دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت بروز درد مفاصل در زمستان و راهکارهای رفع این عارضه

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰
  • ۰

با شروع فصل زمستان یکی از شکایت های رایج افراد، درد مفاصل می باشد. در این مطلب قصد داریم به دلایل این اتفاق و چند راهکار برطرف کردن آن اشاره داشته باشیم.

با کاهش درجه حرارت هوا در زمستان شاهد گرفتگی و درد عضلات و مفصل ها هستیم که به علت های مختلفی این موضوع رخ می دهد. در این مطلب با دلایل و راهکارهای رفع درد مفاصل در زمستان آشنا خواهید شد.

          

دلایل و راهکارهای رفع درد مفاصل در زمستان

غالبا با شروع فصل سرما و کاهش درجه حرارت هوا یکی از شکایت های رایج افراد در زمستان گرفتگی، سفتی و درد عضلات و مفصل ها می باشد. این موضوع به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در این مطلب به آن ها اشاره می شود. ضمنا با برخی راهکارهای رفع این مشکل هم آشنا خواهید شد.

به طور کلی با شروع شدن فصل زمستان، درد مفصل ها موضوع رایجی در میان افراد به ویژه افراد مسن خواهد بود. این درد غالبا با آرتروز یا ورم مفاصل در ارتباط است. ولی دلایل احتمالی دیگری هم برای بروز درد مفصل ها و عضلات در زمستان وجود دارد که می تواند گروه های سنی مختلف را درگیر کند و در توانایی فرد در انجام بهینه کارهای روزانه تاثیر منفی می گذارد.

درمان های طبیعی متعددی برای این مشکل وجود دارد که با توجه به دلیل درد می تواند به فرد کمک کند تا این درد را در منزل مدیریت کند. برای درک دقیق دلیل این تجربه نامطلوب و راهکارهای رفع آن با ادامه مطلب همراه ما باشید.

  •  آرون گروپس

دلایل درد مفصل ها در زمستان

آغاز فصل سرما می تواند خبر ناراحت کننده ای برای مبتلایان به آرتروز و التهاب مفصل ها باشد زیرا آن ها عمیقا درد مفصل ها مرتبط با سرما را حس می کنند. درباره علت در مفصل ها در زمستان، تحقیقات کمی صورت گرفته است ولی برخی فرضیه های قانع کننده در این باره وجود داشته و از سویی نمونه های زیادی هستند که نشان دهنده آمار شکایت های زیاد از درد مفصل ها در فصل سرما می باشد. از دلایلی که می تواند سبب بروز این مشکل شود؛ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. در فصل سرما که دما کاهش پیدا می کند، این امکان وجود دارد که عضلات دچار اسپاسم شده و مفاصل نیز گرفتگی و سفت شدن را تجربه کنند. از این رو مفصلی که حتی کمی تحت تاثیر بوده با آسیب همراه شده و درد ایجاد می شود.

۲. کمبود ویتامین دی یکی از دلایل دیگر درد مفصل ها می باشد. افرادی که سطح ویتامین دی بدن آن ها کم است با این عارضه روبرو می شوند و معمولا در طول زمستان که تابش خورشید کمتری را تجربه می کنند، این موضوع به تولید کمتر ویتامین دی منجر شده و درد مفصل ها و عضلات را به همراه می آورد.

۳. مهمترین دلیل درد مفصل در زمستان، سرمازدگی آن می باشد. زیرا عضلات اطراف مفصل ها با سرما منقبض شده و فشردگی ناشی از این انقباض، موجب ایجاد درد مفاصل ملتهب می شود.

۴. کاهش فشار اتمسفریک که غالبا با نزدیک شدن جبهه هوای سرد همراه می شود موجب انبساط و التهاب مفصل ها شده که در پی آن درد نیز ایجاد می شود.

۵. بر اثر سرما ضخامت مایع زلاله ای مفصل ها افزایش پیدا کرده که در نتیجه  حرکت مفاصل را با درد همراه می کند. قابل ذکر است مایع سینوویالی مفاصل نسبت به تغییر فشار هوا حساس بوده به این ترتیب با کاهش دما درد مفاصل به راحتی ایجاد می شود.

۶. در مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ مشخص شد ژن هایی که موجب التهاب می شوند در زمستان بیشتر شده و ژن های سرکوب کننده آن ها در این فصل کاهش پیدا می کنند. بنابراین زمستان می تواند رشته های DNA را در مفصل ها تحت تاثیر قرار داده و آن ها را با درد همراه کند.

۷. سرما سبب انقباض عروق شده که این موضوع نیز درد مفصل ها را به دنبال دارد. به عبارتی با کاهش دمای هوا، بدن شروع به حفظ گرما نموده و همه تمرکز خود را روی گرم نگه داشتن قسمت های مهم می گذارد، از این رو گردش خون به طرف اندام ها کاهش یافته در نتیجه درد مفصل ها بیشتر می شود.

اکنون که با دلایل ایجاد درد مفصل ها در زمستان آشنا شدید، در ادامه به برخی راهکارها برای رفع یا پیشگیری از این عارضه اشاره می شود.

راهکارهای رفع عارضه درد مفاصل در فصل سرما

در اینجا برای افرادی که آرتروز دارند؛ خبر خوب این است که با استفاده از راهکارهایی که در ادامه به آن ها اشاره می شود؛ می توانند از بروز درد مفصل ها در سرما پیشگیری نموده و تا حدود زیادی از این مشکل رهایی یابند. به هر روی پیشگیری از سرما و بهبود گردش خون فقط دو نکته ساده برای کاهش دردهای مفصل ها در زمستان و پاییز خواهد بود. در ادامه به راهکارهای جلوگیری از این عارضه اشاره می شود.

۱. گرم نگه داشت بدن با لباس ها و حرکات کششی

از لحاظ منطقی، اگر سرما سبب درد مفصل ها شود. ساده ترین راهکار این است که بدن را با لایه های اضافی پوشاند. برای این منظور از لباس های تنگ استفاده نکرده زیرا سبب محدود شدن حرکات شما خواهد شد. بهترین گزینه استفاده از لباس های پشمی می باشد ولی این کار تنها روش برای گرم نگاه داشتن بدن نبوده و انجام چند حرکت ورزشی و کششی نیز می تواند با افزایش جریان خون در بازوها و پا سبب گرم نگه داشتن آن ها شود.

در ضمن تمرینان روزمره با تمرکز بر بهبود گردش خون در بدن می تواند با ترشح هورمون اندورفین درد را کاهش دهد. همچنین پژوهش هایی وجود دارد که نشان می دهد گرم کردن بدن پیش از هر نوع فعالیتی و اجرای حرکات کششی استاتیک و پویا به صورت منظم می تواند از آسیب های بیشتر پیشگیری کند.

۲. استفاده از رژیم غذایی ضد التهاب

درد مفصل مرتبط با آرتریت به خاطر التهاب به وجود می آید. در روزهای سرد سال این التهاب می تواند شدت پیدا کرده و بخشی از آن به دلیل تغییر فشار هوایی است. برای مواجه با این مورد از رژیم غذایی ضد التهاب استفاده کنید. با این که اثرات این رژیم در افراد مختلف، متفاوت است ولی این رژیم به صورت معمول با جایگزین شدن غذاهای فراوری شده و دارای مواد نگهدارنده با سبزیجات، حبوبات، غلات و گوشت های تازه می تواند در کاهش درد موثر واقع شود.

۳. استفاده از پمادها و کمپرس های آب گرم

در صورتی که خود را به خوبی پوشانده و در نقطه گرم و دنجی از خانه قرار بگیرید؛ باز هم به اندازه کافی حس نمی کنید که درد مفصل ها کمتر شده است. بنابراین استفاده از وسایلی مانند پمادهای مخصوص (مانند کپسایسین) و کیسه های آب گرم که به طور موضعی سبب گرم شدن مفصل ها می شود، می تواند کمک کننده باشد.

البته در استفاده از این موارد حتما مراقبت کنید. چرا که ممکن است پوست شما نسبت به پمادها حساس باشد. از این رو در مورد استفاده از پماد مخصوص گرم کننده حتما با پزشک مشورت کنید.

۴. هیدارته نگه داشتن بدن

پژوهش ها نشان داده اند که حتی کاهش خفیف آب بدن هم می تواند درد مفصل ها را بیشتر کرده و التهاب را افزایش دهد. همواره یک بطری با خود همراه داشته باشید و به خود یادآوری نمایید که هر از گاهی کمی آب بنوشید. با این که مقدار آب دریافتی هر فرد در طی روز بسته به رژیم غذایی، اندازه بدن، جنسیت و میزان فعالیتش متفاوت است، ولی معیار خوب این است که سعی کنید در طی روز حدود ۲ لیتر آب و مایعات دریافت نمایید.

۵. استفاده از داروهای مسکن در صورت لزوم

داروهای ضد التهاب و مسکن در روزهایی که به اندکی کمک بیشتر برای مقابله با درد نیاز دارید، می توانید بسته به تجویز پزشک خود از داروهای ضد التهاب نیز بهر بگیرید.

۶.  استفاده از دستکش، کلاه و شال

از مهمترین چیزهایی که باید درباره هیپوترمی بدانید این است که برای استفاده آن حتما نباید در درجه حرارت زیر صفر قرار داشته باشید. حضور طولانی مدت در معرض هوای خنک به همراه رطوبت سبب می شود بدن خیلی سریع حرارت از دست دهد. به ویژه اگر اندام هایی ماند بینی، انگشتان دست و پا در معرض قرار گیرد. با پوشیدن جوراب ضخیم، دستکش گرم، کلاهی که گوش و شالی که گردن شما را خوب می پوشاند می توانید از بدن خود در برابر سرما محافظت کنید.

۷. استفاده از کفش ضد آب

هیچ عاملی مانند سرما و رطوبت نمی تواند درد و حساسیت مفصل ها را بیشتر نمایند. این امر در روزهای سرد، برفی و بارانی زمستان شدت می یابد. اگر در بیرون از خانه ورزش می کنید یا پیاده روی و دوچرخه سواری باید انجام بدهید، مطمئن شوید که کفش شما در برابر آب نفوذناپذیر بوده و گرمای بدن شما را هدر نمی دهد.

۸.  استفاده از ویتامین D

ویتامین دی ارتباط مستقیمی با حساسیت به درد مبتلایان به آرتروز داشته تا حدی که کمبود این ویتامین بر درد مفاصل تاثیر منفی می گذارد. از آنجا که پاییز و زمستان با کمبود ویتامین دی همراه می باشد بنابراین استفاده از مکمل های ویتامین دی را فراموش نکنید.

۹. ماساژ

یافته ها حاکی از آن است که یک ماساژ مناسب با نوع درد، می تواند به بهبود گردش خون، کاهش درد و تنش ماهیچه ای کمک نموده و سبب افزایش انعطاف پذیری این قسمت و حتی آزاد شدن هورمون سرتونین شود. برای این که نتیجه بهتری دریافت کنید باید ماساژ درمانی منظم و طولانی مدت باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *