دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

علائم و نشانه های هوش هیجانی بالا

  • سحر هودانلویی
  • ۳ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

هوش هیجانی بالا سبب تمایز افراد از یکدیگر می شود، چرا که در نحوه ایجاد ارتباط، رفتار و عملکرد در شرایط مختلف با مقایسه عموم افراد بسیار متفاوت واکنش نشان می دهند.

گفتنی می باشد که سنجیدن هوش هیجانی بالا و یا پایین افراد به دلیل ماهیت غیر لمسی که دارد، امری سخت و پیچیده به شمار می آید. در این رابطه محققان و دانشمندان به انجام گزارشات بسیاری برای تشخیص و شناسایی آن ها پرداخته اند که در نهایت به بعضی نشانه ها دست پیدا کردند. علائم گفته شده در ادامه این مطلب به معرفی شخصیت این دسته از افراد بستگی دارد که با شناسایی درست می توانید درک بهتری از افراد اطراف خود داشته باشید.

معرفی هوش هیجانی بالا

آشنایی با نشانه های هوش هیجانی بالا

هوش هیجانی را می توان قسمتی از وجود هر شخصی معرفی کرد که به طور کلی قابل لمس و یا تشخیص درست نمی باشد. افراد با هوش هیجانی بالا در نحوه برخورد و رفتار به شرایط متفاوت از دیگر افراد عموم تمایزهای دارند که از این رو اطرافیان خود را تحت تاثیر این امر قرار می دهند.

از کنار اشتباهات می گذرند

به طور کلی افراد با هوش عاطفی از اشتباهات خود فاصله می گیرند، اما این کار را بدون فراموش کردن آن ها انجام می دهند. به این صورت که با حفظ اشتباهات خود در فاصله ای مطمئن، در عین حال هنوز هم به اندازه کافی قابل رجوع هستند، چرا که آن ها می توانند خود را با شرایط تطبیق دهند و برای موفقیت های آینده برنامه ریزی های مطابق انجام دهند. به طور کلی پیمودن این طناب بین سکونت و یادآوری نیازمند خود آگاهی دقیق است. از این رو ماندن بیش از حد طولانی بر روی اشتباهات خود شما را مضطرب و خجالتی می کند، در حالی که فراموش کردن کامل آن ها باعث می شود که مجبور به تکرار مجدد اشتباهات شوید. پیشنهاد می کنیم که کلید تعادل در توانایی را برای تبدیل شکست ها به موفقیت را دریابید.

به احساسات توجه دارند

آیا تا به حال اتفاق افتاده است که احساساتی را در خود یا اطرافیان خود احساس کنید و در فکر فرو روید که علت آن چه می باشد؟ فکر کردن در مورد احساسات یک شاخص ذاتی هوش هیجانی به شمار می آید چرا که نشان دهنده ارتباط بین احساسات و تصمیماتی که افراد می گیرند، است. همچنین پرسیدن سوالاتی که علیت را تعیین می کند بینش های ارزشمندی را به مراتب زمان به همراه دارد.

روش های بهبود هوش هیجانی بالا

به دنبال کمال گرایی نیستند

از دیگر نشانه های افراد با هوش هیجانی بالا می توان به این مورد اشاره کرد که کمال را هدف خود قرار نمی دهند زیرا می دانند آن چیزی که در فکر دارند، کمال واقعی و مقصد نهایی نمی باشد. انسان‌ ها بنا به ذات ما بسیار خطا پذیر هستند. وقتی کمال هدف شما باشد، همیشه با یک حس آزار دهنده شکست مواجه می شوید که باعث می شود بخواهید تلاش خود را رها در ازای افزایش آن باشید. در نهایت وقت خود را صرف افسوس خوردن برای کارهایی می کنید که نتوانسته‌ اید به انجام برسانید و کارهایی را که باید متفاوت انجام می دادید، به سمت جلو حرکت خواهید کرد و در پی آنچه که می خواهید به دست بیاورید، می روید.

توانایی کنترل افکار دارند

این عامل در زندگی بسیار حائز اهمیت است چرا که فرمان احساسات زندگی را به دست می گیرید. این همان چیزی است که می توانید انتخاب کنید به کدام احساسات خود اعتبار می بخشید. مورد دوم به این معنی است که تمرکز بیشتری دارید. اینکه بتوانید افکارتان را کنترل کنید و تصمیم بگیرید که چه چیزی می خواهید و به دنبال چه چیزی هستید که شما را به حرکت درآورد و در حال حاضر به داخل این مسیر از زندگی برای حرکت قرار گرفته اید.

  •  آرون گروپس

اطراف خود را پاکسازی می کنید

گفتنی است که برخورد با افرادی ک از نظر اخلاقی هیچ وجه مشترکی با شما ندارند و همواره انرژی های منفی در اطراف تان پخش می کند برای اکثر افراد امری خسته کننده و سخت به شمار می آید. به طور کلی افراد با ضریب هوشی بالا ارتباطات خود را با افراد سمی به مرور زمان کنترل و کاهش می دهند. همچنین وقتی نیاز به مقابله با یک فرد سمی دارند، به طور منطقی با موقعیت خود برخورد می کنند. آن ها احساسات را به خوبی شناسایی می کنند و در نهایت اجازه نمی دهند که خشم یا نا امیدی بر زندگی و تفکرات آن ها چیره شود.

آشنایی با علائم هوش هیجانی بالا

از اعتبار خود مطلع هستند

بسیاری از ما مقصریم که همواره می خواهیم جای شخص دیگری باشیم. گفتنی است که انطباق با تصور قبلی از آنچه ما فکر می کنیم و اطرافیان می خواهند که چگونه باشیم بسیار با یکدیگر فاصله دارد. در حقیقت، این عامل نشان دهنده سطحی از ناامنی است که افراد با هوش هیجانی بالا به طور معمول نسبت به آن نگران هستند. اصیل بودن برای خود به طور واقعی تضمین می کند که هیچگاه ارزش های خود را به خاطر نظر و خواسته دیگران تغییر نمی دهید.

از صبر خوبی برخوردار هستند

گفتنی است که به عنوان یک رهبر، چیزهای زیادی در دنیای اطراف شما در جریان است که باید توجه کافی به آن ها داشته باشید. گرفتار شدن در لحظه و لفظ شاید بتواند امری آسان در نظر آید. با این حال، افراد با هوش هیجانی بالا می ‌دانند که توانایی پاک کردن ذهن خود را از هر چیزی با لحظه ای مکث و صبر دارند. از این رو قبل از گفتن چیزی و یا انجام دادن کاری کمی مکث می کنند تا به نتیجه آن به خوبی فکر کند. این کار در عصر امروز بسیار کمتر دیده می شود چرا که نداشتن صبر در زندگی به مراتب بسیار دیده می شود.

همدل هستند

به طور کلی هوش عاطفی فراتر از درک احساسات خود فرد تشخیص داده شده است. این در مورد تشخیص آنچه دیگران از سر می گذرانند بسیار حائز اهمیت است. از این رو توانایی دیدن نشانه های احساساتی مانند استرس، نگرانی، انگیزه، عصبانیت و هر چیز دیگری که اطرافیان تان آن را تجربه می کنند، به شما این امکان را می دهد تا رویکردها و استراتژی ‌هایی بسازید که به آن ها کمک می کند تا در نهایت با پتانسیل کامل خود موفق به انجام آن شوید. توجه داشته باشید که در علم روانشناسی همدلی به معنای ضعف نیست؛ بلکه به نشانه برخورداری از هوش هیجانی می باشد.

آشنایی با نشانه ای هوش هیجانی بالا

به راحتی عذر خواهی می کنند

یکی دیگر از ویژگی هایی که افراد با این هوش بالا از آن برخوردار هستند، آن است که به راحتی می توانند تشخیص دهند که چه زمانی اشتباه می کنند. گفتنی است که داشتن شجاعت عذرخواهی و اعتراف به آن، فروتنی را نشان می دهد و از شما مدیر بهتری می سازد که می تواند ارتباطات خوبی با دیگر افراد بر قرار نماید.

بخشنده هستند

این دسته از افراد به همان اندازه که توانایی عذرخواهی برایشان امری مهم و حیاتی است، توانایی بخشیدن بالقوه ای نیز دارند. آنان به این طرز فکر رسیده اند که دیگران هم انسان هستند و از این رو می توانند مستعد اشتباه باشند. پذیرش این موضوع و بخشیدن آن ها شما را یک قدم دیگر به باهوش بودن از نظر عاطفی نزدیک تر می کند.

از کمک کردن لذت می برند

از دیگر نشانه های هوش اجتماعی بالا می توان به آن اشاره داشت که به موفقیت دیگران اهمیت می دهند و از راه خود برای کمک به موفقیت آن ها تلاش می کنند. رهبران بزرگ بیشتر مراقبت از وظایف شغلی خود را انجام می دهند، آن ها به اطرافیان خود قدرت می دهند تا بهترین کار را در زمان منحصری انجام دهند. همچنین می توان چنین گفت که این عامل فرقی نمی کند که چه در سطح حرفه ای و چه در سطح شخصی باشد و بلکه هدف کمک کردن به هم نوعان است.

چه افرادی هوش هیجانی بالا بدارند؟

فرد کینه ای نیستید

قابل به ذکر است که احساسات منفی با نگه داشتن کینه به مرور زمان به وجود می آیند. فقط فکر کردن به این رویداد بدن شما را به حالت جنگ یا گریز می فرستد، در واقع محققان دانشگاه با تحقیقات لازم به این نتیجه رسیده اند که نگه داشتن استرس در ابتلا به برخی بیماری های به مانند فشار خون بالا و ایجاد بیماری های قلبی تاثیر گذار هستند. در حالتی دیگر نگه داشتن کینه به این معنی است که استرس را در درون خود حفظ کرده اید و این شخصیت در عموم افراد دیده شده است اما به طور کلی افراد با این هوش بالا به خوبی می دانند که به هر قیمتی باید از ابتلا به آن ها اجتناب کنند.

کنار گذاشتن کینه نه تنها حال شما را بهتر می کند، بلکه می تواند سلامت شما را نیز به مرور زمان بهبود بخشد.

کاوش را دوست دارند

در این نشانه های این نوع هوش بالا چندان فرقی نمی کند که فردی درون گرا یا برون گرا باشید، بلکه افراد با هوش عاطفی نسبتا بالا به هر چیزی در اطراف خود کنجکاو هستند. این کنجکاوی را می توان نتیجه همدلی معرفی کرد که یکی از مهم ترین دروازه ها برای رسیدن به EQ بالا به شمار می آید. توجه داشته باشید که هر چه بیشتر به دیگران اهمیت دهید، به آنچه که آن ها پشت سر می گذرانند، کنجکاوی بیشتری نشان می دهید.

از شنیدن انتقاد خوشحال می شوند

اینکه بتوانید انتقاد را به ‌عنوان فرصتی برای رشد در نظر بگیرید، به‌ جای اینکه تحت تاثیر نکات منفی ‌آن ها قرار بگیرید، بسیار حائز اهمیت است. اگر رهبران دیدگاه خود را در این مورد تغییر دهند، در واقع می توانند از انتقاد سود زیادی نیز ببرند. کسانی که این هوش بالایی دارند این را درک می کنند و از آن برای ایجاد انگیزه برای پیشرفت بیشتر استفاده می کنند.

هوش هیجانی بالا یعنی چه؟

حرف زدن راجع در مورد شما سخت است

اگر درک محکمی از شخصیت خود داشته باشید، برای کسی سخت است که چیزی بگوید یا کاری انجام دهد که نظر شما را جلب کند. افراد با این هوش بالا اغلب دارای اعتماد به نفس و ذهنی بسیار باز هستند. حتی ممکن است خودتان را مسخره کنید یا به دیگران اجازه دهید در مورد شما شوخی کنند، زیرا می توانید از نظر ذهنی مرز بین شوخ طبعی و تحقیر را ترسیم کنید.

گفتنی می باشد که همه مردم احساسات را به خوبی تجربه می کنند، اما در این بین عده معدودی هستند که می توانند به طور دقیق آن‌ ها را در زمان مناسب شناسایی کنند. همچنین تحقیقات چنین به ما نشان می دهد که تنها ۳۶ درصد از مردم می توانند این کار را انجام دهند. گفتنی است که در برخی مواقع احساسات بدون برچسب اغلب به اشتباه درک می شوند، که در نهایت منجر به انتخاب های غیر منطقی و اقدامات غیر مولد می‌شود. به طور کلی در رابطه با چنین افرادی باید بیان کرد که EQ بالایی دارند، چرا که به خوبی بر احساسات خود تسلط دارند زیرا آن ها به خوبی شرایط و زمان را درک می کنند و از واژگان گسترده ای از احساسات نیز برای انجام این کار استفاده می کنند.

این در حالی است که بسیاری از مردم ممکن است خود را صرفا فردی با احساسات نادرست و منفی توصیف کنند، افراد باهوش عاطفی می توانند به خوبی تشخیص دهند که آیا احساس تحریک پذیر، ناامیدی، سرکوب یا اضطراب دارند. گفتنی است که تا هر اندازه کلمه انتخابی شما دقیق تر باشد، بینش بهتری نسبت به اینکه دقیقا چه احساسی دارید، چه چیزی باعث آن شده است و چه کاری باید در مورد آن انجام دهید، خواهید داشت.

هوش هیجانی بالا به چه معناست؟

در شناسایی نقاط قوت و ضعف توانایی دارند

افراد با این هوش بالا به تنهایی احساسات را درک نمی کنند، بلکه می توانند به خوبی شناسایی کنند که در چه چیزی خوب و در چه چیزی عملکرد بدی دارند. آن‌ ها همچنین می دانند چه کسی دکمه های آن ها و محیط های کاری و شخصی فشار می دهد که قادر به حرکت در مسیر موفقیت باشند. گفتنی است گه داشتن یک EQ بالا به این معنی است که شما نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می شناسید و می دانید چگونه به آن ها تکیه کنید تا به نفع خود استفاده کرده و در حالتی دیگر از ضعف های خود جلوگیری کنید.

در شناسایی شرایط موفق هستند

گفتنی است که بخش بیشتری از این هوش به آگاهی اجتماعی بر می گردد. توانایی خواندن ذهن افراد دیگر، آنچه در مورد آن ها صحیح است، و درک شرایطی که از سر می گذرانند از نشانه های این هوش بالا به شمار می آید که هر کسی قادر به انجام آن نمی باشد. با گذشت زمان، این مهارت شما را به یک قاضی استثنایی در مورد شخصیت تبدیل می کند. مردم برای شما پر رمز و راز نیستند و از این رو می توانید در مورد اینکه چه چیزی هستند و انگیزه های آن ها را چگونه درک می کنید، فردی پر نفوذ شناخته شوید.

همچنین برای مطالعه دیگر مطالب مرتبط می توانید بر روی لینک های مرتبط به مانند تعریف هوش هیجانی و نشانه های افراد باهوش کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *