دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ساعت هوشمند سونتو ۹ با مسیریابی GPS و دوام باتری بالا

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

اگر به دنبال یک ساعت هوشمند و با دوام هستید که گزینه های تمرینی آن زیاد بوده و حس سبکی القا کند می توان گفت سونتو ۹ بهترین گزینه خواهد بود. این مطلب به بررسی ساعت هوشمند سونتو ۹ می پردازد.

ساعت هوشمند سونتو ۹ با بدنه ای قدرتمند، عملکرد فوق العاده در مسیریابی GPS و دوام باتری زیاد می تواند انتخاب ایده آلی برای ورزشکاران حرفه ای باشد. با بررسی ساعت هوشمند سونتو ۹ در می یابید این ساعت چه امکاناتی دارد و تا چه حد می تواند خود را اثبات کند.

بررسی ساعت هوشمند و بادوام سونتو ۹

هر چند ممکن است شرکت هایی که ساعت هوشمند با قابلیت GPS تولید می کند، زیاد باشد ولی دوام محصولاتشان همیشه زیاد نبوده ولی ساعت هوشمند سونتو ۹ از این قاعده مستثنی است. ساعت های شرکت سونتو با موادی ساخته می شوند که در برابر انفجار بمب هم از خود مقاومت نشان می دهند و قابلیت های مختلف آن ها نسبتا گسترده می باشد.

ساعت هوشمند سونتو ۹ با بدنه ای بادوام و قابلیت های خوبی که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می شود یک انتخاب ایده آل برای ورزشکاران محسوب خواهد شد. دوندگان حرفه ای؛ بدنسازان، وزنه بردارها، ورزشکاران فعال در ورزش های چندگانه و سایر افرادی که به ورزش های استقامتی مشغول هستند می توانند سونتو ۹ را یکی از گزینه های عالی در لیست خرید خود قرار دهند.

سونتو ۹ یکی از قدرتمندترین مدل هایی است که توسط شرکت سونتو با ویژگی های بسیاری ارائه شده است. حتما برای شما جای سوال است که چرا تا این حد از ساعت هوشمند سونتو ۹ استقبال می شود؟ در ادامه با بررسی این محصول همراه ما باشید تا دریابید که چه قابلیت های جذابی دارد و کدام یک نظر شما را برای خرید آن؛ بیشتر جلب می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ظاهر خشن و عدم احساس سنگینی روی مچ دست

دقیقا مشابه دیگر ساعت های هوشمند اسپرت، بررسی ها نشان می دهد سونتو ۹ هم دارای سایز بزرگ و بدنه قدرتمندی است. این ساعت ۵۰ میلی متر عرض داشته و وزن آن حدود ۸۱ گرم می باشد تا اندکی از ساعت فنیکس ۵ ایکس پلاس شرکت Garmin کوچکتر باشد.

هر چند ممکن است در اولین نگاه به ساعت سونتو ۹ متوجه سایز بزرگ آن شوید، اما هنگامی که آن را روی مچ دست می بندید، اصلا حس سنگینی به شما القا نمی شود. شرکت سونتو در طراحی این محصول بسیار محتاطانه عمل کرده تا بتوان بند آن را هم عوض کرد و از یکنواختی آن جلوگیری شود. با بند نرم، سیلیکونی و انعطاف پذیر سونتو ۹ شما یکی از راحت ترین ساعت های جهان را به دست خواهید داشت.

شرکت سازنده، ساعت خود را در وضعیت های مختلف مورد آزمایش قرار داده و حتی فیلم هایی از آن را نیز منتشر کرده است. بررسی ها نشان داد بدنه استیل ساعت هوشمند سونتو ۹ در برابر خش و ترک خوردگی مقاوم بوده و بند آن نیز ضخامت کافی داشته تا به سادگی نشکند. بهترین و مهمترین قسمت ظاهری این ساعت، نمایشگر آن است که از جنس کریستال بوده و رزولوشن بالای ۳۰۰*۳۲۰ را ارائه می دهد.

این نمایشگر شفاف سبب می شود تا به راحتی بتوانید محتوای به نمایش در آمده را مشاهده کنید. در ضمن به دلیل رزولوشن بالای آن، اطلاعات در هر پیکسلی خیلی خوب به نمایش در می آید. ناگفته نماند نمایشگر لمسی است. به این ترتیب می توان با کشیدن انگشت خود به اطراف محتوای متنوعی را مشاهده نموده و به جای فشردن کلید، بخش مدنظر را لمس کنید.

شایان ذکر است تاچ اسکرین این ساعت هوشمند نیز منوی ساده ای داشته اما برای اینکه بتوان بهتر محتوای به نمایش در آمده آن را مشاهده کرد باید مدام لکه های روی آن را تمیز کنید. این موضوع نشان می دهد که صفحه نمایشگر جاذب لک و اثر انگشت است.

قابلیت های ساعت هوشمند سونتو ۹

همانطور که اشاره شد،بررسی ها حاکی از آن است ساعت هوشمند سونتو ۹ دارای ویژگی و قابلیت های زیادی است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

بررسی حرفه ای حالت ورزشی

هنگامی که از بررسی حرفه ای حالت ورزشی صحبت به میان آید، اسم ساعت هوشمند سونتو ۹ یکی از گزینه هایی که است که یقینا باید به آن توجه ویژه ای داشت. این ساعت توان ضبط جزئیات ۸۰ فعالیت ورزشی را دارد که از جمله می توان به قایق سواری، دو، یوگا، دوچرخه سواری و … اشاره کرد.

منوی اصلی این ساعت؛ تقریبا ۲۰ ورزش مورد علاقه شما را نشان می دهد که این امکان فراهم شده از طریق اپلیکیشن suunto movescount به تعداد ورزش ها اضافه کنید. در ضمن می توان فعالیت ها را توسط اطلاعات نمایش داده شده در نمایشگر، نحوه ضبط داده ها و میزان ضبط اطلاعات برای افزایش عمر باتری شخصی سازی نمود.

برای شروع یک فعالیت، باید ورزش مد نظر را از منوی تمرین ها انتخاب کرده و منتظر ماند تا علامت gps نمایش داده شود. قابل ذکر است که در کمتر از یک دقیقه، نشانگر این امر دیده خواهد شد. هنگامی که ورزش را شروع نمودید، نمایشگر سونتو ۹ خاموش می شود. از این رو باید برای روشن کردن آن و مشاهده محتوا از کلیدهای تعبیه شده در ساعت بهره بگیرید.

دقیقا مانند سایر ساعت های کاربردی، برای ورزش های مختلف، سونتو ۹ دارای توان اندازه گیری مسافت، ارتفاع، پایش ضربان قلب و … می باشد. با پایان یافتن ورزش، از شما سوالی پرسیده می شود که چه حسی دارید، در این بخش می توانید از بین گزینه های ضعیف تا عالی یکی را انتخاب کنید.

البته این امکان وجود دارد که در صورت تمایل این قابلیت را غیر فعال کنید تا در آینده این سوال دوباره از شما سوال نشود. در ضمن اطلاعات مربوط به ورزش شما در یک دفترچه مجازی و در گوشی هم ذخیره می شود که توسط همگام سازی داده ها با موبایل یا روی ساعت می توانید آن ها را ببینید.

مسیر یابی جی پی اس

در مقایسه ای که بین سنسور جی پی اس ساعت های سونتو ۹، اپل، Garmin و سایر ساعت های مشابه صورت گرفت، سنسور موجود در سونتو ۹ عملکرد بهتری داشت. برای اثبات این ادعا، گروهی از محققین این ساعت را به منطقه کوهستانی و پوشیده از درخت در ایالات متحده بردند. همانند ساعت فنیکس ۵ ایکس پلاس، این ساعت فقط یک بار نتوانست به خوبی مسیریابی را انجام دهد و آن موقع شنا کردن در آب بود.

در این بررسی مشخص شد که امکان مشاهده مسیر پیموده شده وجود داشت مگر قسمت هایی که محققین در آب بودند. هنگامی که ساعت زیر آب قرار می گیرد، سیگنال جی پی اس ضعیف شده و مسیریابی دقت بالایی ندارد. در ضمن خود شرکت سازنده هم تضمینی برای اصلاح این مورد ارائه نداده است.

قابلیت FusedTrack

با توجه به بررسی ها می توان گفت جذاب ترین فناوری استفاده شده در ساعت هوشمند سونتو ۹، قابلیت FusedTrack می باشد. این سیسیتم بررسی کننده شرایط جی پی اس را با اطلاعات دریافت شده از قطب نما، ژیروسکوپ و سرعت سنج ترکیب می نماید.

این قابلیت هنگامی که کاربر به عمر بالایی از باتری احتیاج دارد، نقش ایفا نموده، زیرا می تواند عمر منبع انرژی دستگاه را به ۱۲۰ ساعت برساند در حالی که مسیریابی هم انجام می دهد. در چنین حالت های ذخیره انرژی، جی پی اس کارایی کمتری داشته تا در هر دقیقه به بررسی قسمت های مشخصی بپردازد.

همچنین در حالت اولترا باتری هم این اتفاق، هر دو دقیقه یک بار روی می دهد. برای مواقعی که جی پی اس کمتر کار می کند، سونتو از یک حسگر ضبط کننده اطلاعات مربوط به حرکات استفاده نموده تا مسیر آینده جی پی اس را پیش بینی کند. این عمل، یعنی استفاده از مسیریابی جی پی اس در حالی که خود سنسور جی پی اس تقریبا غیرفعال می باشد.

محققین جهت مشاهده کارایی FusedTrack، این قابلیت را در مسیرهای هموار و کوهستانی مورد تست قرار داده که با مشکلی مواجه نشدند. چه بسا در بعضی موارد، کارایی این قابلیت همانند کارایی جی پی اس بوده است. مسافت اندازه گیری شده توسط قابلیت FusedTrack حدود ۶.۳ کیلومتر بود در حالی که مسیر چندان صاف نبود. ولی این ها تفاوت های جزئی محسوب می شوند.

به هر طریق، قابلیت FusedTrack یک ویژگی مخصوص ساعت هوشمند سونتو ۹ بوده که با توجه به بررسی ها می تواند گفت یقینا برای ورزشکارانی که باید مسیرهای طولانی را بپیمایند، نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. ضمنا باید اشاره کرد این ساعت دارای سیستم مسیریابی می باشد که اجازه پیدا کردن یک مسیر، ادامه مسیر و یا مبدا آغاز مسیر را می دهد.

این محصول دارای نقشه کوچکی است که شامل یک نشانگر است تا کاربر را نشان دهد. همچنین یک خط که نشان دهنده مسیر شما بوده و نقاطی که نشان می دهد شما در چه مکان هایی حضور داشته اید. برعکس ساعت فنیکس ۵ ایکس پلاس، شرکت Garmin که رقیب جدی سونتو ۹ محسوب می شود، هیچ نوع نقشه برداری توپوگرافی در این ساعت مشاهده نمی شود چرا که چنین روشی برای نشان دادن نقشه در بیشتر مواقع کارایی دارد.

اعلانات ساعت هوشمند سونتو ۹

این ساعت خود را درگیر جزئیات ورزشی نکرده و به همان میزان کافی، اطلاعات در اختیار کاربر می گذارد. نشانگر ضربان قلب اپتیکی و سرعت سنج درونی به شمارش تعداد قدم های کاربر می پردازد. میزان کالری سوزانده شده را اندازه گیری نموده و به بررسی وضعیت خواب می پردازد.

این اطلاعات را می توان توسط اپلیکیشن با گوشی همگام سازی نمود تا داده ها را با داده های ثبت شده در روزها، هفته ها، ماه ها و حتی سال های قبل مورد مقایسه قرار دهید. متاسفانه این اطلاعات به شیوه بسیار ساده ای ذخیره می شوند. به طور مثال قسمت مربوط به وضعیت خواب، تعداد ضربان قلب و مدت زمان استراحت را ثبت می کند و نشان نخواهد داد در چه لحظاتی خواب کاربر سبک یا سنگین است یا حتی حرکات حین خواب را هم نمایش نمی دهد.

در بررسی ها مشخص شد این امکان وجود دارد ساعت هوشمند سونتو ۹ را توسط بلوتوث به گوشی وصل کرد و همه اعلانات شامل پیامک، ایمیل و تماس های دریافتی را روی مچ داشته باشید. هنگامی که اعلانات دریافت شوند، روی صفحه اصلی ساعت به نمایش در می آیند. می توان با بالا یا پایین کردن صفحات، اعلانات را مشاهده نمود و با کشیدن انگشتان به طرف چپ و راست منوی اصلی ساعت را مشاهده کرد.

هیچ راهی برای پاسخ به اعلانات یا حذف آن ها وجود ندارد. از این رو باید هر یک را که می خواهید از روی گوشی حذف نمایید تا از روی ساعت نیز حذف شود. در ضمن می توانید اسم و شماره تماس گیرنده را هم مشاهده نموده ولی امکان پاسخ یا رد تماس وجود ندارد. این قابلیت کوچک اما کاربردی در رقیب سونتو ۹ یعنی فنیکس ۵ ایکس پلاس شرکت Garmin به خوبی عمل می کند.

باتری با دوام زیاد

با توجه به بررسی ها می توان گفت دوام باتری بالای ساعت هوشمند سونتو ۹ سبب برتری این محصول به رقبا است. این شرکت شیوه جالبی را به کار برده که سه حالت مصرف نیرو  شامل پایدار، بهینه و فوق العاده را در اختیار کاربر می گذارد. می توانید جدا از ورزشی که انجام می دهید یکی از این حالات را انتخاب کنید.

هر یک از این حالت ها، تنظیمات را طوری تغییر می دهند تا دوام باتری افزایش پیدا کند. به طور مثال برخی نورپردازی نمایشگر و بلوتوث را خاموش نموده و بعضی هم فرکانس جی پی اس را کاهش داده تا به جای این که هر یک ثانیه وضعیت آپدیت شود، این اتفاق هر ۱۲۰ ثانیه روی دهد.

با این گزینه ها می توانید با شروع هر ورزشی یک حالت را انتخاب کرده و بعد از اتمام آن، تنظیمات را به حالت قبلی بازگردانید. شرکت سازنده این قابلیت را هوشمند نامیده زیرا خود ساعت مقدار توان خود و ورزش کاربر را بررسی نموده و پیش بینی می کند تا چه اندازه دیگر می توان از آن استفاده کرد.

هنگامی که ساعت متوجه شود باتری توان ثبت فعالیت های شما را ندارد، به شما هشدار می دهد که حالت آن را تغییر دهید. چنانچه به هشدار ساعت توجه نکرده و ظرفیت باتری کامل خالی شود، سونتو ۹ به صورت خودکار به حالت chrono رفته و تنها زمان را نشان می دهد.

بررسی ها نشان می دهد ساعت هوشمند سونتو ۹ با سیستم یادآوری شارژ باتری در حالت آماده به کار تا دو هفته کاربر را همراهی می کند. و با استفاده ۲۴ ساعته از جی پی اس و اعلان های گوشی تا ۷ روز دوام می آورد. در تست های صورت گرفته عملکرد این ساعت هوشمند در حالت بهینه به نحوی است که باتری تا یک روز کامل پاسخگوی نیاز کاربر است.

ضمنا در حالت اولترا تا ۴.۵ روز هم دوام می آورد. در حالت عادی که سنسور شمارنده ضربان قلب، بلوتوث و ساعت فعالیت عادی داشته باشند، دوام باتری به یک هفته هم می رسد. در کنار حالات مختلف برای باتری، شرکت سازنده هشداردهنده های خاص خود را هم در این ساعت گنجانده که وقتی نیروی باتری به کمتر از حد مجاز رسید، روشن می شوند.

نرم افزار ساعت هوشمند سونتو ۹ مسافت و مدت زمانی که دویده اید را ثبت می کند و بعد از داده های جمع آوری شده استفاده می کند تا به شما اعلام کند برای اجرای فعالیت های ورزشی به چه میزان ظرفیت باتری نیاز است. البته برای برخی کاربران نرم افزار این ساعت کمی گیج کننده می باشد.

برای آشنایی با ساعت هوشمند شیائومی mibro air، اپل واچ se و ساعت هوشمند hw16  از این لینک ها بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *