دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قرص نیتروکانتین و ممنوعیت های مهم مصرفی دارو

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰
  • ۰

قرص نیتروکانتین یکی از دارو های بسیار حساس می باشد و با داروهایی تداخل ایجاد می کند و بهتر است قبل از این که از این دارو استفاده کنید اطلاعات خود را در مورد ممنوعیت های مصرفی و همچنین عارضه های آن بالا برید.

قرص نیتروکانتین یکی از داروهایی می باشد که در دسته بندی دارو های قلبی قرار می گیرد و شما بهتر است به صورت خود سر از این دارو استفاده نکنید زیرا یک سری مشکلاتی را برایتان ایجاد خواهد کرد که بهتر است زیر نظر پزشک باشید تا بتوانید به راحتی آن ها را رفع کنید و پیشگیری های لازم را انجام دهید.

اطلاعات دارویی نیتروکانتین

اطلاعات دارویی قرص نیتروکانتین

داروی نیتروکانتین برای موارد بسیار متفاوتی تجویز می شود. در واقع این دارو اولین بار برای بیماری آنژین صدری مورد استفاده قرار گرفت. در واقع اگر شما مشکل تنفسی داشته باشید و میزان لازم اکسیژن به قلب شما نرسد درد های بسیار شدیدی را در ناحیه قفسه سینه تجربه خواهید کرد بنابراین اگر پزشک تشخیص دهد می توانید از این دارو برای درمان این مشکل استفاده کنید. مورد دیگری که از این دارو برای درمان آن استفاده می شود زخم های مقعدی مزمن می باشد. در واقع نیتروکانتین بیش تر برای تسکین درد های ناشی از این مشکل تجویز می شود. آخرین مورد استفاده از این دارو بالا بردن فشار خون در حین جراحی می باد. در واقع این دارو کمک می کند تا پزشکان بتوانند فشار خون بیمار را کنترل کرده و جراحی های طولانی را با موفقیت به پایان برسانند.

شروع اثر گذاری دارو

زمانی که این دارو را مورد استفاده قرار می دهید یک ساعت طول می کشد تا تاثیر خود را اعمال کند بنابراین نباید بلافاصله بعد از استفاده انتظار اثر گذاری  داشته باشید. البته اگر این دارو را از طریق وریدی مورد استفاده  قرار دهید ۲ الی ۳ دقیقه طول می کشد تا تاثیر خود را اعمال کند. یادتان باشد که این دارو تنها به مدت ۱۲ ساعت در بدن می ماند و بعد از آن دیگر هیچ اثری از نیتروکانتین در بدن شما نشان داده نمی شود.

ممنوعیت های مصرفی داروی نیتروکانتین

ممنوعیت های مصرفی

هر دارویی دارای یک سری از ممنوعیت های مصرفی می باشد و شما بهتر است با آن ها آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید به راحتی از این دارو استفاده کرده و مشکلی بایتان ایجاد نشود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

الکل

اگر از الکل استفاده می کنید به شما توصیه می کنیم استفاده از این دارو را فراموش کنید زیرا تداخل این دارو با الکل بسیار شدید بوده و مشکلاتی را برایتان ایجاد خواهد کرد.

بارداری

استفاده از داروی نیتروکانتین در بارداری ممنوع می باشد. البته در برخی از موارد حاد بهتر است برای استفاده از این دارو زیر نظر پزشک باشید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود و بتوانید سلامت جنین خود را حفظ کنید.

شیردهی

دوران شیردهی برای زنان یکی از دوره های حساس می باشد و هر دارویی که استفاده می کنند ممکن است به درون شیر آن ها ترشح شده و نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد. قرص نیتروکانتین نیز برای این افراد توصیه نمی شود ولی در صورت نیاز بهتر است چند روزی را از دادن شیر خود به نوزاد خود داری کنید و حتما زیر نظر پزشک این دارو را استفاده کنید.

حساسیت به داروی نیتروکانتین

حساسیت

اگر قبلا به این دارو حساسیت نشان داده اید بهتر است از خوردن مجدد آن خودداری کنید. البته حساسیت داشتن به نیترات نیز می تواند مشکلات بسیاری برایتان ایجاد کند بنابراین بهتر است اگر به نیترات نیز حساسیت دارید اصلا از این دارو استفاده نکنید.

کم خونی

اگر به کم خونی هستید بهتر است از این دارو استفاده نکنید. در واقع این دارو می تواند مشکلات بسیار زیادی برایتان ایجاد کند و بیماری شما را تشدید کند بهتر است قبل از استفاده از این دارو پزشک را از شرایطی که دارید آگاه کنید.

فشار چشم

این دارو برای فشار خون و تنظیم آن مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین اگر به گلوکوم و فشار درون چشم مبتلا هستید توصیه می کنیم که اصلا از این دارو برای درمان استفاده نکنید زیرا شرایط شما را بسیار بد خواهد کرد.

بیماری قلبی

اگر دارای بیماری های قلبی هستید به شما توصیه می کنیم اصلا از این دارو استفاده نکنید. بیماری های قلبی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشند و با یک اشتباه کوچک جان شما به خطر می افتد.

قرص نیتروکانتین

فشار جمجمه ای

اگر به تازگی به سر شما ضربه ای وارد شده است و فشار درون جمجمه شما زیاد شده است بهتر است از قرص نیتروکانتین استفاده نکنید. در واقع این دارو برای شما بسیار خطرناک خواهد بود و جان شما را تهدید خواهد کرد.

هپارین

استفاده از این دارو برای افرادی که دارو های ضد انعقادی مانند هپارین استفاده می کنند ممنوع است و بهتر است همزمان از این داروها استفاده نکنید. در واقع دو هفته باید از آخرین مصرف شما از دارو های ضد انعقادی گذشته باشد تا بتوانید مصرف این دارو را شروع کرده و مشکلی برایتان ایجاد نشود.

نحوه استفاده از دارو

قرص نیتروکانتین یکی از داروهایی می باشد که حساسیت بسیار بالایی دارد و به شما توصیه می کنیم که حتما آن را طبق دستور پزشک مورد استفاده قرار دهید. در واقع دز های مصرفی این دارو با توجه به شرایط پزشکی شما انجام می شود و کم و زیاد کردن دز دارو می تواند تاثیرات بسیار بدی بر روی بدن شما به همراه داشته باشد.

اگر استفاده از یک دز این دارو را فراموش کردید نباید دز آن را در نوبت بعدی افزایش دهید و بهتر است دز بعدی را در زمان معین شده استفاده کنید و سعی کنید اصلا خوردن این دارو را فراموش نکند زیرا ممکن است مشکلات بسیاری برایتان ایجاد شود. اگر فکر می کنید که این دارو منجر به ایجاد مسمومیت در بدن شما شده است و نشانه هایی مانند گیجی، سردرد، تب و افزایش و کاهش ضربان قلب دارید بهتر است سریعا خود را به یک مرکز درمانی برسانید.

قرص نیتروکانتین

عوارض دارویی

هر داروی شیمیایی می تواند عوارض بسیار زیادی با خود به همراه داشته باشد بنابراین بهتر است سعی کنید قبل از استفاده از هر دارویی عارضه هایی که با خود به همراه دارد را بدانید و نسبت به آن ها آگاه باشید.

  • افت فشار خون یکی از عارضه های بسیار بد این دارو می باشد و می تواند حالت بسیار بدی را برای شما ایجاد کند. بنابراین بهتر است در حین استفاده از این دارو با احتیاط از جایی خود بلند شوید.
  • خواب آلودگی بعد از استفاده از قرص نیتروکانتین یکی از شایع ترین مشکلاتی می باشد که ممکن است برای مصرف کننده ایجاد شود بنابراین بعد از استفاده از این دارو بهتر است از رانندگی کردن و انجام دادن کارهایی که نیاز به دقت و توجه دارد خود داری کنید.
  • از نادرترین عوارضی که برایتان ایجاد می شود می توان به درد در ناحیه قفسه سینه اشاره کرد. اگر دچار مشکلات قلبی هستید بهتر است از این دارو با احتیاط بیش تری استفاده کنید و سعی کنید سر خود از این دارو سایر داروها کمک بگیرید زیرا مشکلات بسیار زیادی برایتان به وجود خواهد آمد.
  • این دارو حدودا ۱۲ ساعت در بدن شما می ماند و می تواند با دارو های دیگر تداخل ایجاد کند بنابراین بهتر است قبل از استفاده از این دارو به همراه دارو های دیگر پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • عارضه دیگر این دارو بر روی گلبول های قرمز بدن می باشد و می تواند وضعیتی مانند آبی شدن پوست، سردرد و خستگی شدید اشاره کرد.

تداخلات نیتروکانتین

تداخلات دارویی

این دارو ممکن است با یک سری از داروها تداخل ایجاد کرده و وضعیت بسیار بدی را برای فرد مصرف کننده ایجاد کند. در ادامه شما را با تمامی تداخلات دارویی این دارو آشنا می کنیم تا با آگاهی بیش تری این دارو را مورد استفاده قرار دهید. تداخلات دارویی عبارتند از :

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *