دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پماد تریپل سولفا و نکاتی که قبل از استفاده باید بدانید

  • شقایق ایران دوست
  • ۱ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

پماد تریپل سولفا یکی از بهترین کرم هایی می باشد که می تواند عفونت های باکتریایی واژن را در مدت زمان بسیار کوتاهی درمان کرده و تقریبا دارای عوارض بسیار کمی می باشد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این پماد تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

پماد تریپل سولفا یکی از مهم ترین پماد هایی می باشد که شما می توانید برای ضد عفونی کننده دستگاه تناسلی خود از آن استفاده کنید. این پماد می تواند بسیاری از مشکلات و عفونت ها را از بین ببرد بنابراین استفاده از آن برای بسیاری از خانم ها توصیه می شود. در ادامه شما را با تمامی آن چه که باید در مورد این پماد بدانید آشنا خواهیم کرد.

پماد تریپل سولفا

پماد تریپل سولفا

این پماد از طریق مخاط واژن جذب می شود و می تواند آنزیم هیدروپتروات سنتتاز باکتریایی را مهار کرده و این عامل می تواند جلوی ساخته شدن اسید فولیک را بگیرد.پماد های واژینال معمولا در موارد بسیار حاد مورد استفاده قرار می گیرد و همیشه هم به استفاده آن ها نیاز ندارید.

عوارض

هر دارو و یا پمادی که به صورت شیمیایی تهیه می شود می تواند مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشد. در نظر داشته باشید که این پماد نیز می تواند عارضه هایی را با خود به همراه داشته باشد و این عوارض عبارت اند از :

  • حساسیت شدید پوستی
  • خارش و سوزش
  • راش پوستی
  • قرمزی و تورم

نکته : یادتان باشد که این عارضه ها برای همه افراد دیده نمی شود و تنها در برخی موارد نادر ممکن است آن ها را تجربه کنید. با این حال بهتر است قبل از استفاده تمامی عوارض این دارو را بدانید تا در صورت برخورد با آن ها بتوانید سریعا پزشک خود را در جریان قرار داده و جلوی مشکل را بگیرید.

بارداری و شیردهی

این پماد می تواند از جفت عبور کرده و وارد بدن جنین شود بنابراین به شما توصیه می کنیم در دوران بارداری اصلا از این دارو استفاده نکنید و اگر مادر شیرده هستید بهتر است از استفاده این دارو بپرهیزید زیرا ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای نوزاد شما ایجاد شود.

  •  آرون گروپس

استفاده از پماد سولفا در بارداری

دارو های هم گروه

هر دارویی می تواند یک سری مشابهاتی داشته باشد که اگر نتوانستید آن را در بازار تهیه کنید بتوانید مشابه آن را خریده و مورد استفاده قرار دهید. دارو های مشابه با این پماد عبارت اند از :

اشکال دارویی تریپل سولفا

این دارو هم به صورت پماد و هم به صورت قرص واژینال در داروخانه ها موجود می باشد. بیش تر افراد از این پماد برای درمان عفونت واژن و التهاب ناشی از باکتری گاردنلا واژینالیس مورد استفاده قرار می گیرد و پزشک هر شکلی از آنرا که صلاح بداند برای بیمارش تجویز خواهد کرد.

روش استفاده

استفاده از این پماد بسیار آسان می باشد و افرادی که این پماد برایشان تجویز شده است باید در روز یک اپلیکاتور پر از این دارو استفاده کنند و این کار را باید تا ۶ روز به صورت مداوم انجام بدهند. در نظر داشته باشید که بعد از این مدت زمان می توانید دز دارو را به نصف کاهش داده و دوبار در روز استفاده کنید. مصرف دارو را نباید به هیچ عنوان قطع کنید و حتی اگر در دوره قاعدگی قرار گرفتید باید آن را استفاده کنید.

موارد منع استفاده

  • افرادی که دارای حساسیت به این پماد هستند و یا به پماد های دیگری که دارای سولفونامید می باشند حساسیت دارند بهتر است به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنند.
  • استفاده از این پماد برای افرادی که مشکلات کلیوی و کبدی دارند اصلا توصیه نمی شود.
  • افرادی که بیماری های خونی دارند باید حتما قبل از استفاده از این پماد با یک متخصص در این زمینه مشورت کنند در غیر این صورت ممکن است عوارض ناخواسته ای را تجربه کنند.
  • بیماران مبتلا به پورفیری و لوپوس نباید از این دارو استفاده کنند مگر این که تحت مراقبت های پزشک باشند در غیر این صورت مشکلات زیادی برایشان ایجاد خواهد شد.
  • بیماران مبتلا به فاویسم نباید از پماد تریپل سولفا استفاده کنند زیرا این دارو می تواند برای آن ها خطرناک باشد.

موارد منع استفاده از تریپل سولفا

نکته های مهم

  • برای این که درمان شما سریع تر صورت بگیرد بهتر است از لباس زیر های نخی و تازه استفاده کنید و حتما آن ها را با صابون و آب بشویید و زیر نور خورشید خشک کنید.
  • این دارو بسیار پر اهمیت می باشد و اگر استفاده از یک دز آن را فراموش کردید باید به محض این که آنرا به یاد آوردید سریعا مصرف کنید و اگر نزدیک به استفاده از دز بعدی هستید بهتر است دز فراموش شده را استعمال نکنید و دز بعدی را در زمان مشخص شده مورد استفاده قرار دهید.
  • بعد از این که از این پماد استفاده کردید باید حدودا ۳۰ الی ۴۵ دقیقه به صورت درازکش بمانید.
  • در صورتی که بعد از سه روز استفاده نشانه های بیماری شما بهبود نیافت بهتر است پزشک خود را مطلع کرده تا دارو های شما مورد بررسی قرار گرفته و اگر لازم بود تعویض شود.
  • این کرم برای مصرف واژینال می باشد و نباید برای چشم ها و دهان خود از آن استفاده کنید.
  • اگر نشانه های بیماری شما با استفاده از دارو تشدید شد باز هم باید به پزشک مراجعه کرده و او را از این مشکل مطلع کنید.
  • برای این که لباس های شما بعد از استفاده از پماد تریپل سولفا کثیف نشود می توانید از پد های بهداشتی استفاده کنید.

شرایط نگهداری از دارو های واژینال

شرایط نگهداری از دارو

برای نگهداری از پماد تریپل سولفا شرایط خاصی نیاز نیست و همین که درب پماد را خوب ببندید تا در معرض هوا قرار نگیرد و آن را در دمایی بین ۱۵ الی ۳۰ درجه و دور از نور آفتاب نگه دارید کافی است.

تداخلات دارویی

برای پماد تریپل سولفا هیچ تداخل دارویی ذکر نشده است ولی برای اطمینان بیش تر باید دارو هایی که مورد استفاده شما می باشد را به پزشک بگویید و یا آن ها را با خود به همراه داشته باشید. در نظر داشته باشید که بهتر است به همراه این کرم از کرم های دیگری که برای شستشو واژن مورد استفاده قرار می گیرد استفاده نکنید مگر این که پزشک آن ها را تجویز کرده باشد و از بی خطر بودن آن ها مطمئن شده باشید در غیر این صورت ممکن است مشکلات بسیاری برایتان ایجاد شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *