دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی تهیه کود با پوست سیب زمینی و تبدیل آن به کمپوست

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع تهیه کود با پوست سیب زمینی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با دستورالعمل تهیه، استفاده و حتی مزیت های آن آشنا شوید.

به طور کلی امروزه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه برای تغذیه گیاهان خود از کود پوست سیب زمینی به عنوان کوددهی آلی استفاده خواهند کرد زیرا پوستهای سیب زمینی دارای نشاسته، پتاسیم و سایر مواد معدنی ارزشمند است. این روش لقاح کاملا بی ضرر و مقرون به صرفه خواهد بود.

تهیه کود با پوست سیب زمینی

بهتر است بدانید که در واقع کودهای طبیعی می توانند با دستان خود ساخته شوند و همیشه در بین ساکنان تابستان قدردانی شوند. پوست سیب زمینی برای گیاهان فواید زیادی دارد و قرن ها است که برای بهبود حاصلخیزی خاک و همچنین افزایش عملکرد در بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونگی تهیه کود با پوست سیب زمینی

معمولا توصیه می شود به جای اینکه پس از پوست گرفتن سیب زمینی، پوست آن را درون سطح آشغال بیندازید، آن را نگه دارید و در پرورش گل و گیاهان خود استفاده نمایید. در واقع برخی از مواد معدنی و مغذی موجود در پوست سیب زمینی شامل نیتروژن، فسفر، منیزیم و پتاسیم خواهند بود که این مواد باعث رشد بهتر گیاهان خواهند شد.

دقت داشته باشید که برای استفاده از کود پوستهای سیب زمینی در ابتدا بایستی آن را به صورت کمپوست در بیاورید و سپس در فضای باغچه مورد استفاده قرار دهید. این نکته را مورد توجه قرار دهید که استفاده از پوست تازه سیب زمینی به عنوان کود اگر پوست تازه سیب زمینی را به باغچه یا گلدان گیاهتان اضافه کنید بدون اینکه فرآوری روی آن انجام شود بیشتر از اینکه برای گیاهتان سود داشته باشد به آن ها ضرر می زند.

در واقع وقتی که نشاسته و دیگر مواد موجود در سیب زمینی درون خاک تجزیه می شوند به تدریج بویی تولید خواهند کرد که آفات را به خود جذب می کنند. همچنین باعث تشویق عوامل بیماری زای گیاهی به حمله به گیاهتان خواهد شد.

روش های تهیه کود سیب زمینی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

چگونگی تبدیل پوست سیب زمینی به کمپوست

توجه داشته باشید زمانی که پوست سیب زمینی به کمپوست تبدیل می شود هم خاک را غنی می کند و مواد  مغذی آن را افزایش می دهد هم باعث نگهداری بیشتر آب توسط خاک بستر خواهد شد. با این حال پوست سیب زمینی تنها ماده ای نیست که باید کمپوست شود بلکه برای اینکه یک کمپوست ایده آل داشته باشید بایستی ۴ مولفه اصلی یعنی آب، هوا، اجزا سبزی و اجزای قهوه ای را تامین نمایید.

همچنین برای اینکه هوا و آب کمپوست تان به خوبی مهیا شود باید آن را همیشه مرطوب نگه دارید و هر چند هفته یک مرتبه بچرخانید تا هوا به تمام قسمت های آن نفوذ کند.

اجزای قهوه ای و سبز کمپوست:

معمولا توصیه می شود که تقریبا نصف کمپوست را از اجزای سبز و نصف دیگر آن را از اجزای قهوه ای درست کنید. پوست سیب زمینی در توده کمپوست معمولا به خاطر گیاهی بودن به عنوان جزو سبز در نظر گرفته می شود و همچنین موادی که می توانند به عنوان جزو سبز استفاده شوند شامل بقایای سبزیجات و میوه ها، چای کیسه ای، چمن خرد شده، تفاله چای و برگ های سبز گیاهان خواهند بود.

در مقابل اجزای قهوه ای نیز شامل خاک اره، کاغذ، شاخه ها و برگ های مرده خواهند بود.

دستورالعکل تبدیل پوست زمینی به کمپوست

دستورالعمل استفاده از کود با پوستهای سیب زمینی:

توجه داشته باشید که پس از گذشت تقریبا ۳ ماه از درست کردن کود با پوستهای سیب زمینی و آبیاری و همچنین چرخاندن منظم توده کمپوست می توانید ان را به عنوان یک کود مقوی مورد استفاده قرار دهید تا گیاهتان از وجود آن سود ببرد. در واقع زمانی که کودتان به رنگ قهوه ای تیره درامد و پوسیده شد زمان استفاده از ان فرا رسیده است.

در این مواقع نباید هیچ جز قابل تشخیصی در کودتان مشاهده شود برای مثال نباید قسمتی از پوست سیب زمینی و یا دیگر موادی که در کمپوست به کار گرفته می شوند را درون آن مشاهده نمایید و معمولا کمپوست تهیه شده باید بویی مشابه خاک و زمین داشته باشد.

بهتر است بدانید که دستورالعمل استفاده از کود تهیه شده با پوستهای سیب زمینی بسیار راحت است. با این حال برای اضافه کردن کمپوست به خاک باغچه یا گلدان باید در ابتدا لایه ای به ضخامت ۵ تا ۱۰ سانتی متر از آن را روی خاک بریزید و سپس با ۱۵ سانتی متر از خاک سطحی ترکیب نمایید.

پس از آن کودتان به آرامی مواد مغذی درون خود را در خاک آزاد می کند و به تدریج در اختیار گیاه قرار می دهد. با انجام این روش دیگر نیازی به کوددهی همیشگی گیاهان ندارید.

دستورالعمل درست کردن کود سیب زمینی

مزیت های استفاده از کود

توجه داشته باشید که مزیت استفاده از کود با پوستهای سیب زمینی در باغ حداقل قیمت آن است. معمولا پاک کننده ها به سطل آشغال انداخته می شود اما در صورت تهیه صحیح آن می توانند به راحتی با انواع کودهای معدنی و آلی رقابت کنند. در ادامه شایع ترین مزایای استفاده از کود سیب زمینی را شرح داده ایم:

  • بهبود هوادهی خاک
  • توانایی افزایش سطح هوموس درون خاک
  • قابلیت هضم ۱۰۰ درصدی درون خاک
  • محدود کردن رشد علف های هرز
  • کمک به مبارزه با آفات باغ

بهتر است بدانید که پوست سیب زمینی سازگاری بسیار خوبی با محیط زیست دارد و جدا از خلای دوز، این کود به خاک بستر هیچ صدمه ای وارد نمی کند و موجب از بین رفتن گیاهتان نیز نخواهد شد. همچنین کمپوست تهیه شده برای مردم و حیوانات هیچ ضرری هم نخواهد داشت.

مزیت های استفاده از کود پوست سیب زمینی

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب روش کوددهی درختان و ساختار خاک مناسب برای گیاهان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *