایید.
  • در صورت بروز تب، ترشح و یا قرمزی در محل جراحی فورا به پزشک تان اطلاع دهید.

پس از اطلاع از آناتومی آپاندیس, در صورت تمایل به آشنایی با ساختار دیگر اعضای بدن نظیر آناتومی روده بزرگ و آناتومی کبد می توانید به سراغ این لینک ها بروید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *