دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نحوه استفاده از دریل و رعایت نکات ایمنی در زمان کار با آن

  • ساناز براتی
  • ۶ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

بودن یک دریل برقی یا شارژی می تواند در هر خانه ای ضروری باشد. اما بودن آن در خانه کافی نیست، برای به کارگیری دریل باید با نحوه استفاده از دریل به خوبی مطلع باشید.

شاید استفاده از یک دریل کار چندان سختی به نظر نرسد، ولی اگر با نحوه استفاده از دریل به خوبی آشنا نباشید می تواند به وسیله ای تبدیل شود که برایتان مشکلاتی به وجود آورد و کار را برایتان سخت نماید.

آشنایی با نحوه استفاده از دریل

همانگونه که دریل برقی یکی از با ارزش ترین ابزار در یک مجموعه می باشد، قدرت بالای آن در برخی مواقع می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند به وجود آوردن حفره های نامنظم و بدون دقت و یا صدمات فیزیکی به افراد گردد. آشنایی با نحوه صحیح استفاده از دریل می تواند به افراد در به انجام رساندن پروژه های مختلف کمک نماید و باعث خواهد شد تا زمان خیلی کمتری برای انجام یک کار صرف شود.

 نحوه استفاده و بکاراندازی از دریل

وجود یک دریل برقی یا الکتریکی که می تواند شارژ شود و یا به برق وصل شود در اغلب خانه ها ضروری است. دریل برقی در موارد بسیاری مانند سوراخ نمودن و یا باز و بست پیچ مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه در موارد بسیاری می تواند از دریل استفاده نمود، باید با طرز کار آن آشنایی داشته باشید. برای یک شخص تازه کار شاید استفاده از دریل کمی گیج کننده باشد اما در کل کار سختی نیست.

 نحوه استفاده از دریل و بکاراندازی آن

همانطور که گفته شد دریل های برقی در دو نوع سیم دار و شارژی وجود دارند. دریل های برقی دارای سیم قدرت بالاتری را به کاربران خود ارائه خواهند داد و اگر شخص با سیم همواره متصل به برق مشکلی نداشته باشد، این نوع دریل مناسب تر خواهد بود. دریل های شارژی که اغلب انرژی مورد نیاز را از باتری های لیتیومی قابل شارژ تامین می نمایند، کاربران را از دردسر پریز برق رها خواهد کرد. البته باید بدانید که باتری های لیتیومی اغلب گران قیمت هستند و امکان خرابی آن ها وجود دارد.

متد استفاده از دریل

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

با این حال باید دریلی را انتخاب نمایید که با نیاز و مهارت های شما مطابقت داشته و نیازتان را رفع کند. در صورتی که به دریل برای انجام کارهایی سبک مانند نصب آینه سرویس ها یا جالباسی نیاز دارید، بهتر است مدل ارزان تر سبک وزن شارژی ۸ تا ۱۰ ولتی را خریداری نمایید. اما برای مواردی که به قدرت متوسطی نیاز دارند مانند نصب دیوارهای پیش ساخته و پروژه هایی مثل آن از دریل شارژی ۱۸ ولتی استفاده کنید. همچنین برای استفاده از گرد بر یا مته حفاری به دریل ۲۰ ولت شارژی یا دریل برقی نیاز دارید.

بعد از آشنایی مختصر با دریل در ادامه مطلب با نحوه صحیح استفاده از آن آشنا خواهیم شد.

شیوه و متد استفاده از دریل

راه اندازی دریل

در نحوه استفاده از دریل قبل از هر چیزی باید با راه اندازی دریل آشنا شوید، قبل از استفاده این موضوع مهم است. یک دریل با کمک مته های مختلفی کار می نماید. از این رو قبل از استفاده از آن هدفتان را مشخص کنید و مته ای مناسب انتخاب نمایید تا نتیجه ای کاملا درست داشته باشید.

 نحوه و شیوه استفاده از دریل

تنظیم سرعت مناسب

دریل دارای سرعت های مختلفی برای انجام کار ارائه می دهد. میزان سرعت از کم تا زیاد قابل تنظیم خواهد بود. سرعت کم یا زیاد دریل به کاری که می خواهید انجام دهید وابسته است. سرعت بالا بیشتر برای سوراخ نمودن و سرعت پایین اغلب برای باز و بسته نمودن پیچ ها کاربرد دارد. موضوع مهمی که باید به خاطر داشته باشید این موضوع است که تا وقت ایست کامل ابزار سرعت آن را تغییر نداده، زیرا می تواند باعث ایجاد سوانح گردد.

روال و شیوه استفاده از دریل

دکمه جلو عقب

دریل داری یک دکمه جلو یک دکمه عقب می باشد. با فشار دادن دکمه جلو دریل به جلو خواهد رفت و با کمک دکمه عقب دریل به عقب باز خواهد گشت. اگر به یک سوراخ عمیق نیاز است، اول دکمه حرکت رو به جلو را فشار داده و زمان تمام شدن کار دکمه حرکت به عقب را فشار دهید تا دریل به راحتی خارج شود.

 نحوه استفاده از دریل ها

روش درست تنظیم کلاج

کلاج وسیله ایست در دریل که سبب می شود تا دریل کنترل زیادی بر روی میزان گشتاور مورد نیاز پیچ داشته باشد. دریل حالت های مختلفی را برای کلاج داشته و تنظیم درست آن مهمترین کار برای مصرف کننده است. کلاج از یک تا ۱۰ درجه بندی شده است و فلشی بر روی آن برای تنظیم روی هر کدام قرار دارد. برای تنظیم نمودن کلاج فلش را بچرخانید و بر روی عدد مورد نظرتان قرار بدهید. عدد هر چه بالاتر رود گشتاور بیشتر می شود و امکان بستن موارد بزرگتر فراهم می شود.

روال استفاده از دریل

تنظیم نمودن گیره سه نظام

گیره سه نظام بخشی از دریل می باشد که مته را به دریل وصل می نماید. به منظور مته گذاری باید سه نظام را به صورت پادساعتگرد چرخانده تا دندانه های آن باز گردد. بعد مته ۲ تا ۳ اینچی خود را بین دندانه های سه نظام قرار دهید و آن بچرخانید تا گیره محکم گردد. باید از محکم بسته شدن گیره سه نظام مطمئن شوید والا در زمان سوراخکاری یا بستن پیچ مته در می رود. گزینه های بسیاری از ۴/۱ اینچ تا ۲/۱ اینچ، حتی ۸/۳ اینج وجود دارد. گیره ۲/۱ اینچی به منظور انجام کارهای سنگین و گیره ۸/۳ اینچی برای انجام کارهای چند منظوره مناسب می باشد.

روش صحیح استفاده از دریل

دریل را مستقیم نگهدارید

در نحوه استفاده از دریل و در زمان انجام کار باید دریل را به شکل عمودی نگهدارید تا کارتان تمیز از آب درآید و بر روی دریل مشرف باشید.

شیوه صحیح استفاده از دریل

بر دریل نیرو وارد نمایید

گاهی اوقات زمانیکه مشغول به دریل کاری به طرف پایین می باشید، وزن شما به دریل کمک می نماید تا مته در مکان مورد نظر با سختی کمتری وارد گردد. در اغلب موارد فرد باید با کمک دست های خود به دریل در جهت کار خود نیرو وارد نماید. بعد از تمام شدن کار برای خارج کردن دریل باید دریل را بدون چرخش مته به سمت بیرون کشیده و خارج نمایید. اگر احساس نمودید مته شما گیر نموده است، جهت چرخش دریل را عوض نمایید و با چرخش معکوس مته آن را رها نمایید.

 شیوه استفاده از دریل

اقدامات ایمنی در زمان استفاده از دریل

  • در زمان کار لباس آویزان و گشاد به تن نکنید. از استفاده از لباس های گشاد، آستین بلند، جواهرات و زیورآلات در زمان استفاده از دریل پرهیز نمایید. در صورتی که دارای موهایی بلند می باشید بهتر است آن ها را ببندید تا جلوی دست و پای شما را نگیرد.

روش استفاده از دریل

  • قبل از آغاز کار لوازم ایمنی لازم را داشته باشید. عینک ایمنی یک مورد مهم در زمان استفاده از دریل می باشد. عینک باعث می شود تا ذرات وارد چشم نشوند، همچنین اگر کارتان گرد و غبار زیادی تولید می کند باید از ماسک تنفسی استفاده نمایید. استفاده از دستکش مناسب کار می تواند از آسیب رسیدن به دست جلوگیری نماید.
  • قبل از انجام کار محل دریل کاری را امن نمایید. در صورتی که وسیله مد نظر، چه چوب باشد چه فلز، در حین دریل کاری حرکت نماید دچار سانحه خواهید شد. از این رو با قرار دادن گیره یا چیزی بر روی سطح و بستن کار مطمئن شوید که به اطراف حرکت نکند.
  • گیره سه نظام را قبل از شروع کار بررسی نمایید و از محکم شدن آن مطمئن شوید. اگر شل باشد مته کاری دچار مشکل خواهد شد و خطر جدی افراد دور و بر را تحدید می کند.

 نحوه استفاده از انواع دریل

  • کلید خاموش را فشار دهید. قبل از اعمال هر تغییری در دریل، اطمینان یابید که دستگاه را خاموش کرده اید. تغییر وضعیت مته در حین دریل کاری بسیار پرخطر است، زیرا امکان دارد دریل از دست لغزیده و صدمه ببینید.
  • از مته به شکل درست استفاده نمایید. هر نوع مته برای کار مخصوصی است. استفاده اشتباه از مته کار را خراب می کند و وقت و انرژی بیشتری از شما می گیرد. همچنین می تواند باعث شود تا به مرور زمان دستگاه دریل صدمه ببیند و خراب شود.
  • فشار مناسب به دریل خود وارد کنید. در صورتی که فشار وارد شده کم شود دریل در دست خواهد لغزید و اگر فشار زیاد شود با خراب شدن دستگاه رو به رو خواهید شد. در نتیجه فشار مناسب را تخمین زده و درست فشار وارد کنید.
  • بررسی مقدار ولتاژ برای دستگاه برقی بسیار مهم می باشد و در مورد دریل برقی نیز باید آن را بررسی نمایید.

چنانچه همچون آشنایی با نحوه استفاده از دریل قصد آشنایی با نحوه کار آرمیچر و نحوه کار باتری خودرو را دارید پیشنهاد می کنیم رو لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *