دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دریاچه چملی گول جزیره ای متحرک و اعجاب انگیز

  • سحر هودانلویی
  • ۹ دی ۱۴۰۰
  • ۰

ایران ۴ فصل و زیبا از پراکندگی به خصوصی برخوردار است که در هر منطقه زیبایی خاصی را در دل خود جای داده است. ادامه مطلب را به معرفی دریاچه چملی گول و یا جزیره متحرک پرداخته ایم که از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است و در طی سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

همان طور که همه ما می دانیم در کشور ۴ فصل و زیبایی زندگی می کنیم که در کنار آن زندگی ماشینی و مدرن خود را در حال گذران اوقات هستیم. گفتنی است که این سرزمین پهناور دارای زیبایی های غیر قابل وصفی است که گاها تعجب بر انگیز نیز می شود. یکی از این اماکن تعجب بر انگیز دریاچه چملی گول و یا در اصطلاحی دیگر زمین چمنی است که در استان آذربایجان غربی جای گرفته است.

معرفی دریاچه چملی گول

آشنایی با دریاچه چملی گول

قابل به ذکر است که در شمال شرقی شهر تکاب و ۳ کیلومتری روستای بدرلو در شرق آن، مکانی بسیار اعجاب بر انگیز و زیبا قرار گرفته است که علاوه بر زیبایی غیر قابل وصف از عجایب بسیاری نیز برخوردار است. همچنین این منطقه باتلاق بزرگی نیز به شمار می آید که در اطراف آن نیز نیزار های بسیار مرتفع قرار گرفته و آن را به طور کامل پوشش داده است. عمق این دریاچه را می توان چیزی در حدود ۹ الی ۱۵ متر در نظر گرفت، ارتفاع آن نیز ۲۳۴۰ متر از سطح دریا واقع شده است و قطر این دریاچه نیز ۸۰ متر می باشد. این مکان زیبا را هنگامی می توان به خوبی مشاهده کرد که چیزی در حدود ۱۵ کیلومتر از شهر تکاب دور شوید. به طور کلی آرامش و سکوت این منطقه باعث تسکین روح و روان فرد شده و توجه هر فردی را در هر سن و روحیه ای تحت تاثیر قرار می دهد.

به کسانی که به دنبال مکانی برای استراحت و تجدید قوای روح خود هستند، پیشنهاد می کنیم که از تفریح در این منطقه غافل نشوند و با مشاهده رنگ های زیبای آن بر روح خود جانی دیگر ببخشند. همچنین در اعماق این دریاچه، چشمه های جوشانی قرار گرفته است که آب این منطقه را تامین کرده و آب را از عمق زمین به درون این دریاچه زیبا هدایت می کند.

همچنین نا گفته نماند که در کنار دریاچه چملی گول، دیگر چشمه های زیبای آب قرار گرفته است که پس از سرازیر شدن از دریاچه خارج می شود و در نهایت به کانال کوچکی می رسد و در راه خود گیاهان را برای سر سبز ماندن آبیاری می کند.

حقایقی در رابطه با دریاچه چملی گول

  • جانوران آبزی موجود در این منطقه

همان طور که در ابتدا به آن اشاره شد، دریاچه چملی گول از عمق بسیاری برخوردار است که از این جانوران آبزی قدرت زندگی در آن جا ندارند. تنها حیوان موجود در این منطقه مرغابی وحشی است که در حول دریاچه و چمنزار آن زندگی می کند.

برای توجه بیشتر به عجایب این منطقه بایستی به شکل آن توجه ویژه ای داشته باشید. این زمین به طور کلی پوشیده از چمن است که در حالتی دیگر گویی ماکتی تکه شده از جزیره ای است که در میان آب های اقیانوس بزرگی محاصره شده است. این زمین از مساحتی در حدود ۸۰ متر مربع برخوردار است و از کنار دریاچه چیزی در حدود ۵ الی ۸ متر فاصله دارد. نکته جالب قضیه آن است که این مکان نه به زمین و نه معلق در آب شباهت دارد، در اصطلاحی دیگر چیزی در حدود این دو موضوع قرار گرفته است.

  •  آرون گروپس

اگر به این دریاچه نگاه کنید، متوجه می شوید که به آرامی تکان خواهد خورد. به طور کلی ویژگی این دریاچه بدین صورت است که هر از گاهی تکانی می خورد و به میان آب های برکه خود تغییری ایجاد می کند. برخی فکر می کنند که شاید در حین مشاهده آن به خطای دید مبتلا شده اند، اما گفتنی است که دریاچه چملی حرکت می کند. برای توضیح این حقیقت؛ گفتنی می باشد که از گذشته تا کنون قطر دریاچه افزایش پیدا کرده است و این به آن دلیل است که در حین چرخش به افزایش قطر خود پرداخته است.

آشنایی با دانستنی های دریاچه چملی گول

  • نکات اعجاب برانگیز

همچنین از دیگر اعجاب و زیبایی های این دریاچه آن است که از نیزار های بسیار بلند در اطراف خود برخوردار است که ریشه های آن ها نیز در یک دیگر پیچیده و سپس به روی آب آمده است. همچنین طول این نیزار را می توان چیزی در حدود ۲ متر تخمین زد اما تا به کنون کسی متوجه نشده که دریاچه چلی در چه زمانی و چگونه به وجود آمده است.

برای این شرایط برخی معتقدند که این جزیره به علت حرکات وضعیتی زمین تغییر مکان می دهد و برخی نیز بر این باورند که باد و دیگر عوامل طبیعی نقش موثری در این جا به جایی ها قائل هستند. همچنین به راحتی می تواند در اطراف برکه راه بروید و ترس از ایجاد خطر نداشته باشید، چرا که به غیر از فشار وارد شده توسط وزن، حرکات کمی بر این نواحی پدید می آید که ممکن است کمی برایتان دردسر ایجاد کنید. اما توجه داشته باشید که این دردسر خیلی کم و کوچک است و مشکل چندانی شما را تهدید می کند.

در حالتی دیگر باید چنین گفت که در حین راه رفتن و فشار وارد شده توسط وزن تان، نواحی نازک و جزیره شناور آن تخریب می شود که باعث رفتن پای شما به درون آب محدودی می گردد. همچنین از دیگر نکاتی که ممکن است کمی هیجانی و یا ترسناک باشد، آن است که اگر در طی زمانی که شما در آن جا حضور دارید، جزیره به حرکت در بیاید دیگر بازگشت شما به سوی ساحل کاری آسان نیست.

 

معرفی اعجاب انگیز دریاچه چملی گول

  • هیجاناتی که تجربه خواهید کرد

در صورتی که شرایط پیش آمده برایتان مطلوب نیست، می توانید با شنا کردن خود را به محل سابق برسانید اما توجه داشته باشید که اگر مهارت چندانی در شنا کردن یا گردش های طبیعی ندارید، هرگز به دریاچه چملی گول نزدیک نشوید و ترجیح را بر آن قرار دهید که از دور به مشاهده آن بپردازید.

همچنین همان طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره داشته ایم، چملی گول اصطلاحی به معنای برکه ای است که در میان جزیره ای از چمن قرار گرفته است. همچنین تحرک این چمن به چیزی تبدیل شده است که مردم محلی به آن جزیره شناور و یا متحرک نیز می گویند.

همچنین در هر فصلی از سال که علاقه به دیدن این دریاچه دارید می توانید به آن منطقه سفر کنید اما پیشنهاد می کنیم که تفریح خود را در اواسط فصل بهار و یا اوایل تابستان و پاییز انجام دهید تا در نهایت به خوبی از آن لذت ببرید.

دریاچه چملی گول در کدام شهر است؟

اگر از مطالعه این مطلب گردشگری آرگا لذت بردید، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند دریاچه قو و دریاچه سقالکسار کلیک کرده و باری دیگر با ما همراه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *