دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اصول کاشت سبزه آبشاری و نکات مهم نگهداری آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع پرورش و کاشت سبزه آبشاری چندان هم سخت نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با دستورالعمل و نکات مهم کاشت سبزه عید آشنا شوید.

همانطور که می دانید تزئین سبزه عید به شکل های زیبا و جدید سفره هفت سین شما را متحول می کند. کاشت سبزه آبشاری از گذشته تا امروز محبوبیت زیادی در میان افراد محسوب می شود و شما می توانید با استفاده از این ایده جالب به راحتی یک سبزه زیبا و ساده تزئین نمایید.

آشنایی با نحوه کاشت سبزه آبشاری

به طور کلی ایرانی ها از گذشته های دور در سال نو سفره ای به نام سفره هفت سین درست می کنند که ممکن است آن را روی زمین و یا روی میز پهن کنند. اعضای خانواده در لحظه تحویل سال دور تا دور آن نشسته و منتظر آغاز سال جدید می مانند و برخی از خانواده ها نیز تا رسیدن روز سیزده بدر سفره را جمع نمی کنند و در آن روز سبزه را به آب می سپارند.

چگونگی کاشت سبزه آبشاری

در این میان به خرج دادن خلاقیت زیاد در تزئین این سفر زیبایی دوچندانی به هفت سینتان خواهد بخشید و برای اینکه سبزه های متفاوتی داشته باشید می توانید از ایده های منحصر به فرد استفاده نمایید.

به طور کلی برای اینکه یک سبزه آبشاری جذاب داشته باشید بایستی از بذرهای لعاب دارد مانند شاهی، خرفه، منداب و خاکشیر استفاده نمایید زیرا مهم ترین خصوصیات این بذور چسبندگی و ژله مانند شدنشان پس از خیسی است. همچنین به صراحت می توان گفت که بذر این گیاهان حتی در سطوح عمودی نیز چسبندگی بسیار زیادی خواهند داشت.

وسایل مورد نیاز برای کاشت سبزه

توجه داشته باشید که برای کاشتن سبزه آبشاری شما نیاز به لوازم و وسایل مختلفی دارید که در ادامه به بیان برخی از آن ها پرداخته ایم:

  • ورق فلزی به شکل نوار چهار سانتی متری
  • تکه ای چوب
  • باند
  • فویل
  • پنبه
  • سبد حصیری
  • بذر لعاب دار

وسایل مورد نیاز برای پرورش سبزه عید

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستورالعمل کاشت

برای کاشت سبزه آبشاری در ابتدا بایستی مقدار مناسب بذور را پس از یکبار شستن به مدت ۴ ساعت درون آب ولرم بخیسانید. دقت داشته باشید که میزان آب لازم برای بذر شاهی ۵ برابر و بذر منداب ۵.۲ برابر مقدار بذرها خواهد بود.

پس از آماده شدن بذور می بایستی یک ورق فلزی را به انتهای سبد متصل کنید و طرف دیگر آن را به سطح یک چوب محکم ببندید. بهتر است برای اتصال دو سر فلز را خم کنید تا سطح اتکا داشته باشد و سپس دور میله را با استفاده از فویل به خوبی بپوشانید.

در این مرحله روی فویل را با استفاده از پنبه به صورت کامل بپوشانید. سپس روی پنبه یک لایه پارچه تنظیف بکشید و سطح کار را با آب فشان به خوبی خیس کنید. پس از اینکه بذرها خیس شدند می توانید آن را روی ماکت بمالید. البته در این روند مراقب باشید که تنها یک لایه بذر روی تنظیف مالیده شود و پس از اتمام کار مجددا سطح ماکت را خیس نمایید.

سپس در این مرحله یک نایلون شفاف را که دو نقطه آن را سوراخ کرده اید بلافاصله روی کار قرار دهید. البته مراقب باشید که نایلون به سطح ماکت نچسبد. سبز آبشاری تان در دو روز اولیه کشت نیاز به سه مرتبه آبیاری در طول روز با استفاده از آب پاش دارد که بایستی بی نقص صورت گیرد.

روش های کاشت سبزه عید

پس از فرارسیدن روز سوم که بذرها جوانه زدند و به رنگ سبز کم رنگ در آمدند می توانید روکش روی بستر را بردارید. دقت داشته باشید که پس از مشاهده اولین جوانه بایستی گیاهتان را روزانه دو مرتبه آبیاری نمایید.

دقت داشته باشید دو الی سه روز اولیه که سبز پوشش نایلونی دارد بایستی آن را در یک محیط معمولی و به دور از نور خورشید قرار دهید. همچنین پس از اینکه نایلون را برداشتید باید یک روز دیگر هم در همان محیط قرار دهید.

در روز های بعد از آن سبزه را روزانه چندین ساعت در هوای آزاد قرار دهید که البته در معرض باد شدید نباشد. در این شرایط سبزه آبشاری نیاز به یک مرتبه آبیاری در طول روز دارد. معمولا جوانه های سبزه آبشاری پس از گذشت ۶ روز آماده برداشت خواهند بود.

نکات مهم در تهیه سبزه عید

در فرآیند کاشت و تهیه سبزه آبشاری نکات مهم و حائز اهمیتی وجود دارد که در ادامه به بیان برخی از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

  • معمولا هر اندازه که قطر بستر کم باشد سبزه تان نیز عمر بیشتری خواهد داشت.
  • اگر برای کاشتن سبزه آبشاری از ظروف چینی و سفالی استفاده می کنید قطعا نتیجه بهتری نسبت به ظروف پلاستیکی خواهید دید.
  • بهتر است آبی که در طول مراحل کاشت سبزه عید استفاده می کنید حتما دمای ولرمی داشته باشد.
  • اگر محیط زندگی تان بسیار گرم و خشک است تا زمانی که دانه ها هنوز به اندازه یک سانتی متری رشد نکرده اند حتما از پارچه مرطوب استفاده نمایید.

خصوصیات سبزه آبشاری

اگر تمایل دارید برای سفره هفت سین خود چند مدل سبزه داشته باشید می توانید با نحوه کاشت سبزه روی کوزه و کاشت سبزه در آب نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *