دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با ساز بلز و نکات مهم خرید آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰
  • ۰

یادگیری ساز های مختلف به شما کمک می کند تا بتوانید توانایی خلاقیت و تفکر خود را افزایش دهید. این کار برای کودکان بسیار مفید است و می تواند از بروز مشکلات بسیار زیاد در رشد ذهنی ان ها پیشگیری کند بنابراین به کودک خود از سنین پایین موسیقی را آموزش دهید. در اینجا شما را با ساز بلز آشنا می کنیم.

آشنایی با ساز بلز و انواع آن به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین نوع آن را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. این ساز به دلیل انواع رنگ های مختلفی که دارد بسیار مورد توجه کودکان قرار می گیرد و یاد گیری این ساز برای آن ها بسیار راحت تر خواهد شد.

آشنایی با بلز

آشنایی با ساز بلز

بلز با نام های دیگری مانند گلوکن اشپیلز و Xylophon شناخته می شود و بسیار ساده و کوچک است و شما می توانید آن را به راحتی با خود حمل کنید. یادگیری این ساز بسیار راحت بوده و نیازی به ترفند های خاصی نمی باشد و با کمی علاقه می توانید این ساز را به راحتی یاد بگیرید. ساختمان این ساز بسیار ساده تر از سازهایی می باشد که شما آن ها را می شناسید و از چند تیغه فلزی و قطعه های رنگی ساخته شده است. تیغه ها و قطعه های فلزی این ساز مانند ساز پیانو و ساز کالیمبا در کنار یک دیگر قرار گرفته اند و شما می توانید با استفاده از مضراب آن شروع به نواختن بر روی تیغه ها کرده و آهنگی زیبا بنوازید. هر تیغه یکی از نت های موسیقی می باشد و صدای خاصی دارد. این ساز را می توانید از سنین بسیار کم در اختیار کودک قرار دهید تا به آن علاقه مند شده و از همین سنین نواختن را آموزش ببینند.

صدای ساز

صدای این ساز بسیار خوب است و افراد بسیار زیادی از شنیدن آن لذت می برند. در واقع تیغه ها و قطعات این ساز در ابعاد بسیار مختلفی ساخته می شوند و همین تغییرات اندازه می تواند یکی از بهترین روش هایی باشد که صدای هر تیغه را با تیغه دیگر متفاوت می سازد. یکی از مزیت های بسیار بزرگی که این ساز با خود به همراه دارد این است که دیگر نیازی به کوک کردن ساز ندارید زیرا این ساز اصلا از کوک خارج نمی شود و همواره می توانید بدون کوک کردن آن را بنوازید و از آن لذت ببرید.

بهترین سن برای یادگیری موسیقی

مناسب ترین سن یادگیری

آشنایی با ساز بلز را می توان از ۴ سالگی شروع کرد. ۴ سالگی کودک زمان مناسبی است و شما می توانید  ساز های مختلف و آسانی را مانند همین ساز به کودک خود معرفی کرده و آموزش های لازم را به او بدهید. برخی از کودکان هستند که علاقه و آمادگی لازم برای انجام این کار را ندارند بنابراین باید بیشتر مراقب کودک خود باشید و تا زمانی که آمادگی لازم را پیدا نکرده است از این کار صرف نظر کنید.

  •  آرون گروپس

ویژگی های آن

هر سازی با توجه به کاربردی که دارد یک سری ویژگی های جذابی دارد که فرد را به خود علاقه مند می کند و در نتیجه یادگیری این ساز برای افراد آسان تر خواهد شد. ویژگی های این ساز را به صورت کامل برایتان بیان خواهیم کرد.

ساده ترین ساز

بلز یکی از ساده ترین آلات موسیقی می باشد و استفاده از آن بسیار راحت است. این ساز از ابتدایی ترین سازها به شمار می رود و یادگیری راحت تری برای کودکان دارد بنابراین می توانید برای کودکانی که علاقه مند به یادگیری موسیقی هستند از این ساز استفاده کنید.

ساز بلز

صدای ساز

صدای این ساز مانند سایر ساز های موسیقی می باشد و هر قطعه از این ساز دارای یک صدای نت بوده و شما می توانید یک اکتاو کامل را با این ساز اجرا کنید. در واقع صدا های مختلفی که از این ساز می شنوید به دلیل طول های متفاوت تیغه های این ساز بوده و هر کدام دارای فرکانس های مختلفی هستند.

رنگ های مختلف

این ساز دارای رنگ های مختلفی می باشد و هر کدام از رنگ ها مخصوص نت خاصی می باشد و همین ویژگی منحصر به فرد این ساز می تواند یادگیری آن را برای کودکان ساده تر کند. در نظر داشته باشید که بیشتر کودکان شروع موسیقی را با استفاده از این ساز آموزش می بینند.

استفاده از این ساز برای کودکان

این ساز دارای تیغه های زیادی می باشد و همانطور که گفته شد با ضربه زدن بر روی این تیغه ها شما می توانید صدایی خاص از آن ها را تولید کنید و هر کدام از تیغه ها دارای یک نت خاص می باشند. این ساز برای کودکان بسیار مناسب می باشد زیرا ساختمان آن به نحوی طراحی شده است که کودکان به راحتی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. از طرف دیگر نوازندگی با این ساز بسیار راحت می باشد و تنها با ضربه زدن بر روی تیغه ها می توانید آهنگ بنوازید و یادگیری نت ها آسان تر خواهد شد. یکی دیگر از ویژگی های این ساز که باعث شده است برای کودکان بسیار محبوب شود نیاز نداشتن به کوک مداوم می باشد زیرا این ساز اصلا از حالت کوک خود خارج نمی شود و فرزند شما به راحتی می تواند هر زمانی که می خواهد بدون کوک کردن از آن استفاده کنید.

انواع مختلف بلز

انواع مختلف بلز

در بلز هر چه تیغه بزرگ تر باشد صدای بیشتری تولید می کند بنابراین باید طبق راهنمایی که درون جعبه های آن ها موجود است برخورد کنید و سعی کنید از روی همان دفترچه راهنما نت های موسیقی را یاد بگیرید. این ساز دارای انواع مختلفی می باشد که برایتان آن ها را بررسی خواهیم کرد.

بلز دیاتونیک

این ساز نسبت به نوع دیگر آن طرفدار زیادی ندارد زیرا نیم پرده ها در آن جایگاهی ندارند و در فاز دو ماژور می باشد. با استفاده از این نوع ساز بلز شما تنها می توانید تعداد بسیار کمی از آهنگ ها را بنوازید و بسیاری از آهنگ های جذاب و شنیدنی که با استفاده از بلز نواخته می شوند با این ساز نواختن آن ها امکان پذیر نیست.

بلز کروماتیک

این نوع بلز ها دارای نیم پرده ها می باشد و شما می توانید هر آهنگی را که دوست دارید با استفاده از آن ها بسازید. کروماتیک ها دارای انواع دیز ها می باشند و شما می توانید آهنگهایی را در گام های مینور و ماژور بنوازید.

خرید بلز با رعایت چند نکته ساده

خرید بلز و نکات مهم آن

ساز بلز یکی از ساز های مخصوص کودکان می باشد و بزرگسالان نیز می توانند از آن استفاده کنند. در نظر داشته باشید که حمل و نقل این ساز بسیار راحت بوده و هر کودک بالای ۴ سال می تواند به راحتی آن را با خود حمل کند. در حین خرید این ساز باید یک سری نکاتی را باید رعایت کنید که برایتان بیان خواهیم کرد.

  • در حین خرید به رنگ بندی استاندارد این ساز دقت کنید.
  • تیغه های بلزی که می خرید باید حتما فلزی باشند.
  • اگر این ساز را برای کودک خود می خرید می توانید از ساز ساز دو اکتاو کمک بگیرید زیرا یادگیری این ساز برای کودک راحت تر می باشد.
  • اگر قصد خرید این ساز را برای یادگیری کودکان دارید باید حتما آن را از فروشگاه های موسیقی تهیه کنید زیرا یک سری از مدل های اسباب بازی این ساز نیز وجود دارد و برای یادگیری مناسب نمی باشند.
  • یادتان باشد که حتما قبل از خرید این ساز چندین مدل آن را بررسی کنید و سعی کنید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • این ساز می تواند دریچه ای باشد تا کودک شما وارد دنیای موسیقی شود و علاقه او به این ساز و سایر سازها بیشتر خواهد شد با این حال بهتر است سعی کنید که آن ها را مجبور به یادگیری نکنید زیرا ممکن است از هر نوع سازی دلزده شوند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *