دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاخ الیزه پاریس عمارتی باشکوه با معماری شگفت انگیز

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰
  • ۰

کاخ الیزه یکی از مجموعه کاخ های باستانی و مهم در دنیا است. این کاخ که در کشور فرانسه و شهر زیبای پاریس قرار دارد، یکی از مجموعه های باستانی و فرهنگی عظیم است. از مهم ترین جاذبه های این کاخ می توان به اتاق های مختلف اشاره کرد، که در بخش های مختلف قرار دارد.

کاخ الیزه یکی از مهم ترین مراکز قدرت سیاسی در کشور فرانسه است. این کاخ که در قرن ۱۸ به عنوان محل اقامت یکی از اشراف زاده ها ساخته شده دارای معماری های ارزشمندی می باشد. این کاخ بسیار مجلل در سال ۱۸۷۳ تا به امروز یکی از مهم ترین اقامتگاه های رسمی در زمان رئیس جمهور بوده است. در اوایل قرن ۱۸ با رشد و گسترش شهر پاریس اشراف زادگان در پی ساخت و سازهای اقامتگاه ها در مرکز پایتخت بوده اند. عمارت هایی که در این شهر ساخته شده از جهت معماری بسیار باشکوه و تماشایی می باشند.

منطقه باستانی الیزه

معرفی کاخ الیزه

این کاخ در سال ۱۷۸۱ برای یکی از اشراف زادگان با نام کنت اورو بنا شده است. این بنا در حومه سن اونوره و در نزدیکی منطقه شانزه لیزه بنا شده که در آن دوران شکوه خاصی داشت. نام این کاخ سرزمین بهشتی بوده اشاره می کند که بسیاری از قهرمانان اساطیری یونان در این مکان زندگی می کرده اند. با مرگ کنت این مجموعه باشکوه به مارکز و پومپادور واگذار می شود. این کاخ امروزه یکی از مکان های دیدنی پاریس به شمار می آید.

بنای الیزه در پاریس

تا پایان قرن ۱۸ این کاخ به یکی از تالارهای سرگرمی عمومی تبدیل شده است. یکی از دلایل سالم ماندن این بنا نیز همین مورد می باشد. این اقامتگاه که تحت فرمانروایی ناپلئون بناپارت بود به خواهر او کارولین تعلق گرفت. خاندان مورا (همسر خواهر ناپلائون) در سال ۱۸۰۸ این بنا را بازسازی کرده اند. با شکست ناپلئون این بنا بازپس گرفته شد.

عمارت تاریخی الیزه

در زمان انقلاب فرانسه ناپلئون سوم در این بنا سکونت داشته است، تا زمان کودتای سال ۱۸۵۱ بعد از او نیز شهبانو اوژنی به طور کامل این بنا را بازسازی نموده است و در ان سکونت داشت. در حال حاضر نیز بخش های مهمی از بازسازی های بنا متعلق به دوران زندگی شهبانو اوژنی می باشد.

  •  آرون گروپس

جذابیت های بنای الیزه

سرنوشت کاخ در دوره دوم امپراطوری:

در دوره دوم امپراطوری فرانسه این بنا تبدیل به یکی از محل های برگزاری مراسم شده است. مهم ترین مهمانی ها در این کاخ برگزار شده اند. از جمله مهم ترین مهمان هایی که در این کاخ بوده اند، می توان به شهبانو اوژنی، مادرش، ملکه ویکتوریا، تزار الکساندر دوم، امپراطور فرانسیس، سلطان عبدالعزیز و شاه اسکار اشاره نمود. همانطور که اشاره شد، بخش مهمی از تغییرات این کاخ متعلق به همین دوران می باشد.

کاخ الیزه

بازسازی های کاخ:

کاخ الیزه در طی سال ها مورد تغییر و بازسازی قرار گرفته استو از مهم ترین تغییراتی که در این کاخ انجام شده می توان به بنا شدن جناح های کاخ اشاره نمود. ایوان این کاخ نیز یکی دیگر از بخش هایی است که مرمت شده است. تبدیل شدن این بنا به طاق کسری و ایجاد یک سالن ویژه رقص باله در این بنا از مهم ترین رویدادهایی می باشد که به آن اشاره شده است. از سویی می توان گفت دکوراسیون داخلی این کاخ نیز دستخوش تغییراتی شده که باید از آن دیدن نمایید.

زیبایی های الیزه

این کاخ بعد از انقلاب سوم فرانسه و با به قدرت رسیدن مارشال مک ماهون در سال ۱۸۷۳ به یکی از اقامتگاه های رسمی سران در فرانسه تبدیل شده است. این کاخ در سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۶ عموما خالی سکنه بوده و بعدها در زمان ونسان اوریول به کاخ ریاست جمهوری تبدیل شده است.

اتاق های الیزه

نمای اتاق های کاخ:

یکی از بخش های این کاخ با معماری جذابی که به خود اختصاص داده است، اتاق های کاخ هستند. همانطور که می دانید ساختمان اصلی این بنا دارای دو جناح می باشد. درب اصلی این بنا در خیابان فوبورگ سن اونوره قرار دارد. درگاه ورودی مشبک و خروسی است. تمامی اتاق هایی که در این کاخ بنا شده اند، به باغ ها مشرف می شوند. تالار افتخار نیز به دیوان افتخار متصل می شود.

نمای بیرونی الیزه

اتاق غذاخوری پولان:

این اتاق یکی از بخش های کاخ به شمار می آید. این اتاق که بخشی از اقامتگاه ناپلئون سوم است، در سال ۱۹۷۲ به وسیله پیر پولان دچار تغییراتی شد. دیوارهای این اتاق با استفاده از پلی استر ساخته شده اند. سقف ها نیز با استفاده از آلومنیوم تقویت شده و دو میز گرد با پایه های آلومینیومی نیز در آن قرار دارند. در این بنا اتاق های دیگری نیز وجود دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

معماری الیزه

  • اتاق مورا: این اتاق از دوران  ژرژ پمپیدو تا امروز میزبان بسیاری از جلسات بوده است.
  • اتاق پومپادور: محل استراحت افراد معروف همچون ناپلئون، امانوئل مکرون و مارکز
  • اتاق کلئوپاترا: این اتاق رختکن مارکز و بعد اتاق مطالعه ناپلئون سوم بوده است.
  • اتاق مشاوران نظامی: محل رسمی برای سرو غذا
  • اتاق پرتره ها: این اتاق دارای ۸ پرتره است که متعلق به افراد معروف می باشد.
  • اتاق طلا: اتاق مطالعه رئیس جمهور فرانسه و در قلب عمارت قرار دارد.

الیزه را بشناسید

  • اتاق سبز: اتاق ملاقات رئیس جمهور با مشاوران نزدیک
  • اتاق تابلو نقاشی پارچه ای: اتاق ویژه تابلوهای گوبلن دوزی شده
  • اتاق های انتظار: این اتاق در پاگرد پلکان مورا قرار دارد.
  • پلکان مورا: این پلکان به دلیل نرده های نخل طلا مشهور است.
  • تالار افتخار: وزرا و دیگر سران کشور از طریق این تالار وارد کاخ می شوند.

باغ زمستانی:

یکی دیگر از بخش های جذاب در کاخ الیزه باغ زمستانی است. این باغ در مقابل درهای تالار مهمانی قرار دارند. گلخانه ای که برای پرورش گیاهان در این بنا ساخته شده مرمت سازی شده است. پارچه ای منقوش که بر روی دیوارهای این بنا قرار دارد، بخش دیگری از زیبایی های کاخ به شمار می آید. بر روی این پارچه بخش هایی از انجیل طراحی شده است.

بنای معروف الیزه

کتابخانه کاخ:

یکی دیگر از بخش های این کاخ بخش کتابخانه می باشد. در طول اتاق کتابخانه اتاق خواب های دوشس بوربرون، ناپلئون اول، کارولین مورا و دوک بری قرار دارد. دیوارهای منحنی این اتاق محلی برای قرارگیری کتاب ها هستند که هم نمای زیبایی به اتاق بخشیده و هم کتاب های ارزشمندی را در خود جای داده است.

آشنایی با کاخ الیزه

کاخ الیزه یکی از مهم ترین دیدنی های فرانسه است. این بنا در میان جاذبه های تاریخی فرانسه شهرت زیادی دارد. شما در سفر به شهر زیبای پاریس می توانید از این کاخ زیبا و تاریخی دیدن نمایید. موزه اورسی در پاریس نیز می تواند یکی دیگر از شاهکارهای هنری و فرهنگی باشد که بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود می کشاند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *