دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زایمان با روش نیلوفر آبی دارای چه فواید و خطراتی است؟

  • ساناز براتی
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

زایمان به روش نیلوفر آبی یا لوتوس روشی است که در آن بند ناف بعد از تولد نوزاد بریده نمی شود و اجازه می دهند تا خود به خود بعد از گذشت ۳ تا ۱۰ روز خشک شده و جدا شود. این روش مزایا و معایبی دارد که با آن آشنا خواهیم شد.

زایمان به روش نیلوفر آبی در واقع روشی است بعد از زایمان که بعد از تولد نوزاد بند ناف او بریده نشده و نوزاد را به همان صورت که بند ناف به او وصل است به مدت ۳ تا ۱۰ روز نگه می دارند. برای آشنایی بیشتر با این روش در این مطلب همراه ما باشید.

زایمان با روش نیلوفر آبی و بررسی این روش

زایمان با روش نیلوفر آبی چگونه است؟

زایمان با روش نیلوفر آبی که با نام لوتوس نیز شناخته می شود روشی است که بعد از به دنیا آمدن نوزاد بند ناف او بریده نمی شود و همانطور که بند ناف به نوزاد وصل است، ۳ تا ۱۰ روز نوزاد در همان وضعیت و حالت باقی خواهد ماند.

بند ناف همانطور که می دانیم رابطی میان جفت و جنین می باشد که مواد حیاتی برای رشد جنین را در طول بارداری به جنین خواهد رساند. بند نان در هفته پنجم بارداری به وجود می آید و جایگزین کیسه زرده می گردد. در حالت کلی و طبیعی بند ناف جنین شامل دو شریان و یک ورید می باشد. ورید وظیفه رساندن خون اکسیژن دار و غنی از مواد مغذی از جفت به جنین را بر عهده دارد و بالعکس شریان های بند ناف خون بدون اکسیژن و مواد مغذی را از جنین بر می گردانند.

زایمان نمودن با روش نیلوفر آبی

 همانطور که گفته شد بند ناف در هفته پنجم بارداری تشکیل می شود و از دو شریان خونی سرخرگ و یک ورید یا سیاه رگ شکل گرفته که در ماده ای ژلاتینی مانند به اسم وارتونز ژل پیچیده شده اند. بنیان بند ناف در واقع از زایگوت می باشد که نام تخمک بارور شده می باشد. بند ناف از قسمتی که در آینده به آن در جنین ناف گفته می شود تا جفت مادر ادامه می یابد. بند ناف از یک سو مواد مغذی و اکسیژن را به جنین می رساند و از سوی دیگر خون عاری از اکسیژن و ضایعات را برای دفع باز می گرداند. وقتی که نوزاد شما دوره جنینی را پشت سر گذاشت در آخر اندازه بند ناف به حدود ۵۶ سانتی متر خواهد رسید.

وضع حمل با روش نیلوفر آبی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دلیل نامگذاری زایمان لوتوس

لوتوس در واقع نام گل نیلوفر آبی می باشد. نام زایمان با روش نیلوفر آبی همانطور که مشخص است از نام گل نیلوفر آبی گرفته شده است. این گل نماد وحدت، جدایی و تولد دوباره در فرهنگ شرق می باشد. در دیگر جوامع گل نیلوفر آبی نماد باروری، کامیابی، حاصلخیزی، حمایت از موجودات زنده، صلح جهانی، زیبایی، تندرستی، عشق، ریاضت و عبادت می باشد.

وضع حمل با روش نیلوفر آبی یا لوتوس

دوشیدن بند ناف

اغلب قبل از اینکه بند ناف را ببرند و آن را گیره بزنند، دو یا سه مرتبه بند ناف را از سوی جفت به طرف نوزاد می دوشند تا تمام محتویات موجود در بند ناف به داخل بدن نوزاد تخلیه گردد. با توجه به تحقیقات انجام شده اخیر، این عمل سبب می شود تا سلول های قرمز خون بیشتری به نوزاد انتقال یابند و سبب می شود تا بعد از زایمان، نوزاد فشار خون بهتری را تجربه کند.

 

در حالت معمول بند ناف حدودا ۶۰ ثانیه پس از تولد یا چند دقیقه دیرتر بریده می گردد و گیره زده می شود  و به این شکل بعد از چند روز عمل افتادن بند ناف صورت گیرد، اما در روش زایمان نیلوفر آبی یا همان لوتوس، بند ناف بریده نخواهد شد و همچنان به جفت متصل خواهند ماند، در این روش اجازه داده می شود تا به شکل طبیعی بند ناف خشک شود و خود به خود بیفتد. اغلب این فرآیند حدود ۳ تا ۱۰ روز به طول می انجامد.

وضع حمل به شیوه نیلوفر آبی

بهترین زمان برای بریدن بند ناف

با توجه به تحقیقات انجام شده در کالج آمریکایی نورس میدویس بهترین زمان برای بریدن بند ناف ۱ دقیقه بعد از تولد می باشد که بهتر است ۳۰ تا ۶۰ ثانیه برای بریدن بند ناف منتظر ماند و بعد این کار را انجام داد. با این وجود افراد بسیاری وجود دارند که با این نظریه مخالف می باشند.

 همچنین سازمان بهداشت جهانی نیز توصیه دارد که بین ۱ تا ۳ دقیقه بعد از تولد بهترین زمان بریدن بند ناف می باشد. فقط مواردی تاخیر در بریدن بند ناف توصیه نمی گردد که نیاز به مراقبت های فوری و اورژانسی برای نوزاد وجود داشته باشد.

زایش به شیوه نیلوفر آبی

مزایای زایمان به روش لوتوس

زایمان به روش لوتوس می تواند یک عمل معنوی تلقی شود که روابط بین جفت و نوزاد را احیا می نماید. دوستداران زایمان به روش لوتوس بر این باور هستند که این عمل خطر مبتلا شدن به عفونت را کاهش خواهد داد، اما از سوی دیگر بعضی بر این عقیده هستند که این روش می تواند احتمال عفونت را بیشتر کند، زیرا پس از تولد جفت به عنوان عضوی مرده در بدن مادر محسوب می گردد. پژوهشگران این نوع زایمان بر این باور می باشند که جدا ننمودن بند ناف در این روش دارای مزایای مختلفی می باشد:

  • روند انتقال غیر تهاجمی و ملایم نوزاد از رحم به دنیای بیرونی
  • بیشتر شدن خون و تغذیه نوزاد از راه جفت
  • آیین روحانی به منظور احترام به زندگی مشترک جفت و نوزاد
  • کاهش آسیب به رحم

زایمان به شیوه نیلوفر آبی

شاید تحقیقات بسیاری که برای فواید تاخیر در بریدن بند ناف صورت گرفته است، اما در مورد مزایای زایمان به روش نیلوفر آبی مطالعات زیادی صورت نگرفته است. تحقیقات زیادی در این مورد صورت نگرفته به همین خاطر نمی توان به طور قطع در مورد مفید یا غیر مفید بودن آن نظر داد.

به منظور حمایت نموده از ادعاهایی که در بالا ارائه شد، هیچ نوع تحقیق علمی در دسترس نمی باشد، در حقیقتت وقتی که جفت در زمان زایمان در مجاورت هوا قرار می گیرد دیگر زندگی در ان جریان ندارد و از سیستم خونی مادر جدا می گردد. از این رو بعید به نظر می رسد که جدا کردن جفت از نوزاد مزایای چندانی به دنبال داشته باشد.

در زمان انجام شدن زایمان در خارج از بیمارستان و به دور از خدمات پزشکی، به منظور پیشگیری از هر نوع عفونت و مشکلات دیگری فقط به گره زدن بند ناف باید اکتفا شود و دیگر مراحل را بر عهده تیم پزشکی و بعد از رسیدن به بیمارستان باید گذاشت.

زایش با روش نیلوفر آبی

خطرات زایمان به روش لوتوس

شاید از به خودتان بگویید که زایمان به روش نیلوفر آبی چندان هم خوب نیست و مدرک علمی برای اثبات خوب بودن آن وجود ندارد و نمی توان آن را به عنوان روشی ایمن و مفید معرفی نمود.

زایمان به این روش می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد و اغلب متخصصین آن را پیشنهاد نمی دهند تا وقتی که مدرک درست و گزارشی مبنی بر عدم خطر برای نوزاد ارائه شود. توصیه به این روش از نظر اخلاقی و علمی امکان پذیر نمی باشد. بر خلاف تصور طرفدار این روش با نبریدن بند ناف، جفت می تواند منبعی از باکتری گردد و باعث ابتلا نوزاد به آمفالیت یا همان عفونت ناف و سپسیس یا همان عفونت خون شود.

 همچنین جریان خون کنترل نشده و دائمی از جفت می تواند باعث بروز زردی چشم و پوست، پلی سیستمی و ترومبوز گردد.

زایمان کردن با روش نیلوفر آبی

مزایای تاخیر در بریدن بند ناف

تاخیر و صبر نمودن به منظور بریدن بند ناف امروزه اقدامی علمی در بیمارستان های دنیا می باشد که به منظور پیشگیری از قطع جریان آنی خون می باشد. این روش دارای فواید مختلفی می باشد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد:

  • بهبود در سطح هموگلوبین خون نوزاد
  • بهبود در ذخیره آهن در چند ماه اولیه تولد
  • بهبود در گردش خون نوزاد
  • کمتر شدن نیاز به انتقال خون
  • کاهش احتمال خونریزی داخل وریدی و انتروکولیت

وضعحمل با روش نیلوفر آبی و شناخت آن

نگهداری از بند ناف

با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی بند ناف، این عضو سرشار از سلول های بنیادی می باشد که می توانیم پس از متولد شد نوزاد آن را در موسسه های مخصوص این عمل ذخیره نمود، تا در آینده در صورت ایجاد مشکل به ویژه سرطان خون به جای پیوند مغز استخوان از سلول های بند ناف استفاده کرد.

با استفاده از بند ناف می توان بیماری های ژنتیک، سیستم ایمنی، سرطان خون و دیگر اختلالات خونی را درمان نمود. از این رو بند ناف که در در رحم مادر رابط حیاتی جنین می باشد در آینده نیز می تواند نقش ناجی او را عهده دار شود. والدین در صورت تمایل و در صورت داشتن توان مالی می توانند امکانات پزشکی لازم برای مراقبت از بند ناف را محیا نمایند و بند ناف نوزاد خود را به مراکز خاص بسپارند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *