دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فیلم ترسناک روی کودکان چه تاثیری دارد؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب قرار است تمامی مشکلاتی که فیلم ترسناک روی کودکان ایجاد می کند را برایتان بررسی کنیم. در واقع دیدن این فیلم ها می تواند بر روی سلامت روان آن ها تاثیرات بسیار جدی بگذارد، بنابراین بهتر است محدودیت هایی را برای دیدن فیلم ها ایجاد کنید.

مطالعات بسیار زیادی روی تاثیر فیلم ترسناک روی کودکان انجام شده است و داده ها نشان می دهد که تاثیرات این فیلم ها روی آن ها بسیار زیاد می باشد. در واقع بیشتر کودکان نمی توانند مرز بین خیال و واقعیت ها را تشخیص دهند برای همین است که تاثیر این فیلم ها بر روی کودکان چندین و چند برابر خواهد شد.

فیلم های هیجانی و ترسناک چه اثراتی بر روی کوردک زیر 10 سال دارد؟

تاثیرات فیلم ترسناک روی کودکان

بار منفی فیلم های ترسناک بسیار بیش تر از سایر فیلم ها می باشد و این تاثیر روی کودکان دو برابر می شود.  بیش ترین هدفی که این فیلم ها دارند این است که میزان ترس و وحشت را در بین بینندگان بالا ببرند و برای ساعتی میزان ترشح هورمون های اضطراب را افزایش دهند. تماشای فیلم ترسناک در برخی از موارد مفید است ولی بهتر است در دیدن آن ها زیاده روی نکنید.

ایجاد اضطراب

یکی از مهم ترین اهدافی که این فیلم ها دارند ایجاد اضطراب می باشد و اگر کودکی این فیلم را تماشا کند ممکن است مشکلات بسیار زیادی برایش ایجاد شود و اضطرابی که برایش ایجاد شده است تا مدت ها درون بدنش باقی بماند.

بی خوابی

بیش تر افرادی که فیلم های ترسناک را برای بار اول تماشا می کنند ممکن است در همان شب و یا چند شب بعدی در اثر اضطراب بسیار زیادی که به آن ها وارد شده است دچار بی خوابی شوند. فیلم ترسناک روی کودکان تاثیرات بیش تری می گذارد و با بر هم زدن الگوی خواب آن ها می تواند اثرات بسیار بدی بر روی رشدشان داشته باشد.

ایجاد واکنش های شدید

کودکان زیر ۱۰ سال نمی توانند فرق بین واقعیت و تخیل را به خوبی تشخیص دهند بنابراین زمانی که به دیدن این گونه فیلم ها می پردازند رفتاری شبیه به قهرمانان آن ها را در پیش می گیرند و زمانی که با همسالان خود ارتباط می گیرند کمی رفتار بد و واکنش های شدید تری را نسبت به ساده ترین مشکلات از خود بروز می دهند. در واقع این کودکان نمی توانند روی حرکات خود کنترلی داشته باشند و دوست دارند مانند همان فیلمی که دیده اند رفتار کنند تا بتوانند به خواسته های خود برسند.

  •  آرون گروپس

چاقی و اضافه وزن کودکان با مشاهده فیلم های ترسناک

چاقی و اضافه وزن

زمانی که میزان استرس و اضطراب در کودکان زیاد می شود آن ها به خوردن خوراکی پناه می برند. اگر در طی هفته فیلم های ترسناک زیادی را دیده باشند ممکن است با خوردن خوراکی بیش از حد رو به رو شوند و در نتیجه اگر این مشکل رفع نشود و همین گونه ادامه پیدا کند کودک شما دچار اضافه وزن و چاقی خواهد شد.

هیجان های کاذب

بیش تر کودکانی که فیلم های وحشتناک می بینند هیجانات عاطفی کاذبی را از خود نشان می دهند. یادتان باشد که دیدن چنین صحنه هایی ممکن است بر روحیه و روان کودک شما تاثیرات منفی گذاشته و تا مدت ها این تاثیرات بر روی رفتار آن ها قابل مشاهده خواهد بود. بهتر است قبل از بروز چنین مشکلاتی کودک خود را از دیدن چنین فیلم هایی منع کرده و اگر مایل هستید خودتان آن ها را ببینید بهتر است ساعاتی را انتخاب کنید که کودک در خواب به سر می برد و یا خارج از خانه می باشد.

کابوس های شبانه

اگر کودک شما دچار کابوس های شبانه شده است بهتر است کمی بیش تر به او توجه کنید و او را از دیدن فیلم های ترسناک منع کنید. در واقع این کار به شما و آن ها کمک می کند تا بتوانند راحت تر بخوابند و در نهایت از بروز مشکلات تحصیلی و رشدی پیشگیری خواهید کرد.

نکته : یادتان باشد که اثر فیلم ترسناک روی کودکان زمانی بیش تر می شود که آن ها به تنهایی به تماشای این فیلم ها پرداخته باشند.

تاثیرات فیلم ترسناک روی کودکان چییست؟

نکات مهم فیلم دیدن با کودکان

یک سری از نکات بسیار ساده وجود دارد که شما با رعایت کردن آن ها می توانید از بروز مشکلات عاطفی بسیار شدید در کودکان پیشگیری کرده و به زندگی آن ها جهت درست و مناسب ببخشید. در ادامه این نکات را برایتان بررسی خواهیم کرد.

دقت انتخاب فیلم

یادتان باشد که دقت به خرج دادن در انتخاب فیلم می تواند از بروز تمامی مشکلات گفته شده پیشگیری کرده و در نهایت کودک شما رشد سالم تری خواهد داشت.

توضیح دادن

اگر شما با دقت کافی یک فیلم را برای دیدن انتخاب کردید و در آن به صورت غیر منتظره شاهد صحنه های ترسناک بودید بهتر است به کودک خود درباره این صحنه ها توضیحات لازم را بدهید. برای مثال اگر فردی در فیلم کشته می شود و یا آسیب جدی می بیند باید به کودک خود توضیح دهید که این مشکلات ایجاد شده برای او واقعی نیست و در واقعیت چنین اتفاقی برای او رخ نداده است.

درک محدودیت ها

زمانی که فیلم ها ساخته می شوند یک سری شرایط را برای بیننده تعیین می کنند. برای مثال در ابتدای فیلم ذکر می شود که این فیلم متناسب با چه سنی می باشد و چه افرادی نباید آن را تماشا کنند. بهتر است به این بخش از فیلم ها توجه بیش تری نشان بدهید.

نکات مهم در حین دیدن فیلم با کودکان

نظارت دقیق

در نظر داشته باشید که تا یک سنی نباید در اتاق کودک خود دستگاه پخش و یا تلویزیون وجود داشته باشد. بهتر است تا زمانی که کودک شما به پختگی کامل برسد روی فیلم دیدن او نظارت کافی داشته باشید و برای کاهش فشار های روانی ناشی از برخی فیلم های ترسناک بهتر است یک سری محدودیت هایی را برای فرزندان خود اعمال کنید.

برای شناخت ترس غیر طبیعی در کودکان و ترس از حیوانات در کودکان می توانید از اطلاعات بیان شده در این مطالب استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *