دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه درمان برچسب های پوستی با روش های مختلف

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که درمان برچسب های پوستی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با پیروی از روش های پزشکی و داروخانه ای که در این مقاله بیان کرده ایم اقدام به از بین بردن و یا رفع آن نمایید با ما همراه شوید.

به طور کلی منگوله پوستی که اغلب با نام های دیگری از جمله تگ های پوستی و اسکین تگ نیز شناخته می شود نوعی زائده پوستی غیر سرطانی و بی خطر خواهد بود که اغلب نیز بدون درد و ناراحتی است. عارضه برچسب های پوستی عمدتا در مردان و زنان بالای ۵۰ سال مشاهده می شود و درمان آن نیز چندان پیچیده نخواهد بود.

آشنایی با اصول درمان برچسب های پوستی

بهتر است بدانید که در واقع برچسب ها پوستی یک قطعه کوچک از پوست نرم و پوستی هستند که ممکن است یک گلبرگ یا ساقه داشته باشد. در واقع آن ها می توانند در هر جایی از بدن اتفاقی ظاهر شوند به ویژه هنگامی که پوست در برابر دیگر پوست یا لباس ها قرار بگیرد. این عارضه با نام های مختلفی اعم از پاپیلوما پوستی، آکروکاردون، پولیپ فیبروپی تلیال، برچسب پوستی، پاندول فیبروما، فیبروما ملوسکوم، فیبروم نرم و تیپ پوست خواهد بود.

چگونگی درمان برچسب های پوستی

به صراحت می توان گفت که برچسب های پوستی بسیار شایع هستند و اغلب پس از نیمه عمر رخ می دهند. آن ها به صورت مساوی بر مردان و زنان تاثیر می گذارند. این عارضه را می توان یک قطعه کوچک از سطح پوست دانست که نرم و آویزان است و امکان دارد پایه یا ریشه ای نیز داشته باشد. این برچسب ها می توانند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند اما بیشتر در قسمتی ایجاد می شوند که پوست در برابر پوست یا لباس ساییده خواهد شد.

عوامل ایجاد کننده برچسب های پوستی:

در ادامه سعی کرده ایم تا شایع ترین علل ایجاد کننده برچسب های پوستی را شرح دهیم:

  • داشتن اضافه وزن و چاقی بیش از حد
  • کلسترول بالا و دیس لپیدمی
  • فشار خون بالا
  • بالا بودن پروتئین واکنشی C با حساسیت شدید

دلیل ایجاد تگ های پوستی

  • ابتلا به دیابت
  • مقاومت شدید در برابر انسولین
  • تغییرات هورمونی و میزان بالای فاکتور های رشد در دوران بارداری
  • عدم تعادل جنسی استروئیدی به ویژه تغییر در میزن استروژن و پروژسترون
  • داشتن سابقه برچسب پوستی
  • داشتن سندرم متابولیک
  • داشتن بیماری های قلبی و عروقی
  • بیماری آترواسکلروز

عوامل ایجاد کننده عارضه پوستی

  •  آرون گروپس

چگونگی تشخیص تگ های پوستی:

توجه داشته باشید که راه اصلی برای تشخیص برچسب های پوستی محل اتصال زائده با پوست است. در واقع بر خلاف خال ها و سایر ضایعات پوستی، تگ ها با ساقه کوتاه خود به پوست آویزان می شوند. منگوله پوستی معمولا کوجک و اندازه شان کمتر از ۲ میلی متر خواهد بود اما گاهی اوقات نیز می توانند تا چندین سانتی متر به خوبی رشد کنند.

بهتر است بدانید که بافت اسکن تگ ها معمولا نرم بوده و امکان دارد صاف و گرد و یا به صورت چروک و نامتقارن ظاهر شوند. همچنین برخی دیگر نیز به شکل نخ و مشابه دانه های برنج خواهند بود. منگوله های پوستی اغلب به رنگ گوشت و یا حتی تیره تر از پوست اطراف خود هستند و گاهی اوقات نیز به خاطر پیچ خوردگی و عدم خونرسانی سیاه خواهند شد.

روش های مختلف برای رفع برچسب های پوستی:

از آنجایی که برچسب های پوستی بی ضرر هستند به همین خاطر از بین بردن آن ها نیز بیشتر به خاطر زیبایی شناختی یا زیبایی ظاهری شان خواهد بود. برچسب های بزرگ معمولا در مناطقی که ممکن است در برابر چیزی مانند لباس، جواهرات یا پوست ساییده شوند به خاطر تحریک از بین بروند. با این وجود در ادامه رایج ترین روش های رفع برچسب های پوستی را بیان کرده ایم:

چگونگی تشخیص برچسب های پوستی

سوزاندن: برچسب های پوست با استفاده از الکتروکوتر سوزانده می شوند.

بستن برگ خونی یا لیگیشن: خونرسانی به برچسب های پوست قطع می شود و این روش در ایران به نخ بستن نیز معروف شده و در گذشته های دور نیز برای برداشتن زگیل استفاده می شده است.

کرایوسرجری: در این روش از بین بردن برچسب های پوستی با استفاده از پروب حاوی نیتروژن مایع منجمد انجام خواهد شد.

برداشتن با تیغ جراحی: برچسب های پوستی در این روش اغلب با بی حسی موضعی و تحت شرایط استریل با تیغ بریده خواهند شد.

دقت داشته باشید که این روش ها تنها بایستی توسط پزشک متخصص پوست یا پزشک عمومی ماهر انجام شود. البته که تگ های پوستی روی پلک به ویژه موارد نزدیک به حاشیه پلک ممکن است توسط چشم پزشک یا پزشک متخصص چشم برداشته شوند.

همچنین به خاطر خطر خونریزی و عفونت احتمالی برداشتن برچسب های پوست در خانه به هیچ وجه توصیه نمی شود. البته که برچسب های بسیار کوچک را می توانید با اتصال نخ دندان یا نخ پنبه ای نازک در اطراف پایه برچسب ها، آن ها را جدا نمایید و از بین ببرید.

روش های مختلف برای درمان برچسب های پوستی

  • روش بدون نسخه:

راه حل های بدون نسخه معمولا در داروخانه ها یافت می شوند. این نسخه ها می توانند برای رفع برچسب های پوستی در ابتدا آن ها را به حالت یخ در بیاورند و پس از گذشت ۷ الی ۲۰ روز به خوبی از بین ببرند. با وجود اینکه استفاده از این روش امروزه بسیار فراگیر شده اما با این حال توصیه می شود که پیش از استفاده از آن حتما مشاوره پزشکی حرفه ای را انجام دهید.

همچنین پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب درمان قارچ های پوستی و همچنین درمان عفونت های پوستی نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *